Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2008 (gesloten)

Kislev

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2008

Bericht door Kislev »

Dit topic komt niet over....

Tussen de feitelijke discussie een hoop off-topic geleuter en praat die een theekransje waardig is.

Eigenlijk zou alleen het curratorium of degene die het betreft hier mogen meedelen dat ze zijn toegelaten.
Gian

Bericht door Gian »

Gijs83 schreef:
entiteitxx schreef:Als er geen curatorium zou zijn, zou het predikantenprobleem misschien in 5 jaar menselijkerwijs zijn opgelost.. Of de zuiverheid van de leer en de betrekkelijke rust binnen de GG hiermee gediend is, vraag ik me af. Oa om deze redenen vind ik een curatorium niet zon slechte instelling.
Inderdaad, daar heeft men voor te waken: de zuiverheid van de leer. Zou er een 'open' universiteit. Dan kon geen leek predikant worden en zou zo zo maar iedereen kunnen gaan studeren en vervolgens als predikant af studeren. Je zult vast ergens een plaatsje krijgen. Het is ook opvallend dat de kerken waar een toelating geschied op de manier(of daarmee overeenstemmend) als in de GG juist veel minder 'achteruit' is gegaan qua leer e.d. als in kerken waar dat heel anders gebeurd.

Waarom verkiezen we als Gemeente niet de dominee? Net als de ouderlingen en diakenen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
caprice

Bericht door caprice »

Gian schreef:Waarom verkiezen we als Gemeente niet de dominee? Net als de ouderlingen en diakenen?
Dat gebeurt toch al, voordat er beroepen wordt? :bobo
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Gian schreef:
memento schreef: * In HHK wordt trouwens, m.i. geheel terecht, ook gevraagd naar roeping en bekering bij toelatingsgesprek. Als daarnaar niet meer gevraagd mag worden, is er m.i. iets goed mis! Het zou ook heel erg on-pastoraal zijn om dat niet te doen; onterecht het ambt op je nemen is nogal wat! Maar uiteindelijk kunnen mensen nooit meer dan toetsen of hetgeen gezegt is overeenkomt met de Schrift. Tenzij het daarvan afwijkt, hebben mensen m.i. geen enkele bevoegdheid om Gods werk tegen te gaan door iemand af te wijzen.
Het probleem is dat we te maken hebben met een geïnstitutionaliseerde Kerk. Dan wordt toelating en opleiding vanuit een hogere instantie geregeld.
In de congregatio verkiest men de mensen voor het ambt uit de Gemeente zelf. Dan hoeft er niets getoetst te worden, want als broeders kennen we elkaar. In 1 Gemeente kunnen er meerdere broeders gekozen worden tot het ambt van herder en leraar. Net zoals er meerdere ouderlingen en diakenen zijn.
Wij zijn zo gewend aan een geïnstitutionaliseerde kerk, dat we dat normaal vinden in onze gedachten. Maar het zou wel eens bijbelser zijn zoals Gian ons dat schetst in de congregatio. Daar moet ik nog eens over denken en me eens verder in verdiepen.
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
entiteitxx schreef:Als er geen curatorium zou zijn, zou het predikantenprobleem misschien in 5 jaar menselijkerwijs zijn opgelost.. Of de zuiverheid van de leer en de betrekkelijke rust binnen de GG hiermee gediend is, vraag ik me af. Oa om deze redenen vind ik een curatorium niet zon slechte instelling.
Inderdaad, daar heeft men voor te waken: de zuiverheid van de leer. Zou er een 'open' universiteit. Dan kon geen leek predikant worden en zou zo zo maar iedereen kunnen gaan studeren en vervolgens als predikant af studeren. Je zult vast ergens een plaatsje krijgen. Het is ook opvallend dat de kerken waar een toelating geschied op de manier(of daarmee overeenstemmend) als in de GG juist veel minder 'achteruit' is gegaan qua leer e.d. als in kerken waar dat heel anders gebeurd.
In de tijd van onze geliefde oudvaders (die mannen met zoveel licht, weet je nog) kon een leek ook geen predikant worden, tenzij hij een hele slimme leek was. En juist op deze mannen willen ook de predikanten van jouw kerkverband zich graag beroepen.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Aan dit geleuter kan ik nog steeds niet zo wennen.
Wat mij betreft slotje tot er weer duidelijkheid is over een evt nieuwe kandidaat.
:lock
Reformer

Bericht door Reformer »

Jo-Ann schreef:Aan dit geleuter kan ik nog steeds niet zo wennen.
Wat mij betreft slotje tot er weer duidelijkheid is over een evt nieuwe kandidaat.
:lock
Of is dit de reactie van een 'trotse' gergemmer die niet zo tegen 'kritiek' (?) kan op zijn/haar eigen kerkverbandje?
Laten we toch eens verder kijken dan al die verbandjes. We hoeven het hier op aarde niet in alles eens te zijn, maar dat we allen een zijn in Christus. Het is slechts 1 letter anders, maar maakt een wereld van verschil.......
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Reformer schreef:Of is dit de reactie van een 'trotse' gergemmer die niet zo tegen 'kritiek' (?) kan op zijn/haar eigen kerkverbandje?
:nonnon :humhihi
Reformer

Bericht door Reformer »

Jo-Ann schreef:
Reformer schreef:Of is dit de reactie van een 'trotse' gergemmer die niet zo tegen 'kritiek' (?) kan op zijn/haar eigen kerkverbandje?
Deze reactie zegt voldoende...........
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
freek

Bericht door freek »

Reformer schreef:
Jo-Ann schreef:
Deze reactie zegt voldoende...........
Nou, sorry Reformer, ik ben totaal geen 'trotse gergemmer', maar vind jou manier van reageren vrij sip. Jo-Ann heeft gelijk, er zijn hier gewoon zes pagina's onzin volgepend. Ik kan wel in die schaterlach van Jo-Ann meekomen.
Reformer

Bericht door Reformer »

Nou, sorry Reformer, ik ben totaal geen 'trotse gergemmer', maar vind jou manier van reageren vrij sip. Jo-Ann heeft gelijk, er zijn hier gewoon zes pagina's onzin volgepend. Ik kan wel in die schaterlach van Jo-Ann meekomen.[/quote]

In elk topic worden onzin bijdragen gepost, maar door enkelen wordt geprobeerd een discussie over 'het fenomeen curatorium' te voeren. Jammer dat dit door sommigen als onzin wordt gezien.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Reformer schreef:door enkelen wordt geprobeerd een discussie over 'het fenomeen curatorium' te voeren. Jammer dat dit door sommigen als onzin wordt gezien.
Misschien komt het omdat deze discussie nu al verschillenden jaren achter elkaar is gevoerd, (dit gebeurd trouwens met meer onderwerpen ....) en er zijn er velen die geen zin hebben om weer deze discussies te voeren.
Gebruik de zoekfuntie en lees de vele bijdragen die er in het verleden al gepost zijn.
caprice

Bericht door caprice »

Wat een prut-topic zeg. Het is de zaak niet waardig. Een grote topic-opruiming of afsplitsing zou geen kwaad kunnen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
jvdg

Bericht door jvdg »

Sommige posters hebben gelijk, het dreigt een "prut-topic" te worden.

Ik gooi het op slot tot er weer relevante info beschikbaar is.
Meldt u zich alsdan.
Tiberius
Administrator

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2008 (gesloten)

Bericht door Tiberius »

Toevoeging: Hier verder met feitelijke info.
Gesloten