Wat versta jij onder neo-bevindelijkheid? Wel een mooie term overigens

Wat zijn de kenmerken en waarin wijkt het af van het gereformeerd belijden zoals verwoord in de Bijbel en drie formulieren?
Ik had het ook helemaal niet tegen jou, voor wat betreft mijn eerste vraag. De hele discussie vind ik erg onduidelijk, omdat dingen op één lijn worden gezet die daar volgens mij helemaal niet horen. Dr. de Vries stipt dingen aan waar de inbreng van ds. Simons bij die avonden m.i. heel weinig mee te maken heeft.Ander schreef:Ik ben volgens mij heel duidelijk: Ik quote toch?Jongere schreef:Ik vind het niet zo duidelijk. Waar hebben we het nu precies over?
- Kritiek van dr. de Vries
- Kritiek van DIA op ds. Simons
- "Het nieuwe geloven", de kritiek van Afgewezen
En Ander, je woordkeus maakt het er ook niet duidelijker op. We hebben het over de inhoud van de leer, niet over de manier van uitdrukken van mensen. Dus als je kritiek levert, graag duidelijk. Want we zijn heel goed in kringetjes draaien om datgene wat we nu eigenlijk willen zeggen. Ik vind ds. Simons ook weer iets heel anders dan Heartcry.
Freek zegt dat ik eerst maar naar lezingen van dr. de Vries moet luisteren voordat ik zeg dat ik de visie van dr. de Vries onderschrijf. Ik ga er vanuit dat hij dus denkt dat ik niet weet welke visie dr. de Vries heeft.
Wilhelm zegt dat ik preken van ds. Simons moet gaan luisteren en veronderstelt in mijn optiek dat ik helemaal niet weet waar ik over praat als ik het over ds. Simons heb.
Daar reageer ik op.
Ik vind jou reactie onprettig. Ik had het ook helemaal niet tegen jou.
Sjonge sjonge, wat een reacties op een enkele opmerking!Gabrielle schreef:Aangezien de titel van dit toppic Etienne Maritz is, wil ik daarop reageren.
Bij hem hoor ik een bewogenheid, en een leven met en dichtbij God, wat ik bij de predikant van DIA niet hoor.
Over gevoel gesproken.......
Alsjeblieft zeg, als ik dit toppic doorlees krijg ik een beeld van ruziende Farizeers voor ogen......
De één weet het nog beter dan de ander.
Doe je dan veel diensknechten niet tekort?-DIA- schreef:Sjonge sjonge, wat een reacties op een enkele opmerking!Gabrielle schreef:Aangezien de titel van dit toppic Etienne Maritz is, wil ik daarop reageren.
Bij hem hoor ik een bewogenheid, en een leven met en dichtbij God, wat ik bij de predikant van DIA niet hoor.
Alsjeblieft zeg, als ik dit toppic doorlees krijg ik een beeld van ruziende Farizeers voor ogen......
Ik kan er wel inkomen dat je het beeld van ruziënde farizeeërs voor ogen krijgt...
Daarmee moet niemand zich persoonlijk aangesproken voelen, anders komt er misschien weer een nieuw dispuut bij.
Ik denk toch dat ik duidelijk was in mijn uitspraak. Eén ding: laten we het bij 'De Oude Paden' houden. We gaan toch onze oude hooggewaardeerde voorgangers niet afvallen? Ik noem slechts: Ds. Ledeboer, Ds. P. Zandt, Ds. Kersten, Prof. G. Wisse, Ds. Joh. vd Poel, Ds. F. Mallan enz. Op de Oude Paden ga je het veiligst...
-DIA-
Dat jij dat wilt, is jouw zaak.-DIA- schreef:Eén ding: laten we
En waarom zijn juist die predikanten de oude paden? Ze vertegenwoordigen slechts een heel smalle strook ter rechterzijde van de gereformeerde traditie. Let wel: ik stel niet dat deze zeer-rechts-bevindelijke stroming niet binnen de gereformeerde traditie behoort, maar om deze kleine, smalle groep te benoemen als dé oude paden, doet geen recht aan de historie van de reformatie en nadere reformatie...-DIA- schreef:Ik denk toch dat ik duidelijk was in mijn uitspraak. Eén ding: laten we het bij 'De Oude Paden' houden. We gaan toch onze oude hooggewaardeerde voorgangers niet afvallen? Ik noem slechts: Ds. Ledeboer, Ds. P. Zandt, Ds. Kersten, Prof. G. Wisse, Ds. Joh. vd Poel, Ds. F. Mallan enz. Op de Oude Paden ga je het veiligst...
Daar moet ik eerst een nachtje over slapen. Zoals ik al zei, is het moeilijk om dat nu goed scherp te krijgen.Democritus schreef:@afgewezen
Wat versta jij onder neo-bevindelijkheid? Wel een mooie term overigens![]()
Wat zijn de kenmerken en waarin wijkt het af van het gereformeerd belijden zoals verwoord in de Bijbel en drie formulieren?
Tjonge, dan ben ik wel volledig ontspoord-DIA- schreef:Sjonge sjonge, wat een reacties op een enkele opmerking!Gabrielle schreef:Aangezien de titel van dit toppic Etienne Maritz is, wil ik daarop reageren.
Ik kan er wel inkomen dat je het beeld van ruziënde farizeeërs voor ogen krijgt...
Daarmee moet niemand zich persoonlijk aangesproken voelen, anders komt er misschien weer een nieuw dispuut bij.
Ik denk toch dat ik duidelijk was in mijn uitspraak. Eén ding: laten we het bij 'De Oude Paden' houden. We gaan toch onze oude hooggewaardeerde voorgangers niet afvallen? Ik noem slechts: Ds. Ledeboer, Ds. P. Zandt, Ds. Kersten, Prof. G. Wisse, Ds. Joh. vd Poel, Ds. F. Mallan enz. Op de Oude Paden ga je het veiligst...
-DIA-
Als je die lezing van DIA bedoelt: nee, want die heb ik niet gehoord.Ariene schreef:Herken je dat ook in deze lezing van Ds A. Simons?Tiberius schreef:Dat jouw gevoel je bedriegt, of in ieder geval tot eenzijdigheid doet neigen.Afgewezen schreef:Wat bedoel je nu te zeggen?
Ik weet niet of ik het goed en duidelijk onder woorden kan brengen wat er nu precies mis is met die nieuwe manier van geloven.
Maar ik vind dat ds. De Vries dat heel helder verwoordt: Men wil wel weten van de algenoegzaamheid van het offer van Christus, maar niet dat het geloof zelf voortvloeit uit Zijn offer. Hij zegt het niet, maar wat ik eruit concludeer (en ik ook zie en hoor) is dat de "gelovige" zelf kan gaan geloven, wanneer hij maar wil. Met eerbied gesproken heeft de Heilige Geest niets meer te doen bij zulke mensen. Daar zit hem wat mij opvalt steeds de kneep.
Daar hebben ze dan gelijk in.Afgewezen schreef:Probleem is alleen dat men zal zeggen: "Ja, maar dat heb ik niet van mezelf."Tiberius schreef:Ik weet niet of ik het goed en duidelijk onder woorden kan brengen wat er nu precies mis is met die nieuwe manier van geloven.
Maar ik vind dat ds. De Vries dat heel helder verwoordt: Men wil wel weten van de algenoegzaamheid van het offer van Christus, maar niet dat het geloof zelf voortvloeit uit Zijn offer. Hij zegt het niet, maar wat ik eruit concludeer (en ik ook zie en hoor) is dat de "gelovige" zelf kan gaan geloven, wanneer hij maar wil. Met eerbied gesproken heeft de Heilige Geest niets meer te doen bij zulke mensen. Daar zit hem wat mij opvalt steeds de kneep.
Ik denk dat je hiermee geen recht doet aan de intenties van de deelnemers door er zo karikaturaal over te spreken.Gabrielle schreef:Aangezien de titel van dit toppic Etienne Maritz is, wil ik daarop reageren.
Ik bedoelde een gedeelte van de lezing die ik gepost had.Tiberius schreef:Als je die lezing van DIA bedoelt: nee, want die heb ik niet gehoord.Ariene schreef:Herken je dat ook in deze lezing van Ds A. Simons?Tiberius schreef: Dat jouw gevoel je bedriegt, of in ieder geval tot eenzijdigheid doet neigen.
Ik weet niet of ik het goed en duidelijk onder woorden kan brengen wat er nu precies mis is met die nieuwe manier van geloven.
Bovendien gaat het niet om een specifieke lezing, maar om (te proberen) onder woorden te brengen wat Afgewezen respectievelijk bestempelt als "nieuwe manier van geloven" en "neo-bevindelijkheid".
Oké.Jongere schreef:Vanaf het woordje 'En' heb ik het inderdaad wel tegen jou. Omdat je meedoet aan de discussie voel ik me zo vrij om op je woorden te reageren. Ik snap wat je wilt zeggen tegen Freek en Wilhelm en als jij wilt aantonen dat je de visie van die twee mensen kent is dat uiteraard je goed recht.
Dr. de Vries heeft in zijn reactie in de GezinsGids de stichting Heart Cry en SRA in één adem genoemd. Dat betekent, volgens het artikel, dat hij eenzijdigheid bespeurt bij SRA (of erger nog, dwalingen) en dwalingen bij de Zuid-Afrikaanse predikanten. Omdat de beide organisaties dicht bij elkaar liggen denk ik bij HC en SRA bijna hetzelfde. Dat zal niet helemaal zo zijn. Ik weet ook helemaal niet wat ds. Simons vindt van het feit dat HC deze buitenlandse predikanten uitnodigt. Ds. Simons is door een ander forumlid in deze discussie ingevoerd. Hierdoor lopen er inderdaad twee discussies door elkaar. Ik herken de gevoelens van -DIA-, zoals hij die beschrijft t.a.v. een bezochte SRA-lezing van deze predikant.Jongere schreef:Maar je zegt in je post wel iets over de discussie waar het nu om gaat. En daar reageer ik op. Ik wil graag weten wat je inhoudelijk bedoelt als je het hebt over ds. Simons en daarom vraag ik je concreet te zijn. Want je begint over "de leer die ds. Simons brengt". Dat klinkt vrij fundamenteel en naar die kritiek ben ik erg benieuwd. Vervolgens heb je het echter over "zijn manier van uitdrukken". En dat vind ik weer iets heel anders, volgens mij zijn er binnen het (oprechte) christelijke geloof heel veel manieren van uitdrukken denkbaar.
Misschien is de manier van uitdrukken wel een onderdeel van de leer die iemand brengt.Jongere schreef:Die onduidelijkheid is nu al heel lang bezig in deze discussie en dat heb ik al eens eerder genoemd. Wáár hebben we het nu over? Is de kritiek fundamenteel of gaat het om de mening van één christen tegenover die van een andere. En jouw post levert door je hierboven genoemde verschillende woordkeuze weer een bijdrage aan die onduidelijkheid. Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb kunnen maken.