Stille week
Als je er van huis uit nooit mee bent opgevoed en op school is er ook nooit wat van gezegd, kan ik me indenken dat je je nu afvraagd hoe je dit invulling moet geven. Gelukkig staan in dit topic tips, maar er zijn genoeg regio's waar dit gewoon niet leeft. Kom zelf van de Veluwe, maar toen ik mijn broertje (18) vroeg: weet jij wanneer en waarom de stille week er is wist hij het niet. Zelf had ik van huis uit ook alleen van stille zaterdag of weeszaterdag gehoord!
- Oude-Waarheid
Weeszaterdag heb ik eigenlijk nog nooit gehoord wel Wezenzondagvlinder schreef:Als je er van huis uit nooit mee bent opgevoed en op school is er ook nooit wat van gezegd, kan ik me indenken dat je je nu afvraagd hoe je dit invulling moet geven. Gelukkig staan in dit topic tips, maar er zijn genoeg regio's waar dit gewoon niet leeft. Kom zelf van de Veluwe, maar toen ik mijn broertje (18) vroeg: weet jij wanneer en waarom de stille week er is wist hij het niet. Zelf had ik van huis uit ook alleen van stille zaterdag of weeszaterdag gehoord!
tussen hemelvaart en pinksteren.
Ik begrijp wel dat opvoeding en cultuur daar een rol in spelen, maar als je aangeeft weinig met deze Stille Week te hebben, geldt dat dus ook voor Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag... Ik blijf dat verbazingwekkend en ook wel een beetje schokkend vinden...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik denk dat de aanduiding als zodanig weinig bekend is. De lijdenstijd als geheel die ons bijzonder bepaalt bij het lijden en sterven van Jezus Christus zal, naar ik vooralsnog aanneem, niet onder dat 'weinig mee hebben' vallen. Ik denk dat men vooral de sterk vanuit een kerkelijke jaarindeling gedachte orde bedoelt en niet de zaken die daar inhoudelijk bij horen.Josephus schreef:Ik begrijp wel dat opvoeding en cultuur daar een rol in spelen, maar als je aangeeft weinig met deze Stille Week te hebben, geldt dat dus ook voor Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag... Ik blijf dat verbazingwekkend en ook wel een beetje schokkend vinden...
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Plausibele uitleg.Klavier schreef:Ik denk dat de aanduiding als zodanig weinig bekend is. De lijdenstijd als geheel die ons bijzonder bepaalt bij het lijden en sterven van Jezus Christus zal, naar ik vooralsnog aanneem, niet onder dat 'weinig mee hebben' vallen. Ik denk dat men vooral de sterk vanuit een kerkelijke jaarindeling gedachte orde bedoelt en niet de zaken die daar inhoudelijk bij horen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tja, maar als je nou scholier bent:Josephus schreef:Ik begrijp wel dat opvoeding en cultuur daar een rol in spelen, maar als je aangeeft weinig met deze Stille Week te hebben, geldt dat dus ook voor Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag... Ik blijf dat verbazingwekkend en ook wel een beetje schokkend vinden...
-op witte donderdag heb je op school paaswijding, paasoverdenking of hoe het ook maar genoemd wordt
-op goede vrijdag heb je een dag vrij. O ja, 's avonds moet je wel naar de kerk
-op stille zaterdag houdt het koor z'n paasconcert
hoe zul je dan enig besef krijgen van de stille week?
In het Reformatorisch Dagblad van vandaag staat in het katern Boeken hierover trouwens een goede column van Willy Wouters. Ik kan hem online niet vinden, dus ik kan alleen verwijzen naar de papieren versie.
Dus dan gebruikte JvdG de tekst toch op de goede wijze?Tiberius schreef:Daarom geven de kanttekenaren nog een mogelijke verklaring: "de rechtvaardige straf van God over zijne vijanden"Erasmiaan schreef:De kanttekeningen verwijzen inderdaad naar Christus in Zijn verhoging maar op Golgotha heeft Christus toch ook de pers getreden? Daar heeft hij toch de satan de kop vermorzeld?Tiberius schreef:JvdG bedoelt het goed; hij zegt het alleen verkeerd. Vaak wordt deze tekst zo geciteerd.Erasmiaan schreef: Waarom bedoelt JvdG het verkeerd en hoe zie jij de bedoeling?
Maar als je naar het verband kijkt, zie je dat Christus hier niet getekend wordt in de staat van Zijn vernedering, maar in de staat van Zijn verhoging.
De kanttekenaren verwijzen o.a. naar Openbaring 19:
En uit Zijn mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zou. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren roede; en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods.
En Hij heeft op Zijn kleed en op Zijn dij dezen Naam geschreven: Koning der koningen, en Heere der heren.
Calvijn zegt hier overigens van "dat het belachelijk is dit alles op Christus te betrekken"....
zal te maken hebben met de soberheid van onze voorvaderen/moederen, die niets moesten hebben met het 'rijke Roomse leven' en zodoende met het badwater misschien ook wel een klein beetje het kindje hebben doorgespoeld. Het zal ook te maken hebben met de drukte rond kerstfeest waar ook de Ger.gezindte in mee gaat. Men is een beetje uitgefeest met pasen. Ik heb een aantal jaren geleden, toen wij als jeugdvereniging geen datum konden vinden om kerstfeest te vieren met de clubs, alles zat al twee weken van te voren volgepland met feestelijkheden, voorgesteld om dan met pasen een viering te houden. Dan is er immers tijd zat! Dat bevalt al jaren goed.vlinder schreef:Als je er van huis uit nooit mee bent opgevoed en op school is er ook nooit wat van gezegd, kan ik me indenken dat je je nu afvraagd hoe je dit invulling moet geven. Gelukkig staan in dit topic tips, maar er zijn genoeg regio's waar dit gewoon niet leeft. Kom zelf van de Veluwe, maar toen ik mijn broertje (18) vroeg: weet jij wanneer en waarom de stille week er is wist hij het niet. Zelf had ik van huis uit ook alleen van stille zaterdag of weeszaterdag gehoord!
Maar wie ben ik?
Eppie schreef:zal te maken hebben met de soberheid van onze voorvaderen/moederen, die niets moesten hebben met het 'rijke Roomse leven' en zodoende met het badwater misschien ook wel een klein beetje het kindje hebben doorgespoeld. Het zal ook te maken hebben met de drukte rond kerstfeest waar ook de Ger.gezindte in mee gaat. Men is een beetje uitgefeest met pasen. Ik heb een aantal jaren geleden, toen wij als jeugdvereniging geen datum konden vinden om kerstfeest te vieren met de clubs, alles zat al twee weken van te voren volgepland met feestelijkheden, voorgesteld om dan met pasen een viering te houden. Dan is er immers tijd zat! Dat bevalt al jaren goed.vlinder schreef:Als je er van huis uit nooit mee bent opgevoed en op school is er ook nooit wat van gezegd, kan ik me indenken dat je je nu afvraagd hoe je dit invulling moet geven. Gelukkig staan in dit topic tips, maar er zijn genoeg regio's waar dit gewoon niet leeft. Kom zelf van de Veluwe, maar toen ik mijn broertje (18) vroeg: weet jij wanneer en waarom de stille week er is wist hij het niet. Zelf had ik van huis uit ook alleen van stille zaterdag of weeszaterdag gehoord!
De Stille of Goede Week heeft niets met de Romana te maken , de Stille Week of Goede Week is een Week die door heel de Kerk wordt gevierd zowel Katholiek OKK, RK ,ORTHODOX ,,enz enz enz. Het hoogtepunt van het kerkelijke jaar en Pasen het feest der feesten het centrale gegeven in ons Geloof het Christelijke Geloof de Verrijzenis des Heren ,Hij de Christus Pantorkrator.
Heel de Paastijd begroeten de Christenen elkaar met en getuigen tegen de nog niet Christenen ((( DE HEER IS OPGESTAAN--- HIJ IS WAARLIJK OPGESTAAN )))
- JolandaOudshoorn
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dus toch!Adorote schreef: De Stille of Goede Week heeft niets met de Romana te maken , de Stille Week of Goede Week is een Week die door heel de Kerk wordt gevierd zowel Katholiek OKK, RK ,ORTHODOX ,,enz enz enz. Het hoogtepunt van het kerkelijke jaar en Pasen het feest der feesten het centrale gegeven in ons Geloof het Christelijke Geloof de Verrijzenis des Heren ,Hij de Christus Pantorkrator.
Heel de Paastijd begroeten de Christenen elkaar met en getuigen tegen de nog niet Christenen ((( DE HEER IS OPGESTAAN--- HIJ IS WAARLIJK OPGESTAAN )))
Zie namelijk de kerk van de reformatie NIET op je lijstje!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Orthodox, etc etc.......................Bert Mulder schreef:Dus toch!Adorote schreef: De Stille of Goede Week heeft niets met de Romana te maken , de Stille Week of Goede Week is een Week die door heel de Kerk wordt gevierd zowel Katholiek OKK, RK ,ORTHODOX ,,enz enz enz. Het hoogtepunt van het kerkelijke jaar en Pasen het feest der feesten het centrale gegeven in ons Geloof het Christelijke Geloof de Verrijzenis des Heren ,Hij de Christus Pantorkrator.
Zie namelijk de kerk van de reformatie NIET op je lijstje!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60