Ik stel alleen niet dat ondanks dat God het tegendeel zegt in de Bijbel, het eigenlijk toch zijn wil is dat mensen verloren gaan. Dat zou dus tegenstrijdig zijn met wat Hij in de Bijbel leert. Waarom er dan toch mensen verloren gaan en hoe dat precies zit met Gods wil weet ik niet. Ik sprak slechts het: Het gebeurt toch, er gaan mensen verloren dus is dat Gods wil. Dat Gods wil heel breed is en ook inhoudt dat Hij wil dat mensen geloven en dat wie gelooft behouden wordt en wie niet gelooft daarom verloren gaat is ook een aspect van Gods wil. En zo zijn er talloze aspecten.Erasmiaan schreef:Dit is precies wat ik je duidelijk probeer te maken. Ik begrijp dat je het met me eens bent geworden?Marnix schreef:God wil dat iedereen behouden wordt en niemand verloren gaat en toch wordt niet iedereen behouden en Hij kiest mensen uit.
Hm maar dat is een beproeving. God geeft Abraham deze opdracht maar uit alles blijkt dat het Gods wil was dat Abraham Izaak niet zou kwijtraken. Dat God ingreep geeft al aan dat hij dat offer niet wilde maar Abraham op de proef wilde stellen of hij werkelijk op God vertrouwde. En er zit een schitterende symboliek achter. Abraham die zijn zoon moet offeren, maar uiteindelijk hoeft hij niet te sterven maar sterft er een dier in zijn plaats, God voorziet in het offer. Dat God dat zal doen belijdt Abraham al aan Izaak als hij vraagt waar het offerdier is. En in Hebreeen 11 lezen we dat hij geloofde dat God Izaak uit de dood kon opwekken.Tiberius schreef:Het onderscheid tussen Zijn verborgen en geopenbaarde wil is duidelijk te illustreren met Genesis 22: het offer van Izak.
Zijn geopenbaarde wil ("Neem nu uw zoon, en offer hem aldaar tot een brandoffer") is schijnbaar tegenstrijdig met Zijn verborgen wil ("God zal Zichzelven een lam ten brandoffer voorzien").
Dus ik zie hierin geen tegenstrijdigheid.... hoewel je als je het verhaal niet kent in het begin kan denken dat het een tegenstrijdigheid is. God wilde Abraham toch een groot nageslacht schenken? Waarom dan Izaak offeren? Uiteindelijk blijkt dat God niet wilde dat Izaaak geofferd werd. Maar goed, ik snap het idee, dat God dat niet wilde was voor Abraham nog verborgen. Maar hoe wil je dat in deze discussie precies concreet maken? Dat Hij zegt ieder gered te willen maar uiteindelijk niet iedereen redt? Dat klopt, maar dat is niet iets verborgens, dat lezen we in de Bijbel. En God zal dan ook niet zeggen: Ik wilde jullie niet redden. Hij zal zeggen: Ik wilde jullie redden maar jullie wilden niet! Hoe dikwijls heb ik jullie willen verzamelen... maar jullie hebben het niet gewild. Aan Hem ligt het niet dat mensen verloren gaan.