Inhoudelijke discussie RKK/OKK

Adorote

Bericht door Adorote »

Jezus Christus was wel mens maar had geen erfzondige aard en was en is totaal zondevrij; Hij is de enige die Onbevlekt Ontvangen is door de Heilige Geest uit de Altijd Maagd Maria.
geledu

Bericht door geledu »

refo schreef: Hoe het allemaal zit weten we niet, maar Maria was maagd en bleef maagd (geboren uit de maagd Maria) .
Adorote schreef:Jezus Christus geboren uit de altijd Maagd Maria,
Adorote schreef:Hij is de enige die Onbevlekt Ontvangen is door de Heilige Geest uit de Altijd Maagd Maria.
Jullie ontkennen hiermee dat Maria meerdere kinderen heeft gehad ?
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:
refo schreef: Hoe het allemaal zit weten we niet, maar Maria was maagd en bleef maagd (geboren uit de maagd Maria) .
Adorote schreef:Jezus Christus geboren uit de altijd Maagd Maria,
Adorote schreef:Hij is de enige die Onbevlekt Ontvangen is door de Heilige Geest uit de Altijd Maagd Maria.
Nee. Ik bedoel alleen dat Maria Jezus gedragen heeft. Hij kan geen genen van Maria geërfd hebben.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

'n Beetje een rare discussie, dat gepluis in iets wat voor ons een geheimenis is.
:?
Rens

Bericht door Rens »

geledu schreef:
waaruit concludeer je dat dat wél het geval zou zijn geweest?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:'n Beetje een rare discussie, dat gepluis in iets wat voor ons een geheimenis is.
Ja, dat komt hier vaker voor... :wink: :| :?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
geledu

Bericht door geledu »

Rens schreef:
geledu schreef:
Matth 12 : schreef: 46 En als Hij nog tot de scharen sprak, ziet, Zijn moeder en broeders stonden buiten, zoekende Hem te spreken.
47 En iemand zeide tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders staan daar buiten, zoekende U te spreken.
48 Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders?
49 En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.
50 Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.

Matth 13 :
55 Is Deze niet de Zoon des timmermans? en is Zijn moeder niet genaamd Maria, en Zijn broeders Jakobus en Joses, en Simon en Judas?
56 En Zijn zusters, zijn zij niet allen bij ons? Van waar komt dan Dezen dit alles?
Ook bv de apostel Jakobus, de schrijver van het Bijbelboek en de leider van de eerste Christengemeente in Jeruzalem en de apostel Judas de schrijver van het Bijbelboek worden door velen wel gezien als broers van Jezus.

Door de algemeen gangbare Roomse gedachte dat Maria (vanwege haar heiligheid) geen kinderen meer zou hebben gekregen in haar verdere leven, waren ook de kanttekenaren wat terughoudend in deze visie.
Latere gereformeerde theologen zijn daar toch anders tegen aan gaan kijken.
Het is uiteindelijk ook niet van doorslaggevend belang.
Adorote

Bericht door Adorote »

geledu schreef:
Rens schreef:
geledu schreef:
Matth 12 : schreef: 46 En als Hij nog tot de scharen sprak, ziet, Zijn moeder en broeders stonden buiten, zoekende Hem te spreken.
47 En iemand zeide tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders staan daar buiten, zoekende U te spreken.
48 Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders?
49 En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.
50 Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.

Matth 13 :
55 Is Deze niet de Zoon des timmermans? en is Zijn moeder niet genaamd Maria, en Zijn broeders Jakobus en Joses, en Simon en Judas?
56 En Zijn zusters, zijn zij niet allen bij ons? Van waar komt dan Dezen dit alles?
Ook bv de apostel Jakobus, de schrijver van het Bijbelboek en de leider van de eerste Christengemeente in Jeruzalem en de apostel Judas de schrijver van het Bijbelboek worden door velen wel gezien als broers van Jezus.

Door de Roomse gedachte dat Maria geen kinderen meer heeft gekregen in haar verdere leven, waren ook de kanttekenaren wat terughoudend in deze visie.
Het is uiteindelijk ook niet van doorslaggevend belang.

Het is geen Roomse gedachte dat de Moeder Gods Maria dus altijd Maagd gebleven is ,maar heel de belijdenis van de Christenheid;zie de Universele Katholieke en Apostolische Credo/Geloofsbelijdenis NICEA.
Adorote

Bericht door Adorote »

Afgewezen schreef:'n Beetje een rare discussie, dat gepluis in iets wat voor ons een geheimenis is.

Altijd een zwakte bod om een discussie vreemd af te doen als men zelf iets niets snapt,er zijn nog altijd boeken en internet.Wil men aan deze discussie niet mee doen of men vindt het niets, zich er dan ook niet mee bemoeien totaal niet.
geledu

Bericht door geledu »

Geloofsbelijdenis van Nicea schreef: Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine: et homo factus est
= en het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;

Dit is dus jou bewijs voor het blijvend maagd zijn van Maria ?

Waarom die angst bij de gedachte dat Maria meerdere kinderen gehad heeft ?
Dat doet toch niets tekort aan het wonder ?
Adorote

Bericht door Adorote »

geledu schreef:
Geloofsbelijdenis van Nicea schreef: Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine: et homo factus est
= en het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;

Dit is dus jou bewijs voor het blijvend maagd zijn van Maria ?

Waarom die angst bij de gedachte dat Maria meerdere kinderen gehad heeft ?
Dat doet toch niets tekort aan het wonder ?
Wat heeft dit alles te maken met het opschrift van deze draad,de opzet en die Kaw wilde is toch een andere.Het gaat en inhoudelijke zin over de verhouding OKK/RKK zo niet voor hen die in een bepaalde kring van de Reformatie staan,er aan deze discussie veel kunen hebben zoniet het verder kijken dan eigen kring een goede zaak is.
refo

Bericht door refo »

Op zich is deze discussie niet raarder dan de aanbod-dsicussie. In wezen is dat even zeer een gepluis in geheimenissen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Tot nu toe draait de discussie om de Onbevlekte ontvangenis van Maria. Laat mij eens een ander punt aansnijden: hoe zit het eigenlijk met de beeldenverering, waarom vindt de RK dat niet tegen de eerste twee Geboden?
The Groom's still waiting at the altar
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik zie in RK-kerken toch vaak Mariabeelden met het kindeke Jezus hangen. Bovendien zie je dat in van die bidkapelletjes aan de wegen in het zuiden des lands eveneens. Daarnaast de vele beelden van een gekruisigde Christus.
The Groom's still waiting at the altar
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Geachte Bonny, denk niet dat het baat.

Ik heb eerder Aderote al uitgenodigt om ons te vertellen waar hij verschilt met Trente, en welke artikelen van de 3 formulieren van enigheid hij onderschrijft, en zo ver hebben we geen reactie daarop.

Hij wil dus niet uitkomen voor wat hij gelooft, alleen trappen tegen de refozuil.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gesloten