Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!
Geplaatst: 27 aug 2008, 16:26
Wat jij wil. Je begrijpt me toch wel?Tiberius schreef:Als dat niet zo zou zijn, was er hier geen discussie, bedoel je waarschijnlijk.
Wat jij wil. Je begrijpt me toch wel?Tiberius schreef:Als dat niet zo zou zijn, was er hier geen discussie, bedoel je waarschijnlijk.
Beste Tiberius,Tiberius schreef:Niet helemaal.
Ik begrijp de verbreding van de discussie door Grace niet.
Zowel Laurens Kroon als drs. Nieuwenhuis staan voluit achter de schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Dat is de kern.
Zaken hier omheen kunnen verschillend zijn. Dan (en dat ben ik zeker met Grace eens) is het mooi als men daar overheen kan zien en elkaar in Christus de broederhand kan reiken.
Maar wat genoemde stichtingen in feite doen zijn zaken die (terecht!) een scheiding tussen kerken en geest markeren, verdoezelen. Hiermee zet men zich impliciet af tegen degenen die niet met alles mee kunnen om des Woords wil.
Binnen dat kader worden misschien andere accenten gelegd dan de GG of wat ook, maar de hoofdzaak die ik hier lees, kan ik van harte achter staan en in het visiedocument van HC staat ook niets breder dan dat hoofdkader. Dat kader is voor Nieuwenhuis en blijkens visiedocument HC:Nieuwenhuis schreef:Het is noodzakelijk om in het gesprek hoofd- en bijzaken te onderscheiden, vindt Nieuwenhuis. Tot de hoofdzaken rekent hij in ieder geval de apostolische geloofsbelijdenis en de drie sola’s van de Reformatie: „Alleen het geloof, alleen de Schrift maar ook heel de Schrift en alleen door genade, uitlopend in alleen door Christus.”
Hij vergeet ouderling H. van Groningen nog. Hij is ouderling bij de GerGemjakobmarin schreef:Het feit dat er ook reformatorische predikanten spreken als ds. D.J. Budding en ds. H. van der Belt, maakt de verwarring compleet. Alsof het allemaal, niet uitmaakt.
En Ed van Hell directeur van stichting Ontmoeting en ik meen ook ambtsdrager binnen de GGjakobmarin schreef:Hij vergeet ouderling H. van Groningen nog. Hij is ouderling bij de GerGemjakobmarin schreef:Het feit dat er ook reformatorische predikanten spreken als ds. D.J. Budding en ds. H. van der Belt, maakt de verwarring compleet. Alsof het allemaal, niet uitmaakt.
En al die vrijwilligers die o.a. uit allerlei kerkgenootschappen van de gereformeerde gezindte komen....jakobmarin schreef:Hij vergeet ouderling H. van Groningen nog. Hij is ouderling bij de GerGemjakobmarin schreef:Het feit dat er ook reformatorische predikanten spreken als ds. D.J. Budding en ds. H. van der Belt, maakt de verwarring compleet. Alsof het allemaal, niet uitmaakt.
Je maakt de verwarring er met deze posting niet kleiner op. Integendeel.Grace schreef:Het heeft alles met elkaar te maken. Wat ik wil zeggen dat HC en JD misschien een andere vorm en invulling hanteren en andere accenten leggen dan JBGG, maar inhoudelijk zeggen we niets anders dan wat Nieuwenhuis hier zegt: ...
Ik ben een beetje dom en kan het allemaal niet zo volgen. Daarom wat vragen die concreet beantwoord kunnen worden:Tiberius schreef:
Nogmaals: mijn (hoofd)verwijt richting genoemde stichtingen is, dat ze verschillen weg proberen te poetsen, die wel degelijk een scheiding tussen kerken en geesten vormen.
Er zijn sprekers die de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid van harte onderschrijven. Dat klopt.
Maar er zijn er ook, die dat niet doen. Waar in de praktijk de totale doodsstaat van de mens geloochend wordt.
Dan hebben we het niet meer over een andere vorm en invulling en andere accenten, maar over levensgrote verschillen.
en ik heb die lezing van jijdaar geluisterd op Cd van hr van Groningenjakobmarin schreef:Hij vergeet ouderling H. van Groningen nog. Hij is ouderling bij de GerGemjakobmarin schreef:Het feit dat er ook reformatorische predikanten spreken als ds. D.J. Budding en ds. H. van der Belt, maakt de verwarring compleet. Alsof het allemaal, niet uitmaakt.
Wat is het probleem? Door Christus hebben wij de doodsstaat overwonnen. Er valt dus niets te loochenen. Waarom zou je louter aandacht moeten schenken aan het negatieve. Dat dit een belangrijk onderdeel is van de cultuur van de gereformeerde gezindte wil niet zeggen dat de kracht en het positieve van het leven in Christus niet besproken zou mogen worden.Tiberius schreef: Waar in de praktijk de totale doodsstaat van de mens geloochend wordt.
Je vat met je posting precies samen waar de ger. gez. zo bang voor is. Een over-optimistische kijk op de mens, als het gaat om zijn geestelijke kunnen. Alsof het groeien in het geestelijke leven, hoe zeer wij onszelf daartoe in moeten spannen, niet enkel en alleen uit genade is!cosmo schreef:Wat is het probleem? Door Christus hebben wij de doodsstaat overwonnen. Er valt dus niets te loochenen. Waarom zou je louter aandacht moeten schenken aan het negatieve. Dat dit een belangrijk onderdeel is van de cultuur van de gereformeerde gezindte wil niet zeggen dat de kracht en het positieve van het leven in Christus niet besproken zou mogen worden.Tiberius schreef: Waar in de praktijk de totale doodsstaat van de mens geloochend wordt.
O maar, de levendgemaakte mens, als dood omschrijven is wel iets wat bestreden dient te worden. Dat we ons oude dode lichaam meezeulen is waar. Maar dat is niet meer wat ons definieert. In Christus zijn Zijn kinderen al een nieuwe schepping. De doodstaat heeft geen betrekking meer op deze mens als geheel.memento schreef:Je vat met je posting precies samen waar de ger. gez. zo bang voor is. Een over-optimistische kijk op de mens, als het gaat om zijn geestelijke kunnen. Alsof het groeien in het geestelijke leven, hoe zeer wij onszelf daartoe in moeten spannen, niet enkel en alleen uit genade is!cosmo schreef:Wat is het probleem? Door Christus hebben wij de doodsstaat overwonnen. Er valt dus niets te loochenen. Waarom zou je louter aandacht moeten schenken aan het negatieve. Dat dit een belangrijk onderdeel is van de cultuur van de gereformeerde gezindte wil niet zeggen dat de kracht en het positieve van het leven in Christus niet besproken zou mogen worden.Tiberius schreef: Waar in de praktijk de totale doodsstaat van de mens geloochend wordt.
En: De doodstaat overwonnen? We zijn dan wel levendgemaakt, maar zeulen het dode lijk van onze oude mens op onze rug mee. Een last die ons maar al te vaak naar beneden drukt, als wij de bergen des geloofs bestijgen. Een last die ons er maar al te vaak van weerhoudt het goede te doen. Ja, een last die ons maar al te vaak laat uitglijden, waardoor wij dingen die die wij (onze geestelijke mens) eigenlijk helemaal niet wil doen. Oh, hoe terecht de roep: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam van deze dood!
Het benadrukken van het negatieve van de doodstaat van de mens is trouwens niet iets wat typisch is voor de ger. gez. Lees de brieven van Paulus maar, lees maar wat de vroege kerkvaders erover schreven.
Volledig mee eens.memento schreef:Je vat met je posting precies samen waar de ger. gez. zo bang voor is. Een over-optimistische kijk op de mens, als het gaat om zijn geestelijke kunnen. Alsof het groeien in het geestelijke leven, hoe zeer wij onszelf daartoe in moeten spannen, niet enkel en alleen uit genade is!cosmo schreef:Wat is het probleem? Door Christus hebben wij de doodsstaat overwonnen. Er valt dus niets te loochenen. Waarom zou je louter aandacht moeten schenken aan het negatieve. Dat dit een belangrijk onderdeel is van de cultuur van de gereformeerde gezindte wil niet zeggen dat de kracht en het positieve van het leven in Christus niet besproken zou mogen worden.Tiberius schreef: Waar in de praktijk de totale doodsstaat van de mens geloochend wordt.
En: De doodstaat overwonnen? We zijn dan wel levendgemaakt, maar zeulen het dode lijk van onze oude mens op onze rug mee. Een last die ons maar al te vaak naar beneden drukt, als wij de bergen des geloofs bestijgen. Een last die ons er maar al te vaak onze handen bindt als wij het goede willen doen. Ja, een last die ons maar al te vaak laat uitglijden, waardoor wij dingen doen die wij (onze geestelijke mens) eigenlijk helemaal niet wil doen. Oh, hoe terecht de roep: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam van deze dood!
Het benadrukken van het negatieve van de doodstaat van de mens is trouwens niet iets wat typisch is voor de ger. gez. Lees de brieven van Paulus maar, lees maar wat de vroege kerkvaders erover schreven. Lees over hoe Augustinus sterven wilde: Hij liet een aantal weken voor zijn sterven de muren behangen met boetepsalmen, omdat hij bang was niet boetvaardig genoeg te zijn...
jvdg schreef:Als een mens zichzelf leert kennen, blijft er alleen een doodstaat over.
Door Genade alleen kan die mens daaruit verlost worden.
En dat is een levend besef......