Nee, het was kand. G. Bredeweg, die naar Barneveld-Zuid (GG) gaat.Bert Mulder schreef:Nu is het net alsof je het over Ds. Wink hebt...Luther schreef:Onlangs in een preek van een GG-student: Gemeente, Jona moest overboord. En dat was bang. Wij weten de afloop, maar Jona niet. Denkt u echt dat hij al van een vis afwist. Zoud die walvis al naar 'm gezwaaid hebben?
Die heeft ook van die droge humor.
Over moppentrommels in de Saambinder
Re: Over moppentrommels in de Saambinder
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Humor zoals die vis die gezwaaid zou hebben vind ik prima kunnen, dat heeft een onderbouwende functie. Het maakt wat duidelijk, het landt beter. En oneerbiedig vind ik het iook niet. Maar dat wordt het al wel snel. En daar moet je erg mee uitkijken, vind ik.
Nog een: Ds. Karels aan het begin van zijn preek over een bepaalde tekst uit Jesaja, galmend door de kerk, aandachtig de kerk rondkijkend: Zijn hier nog jongedochters die nog geen borsten hebben?
Helaas weet ik de precieze tekst niet, maar het had dus wel iets met de tekst te maken.
Nog een: Ds. Karels aan het begin van zijn preek over een bepaalde tekst uit Jesaja, galmend door de kerk, aandachtig de kerk rondkijkend: Zijn hier nog jongedochters die nog geen borsten hebben?
Helaas weet ik de precieze tekst niet, maar het had dus wel iets met de tekst te maken.
-
Re: Re:
Nu, ik kan niet zeggen dat ik zo'n grap erg stichtelijk vind.MarthaMartha schreef:zoiets als ooit een dominee bij ons met pasen over de wachters van het graf:
de wachters renden als hazen.... paashazen....
dan zakt je mond eerst open **hoor ik het goed?** en vervolgens schiet je in de lach....
Kent de Bijbel ook zulke flauwe grappen, het lijkt mij niet.
Iemand die het Woord brengt, dient zich daar dan ook van te onthouden.
Althans dat is mijn mening.
Ook de laatste over de jongedochters die nog geen borsten hebben, dat vind ik ook niet erg passend, hoewel het ervan afhangt hóe het gezegd wordt.
Hooglied is een teer boek en daar moet ook met teerheid over gesproken worden.
Gelukkig! ik ben niet de enige die er zo over denkt.Zonderling schreef:Nu, ik kan niet zeggen dat ik zo'n grap erg stichtelijk vind.MarthaMartha schreef:zoiets als ooit een dominee bij ons met pasen over de wachters van het graf:
dan zakt je mond eerst open **hoor ik het goed?** en vervolgens schiet je in de lach....
Iemand die het Woord brengt, dient zich daar dan ook van te onthouden.
Althans dat is mijn mening.
Ook de laatste over de jongedochters die nog geen borsten hebben, dat vind ik ook niet erg passend, hoewel het ervan afhangt hóe het gezegd wordt.
Hooglied is een teer boek en daar moet ook met teerheid over gesproken worden.
De Bijbel kent geen flauwe grappen, dat is zoveel als zeker. Toch kun je wel een bepaalde vorm van humor ontdekken.Zonderling schreef:Nu, ik kan niet zeggen dat ik zo'n grap erg stichtelijk vind.MarthaMartha schreef:zoiets als ooit een dominee bij ons met pasen over de wachters van het graf:
-
Ooit was er (in de Boeketreeks) het boekje 'Humor in de Bijbel' van wijlen Dr Okke Jager. Een
schitterend boekje! Misschien nog ergens 2e hands verkrijgbaar.
En....humor in de Bijbel: denk eens aan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. Je ziet het als ware voor je!
En de gelijkenis van het koninklijke bruiloftsmaal, je ziet a.h.w. die bedelaars in hun lompen gehuld. En de genodigden hebben het nakijken, zo fantaseer je dan, en wenst jezelf als bedelaar te zijn (Hoofdstuk uit dat boekje "De bedelaar met de bevende bloem".
En dominees die humor hebben of in de verkondiging of gewoon tijdens de dienst.
Twee schieten me voor de geest:
wijlen Ds J. de Groot (Apeldoorn) preekte tegen Kerst in een stampvolle kerk. Er zou een collecte worden gehouden voor verschillende kerstfeestvieringen en aan dominee was gevraagd om de collecte extra aan te bevelen. Hij keek de kerk eens rond en zei "U kunt best allemaal wel een riks extra missen". Hij ontwaarde een paar kinderen en zei tegen hen "Ja, jullie hebben nog niet zoveel zakgeld misschien, maar die mijnheer die naast jullie zit die geeft dan wel voor jullie!"
De opbrengst: boven verwachting!
Ook wijlen Ds Piet Lugtigheid (Den Haag) kon er wat van.
Preekte over Zacheus die jarig was, en tante kwam op bezoek. "Zacheus, gefeliciteerd en dat je maar een vrome jongen mag worden" en Zacheus antwoordde "Ik wil geen vrome jongen worden, maar een rijke jongen". Tante zei daarop: "Maak nou eerst je school maar af".
Prachtig toch, zulke intermezzi tijdens de diensten. De aandacht blijft tot het laatste moment.
En... Ds Nico maar ook broer Carel konden er wat van!
En om bij de Ger.Gem.-predikanten te blijven: wijlen Ds G. Schipaanboord, daar werd besmuikt en met de zakdoek voor de mond gelachen, want bij de Ger. Gem. lach je niet hardop in de kerk, toch?
schitterend boekje! Misschien nog ergens 2e hands verkrijgbaar.
En....humor in de Bijbel: denk eens aan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. Je ziet het als ware voor je!
En de gelijkenis van het koninklijke bruiloftsmaal, je ziet a.h.w. die bedelaars in hun lompen gehuld. En de genodigden hebben het nakijken, zo fantaseer je dan, en wenst jezelf als bedelaar te zijn (Hoofdstuk uit dat boekje "De bedelaar met de bevende bloem".
En dominees die humor hebben of in de verkondiging of gewoon tijdens de dienst.
Twee schieten me voor de geest:
wijlen Ds J. de Groot (Apeldoorn) preekte tegen Kerst in een stampvolle kerk. Er zou een collecte worden gehouden voor verschillende kerstfeestvieringen en aan dominee was gevraagd om de collecte extra aan te bevelen. Hij keek de kerk eens rond en zei "U kunt best allemaal wel een riks extra missen". Hij ontwaarde een paar kinderen en zei tegen hen "Ja, jullie hebben nog niet zoveel zakgeld misschien, maar die mijnheer die naast jullie zit die geeft dan wel voor jullie!"
De opbrengst: boven verwachting!
Ook wijlen Ds Piet Lugtigheid (Den Haag) kon er wat van.
Preekte over Zacheus die jarig was, en tante kwam op bezoek. "Zacheus, gefeliciteerd en dat je maar een vrome jongen mag worden" en Zacheus antwoordde "Ik wil geen vrome jongen worden, maar een rijke jongen". Tante zei daarop: "Maak nou eerst je school maar af".
Prachtig toch, zulke intermezzi tijdens de diensten. De aandacht blijft tot het laatste moment.
En... Ds Nico maar ook broer Carel konden er wat van!
En om bij de Ger.Gem.-predikanten te blijven: wijlen Ds G. Schipaanboord, daar werd besmuikt en met de zakdoek voor de mond gelachen, want bij de Ger. Gem. lach je niet hardop in de kerk, toch?
-
Mister schreef:De Bijbel kent geen flauwe grappen, dat is zoveel als zeker. Toch kun je wel een bepaalde vorm van humor ontdekken.Zonderling schreef:Nu, ik kan niet zeggen dat ik zo'n grap erg stichtelijk vind.MarthaMartha schreef:zoiets als ooit een dominee bij ons met pasen over de wachters van het graf:
" Rennen als paashazen" dit zei ooit wijlen Ds M.L.W. Schoch, ooit Rotterdams jeugdpredikant.
("De schrik van het lege graf", uit de bundel "Voorsorteren", preken voor jonge mensen.
Mister schreef:De Bijbel kent geen flauwe grappen, dat is zoveel als zeker. Toch kun je wel een bepaalde vorm van humor ontdekken.Zonderling schreef:Nu, ik kan niet zeggen dat ik zo'n grap erg stichtelijk vind.MarthaMartha schreef:zoiets als ooit een dominee bij ons met pasen over de wachters van het graf:
Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.
Hoe hij de afkortingen T.V. en E.O. een andere dimensie gaf had toch wel wat. TV - tot verschrikking, tot verderving, tot verdoemenis.
of : E.O - eeuwige ondergang.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Het spijt me, maar zullke "vondsten" kan ik nou echt niet knap vinden. Goedkoop scoren, de naam van iets wat jou niet welgevallig is ombouwen tot een betekenis die in jouw kraam te pas komt. Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. In diezelfde orde waardeer ik die TV en EO van Van der Poelalbion schreef: Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.
Hoe hij de afkortingen T.V. en E.O. een andere dimensie gaf had toch wel wat. TV - tot verschrikking, tot verderving, tot verdoemenis.

~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus schreef:Het spijt me, maar zullke "vondsten" kan ik nou echt niet knap vinden. Goedkoop scoren, de naam van iets wat jou niet welgevallig is ombouwen tot een betekenis die in jouw kraam te pas komt. Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. In diezelfde orde waardeer ik die TV en EO van Van der Poelalbion schreef: Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.
Dit was een uitdrukking in de jaren 60 toen hoorde ik nog helemaal niets over de afkortingen van de auto's. Misschien omdat we toen zelf nog geen auto hadden en het dus ook niet ter sprake kwam. Maar ik blijf erbij dat Van der Poel vooral veel mensen trok omdat hij boeiend preekte en dat zijn uitdrukkingen toch heel origineel waren.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Haha ja, je hoeft geen 6-jarige studie te hebben gedaan om zoiets te bedenken, zo lastig is het nietHendrikus schreef:Het spijt me, maar zullke "vondsten" kan ik nou echt niet knap vinden. Goedkoop scoren, de naam van iets wat jou niet welgevallig is ombouwen tot een betekenis die in jouw kraam te pas komt. Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. In diezelfde orde waardeer ik die TV en EO van Van der Poelalbion schreef: Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.

Overigens heb ik het dan nog wel eens over de Emotionele Omroep. Lijkt me meer gepast

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- jakobmarin
Eerlijk gezegd vind ik dit getuigen van een erg slechte smaak. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier een oordeel wordt uitgesproken en dat past een mens helemaal niet.albion schreef:E.O - eeuwige ondergang.
Van der Poel werkt op 't gevoel
Preekstoel wordt praatstoel
't Hoofddoel wordt 't schuldgevoel
EO: Emotionele Omroep vind ik dan veel grappiger, en je bedoeld wellicht hetzelfde.
DVD - Ding van Duivel: kan nog net, mits je ff uitlegt wat je ermee bedoelt (de duivel gebruikt nl. alle dingen op aarde en zijn 'van hem')
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Hendrikus schreef:Het spijt me, maar zullke "vondsten" kan ik nou echt niet knap vinden. Goedkoop scoren, de naam van iets wat jou niet welgevallig is ombouwen tot een betekenis die in jouw kraam te pas komt. Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. In diezelfde orde waardeer ik die TV en EO van Van der Poelalbion schreef: Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.
beetje eerbied voor Gods knechten mag wel!
Precies, daarom had Ds. van der Poel ook beter kunnen zwijgen.
Maar een beetje zelfspot is af en toe ook wel gezond he
Maar dat is heel wat anders dan veroordelen
Volgens mij is humor verkeerd als het ten koste van anderen gaat. Dan krijgt het het niveau van sommige cabaretiers van deze tijd.
Nou, ik bedoel niet hetzelfde als Ds. van der Poel, anders zou ik er niet werkenJakobmarin schreef:EO: Emotionele Omroep vind ik dan veel grappiger, en je bedoeld wellicht hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Marnix op 16 jul 2009, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Die ontbreekt hier volgens mij niet.Gijs83 schreef:Hendrikus schreef:Het spijt me, maar zullke "vondsten" kan ik nou echt niet knap vinden. Goedkoop scoren, de naam van iets wat jou niet welgevallig is ombouwen tot een betekenis die in jouw kraam te pas komt. Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. In diezelfde orde waardeer ik die TV en EO van Van der Poelalbion schreef: Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.
beetje eerbied voor Gods knechten mag wel!