Waarom zingen wij zo?

Hendrikus

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Voor alle hervormde vrouwen: in "ons" blad staat een mooi stuk over samenzang in de eredienst!
hebben we hier hervormde vrouwen dan?
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Voor alle hervormde vrouwen: in "ons" blad staat een mooi stuk over samenzang in de eredienst!
in ieder geval eentje :langue
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

JolandaOudshoorn schreef:
Hendrikus schreef:
In mijn postwijk zat! Er was er zelfs die zich pas afvroeg of die niet al uitgekomen, maar vorige week zat-ie er alsnog bij. Het andere geslacht doet het trouwens met 'de vaan'. (zo dat weet ik ook :nananere )
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Hendrikus schreef:
In mijn postwijk zat! Er was er zelfs die zich pas afvroeg of die niet al uitgekomen, maar vorige week zat-ie er alsnog bij. Het andere geslacht doet het trouwens met 'de vaan'. (zo dat weet ik ook :nananere )
tsja, bestuursleden zijn altijd benieuwd wanneer hun blad uitkomt
~~Soli Deo Gloria~~
Nipo

Bericht door Nipo »

Hendrikus schreef: "O Mensch bewein..." van Bach is derhalve een 16e-eeuwse melodie met 18e-eeuwse modificaties. Vandaar die verhogingen.
Als ik nog even hierop zou mogen terugkomen?
Het grappige is dat Bach in zijn koorbwerking van "O Mensch..." zoals deze in de Johannes Passion (in Es) en in de Matthäus Passion (in E) staan, de verhoging wél staat in regel 2 en 5, en niét in regel 1 en 4. Je zou kunnen denken dat er niet echt een regel is voor het toepassen van de verhogingen, die daardoor het predikaat "toevallig" met recht dragen....
Laat uw woorden weinig zijn - Pred. 5 : 1
Gian

Bericht door Gian »

Hendrikus schreef:

Rom 12,2

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

:)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

De jeugdbond had een paar jaar geleden zelfs als thema voor de Reformatieherdenking: Wordt hervormd...
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ja.... zo zijn er ook wel teksten waar staat: Hij heeft u vrijgemaakt. :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Optimatus

Bericht door Optimatus »

Marnix schreef:Voor mij een stuk moeilijker dan ritmisch zingen, heb ik al regelmatig ervaren.
En ik deed nog zo mijn best...

Overigens is het prima mogelijk om op hele noten te spelen, dat is een kwestie van oefenen.
Wat mij meer stoort is dat mensen niet allemaal netjes gelijk inzetten, met als gevolg dat samenzang vaak ontaardt in een wat rommelig geheel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Optimatus schreef:
Marnix schreef:Voor mij een stuk moeilijker dan ritmisch zingen, heb ik al regelmatig ervaren.

Overigens is het prima mogelijk om op hele noten te spelen, dat is een kwestie van oefenen.
Wat mij meer stoort is dat mensen niet allemaal netjes gelijk inzetten, met als gevolg dat samenzang vaak ontaardt in een wat rommelig geheel.
Klopt. Bij niet-ritmische gemeentezang is het overal zo dat de gemeente eerst het orgel laat inzetten, elke nieuwe regel weer, en pas daarna begint de gemeente (vaak ook nog niet eensgezind allemaal op hetzelfde moment).
Waar men de overstap heeft gemaakt naar ritmisch zingen, blijft deze gewoonte soms nog heel lang hangen, zodat ook ritmische gemeentezang weer in zekere zin onritmisch (niet in de maat) wordt.
Maar dat hoéft niet! Er zijn ook ritmisch zingende gemeenten waar men gewoon op tijd inzet, gelijk met het orgel. Zoals het hoort…
~~Soli Deo Gloria~~
Optimatus

Bericht door Optimatus »

Hendrikus schreef:
Optimatus schreef:

Klopt. Bij niet-ritmische gemeentezang is het overal zo dat de gemeente eerst het orgel laat inzetten, elke nieuwe regel weer, en pas daarna begint de gemeente (vaak ook nog niet eensgezind allemaal op hetzelfde moment).
Waar men de overstap heeft gemaakt naar ritmisch zingen, blijft deze gewoonte soms nog heel lang hangen, zodat ook ritmische gemeentezang weer in zekere zin onritmisch (niet in de maat) wordt.
Maar dat hoéft niet! Er zijn ook ritmisch zingende gemeenten waar men gewoon op tijd inzet, gelijk met het orgel. Zoals het hoort…
Ik heb als organist in een kerkblad een artikeltje geschreven over de kerkzang. Sindsdien let men veel beter op het orgel.
Echter, isoritmisch zingen kan heel mooi zijn, mits het netjes wordt uitgevoerd. Men dient zich terdege te beseffen dat men ter ere Gods zingt en dat men daar best enige moeite voor mag doen. Men kleedt zich zondags, late men dan ook zondags zingen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Optimatus schreef:Ik heb als organist in een kerkblad een artikeltje geschreven over de kerkzang. Sindsdien let men veel beter op het orgel.
Echter, isoritmisch zingen kan heel mooi zijn, mits het netjes wordt uitgevoerd. Men dient zich terdege te beseffen dat men ter ere Gods zingt en dat men daar best enige moeite voor mag doen. Men kleedt zich zondags, late men dan ook zondags zingen.
Ben het helemaal met je eens.
Maar vergeet niet dat "netjes" en "zondags zingen" vrij subjectieve begrippen zijn. Ik ken mensen die het heel eerbiedig (zeg maar "zondags") vinden om langzamer dan de gemeente, achter het orgel aan te zingen, met veel halen en glijbaantjes, en als het zo uitkomt ook nog met een zelf bedachte "bovenstem". Dát is pas echt gedragen en eerbiedig, zeggen ze dan. Ja, en praat ze dat maar eens uit hun hoofd.... :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Optimatus

Bericht door Optimatus »

Dat ben ik ook met je eens.
In sommige kerken, waar ritmisch wordt gezongen, wordt het zingen enorm afgeraffeld. Dat is geen gehoor en heeft met eerbied niet veel te maken, net zo min als het isoritmisch gebrul dat soms weerklinkt. Het maakt niet zo heel veel uit of je ritmisch of isoritmisch zingt, als het maar tot eer van Hem alleen is.

Denk ik.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
Optimatus schreef:Ik heb als organist in een kerkblad een artikeltje geschreven over de kerkzang. Sindsdien let men veel beter op het orgel.
Maar vergeet niet dat "netjes" en "zondags zingen" vrij subjectieve begrippen zijn. Ik ken mensen die het heel eerbiedig (zeg maar "zondags") vinden om langzamer dan de gemeente, achter het orgel aan te zingen, met veel halen en glijbaantjes, en als het zo uitkomt ook nog met een zelf bedachte "bovenstem". Dát is pas echt gedragen en eerbiedig, zeggen ze dan. Ja, en praat ze dat maar eens uit hun hoofd.... :nonnon
Er zijn zelfs 'bovenstemboekjes', dus op 1 of andere manier bestaat het toch wel!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Er zijn zelfs 'bovenstemboekjes', dus op 1 of andere manier bestaat het toch wel!
wie zei er dat ze niet bestaan dan?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie