Heb alleen met de Schrift bewezen. Dan vind je dus de Schrift walgelijk.Shaul schreef:Ik behandel mijn kinderen liever met respect voor hun lichamelijke integriteit. Ik heb bovendien ook geen geweld nodig om mijn kinderen te corrigeren.Bert Mulder schreef:
Of behandelen jullie je kinderen liever als bastaarden?
Ik vind jouw argumentatie walgelijk, daar kastijden helemaal niet hetzelfde is als slaan.
Kindermishandeling ger.gezindte
- Bert Mulder
- Contacteer:
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Rens, dit schreef ik:
En Shaul, las net dit bericht over het aantal kinderen, en dat vind ik ook een aanval aan de Schrift!
Verder dit:Bert Mulder schreef:Ik zie dat hier, net zoals zo veel in de wereld, hier in Canada ook, lichamelijke straffen en kindermishandeling verward worden.
Er is wel degelijk verschil tussen de beide.
Meen ook te weten dat je zelf kinderen moet hebben om dit volkomen te kunnen begrijpen.
Lichamelijke straffen zijn volkomen, op grond van Gods Woord, geoorloofd, en zelfs geboden. Maar dat mag nooit uit drift geschieden, maar altijd kalm. Niet dat ik dit altijd gedaan heb, maar meen dat het goed is het kind eerst mee te nemen naar een andere kamer, even tot 10 tellen, voordat de kastijding begint. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, als een kind bijvoorbeeld bijna zich aan een kachel brandt. En we moeten altijd aan onze kinderen uitleggen het waarom en waarvoor van de straf. Ook op dat moment bidden met het kind is erg aanbevolen. En na de straf, een leuke knuddel.
En als we als ouders te hard straffen, dat moeten we altijd het kind ons excuses vragen. Uitleggen dat we als ouders ook aan zonde onderhevig zijn.
Niet dat kinderen je soms niet het bloed van onder de nagels vandaan kunnen halen...
Ook meen ik, dat als ze zo'n 12, 13 jaar oud zijn, dat meestal lichamelijke straffen niet doelmatig zijn.
Voor kindermishandeling heb ik geen goed woord over. Ze moesten ze allemaal opsluiten.
Als je daar problemen mee hebt, dat heb je problemen met de Heilige Schrift, en niet met mij.Mijn zienswijze is zo, dat er 1 waarschuwing hoort te zijn. Daarna komt de kastijding dan van pas. Die bestaat uit een matige botsing van de hand, of desnoods een stokje, met het achterste van het kind. Ik gebruik altijd mijn hand. Hetwelke nooit uit nijd of drift mag gebeuren.
En Shaul, las net dit bericht over het aantal kinderen, en dat vind ik ook een aanval aan de Schrift!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Nogmaals, ik heb geen enkel probleem met de bijbel, maar wel met jouw uitleg.Bert Mulder schreef:
Als je daar problemen mee hebt, dat heb je problemen met de Heilige Schrift, en niet met mij.
Jij misbruikt de bijbel op oneigenlijk wijze. Als je zo letterlijk doet wat in de bijbel staat, eet je dan ook kosher? Draag je slechts kleren die gemaakt zijn uit één stof? Heb je een hek op het dak van je huis staan etc.
Je kind kastijden heeft niets met slaan of andere vormen van lichamelijk geweld te maken. Je kunt je kinderen heel erg goed opvoeden, zonder enige vorm van geweld te gebruiken.
Is dat zo? Leg eens uit? De opdracht om heen te gaan en jezelf te vermenigvuldigen heeft vooral een geestelijke betekenis en niet een letterlijke.En Shaul, las net dit bericht over het aantal kinderen, en dat vind ik ook een aanval aan de Schrift!
Maar dit hier gaan niet over grote gezinnen. Een fenomeen dat ik onverantwoordelijk vind. Maar daar is vast een ander topic voor.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Shaul, je weet best dat je hier de ceremoniele wetgeving aan het verwarren bent met de morele wetgeving. En het strekt je niet tot eer.Shaul schreef:Nogmaals, ik heb geen enkel probleem met de bijbel, maar wel met jouw uitleg.Bert Mulder schreef:
Als je daar problemen mee hebt, dat heb je problemen met de Heilige Schrift, en niet met mij.
Jij misbruikt de bijbel op oneigenlijk wijze. Als je zo letterlijk doet wat in de bijbel staat, eet je dan ook kosher? Draag je slechts kleren die gemaakt zijn uit één stof? Heb je een hek op het dak van je huis staan etc.
Je kind kastijden heeft niets met slaan of andere vormen van lichamelijk geweld te maken. Je kunt je kinderen heel erg goed opvoeden, zonder enige vorm van geweld te gebruiken.
Is dat zo? Leg eens uit? De opdracht om heen te gaan en jezelf te vermenigvuldigen heeft vooral een geestelijke betekenis en niet een letterlijke.En Shaul, las net dit bericht over het aantal kinderen, en dat vind ik ook een aanval aan de Schrift!
Maar dit hier gaan niet over grote gezinnen. Een fenomeen dat ik onverantwoordelijk vind. Maar daar is vast een ander topic voor.
Verder is het God die de vrucht der baarmoeder geeft. Het zijn wonderbaarlijke gaven Gods, en dat laat ik me niet door een stuk verdriet als jou afnemen of bespotten. Al onze 7 kinderen zijn dierbare gaven Gods, waar we elke dag weer dankbaar voor zijn. Vooral nadat mijn geliefde vrouw bijna aan kanker overleden is. Toen we nog maar 2 kinderen hadden!
We horen genoeg van de wereld dat we geen konijnen zijn.
STOP ERMEE!
Ik verwar niets. Ik constateer slechts dat jij een persoon bent die niet in staat is om tijdgebonden elementen uit de bijbel weet te vertalen naar hedendaagse gebruiken.Bert Mulder schreef:
Shaul, je weet best dat je hier de ceremoniele wetgeving aan het verwarren bent met de morele wetgeving. En het strekt je niet tot eer.
Dat ontken ik niet, maar dat is totaal geen reden om maar zoveel mogelijk kinderen op de wereld te zetten.Verder is het God die de vrucht der baarmoeder geeft.
Tien kinderen vormen geen grotere gave dan drie kinderen.Het zijn wonderbaarlijke gaven Gods, en dat laat ik me niet door een stuk verdriet als jou afnemen of bespotten.
Dat zijn we ook niet, daarom dienen we verantwoord met sexualiteit om te gaan en met de consequentie hiervan, het krijgen van kinderen.We horen genoeg van de wereld dat we geen konijnen zijn.
Stop met de godsdienstwaanzin.STOP ERMEE!
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ten eerste zijn dit geen tijdgebonden elementen. Verder zijn onze kinderen het zaad der Kerk. Het behaagt God om, door middel van onze kinderen, de kinderen der gelovigen, Zijn Kerk te bouwen.Shaul schreef:Ik verwar niets. Ik constateer slechts dat jij een persoon bent die niet in staat is om tijdgebonden elementen uit de bijbel weet te vertalen naar hedendaagse gebruiken.Bert Mulder schreef:
Shaul, je weet best dat je hier de ceremoniele wetgeving aan het verwarren bent met de morele wetgeving. En het strekt je niet tot eer.
Dat ontken ik niet, maar dat is totaal geen reden om maar zoveel mogelijk kinderen op de wereld te zetten.Verder is het God die de vrucht der baarmoeder geeft.
Tien kinderen vormen geen grotere gave dan drie kinderen.Het zijn wonderbaarlijke gaven Gods, en dat laat ik me niet door een stuk verdriet als jou afnemen of bespotten.
Dat zijn we ook niet, daarom dienen we verantwoord met sexualiteit om te gaan en met de consequentie hiervan, het krijgen van kinderen.We horen genoeg van de wereld dat we geen konijnen zijn.
Stop met de godsdienstwaanzin.STOP ERMEE!
Dus de enige manier om verantwoord met sexualiteit in het huwelijk om te gaan wat betreft het krijgen van kinderen, is ze gelovig uit Zijn hand te ontvangen. Niet dat ze ons eigendom zijn. We hebben ze van onze Hemelse Vader in leen.
Met verwondering. Wie ben ik, wat is mijn huis, dat Gij ons zo gezegend hebt? Dat Gij ons deze kinderen toevertrouwd om ze in het geloof op te brengen. En dat brengt veel zorg. Veel tijd in het gebed. En het is alleen door genade mogelijk.
tsss... doe eens normaal Shaul.
Aan de ene kant hebben we natuurlijk te maken met wat cultuurverschillen... het spaans riet of de roede, dat is allicht wat gedateerd.
Maar ik heb er een hekel aan dat we in ons softe landje overal over lopen mekkeren.Een pedagogische tik zorgt al voor commotie. Als woorden niet helpen (en zo gaat dat soms bij kinderen), geef ze dan gerust een pak voor de broek of een bestraffende tik. Dat we in Nederland dan gelijk roepen "ach wat zielig" terwijl de kinderen niet luisteren en praten niet helpt, dat is triest. Beetje soft zijn we geworden in ons ubertolerante landje. Een softe aanpak is vaak geen goede aanpak.
Want wat krijg je daardoor? Ontspoorde jeugd, verwaande kinderen die alles denken te kunnen doen...
Van een liefdevolle "kastijding" ga je niet dood.
Het probleem rond het oorspronkelijke onderwerp is dat men te strak is geworden. Kastijding is soms nodig, maar wordt soms veel te snel ingezet in die kringen.... bij de meest kleine dingetjes en overtredingen van belachelijke menselijke regeltjes die de ouders hebben gemaakt. En dan is het wel verkeerd.
Kortom, kastijding is zeker niet verkeerd, als het maar liefdevol en goed wordt toegepast. En dan liefdevol in de zin van gericht op Gods regels en niet op menselijke regeltjes, waarin kinderen soms veel te strak worden gehouden omdat de ouders hopen dat ze net zo worden als ze zelf zijn... en zijn grootgebracht.
Aan de ene kant hebben we natuurlijk te maken met wat cultuurverschillen... het spaans riet of de roede, dat is allicht wat gedateerd.
Maar ik heb er een hekel aan dat we in ons softe landje overal over lopen mekkeren.Een pedagogische tik zorgt al voor commotie. Als woorden niet helpen (en zo gaat dat soms bij kinderen), geef ze dan gerust een pak voor de broek of een bestraffende tik. Dat we in Nederland dan gelijk roepen "ach wat zielig" terwijl de kinderen niet luisteren en praten niet helpt, dat is triest. Beetje soft zijn we geworden in ons ubertolerante landje. Een softe aanpak is vaak geen goede aanpak.
Want wat krijg je daardoor? Ontspoorde jeugd, verwaande kinderen die alles denken te kunnen doen...
Van een liefdevolle "kastijding" ga je niet dood.
Het probleem rond het oorspronkelijke onderwerp is dat men te strak is geworden. Kastijding is soms nodig, maar wordt soms veel te snel ingezet in die kringen.... bij de meest kleine dingetjes en overtredingen van belachelijke menselijke regeltjes die de ouders hebben gemaakt. En dan is het wel verkeerd.
Kortom, kastijding is zeker niet verkeerd, als het maar liefdevol en goed wordt toegepast. En dan liefdevol in de zin van gericht op Gods regels en niet op menselijke regeltjes, waarin kinderen soms veel te strak worden gehouden omdat de ouders hopen dat ze net zo worden als ze zelf zijn... en zijn grootgebracht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Een paar lievelingspsalmen:
1 Een lied Hammaaloth,1) van Salomo. Zo de HEERE2) het huis niet bouwt,3) tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan; zo de HEERE de stad niet bewaart, tevergeefs waakt de wachter.
2 Het is tevergeefs4), dat gijlieden vroeg opstaat, laat5) opblijft,6) eet brood der smarten;7) het is alzo, dat Hij het8) Zijn beminden als in den slaap geeft.
3 Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN;11) des buiks vrucht12) is een beloning.
4 Gelijk de pijlen14) zijn in de hand eens helds, zodanig zijn de zonen der jeugd.15)
5 Welgelukzalig is de man, die zijn pijlkoker met dezelve gevuld heeft; zij zullen niet beschaamd17) worden, als zij met de vijanden spreken zullen in18) de poort.
1 Een lied Hammaaloth.1) Welgelukzalig is een iegelijk, die den HEERE vreest, die in Zijn wegen wandelt.2)
2 Want gij3) zult eten den arbeid4) uwer handen; welgelukzalig zult gij zijn,5) en het zal u welgaan.
3 Uw huisvrouw zal wezen als een vruchtbare6) wijnstok aan de zijden van uw huis; uw kinderen als olijfplanten7) rondom uw tafel.
4 Ziet, alzo zal zekerlijk die man gezegend worden, die den HEERE vreest.
5 De HEERE8) zal u zegenen uit Sion,9) en gij zult het goede van10) Jeruzalem aanschouwen al de dagen uws levens;
6 En gij zult11) uw kindskinderen zien. Vrede12) over Israel!13)
Ik vind van wel.Bert Mulder schreef:
Ten eerste zijn dit geen tijdgebonden elementen.
Aanwas van de gemeente kan ook anders dan enkel door fysieke voortplanting. Evangelisatie is een uitstekend middel om de gemeente te doen groeien. Dat is ook wat ik bedoelde met de geestelijke betekenis van de opdracht om ons te vermenigvuldigen.Verder zijn onze kinderen het zaad der Kerk. Het behaagt God om, door middel van onze kinderen, de kinderen der gelovigen, Zijn Kerk te bouwen.
Ik deel je visie, maar tegelijkertijd is het geen oproep om zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Het ontslaat je als mens ook niet van de verantwoordelijkheid om goed na te denken over het aantal kinderen dat je als echtpaar kunt krijgen c.q. opvoeden.Dus de enige manier om verantwoord met sexualiteit in het huwelijk om te gaan wat betreft het krijgen van kinderen, is ze gelovig uit Zijn hand te ontvangen. Niet dat ze ons eigendom zijn. We hebben ze van onze Hemelse Vader in leen.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Aan Shaul:
Heb je toch, in je prive mening, het getuigenis van de Schrift, en ook van al onze vaderen tegen je. Met name Heb. 12.
Aan allen:
Verder spijt het me dat ik hier nogal heftig moest uitvallen. Toch bied ik daar niet mijn excuses voor aan, want, mijns insziens, het was nodig.
De discussie over kinderen, het aantal dat God ons schenkt, en onze plicht om die kinderen, volgens de Bijbel in het geloof op te brengen en Bijbels te kastijden, is geen gepast onderwerp om door de wereld en het refoforum bespot te worden.
Dit is voor mij een heilig onderwerp. Het gaat over God en Zijn Kerk. En met name Hendrikus en Shaul hebben zich hier als zwijnen gedragen. Ik gooi niet graag de paarlen van Gods Woord voor de zwijnen.
Ik zal niet verder op deze manier waarschuwen. Hopelijk komt die tijd er nooit, maar de Bijbel gebiedt ons niet onze paarlen voor de zwijnen te werpen. Daar wil ik niet mee zeggen dat juliie (allen) zwijnen zijn. Ik weet wel beter, en heb vele geliefde broeders en zusters onder jullie. Maar wie de schoen past, trekke hem aan. En neemt deze waarschuwing ten harte. En bekeerd u van deze zondige weg. Want degene die zich niet van zijn zonden bekeerd, heeft geen deel in Christus.
Als ik hierom van het Refoforum verbannen wordt, then so be it.
Wil ik met Luther zeggen: "Hier sta ik, ik kan niet anders, God helpe mij!"
Soli Deo Gloria!
Heb je toch, in je prive mening, het getuigenis van de Schrift, en ook van al onze vaderen tegen je. Met name Heb. 12.
Aan allen:
Verder spijt het me dat ik hier nogal heftig moest uitvallen. Toch bied ik daar niet mijn excuses voor aan, want, mijns insziens, het was nodig.
De discussie over kinderen, het aantal dat God ons schenkt, en onze plicht om die kinderen, volgens de Bijbel in het geloof op te brengen en Bijbels te kastijden, is geen gepast onderwerp om door de wereld en het refoforum bespot te worden.
Dit is voor mij een heilig onderwerp. Het gaat over God en Zijn Kerk. En met name Hendrikus en Shaul hebben zich hier als zwijnen gedragen. Ik gooi niet graag de paarlen van Gods Woord voor de zwijnen.
Ik zal niet verder op deze manier waarschuwen. Hopelijk komt die tijd er nooit, maar de Bijbel gebiedt ons niet onze paarlen voor de zwijnen te werpen. Daar wil ik niet mee zeggen dat juliie (allen) zwijnen zijn. Ik weet wel beter, en heb vele geliefde broeders en zusters onder jullie. Maar wie de schoen past, trekke hem aan. En neemt deze waarschuwing ten harte. En bekeerd u van deze zondige weg. Want degene die zich niet van zijn zonden bekeerd, heeft geen deel in Christus.
Als ik hierom van het Refoforum verbannen wordt, then so be it.
Wil ik met Luther zeggen: "Hier sta ik, ik kan niet anders, God helpe mij!"
Soli Deo Gloria!
Bert, in welke situaties is een lichamelijke straf volgens jou geboden?Bert Mulder schreef:Ik zie dat hier, net zoals zo veel in de wereld, hier in Canada ook, lichamelijke straffen en kindermishandeling verward worden.
Meen ook te weten dat je zelf kinderen moet hebben om dit volkomen te kunnen begrijpen.
Lichamelijke straffen zijn volkomen, op grond van Gods Woord, geoorloofd, en zelfs geboden. Maar dat mag nooit uit drift geschieden, maar altijd kalm. Niet dat ik dit altijd gedaan heb, maar meen dat het goed is het kind eerst mee te nemen naar een andere kamer, even tot 10 tellen, voordat de kastijding begint. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, als een kind bijvoorbeeld bijna zich aan een kachel brandt. En we moeten altijd aan onze kinderen uitleggen het waarom en waarvoor van de straf. Ook op dat moment bidden met het kind is erg aanbevolen. En na de straf, een leuke knuddel.
En als we als ouders te hard straffen, dat moeten we altijd het kind ons excuses vragen. Uitleggen dat we als ouders ook aan zonde onderhevig zijn.
Niet dat kinderen je soms niet het bloed van onder de nagels vandaan kunnen halen...
Ook meen ik, dat als ze zo'n 12, 13 jaar oud zijn, dat meestal lichamelijke straffen niet doelmatig zijn.
Voor kindermishandeling heb ik geen goed woord over. Ze moesten ze allemaal opsluiten.
Hoe weten je kinderen dat hun vader dit uit liefde doet?
Ik zie wel elementen in jouw tuchtigingsritueel dat daaraan doet denken, maar beleven je kinderen dat ook zo?
Wanneer wordt slaan volgens jou wel kindermishandeling?
Kun je begrijpen dat van deze teksten vaak ook verkeerd gebruikt worden, waardoor het beeld van God als Vader misvormd raakt? Wanneer is daar dan volgens jou sprake van (ik bedoel: van een verkeerd gebruik van deze teksten)?
Lydianne schreef:Bert, in welke situaties is een lichamelijke straf volgens jou geboden?Bert Mulder schreef:Ik zie dat hier, net zoals zo veel in de wereld, hier in Canada ook, lichamelijke straffen en kindermishandeling verward worden.
Hoe weten je kinderen dat hun vader dit uit liefde doet?
Ik zie wel elementen in jouw tuchtigingsritueel dat daaraan doet denken, maar beleven je kinderen dat ook zo?
Wanneer wordt slaan volgens jou wel kindermishandeling?
Kun je begrijpen dat van deze teksten vaak ook verkeerd gebruikt worden, waardoor het beeld van God als Vader misvormd raakt? Wanneer is daar dan volgens jou sprake van (ik bedoel: van een verkeerd gebruik van deze teksten)?
Waarde Lydianne, denk dat jij naar voren brengt wat velen ons denken en ook zullen reageren hier in deze draad.We kunnen ook zeggen arme arme kinderen die op termijn een hekel krijgen aan onze Lieve God de Vader die rechtvaardig maar ook barmhartig is.Men zal maar zo n vader hier op aarde hebben die met de Bijbel in de hand te pas en te onpas kinderen slaat,Daar veel wordt gebeden voor die kinderen en de overheid in zal grijpen. Arme arme kinderen .
Met gelamenteer kom je er niet. Ik ben wel op zoek naar de juiste Bijbelse richtlijnen.Adorote schreef:Waarde Lydianne, denk dat jij naar voren brengt wat velen ons denken en ook zullen reageren hier in deze draad.We kunnen ook zeggen arme arme kinderen die op termijn een hekel krijgen aan onze Lieve God de Vader die rechtvaardig maar ook barmhartig is.Men zal maar zo n vader hier op aarde hebben die met de Bijbel in de hand te pas en te onpas kinderen slaat,Daar veel wordt gebeden voor die kinderen en de overheid in zal grijpen. Arme arme kinderen .