Pagina 6 van 7
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 17 apr 2008, 00:22
door Klaas-Jan
Is dit stuk door Arjan Baan ergens gepubliceerd?
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 17 apr 2008, 07:47
door parsifal
Klaas-Jan schreef:Is dit stuk door Arjan Baan ergens gepubliceerd?
in ieder geval rond gestuurd via de mailinglist van of Heartcry of SRA
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 17 apr 2008, 23:24
door Fred
Algemene tip:Bezoek ook eens de
website van de SRA!!
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 18:12
door jvdg
„Obstakels verhinderen een opwekking”
SRA-Bijbelstudiedag
NIEUW-LEKKERLAND - De noodzaak van een opwekking in reformatorisch Nederland is evangelist A. C. Baan uit Nieuw-Lekkerland op het hart gebonden. Zaterdag sprak hij, samen met ds. G. Herwig, hervormd predikant te Kamerik, op een Bijbelstudiedag van de Stichting Reformatorisch Appel (SRA) in Nieuw-Lekkerland.
Evangelist Baan sprak over de noodzaak van een opwekking en de blokkades die er kunnen zijn op weg naar een opwekking. Ds. G. Herwig ging in op de mogelijkheid van en het geloof in een opwekking.
Baan vroeg zich af of er wel echt een verlangen is naar opwekking en of de bereidheid er is om de prijs daarvoor te betalen. „Dan gaat ons eigen ik eraan en moeten er blokkades worden weggeruimd.”
Het gaat de evangelist om een opwekking in de kerk, die begint in het persoonlijke leven. „Opwekking begint namelijk altijd bij onszelf. Als we verstaan wat Gods plan met deze wereld is, verlangen we dat Christus, door ons heen, zichtbaar wordt in deze wereld.”
Volgens Baan zijn er de nodige blokkades, niet alleen in het persoonlijke leven, maar ook in de gemeente, waardoor de rijkdom van Christus in deze wereld niet gezien wordt. Hij bad dan ook om „eerlijkmakende genade” om blokkades onder ogen te zien. „Wanneer we bidden om opwekking moeten we Israël niet vergeten.”
Sluizen
„Een opwekking begint bij de gelovigen”, aldus Baan. „Die moeten hun roeping weer leren verstaan.”
Hij haalde enkele uitspraken van opwekkingspredikers aan. „Opwekking is de instroming van Goddelijk leven in een lichaam wat in dreigend gevaar is om een lijk te worden.” En: „Opwekking is Gods soevereine daad om in Zijn grote genade de sluizen van de hemel te openen en Zijn kinderen rijkelijk te zegenen, zodat door hen de stroom van levend water naar de ongelovigen kan vloeien.”
„Het ligt niet aan God dat er geen opwekking is”, aldus de evangelist. Hij signaleert een spanningsveld tussen de soevereiniteit van God en de menselijke verantwoordelijkheid. „De Heere stapt niet over de schuld heen. Er is verootmoediging en bekering nodig. Aan die voorwaarden verbindt de Heere de belofte van een herleving en opwekking.”
De kern van de blokkade voor een opwekking is volgens hem dat Jezus buiten de deur van de gemeente wordt gehouden. „Opwekking heeft alles te maken met een levende gemeenschapsverhouding met Christus. Waar dat ontbreekt, is er geen levende gemeente. We zijn vaak druk met van alles en nog wat, terwijl Jezus zegt: „Mag Ik er ook nog zijn?””
Andere blokkades die hieruit voortvloeien, zijn volgens evangelist Baan onvoldoende bewustheid van de heiligheid van God en de ernst van de zonde, de heersende lauwheid en halfslachtigheid, de wereldsgezindheid, de zelfvoldaanheid, de hoogmoed, het elkaar veroordelen, de verstarring en de biddeloosheid.
Ook de kerkelijke verdeeldheid in Nederland is volgens hem een ernstig probleem. „De geest van onverdraagzaamheid is na de Reformatie helaas niet verdwenen. We plaatsen zo vaak de leer boven het leven.”
Almacht
Ds. Herwig sprak over Gods almacht en Gods trouw. „Het geloof in Gods almacht doorbreekt de blokkade van een opwekking. Gods almacht is niet krachteloos geworden”, zei de predikant uit Kamerik. „Dat er geen opwekking is, ligt aan ons klein denken van de Heere, ook in de kerk en in de gemeente.”
„Wist u dat de Heere zo hartstochtelijk verlangt naar een opwekking?” vroeg de predikant. „Doordat we zo weinig verwachting hebben van de uitwerking van de prediking en van het gebed kleineren we Gods almacht. Is er in onze eredienst nog wel ruimte voor de ritselingen van de Geest?”
De zekerheid van een opwekking ligt in Gods trouw, aldus ds. Herwig. „We hebben te maken met een verrassend God. Als we bidden om een druppel, geeft Hij ons een slok. Als we bidden om een slok, krijgen we van Hem een beker. Als we bidden om een beker, geeft Hij ons een overvloeiende fontein.”
Als er een opwekking komt, moeten we dat volgens ds. Herwig niet consumptief beleven. „Het gaat om de glorie van Zijn Naam.”
BRON: REFDAG
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 18:17
door Mister
Krijg toch het idee als ik dit lees dat wij veel moeten doen voor een opwekking. En dat we God blijkbaar wacht op onze bereidheid. Ik vrees dat we dan geen opwekking zullen meemaken...
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 18:45
door refo
Mister schreef:Krijg toch het idee als ik dit lees dat wij veel moeten doen voor een opwekking. En dat we God blijkbaar wacht op onze bereidheid. Ik vrees dat we dan geen opwekking zullen meemaken...
Opwekkingen beginnen altijd door middel van mensen. Je zou het haast vergeten: preken is het werk van God, waarvoor Hij mensjes gebruikt. Als de predikers daar weer achter zijn, heb je een opwekking. De Geest kan niets beginnen als predikers steeds een disclaimer afkondigen: zonder de Geest is dit niet het ware Woord.
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 19:17
door Jongere
Mister schreef:Krijg toch het idee als ik dit lees dat wij veel moeten doen voor een opwekking. En dat we God blijkbaar wacht op onze bereidheid. Ik vrees dat we dan geen opwekking zullen meemaken...
Het één sluit het ander niet uit. Aan de hand van een waarheid (namelijk dat God niet van mensen afhankelijk is) moeten we geen verkeerde conclusies trekken. Als God iets geeft zal dat altijd zijn omdat Hij het wil, en nergens anders om. Maar de bijbel geeft ook een duidelijk verband tussen onze zonden (noem het een blokkade zo je wilt) en Gods handelen. Lees bijvoorbeeld de profeet Maleachi. Je moet hierin denk ik geen dingen tegen elkaar uit spelen.
Wij
moeten namelijk ook veel doen voor een opwekking! Ik denk dat je dat goed hebt gelezen. En God
wil ook geven. Maar als hij dat doet ligt de oorzaak niet in ons handelen. Als God echter iets
niet doet kan de oorzaak wel degelijk in ons handelen liggen. Daar is de bijbel - met name de profeten - heel duidelijk in.
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 21:48
door pietjebel
-------------------------------
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 22:01
door refo
pietjebel schreef:refo schreef: De Geest kan niets beginnen als ......

Ja, Pieter, zo is het. De Geest gebruikt het Woord. Als er tijdens de bediening van dat Woord gezegd wordt: dit is 'maar' het Woord, daar moet de Geest bij, wil het werkzaam worden, dan wordt Hij bedroefd. Misschien zelfs weerstaan, maar bedroefd is al erg genoeg.
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 22:08
door Afgewezen
Jes. 53:1...
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 22:14
door jvdg
Afgewezen schreef:Jes. 53:1...
WIE heeft onze prediking geloofd? En aan wien is de arm des HEEREN geopenbaard?
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 21 apr 2008, 22:24
door Jongere
pietjebel schreef:refo schreef: De Geest kan niets beginnen als ......

Hm..
niets is natuurlijk niet de juiste uitdrukking voor een almachtige Geest. Maar dat die dingen met elkaar te maken hebben is duidelijk.
En Hij kon aldaar geen kracht doen; dan Hij legde weinigen zieken de handen op, en genas hen. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof, en omging de vlekken daar rondom, lerende.
Als Jezus, de Zoon van God, geen krachten kan doen wegens het ongeloof van mensen... Laat ons dat afschrikken en goed naar ons eigen leven kijken!
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 22 apr 2008, 08:27
door Tiberius
refo schreef:pietjebel schreef:refo schreef: De Geest kan niets beginnen als ......

Ja, Pieter, zo is het. De Geest gebruikt het Woord. Als er tijdens de bediening van dat Woord gezegd wordt: dit is 'maar' het Woord, daar moet de Geest bij, wil het werkzaam worden, dan wordt Hij bedroefd. Misschien zelfs weerstaan, maar bedroefd is al erg genoeg.
Gelukkig is dit grote onzin, zoals we hier op het forum al meermalen hebben aangetoond.
Anders zou Paulus zich er ook schuldig aan gemaakt hebben:
Want ons Evangelie is onder u niet alleen in woorden geweest, maar ook in kracht, en in den Heiligen Geest, en in vele verzekerdheid;
Over het bedroeven van de Heilige Geest geeft kanttekening 55 bij Efeze 4 : 30:
Ene wijze van spreken bij gelijkenis, uit Jes. 63:10, waardoor te kennen wordt gegeven dat de Geest Gods, die in ons woont, door dergelijke zonden, waar Hij een afkeer van heeft, Zijne vriendelijke werking in ons verduistert, en in plaats van Zijne liefde ons Zijne gramschap laat gevoelen (gelijk een vader een droevig aangezicht aantrekt over zijne kinderen, wanneer zij in zijne tegenwoordigheid kwaad doen, en in plaats van vriendschap te bewijzen hen, hoewel ongaarne, moet straffen), waaruit ook een bedroefd gemoed rijst in de gelovigen, en de zekerheid hunner zaligheid wordt verduisterd. Zie Ps. 6:2, en Ps. 31:10,11, en Ps. 51:11, enz.
Kortom, Refo: je zit er met stokpaardje en al volledig naast.
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 22 apr 2008, 08:46
door pietjebel
-------------------------------
Re: Bijbelstudiedagen SRA!
Geplaatst: 22 apr 2008, 10:22
door Marnix
refo schreef:pietjebel schreef:refo schreef: De Geest kan niets beginnen als ......

Ja, Pieter, zo is het. De Geest gebruikt het Woord. Als er tijdens de bediening van dat Woord gezegd wordt: dit is 'maar' het Woord, daar moet de Geest bij, wil het werkzaam worden, dan wordt Hij bedroefd. Misschien zelfs weerstaan, maar bedroefd is al erg genoeg.
Nou, op zich klopt dat wel hoor. Alleen werkt de Geest wel via het Woord, die twee zijn onafscheidelijk. En Jezus zegt zelfs dat we om de Geest mogen bidden en dat God die dan zal geven. (Lucas 11:9-12)
Maar kijk eens naar Ezechiel 37, het dal met de dorre doodsbeenderen. Ezechiel krijgt de opdracht om tot de dorre beenderen te gaan preken. (Woord). De beenderen voegen zich samen en krijgen pezen en vlees. Maar ze leven nog niet. Wel wordt de levensadem hen al toegezegd, beloofd. Vervolgens moet Ezechiel profeteren tot de wind om uit de vier windstreken te komen en leven te brengen. De wind komt, vult de lichamen met adem en ze komen tot leven. We moeten profeteren en om de Geest vragen. Zonder Geest is het woord, de letter, dood. En dan geldt ook voor hier en nu, voor onze kerken.