Ariene schreef:Waarom PKN en geen HHK?
Vooropgesteld: ik heb tal van fijne contacten met mensen uit de HHK, prima mensen waarmee ik het goed kan vinden.
Wij hebben ons ook wel georiënteerd in die gemeente, maar we voelden ons daar toch niet echt thuis. Aan de preken lag het niet, dat zat wel goed.
Het is natuurlijk een ingrijpende stap die je zet, dus daar gaan diepe afwegingen aan vooraf. Maar kort samengevat: waar wij het meest moeite mee hadden binnen de HHK was de hang aan uiterlijk vertoon en het reactionaire karakter van die houding. Dat zal van plaats tot plaats verschillen: naar mijn inschatting zijn ook binnen de HHK de verschillen aanzienlijk tussen de diverse gemeentes. Maar wat wij signaleerden en proefden was vooral een zich afzetten tegen de hervormde kerk, waarvan zij zich hadden afgescheiden. Dat uit zich dan in een bepaalde manier van praten-over-anderen waarbij wij ons niet thuis voelden; dat uit zich bijvoorbeeld ook doordat ze -terwijl de hervormden waren overgestapt op ritmisch zingen- nog langzamer niet-ritmisch zingen dan menig GerGem. En zo is er méér te noemen waarmee men zich profileren wil, een eigen identiteit die ontleend wordt aan zaken-aan-de-buitenkant. Veel sociale controle, ongeschreven wetjes over kleding en haartooi...
Goede preken horen we in de PKN ook regelmatig! En we ontmoeten een veel positiever houding naar medechristenen, ongeacht of die nu van de eigen gemeente zijn of van een andere kerk. Openheid, onderlinge betrokkenheid (dat is heel iets anders dan sociale controle!!), een open oor, een beetje waardering op z'n tijd.
Het is goed, zo.