Erasmiaan schreef:Marnix schreef:Verder zie je nergens in de Bijbel staan dat de TV per definitie een verkeerd medium is. Helemaal niet als deze slechts wordt gebruikt om op de hoogte te blijven van nieuws en actualiteiten, wat anderen ook doen maar dan via krant of internet. Als er zo gebruik wordt gemaakt van de TV is daar niets verfoeilijks aan en mag de kerk niet iemand om die reden weigeren aan de maaltijd van de Here en/of het doen van Openbare Geloofsbelijdenis.
Dit meen je toch niet echt hè?
Het onderwerp bespreken en herbezinning op gebruik van de TV, ook in het licht van de opkomst van het internet, lijkt me niet verkeerd.
Door dit te zeggen plaats je jezelf buiten de discussie. JIJ hoeft je er niet op her te bezinnen. Bij jou is het geen issue. En je hoeft dat zeker niet aan te zwengelen in een kerkverband waar notabene naar jouw opvattingen niets van deugt.
memento schreef:Klopt, maar de TV, hoe verfoeilijk ik hem vinden mag, kan ook goed gebruikt worden, voor nieuws- en informatie-vergaring. Voor mij is dat geen reden om m in huis te willen hebben, maar ik denk niet dat mijn keuze in dezen bindend mag zijn voor anderen. Volgens mij mag een kerk alleen iets verbieden als het zondig is, niet als het mogelijk zondig is.
Wat de kerk wel of niet mag doen staat in Gods Woord. Over de TV is uiteraard niets opgenomen. Maar de kerk heeft de dure taak om zorg te dragen voor het zielenheil van haar leden. Als zij, breedgedragen (via ambtsdragers die de gemeenteleden vertegenwoordigen) TV weert, dan is dat haar goed recht.
Van harte mee eens, als iemand openbare belijdenis aflegt in een bepaald kerkverband,is daar één en ander aan vooraf gegaan, en stemt hij of zij in met leer en leven in die kerk, wie of wat geeft iemand dan het recht om een herbezinning op gang te brengen over een ander kerkverband.
Belijdenis :
Vandaag heb je ja gezegd
t Was duidelijk te horen
God zelf heeft van te voren
het antwoord in je mond gelegd
Je staat aan een nieuw begin
in deze don're tijden
mag je Gods naam belijden
Zo geeft het leven duidelijk zin
Vanaf nu draag je stenen aan
en help je mee met bouwen
Maar dikwijls is het sjouwen