Enkele Hersteld Hervormde Gemeenten toch in hoger beroep
Re: Enkele Hersteld Hervormde Gemeenten toch in hoger beroep
Of de discussie heilloos is, dan wel wordt, valt nog te bezien. Het grote probleem is: er worden zaken over NHK en PKN als axioma gepresenteerd, die het bij nader inzien niet zijn. De achterliggende argumentatie is niet - of onvolledig aanwezig. Kom nu eens met argumentatie vanuit de kerkorde van de NHK/PKN en niet met de herhaling van de stelling Andere grondslag = andere kerk. Is dat herhalen ook de reden dat er krampachtig mee om gegaan wordt? Eigenlijk is er geen afdoende antwoord en dan gaat de discussie op slot?
Wauwie, ik kan in grote lijnen met je mee. Ik had alleen nog een vraag aan je openstaan: hoe dien je om te gaan met de vrijzinnigheid in de PKN, die men vaak ook nog als legitiem beschouwt?Wauwie schreef:Of de discussie heilloos is, dan wel wordt, valt nog te bezien. Het grote probleem is: er worden zaken over NHK en PKN als axioma gepresenteerd, die het bij nader inzien niet zijn. De achterliggende argumentatie is niet - of onvolledig aanwezig. Kom nu eens met argumentatie vanuit de kerkorde van de NHK/PKN en niet met de herhaling van de stelling Andere grondslag = andere kerk. Is dat herhalen ook de reden dat er krampachtig mee om gegaan wordt? Eigenlijk is er geen afdoende antwoord en dan gaat de discussie op slot?
Sterker nog: als je ds. Hendrikse heet en in de PKN staat, mag je ongestraft verkondigen dat God niet bestaat!Afgewezen schreef:Wauwie, ik kan in grote lijnen met je mee. Ik had alleen nog een vraag aan je openstaan: hoe dien je om te gaan met de vrijzinnigheid in de PKN, die men vaak ook nog als legitiem beschouwt?Wauwie schreef:Of de discussie heilloos is, dan wel wordt, valt nog te bezien. Het grote probleem is: er worden zaken over NHK en PKN als axioma gepresenteerd, die het bij nader inzien niet zijn. De achterliggende argumentatie is niet - of onvolledig aanwezig. Kom nu eens met argumentatie vanuit de kerkorde van de NHK/PKN en niet met de herhaling van de stelling Andere grondslag = andere kerk. Is dat herhalen ook de reden dat er krampachtig mee om gegaan wordt? Eigenlijk is er geen afdoende antwoord en dan gaat de discussie op slot?
Ik begrijp de relevantie van deze opmerking niet in het kader van dit topic. Daarnaast kon dit ook gewoon in de Hervormde kerk van voor 2004. Dus er is niets nieuws onder de zon wat dat betreft.Jan schreef:
Sterker nog: als je ds. Hendrikse heet en in de PKN staat, mag je ongestraft verkondigen dat God niet bestaat!
Ik begrijp die relevantie wel.cosmo schreef:Ik begrijp de relevantie van deze opmerking niet in het kader van dit topic. Daarnaast kon dit ook gewoon in de Hervormde kerk van voor 2004. Dus er is niets nieuws onder de zon wat dat betreft.Jan schreef:
Sterker nog: als je ds. Hendrikse heet en in de PKN staat, mag je ongestraft verkondigen dat God niet bestaat!
De huidige voortzetters van de NHK hebben zich nooit kunnen verenigen met de atheistische boodschap van sommigen binnen de NHK, en ook velen/de meesten die in de PKN zijn meegegaan loochenen het atheïsme, ongestraft of niet.
Mss. ietwat krom uitgedrukt, maar daarin volg ik jouw kromme redenatie.
Mag ik het samenvatten: Een kerk zonder God is geen kerk.
En zeker geen Kerk.
- JolandaOudshoorn
Gelukkig wordt in de PKN ook nog verkondigd dat er een God is. Met alle zorgen over de misstanden die in de PKN zijn, kunnen wij nog steeds niet uit dit kerkgenootschap stappen. Misschien juist omdat er zoveel misstanden zijn. Er zijn mensen nodig die ook binnen dit kerkverband hun waarschuwende stem moeten laten horen. Die van binnenuit blijven strijden voor een hervorming. Die de jongeren binnen dit kerkgenootschap de zuivere boodschap doorgeven. Wat als wij ook allemaal weggaan? Dan is de PKN (menselijkerwijs) echt verloren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Klopt. Dat op zich kan nooit de reden geweest zijn dat de HHK zich af ging scheiden, want dan had ze dat veel eerder moeten doen.cosmo schreef:Ik begrijp de relevantie van deze opmerking niet in het kader van dit topic. Daarnaast kon dit ook gewoon in de Hervormde kerk van voor 2004. Dus er is niets nieuws onder de zon wat dat betreft.Jan schreef:
Eigenlijk is mijn vraag ook een zijpaadje: waarom gebeurt dit nu in de PKN wél en in andere kerkgenootschappen niet.
Toch lijkt het wel eens of PKN-ers meer moeite doen om in hun ogen afwijkingen in de leer van kerkverbanden die het nauwer nemen te veroordelen en te bestrijden dan dat men zich druk maakt om personen zoals ds. Hendrikse. Als ik alleen maar even naar dit forum kijk.JolandaOudshoorn schreef:Gelukkig wordt in de PKN ook nog verkondigd dat er een God is. Met alle zorgen over de misstanden die in de PKN zijn, kunnen wij nog steeds niet uit dit kerkgenootschap stappen. Misschien juist omdat er zoveel misstanden zijn. Er zijn mensen nodig die ook binnen dit kerkverband hun waarschuwende stem moeten laten horen. Die van binnenuit blijven strijden voor een hervorming. Die de jongeren binnen dit kerkgenootschap de zuivere boodschap doorgeven. Wat als wij ook allemaal weggaan? Dan is de PKN (menselijkerwijs) echt verloren.
- JolandaOudshoorn
Gelukkig zeg je al "lijkt" maar ik ben het met je eens dat er ook vaak laksheid is. Als het maar in de plaatselijke gemeente goed gaat. En ja, andermans kerkgenootschap veroordelen zit ons allemaal in het bloed, nietwaar?Erasmiaan schreef:Toch lijkt het wel eens of PKN-ers meer moeite doen om in hun ogen afwijkingen in de leer van kerkverbanden die het nauwer nemen te veroordelen en te bestrijden dan dat men zich druk maakt om personen zoals ds. Hendrikse. Als ik alleen maar even naar dit forum kijk.JolandaOudshoorn schreef:Gelukkig wordt in de PKN ook nog verkondigd dat er een God is. Met alle zorgen over de misstanden die in de PKN zijn, kunnen wij nog steeds niet uit dit kerkgenootschap stappen. Misschien juist omdat er zoveel misstanden zijn. Er zijn mensen nodig die ook binnen dit kerkverband hun waarschuwende stem moeten laten horen. Die van binnenuit blijven strijden voor een hervorming. Die de jongeren binnen dit kerkgenootschap de zuivere boodschap doorgeven. Wat als wij ook allemaal weggaan? Dan is de PKN (menselijkerwijs) echt verloren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Dat zie ik niet zo. Als hier verdedigers van ds. Hendrikse waren, zouden die ook wel tegengas krijgen, lijkt mij.Erasmiaan schreef:Toch lijkt het wel eens of PKN-ers meer moeite doen om in hun ogen afwijkingen in de leer van kerkverbanden die het nauwer nemen te veroordelen en te bestrijden dan dat men zich druk maakt om personen zoals ds. Hendrikse. Als ik alleen maar even naar dit forum kijk.JolandaOudshoorn schreef:Gelukkig wordt in de PKN ook nog verkondigd dat er een God is. Met alle zorgen over de misstanden die in de PKN zijn, kunnen wij nog steeds niet uit dit kerkgenootschap stappen. Misschien juist omdat er zoveel misstanden zijn. Er zijn mensen nodig die ook binnen dit kerkverband hun waarschuwende stem moeten laten horen. Die van binnenuit blijven strijden voor een hervorming. Die de jongeren binnen dit kerkgenootschap de zuivere boodschap doorgeven. Wat als wij ook allemaal weggaan? Dan is de PKN (menselijkerwijs) echt verloren.

Maar van wie, dat is de vraag.Afgewezen schreef:Dat zie ik niet zo. Als hier verdedigers van ds. Hendrikse waren, zouden die ook wel tegengas krijgen, lijkt mij.Erasmiaan schreef:Toch lijkt het wel eens of PKN-ers meer moeite doen om in hun ogen afwijkingen in de leer van kerkverbanden die het nauwer nemen te veroordelen en te bestrijden dan dat men zich druk maakt om personen zoals ds. Hendrikse. Als ik alleen maar even naar dit forum kijk.JolandaOudshoorn schreef:Gelukkig wordt in de PKN ook nog verkondigd dat er een God is. Met alle zorgen over de misstanden die in de PKN zijn, kunnen wij nog steeds niet uit dit kerkgenootschap stappen. Misschien juist omdat er zoveel misstanden zijn. Er zijn mensen nodig die ook binnen dit kerkverband hun waarschuwende stem moeten laten horen. Die van binnenuit blijven strijden voor een hervorming. Die de jongeren binnen dit kerkgenootschap de zuivere boodschap doorgeven. Wat als wij ook allemaal weggaan? Dan is de PKN (menselijkerwijs) echt verloren.
Ik zal een beeld nemen om het duidelijk te maken. Er zijn mensen wiens huis in de brand staat maar die in plaats van de brand te blussen de fundering gaan bekijken om te bezien of er sprake is van betonrot.
Hmm, Erasmiaan. Het punt van discussie is nu niet of ds. Hendrikse fout is. Dat vinden alle PKN'ers op dit forum, neem ik aan.
De vraag was of dát nu een reden had moeten zijn om niet mee te gaan met de fusie. Terecht wordt dan opgemerkt dat dit soort misstanden al sinds jaar en dag speelden in de NHK. Dan had men er tóén uit moeten gaan en niet moeten goochelen met kreten als: ja, maar de grondslag was nog goed en zo. Als het nú fout is, was het tóén ook fout.
De vraag was of dát nu een reden had moeten zijn om niet mee te gaan met de fusie. Terecht wordt dan opgemerkt dat dit soort misstanden al sinds jaar en dag speelden in de NHK. Dan had men er tóén uit moeten gaan en niet moeten goochelen met kreten als: ja, maar de grondslag was nog goed en zo. Als het nú fout is, was het tóén ook fout.
Ik heb de (goede?) gewoonte om me niet in deze dingen te mixen, maar ik heb begrepen dat men als kerkenraad moest instemmen bij de fusie met de overige ingevoerde geloofsbelijdenissen zoals die van de Lutheranen? Dat lijkt me toch een verschil met de oude situatie.
Lees even de hele topic.Kaw schreef:Ik heb de (goede?) gewoonte om me niet in deze dingen te mixen, maar ik heb begrepen dat men als kerkenraad moest instemmen bij de fusie met de overige ingevoerde geloofsbelijdenissen zoals die van de Lutheranen? Dat lijkt me toch een verschil met de oude situatie.