CU Limburg zet roomsen op kieslijst

Unionist

Bericht door Unionist »

Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Waarmee je dus expliciet aangeeft dat de gereformeerde belijdenis zoals wij die hanteren de enige juiste interpretatie van de Schrift is.
Twijfel jij daaraan dan?
Ik onderschrijf de belijdenis, maar op het zelfde moment belijd ik dat Gods koninkrijk groter is dan de kerken van reformatie en nadere reformatie. Onze Engelse broeders als Philpot en Bunyan zouden onze belijdenis neit onderschrijven.

Ik vind het bovendien een roomse gedachte. Zo spreekt de kerk net zo goed ex cathedra als de paus dat doet. En volgens mij strijdt die gedachte met de belijdenis zelf, zie NGB artikel 7. Er zijn nog meer gereformeerde belijdenissen, die op punten verschillen met de onze. Bovendien zwijgt onze belijdenis over bepaalde punten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:
Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Waarmee je dus expliciet aangeeft dat de gereformeerde belijdenis zoals wij die hanteren de enige juiste interpretatie van de Schrift is.
Twijfel jij daaraan dan?
Ik onderschrijf de belijdenis, maar op het zelfde moment belijd ik dat Gods koninkrijk groter is dan de kerken van reformatie en nadere reformatie. Onze Engelse broeders als Philpot en Bunyan zouden onze belijdenis neit onderschrijven.

Ik vind het bovendien een roomse gedachte. Zo spreekt de kerk net zo goed ex cathedra als de paus dat doet. En volgens mij strijdt die gedachte met de belijdenis zelf, zie NGB artikel 7. Er zijn nog meer gereformeerde belijdenissen, die op punten verschillen met de onze. Bovendien zwijgt onze belijdenis over bepaalde punten.
't Gaat er toch om wat JIJ vindt? Niet wat Philpot vindt? Of dat anderen het met onze belijdenisgeschriften eens zijn?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik stel mijn vraag in een verband, Erasmiaan. Als ik onderstaande postings lees, inclusief de krantenartikelen, dan wordt gesteld dat je alleen kunt zeggen dat je je op de BIjbel fundeert als je ook de 3FvE integraagl kan onderschrijven. Dat betwijfel ik. Ik vind de belijdenis prima, maar als een ander met bepaalde punten moeite heeft, kan hij zijn mening net zo goed op de Schrift funderen. In die zin heb ik moeite met een waarheidsclaim van de 3FvE. Binnen de kerk, accoord, maar daarbuiten niet.
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
refo schreef:Moet de CU nu van zo iemand ook nog eisen dat hij iets vindt over het Avondmaal? Of over de Mariaverering?
Van mij niet.
Maar dan moet de CU ook niet net doen of ze gefundeerd is op de Bijbel.
Want als je 1 bijbeltekst wegschrapt, doe je dat al niet meer.
Dat geldt voor ons refo's net zo goed natuurlijk. Ik kan heel wat teksten opnoemen waarvan direct gezegd wordt: Dat is geestelijk bedoeld, dat staat er zo wel maar Gods volk leert het anders...

Waar je ook onderscheid in moet maken is: wat gelooft die persoon en: wat denk jij dat hij gelooft? Is dat geen karikatuur?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Ik onderschrijf de belijdenis, maar op het zelfde moment belijd ik dat Gods koninkrijk groter is dan de kerken van reformatie en nadere reformatie. Onze Engelse broeders als Philpot en Bunyan zouden onze belijdenis neit onderschrijven.

Dat klinkt natuurlijk heel vroom, maar in feite zet je de hele belijdenis bij het oud vuil, omdat onze Engelse broeders op punten dwalen.
Bovendien is het wel een verschil of de kerk Gods Woord naspreekt dan dat een mensje uit het stof getrokken zelf wat verzint en dat dwingend oplegt.
Unionist schreef:Ik vind de belijdenis prima, maar als een ander met bepaalde punten moeite heeft, kan hij zijn mening net zo goed op de Schrift funderen. In die zin heb ik moeite met een waarheidsclaim van de 3FvE.
Dan zal je aan moeten tonen op welk punt de 3FvE van de Bijbel afwijken.
En ik kan je voorspellen dat je dat zo goed als zeker niet gaat gelukken, want dat heeft een lange rij mensen de afgelopen vier eeuwen reeds geprobeerd. Zonder succes.
Unionist schreef:Waar je ook onderscheid in moet maken is: wat gelooft die persoon en: wat denk jij dat hij gelooft? Is dat geen karikatuur?
In dit geval niet, omdat de man in kwestie gewoon en plein public aangaf delen van de 3FvE en dus van de Bijbel niet te kunnen onderschrijven.
Als ik dan een karikatuur maak, doe ik dat op grond van zijn bewering.
Unionist

Bericht door Unionist »

Het gaat er mij niet om dat de 3FvE dwalen, maar dat iemand niet persé hoeft te dwalen als hij iets anders vindt dan de 3FvE en dat toch op de Schrift baseert.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat kan eigenlijk niet.
Dan is het van tweeën één: of de 3FvE dwalen of die persoon dwaalt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Of de BIjbel zegt niet expliciet a of b.
Adorote

Bericht door Adorote »

Vreemde zaak ,uitgerekend van mensen die , die altijd maar van de kansel horen dat ze grote zondaren zijn, gaan maar steeds op de stoel van God zitten en maken wel even uit wie dwalen ,op grond een een paar formulieren, die niet Apostolisch zijn.Over dwalen gesproken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Misschien zijn ze bang voor roomse invloeden.
Namelijk om eigen verzinsels boven Gods Woord te stellen: lerende leringen die geboden van mensen zijn.

Overigens gaat het er niet over om op de stoel van God te gaan zitten, maar om eerbiedig en met ontzag te luisteren naar Zijn Woord: Alzo spreekt de Heere.
geledu

Bericht door geledu »

Adorote schreef:Vreemde zaak ,uitgerekend van mensen die , die altijd maar van de kansel horen dat ze grote zondaren zijn, gaan maar steeds op de stoel van God zitten en maken wel even uit wie dwalen ,op grond een een paar formulieren, die niet Apostolisch zijn.Over dwalen gesproken.
Je verkeert dus onder een dwaalleer als je zondags hoort dat je een grote zondaar bent ?
Of zit e onder de verkeerde prediking als je hoort dat je de zaligheid met goede werken kunt verdienen ?

We hoeven ons hier toch niet te verdedigen tegen een on gereformeerde maar ook on Bijbelse leer zoals deze in de RKK geleerd wordt ?

Een vervloekte afgoderij wordt er gezegd van de paase mis, de Maria verering wordt op Bijbelse gronden totaal veroordeeld, en toch hen zien als broeders en zusters ?
Deze gedachtengangen gaan lijken op een new age achtige sfeer van respecteren en accepteren van alles wat ook maar bestaat op religieus gebied.
Ook al staat het in vele punten lijnrecht tegenover de bijbelse opvattingen.

Hoe gaan we dan bv met de Jehova getuigen om ?
Petrus

Bericht door Petrus »

geledu schreef:
Adorote schreef:Vreemde zaak ,uitgerekend van mensen die , die altijd maar van de kansel horen dat ze grote zondaren zijn, gaan maar steeds op de stoel van God zitten en maken wel even uit wie dwalen ,op grond een een paar formulieren, die niet Apostolisch zijn.Over dwalen gesproken.
Je verkeert dus onder een dwaalleer als je zondags hoort dat je een grote zondaar bent ?
Of zit e onder de verkeerde prediking als je hoort dat je de zaligheid met goede werken kunt verdienen ?

We hoeven ons hier toch niet te verdedigen tegen een on gereformeerde maar ook on Bijbelse leer zoals deze in de RKK geleerd wordt ?

Een vervloekte afgoderij wordt er gezegd van de paase mis, de Maria verering wordt op Bijbelse gronden totaal veroordeeld, en toch hen zien als broeders en zusters ?
Deze gedachtengangen gaan lijken op een new age achtige sfeer van respecteren en accepteren van alles wat ook maar bestaat op religieus gebied.
Ook al staat het in vele punten lijnrecht tegenover de bijbelse opvattingen.

Hoe gaan we dan bv met de Jehova getuigen om ?
Mag ik hier even wat nuanceringen aanbrengen??

@Je verkeert dus onder een dwaalleer als je zondags hoort dat je een grote zondaar bent ?
Of zit e onder de verkeerde prediking als je hoort dat je de zaligheid met goede werken kunt verdienen ? Het is maar nét in welke geloofswereld je wieg stond! Als je van baby-af alleen maar min of meer bevindelijk-gereformeerde geloofsvisies hebt gehoord en voorgehouden hebt gekregen, dan kún je alleen maar
op die manier tegen de RK en de RK-leer aankijken. Maar andersom geldt dat evenzeer!!!! Wat je van kindsafaan ingegoten hebt gekregen is levenslucht voor je geworden, je kúnt alleen maar die éne soort lucht verdragen, je kúnt niet aan een andere lucht wennen. Zoiets als een echt stadsmens nooit zal wennen aan de "boerse" gierlucht of vee-lucht, het stoot af, en échte boeren vinden de stadslucht ronduit smerig.

@We hoeven ons hier toch niet te verdedigen tegen een on gereformeerde maar ook on Bijbelse leer zoals deze in de RKK geleerd wordt ? Ook hier geldt wat ik hierboven heb geschreven! Een katholiek-van-geboorte zal ook geenzins de behoefte voelen om zijn/haar geloof tegenover protestanten/gereformeerden te verdedigen omdat die een totaal andere geloofs/bijbelvisie hebben, en het dus bij voorbaat compleet zinloos is.

@Een vervloekte afgoderij wordt er gezegd van de paase mis, de Maria verering wordt op Bijbelse gronden totaal veroordeeld, Idd "wordt er gezegd" en op "gereformeerde bijbelse gronden"; hou het in het vizier, en blijf dat tot in lengte van dagen in het vizier houden, dat wat de één in de SV ziet als dé enige onveranderlijke waarheid, het voor de ánder een verkrampte en onmogelijke zienswijze is op Gods Woord en de Traditie en dat vice versa!! Wie de moeite neemt om eens met een geheel ópen "mind" elkaars diensten bij te wonen en oprecht wil horen/zien wat er nu écht wordt gezegd/gedaan, dan zou men elkaar wat beter kunnen begrijpen, invoelen wat en hoe de ánder zijn geloof beleefd.

Laten we nu eens elkaar in onze eigen waarde laten, en niet op elkaar inhakken omdat iemand iets ánders geloofd dan wij, of beter: op een totaal ándere wijze.

Het zou dan zó maar kunnen dat we elkaar nog eens gaan "afmaken" omdat hij/zij geen GG maar HHK is (ik geef maar een stom voorbeeld).............

Ga met meer met elkaar om in de geest van de Woorden uit de Hoofdsom, en dan met name het 2e Grote gebod: Hebt elkander lief zoals u uzelve liefheeft...............en dán zal het niet uitmaken welk naambordje er naast de kerkdeur hangt waar je medemens/forummer kerkt.....................................
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik begrijp jouw nuanceringen wel, Petrus; daarvoor heb ik genoeg van de roomse zuurdesem geproefd.
Het gaat mij (en ongetwijfeld ook Geledu) echt niet om zaken als inhakken en afmaken van andersgelovigen.

Daar gaat het de HC ook niet om. Ook niet als zij spreekt van een verloochening der enige offerande en een vervloekte afgoderij.
Maar het gaat hierom: Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven? Dat ik niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben.

Er is echt geen andere Naam, Waardoor wij moeten zalig worden.
Petrus

Bericht door Petrus »

Tib,

"verloochening der enige offerande" wordt door jou toch héél anders gezien dan door Adorote hoor..............

Voor de RK houdt dat in dat je het Heilige Misoffer verloochent, het raakt het hart van de Eucharistie...... wat op zijn beurt weer het hart van de RK is.

Dat de formulering zoals door jou is gecursifeerd door vrijwel ieder van ons wordt onderschreven is het intrappen van een open deur, maar voor een hele enkeling is er een geheel ándere wijze van benadering van die offerande................
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:Voor de RK houdt dat in dat je het Heilige Misoffer verloochent, het raakt het hart van de Eucharistie...... wat op zijn beurt weer het hart van de RK is.
Daarom is het een vervloekte afgoderij.
Het hart van de Kerk is Christus.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 06 feb 2007, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie