Sex voor het huwelijk bij de EO

Marnix

Bericht door Marnix »

Memento schreef:Uhm, wie maakt het programma? Juist ja, de EO. Dus wie nodigt ze uit om samen voor het trouwen in één bed te gaan liggen? Juist, de EO.
het is aan een stel zelf om te bepalen hoe ze daarmee omgaan. Met voor het trouwen in 1 bed liggen lijkt me overigens ook op zich geen probleem. Daar is niets mis mee. De vraag is wat er in bed gebeurt. Het probleem is dat jij in een twee persoonsbed liggen op 1 lijn stelt met seks hebben of in ieder geval iedereen die dat doet daarvan verdenkt. Tja, dat ligt aan jou, en hoe jij hier tegenaan kijkt. Ik ken best stelletjes die voor ze trouwen samen op vakantie gaan en op een 1 hotelkamer komen te liggen. Je moet je dan kunnen beheersen :) Blijkbaar is die optie nog niet in je opgekomen.
Natuuuuuuuuurlijk wil dat niet zeggen dat ze ook sex voor het huwelijk hebben, maar is dat op zn minst niet de suggestie die je wekt? En als je die suggestie niet wil wekken, waarom wordt dat stukje waar mensen vertellen dat ze geen sex gehad hebben uit principiëel oogpunt dan niet uitgezonden (even in het mogelijke, maar zeer onwaarschijnlijke geval)? Of nog beter, als je die suggestie van sex voor het huwelijk niet wil wekken, waarom dan die hele bed-scene?
Ze krijgen een kamer aangeboden, de nacht voor ze gaan trouwen. Leuk kadootje, en dat jij dit soort suggesties er bij krijgt, daar kan ik ook niets aan doen. Dat jij denkt dat mensen hier niet goed mee om kunnen gaan kan ik ook niet helpen. De EO wekt die suggestie in ieder geval niet, jij bent degene die dit doet en je wel heel makkelijk door de EO laat beinvloeden. Tja, als je toch een beetje kritisch naar een organisatie bent is het ook wel een lekker makkelijk argument om ze op aan te vallen he. Gewoon een beetje suggestief denken..... Dat niet iedereen de aanpak van "we slapen niet in 1 bed, dan kan er ook niets misgaan" verkiest (waarbij ik me afvraag of het dan wel helemaal goed zit want als je je 's nachts in bed niet kan inhouden, kan je dat dan 's avonds op de bank wel). Als ik met mijn vriendin een keer een weekend weg ga of zo zou ik er geen moeite mee hebben met haar in 1 bed te slapen. Een kwestie van vertrouwen, duidelijke afspraken maken en samen bidden en met God je keuze om geen seks te hebben voor het huwelijk bespreken. Als jij dan denkt: Ze wekken de suggestie seks voor het huwellijk te hebben, komt dat omdat jou denkwijze niet klopt.
Beste Marnix, hoe je je ook wendt of keert, het is op zn minst verdacht wat de EO hier doet. Als ze daar kritiek op krijgen hebben ze dat aan hun eigen gedrag te danken, en niet aan die collumnist die alleen wat feiten benoemt. En ach, de EO heeft alle mogelijkheden (lees: zendtijd) om dit misverstand uit de wereld te helpen hoor, door bv te benadrukken dat sex voor het huwelijk slecht is...
Misschien moet je maar eens wat meer artikelen van de EO gaan lezen dan. Seksualiteit is een moeiilijk onderwerp en een hoop christelijke jongeren hebben daar ook moeite mee. Dat zie je bijvoorbeeld als je op Ronduit, het jongerenmagazine van de EO gaat kijken. En juist de EO besteedt daar openlijk aandacht aan en steekt daar niet onder stoelen of banken dat God seks voor IN het huwelijk heeft bedoeld.

En daarnaast kan de EO zijn (zend)tijd wel beter besteden dan dit soort suggestieve vooroordelen weg te werken, er zijn altijd wel mensen die overal wat achter zoeken en de EO heeft niet als doelstelling om daar wat aan te doen ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

@Marnix, ik ben bang dat het overgrote deel van de Nederlanders bij 'samen naar bed gaan', 'het bed delen', en 'samen slapen' denkt aan sex hebben. Dat heeft niets te maken met heavy-refo zijn ofzo, zoals jij suggereert.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Even een vraagje: hebben jullie het desbetreffende programma gezien, of is de informatie uit de column slechts de enige referentie?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Heeft iemand de EO al op deze zonde gewezen, of blijven we liever hier uitgebreid praten hoe zondig het wel is?

Wat is hierin ook al weer de Bijbelse weg?
memento

Bericht door memento »

Unionist schreef:Heeft iemand de EO al op deze zonde gewezen, of blijven we liever hier uitgebreid praten hoe zondig het wel is?

Kerkrechtelijk correcte weg is direct onder censuur plaatsen door de kerk, omdat het over een openbare zonde gaat.
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:
Unionist schreef:Heeft iemand de EO al op deze zonde gewezen, of blijven we liever hier uitgebreid praten hoe zondig het wel is?

Kerkrechtelijk correcte weg is direct onder censuur plaatsen door de kerk, omdat het over een openbare zonde gaat.
We hebben het dus over de EO. Welk kerkverband wil je die censuur laten toepassen dan? :?
Unionist

Bericht door Unionist »

"Censuur" is de eerste stap om de zondaar tot inkeer te brengen? Of gaat daar nog iets aan vooraf?

In ieder geval hoort "erover kletsen, het hoofd schudden en 'het is toch wat' mompelen" er NIET bij.
memento

Bericht door memento »

"Censuur" is de eerste stap om de zondaar tot inkeer te brengen? Of gaat daar nog iets aan vooraf?
Bij openbare zonde wordt de zondaar zónder dat daar wat aan vooraf gaat, onder censuur gezet (1e trap). Dit om de gemeente heilig te bewaren.

In geval van een bedekte zonde gaat hieraan eerst vermaning vooraf door degene die de zonde gezien heeft, alvorens het tuchtsysteem in werking treed.
Josephus schreef:We hebben het dus over de EO. Welk kerkverband wil je die censuur laten toepassen dan? :?
De synode van Dordt, en dus de DKO, gaat ervan uit dat:
1. Er maar één kerkgenootschap is
2. Alle vorm van organisaties/stichtingen/etc die iets te maken hebben met het geloof alleen zijn toegestaan onder toezicht en leiding van de kerk (de synode verwierp ook/zelfs de gezelschappen, voor zover deze niet onder leiding van een ambtsdrager stonden)

Helaas door alle scheuringen, en door de slappe houding van 'de volkskerk', functioneert dit niet meer.
refo

Bericht door refo »

En als het stel nou volhoudt 'het' niet gedaan te hebben?
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:@Marnix, ik ben bang dat het overgrote deel van de Nederlanders bij 'samen naar bed gaan', 'het bed delen', en 'samen slapen' denkt aan sex hebben. Dat heeft niets te maken met heavy-refo zijn ofzo, zoals jij suggereert.
Och heden, no meer suggestiviteit. Als twee mensen in een tweepersoonsbed slapen denkt christelijk Nederland niet allemaal aan seks hebben. Dat sommigen dat wel doen ligt aan hun visie op.

Verder, Memento, als je er problemen mee hebt, is de Bijbelse weg (daar heb ik het liever over) om de EO er op aan te spreken. Van censuur is geen sprake omdat er helemaal geen openbare zonde heeft plaatsgevonden, en censuur wordt bij mijn weten niet toegepast omdat er iemand is die vindt dat bij hem de schijn is gewekt dat die wel gepleegd zou zijn. Daarvoor moet je eerst met feiten komen. Dus ik zou zeggen, spreek ze er maar op aan, de EO is niet aan een kerk gebonden dus de kerkelijke weg heeft weinig zin, wel binden ze zich aan de Bijbel, dus mag je ze op basis daarvan ook aanspreken. Ik ben wel benieuwd welke bijbelse teksten je wilt aanhalen om te onderbouwen dat je niet in een tweepersoonsbed mag slapen als je niet getrouwd bent, maar goed, je lijkt zo zeker van je zaak dat ik het volste vertrouwen er in heb dat je daar wel uitkomt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
memento schreef:@Marnix, ik ben bang dat het overgrote deel van de Nederlanders bij 'samen naar bed gaan', 'het bed delen', en 'samen slapen' denkt aan sex hebben. Dat heeft niets te maken met heavy-refo zijn ofzo, zoals jij suggereert.
Och heden, no meer suggestiviteit. Als twee mensen in een tweepersoonsbed slapen denkt christelijk Nederland niet allemaal aan seks hebben. Dat sommigen dat wel doen ligt aan hun visie op.

Verder, Memento, als je er problemen mee hebt, is de Bijbelse weg (daar heb ik het liever over) om de EO er op aan te spreken. Van censuur is geen sprake omdat er helemaal geen openbare zonde heeft plaatsgevonden, en censuur wordt bij mijn weten niet toegepast omdat er iemand is die vindt dat bij hem de schijn is gewekt dat die wel gepleegd zou zijn. Daarvoor moet je eerst met feiten komen. Dus ik zou zeggen, spreek ze er maar op aan, de EO is niet aan een kerk gebonden dus de kerkelijke weg heeft weinig zin, wel binden ze zich aan de Bijbel, dus mag je ze op basis daarvan ook aanspreken. Ik ben wel benieuwd welke bijbelse teksten je wilt aanhalen om te onderbouwen dat je niet in een tweepersoonsbed mag slapen als je niet getrouwd bent, maar goed, je lijkt zo zeker van je zaak dat ik het volste vertrouwen er in heb dat je daar wel uitkomt.
Hoedt u voor de schijn des kwaads..........
memento

Bericht door memento »

Marnix schreef:
Helaas zijn genoemde termen in de post die ik quote erg bekend, zowel in christelijk als niet-christelijk Nederland. Mijn collega's (niet christelijk) reageerden toen ik vertelde dat ik eerste weekend bij mn vriendin bleef slapen met 'oei, spannend' en andere opmerkingen.

Maargoed, ik laat jou graag in de naïeve droom dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet aan sex denkt bij samen in één bed slapen als verliefd stelletje...
Ik ben wel benieuwd welke bijbelse teksten je wilt aanhalen om te onderbouwen dat je niet in een tweepersoonsbed mag slapen als je niet getrouwd bent, maar goed, je lijkt zo zeker van je zaak dat ik het volste vertrouwen er in heb dat je daar wel uitkomt.
We moeten niet alleen de zonde mijden, maar ook de schijn van de zonde vermijden. En hoe kunnen we bidden 'leidt ons niet in verzoeking' als we de verzoeking zelf opzoeken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Helaas zijn genoemde termen in de post die ik quote erg bekend, zowel in christelijk als niet-christelijk Nederland. Mijn collega's (niet christelijk) reageerden toen ik vertelde dat ik eerste weekend bij mn vriendin bleef slapen met 'oei, spannend' en andere opmerkingen.
Zoals ik al zei, een hoop mensen gaan op zo'n manier met seksualiteit om... Maar daarmee is de EO nog niet fout als ze een tweepersoonsbed aan een stel aanbieden. Daarnaast hebben de termen die je noemt niets met het programma te maken. Je haalt er dingen bij die er helemaal niet inzitten en dat bewijst de suggestiviteit al wel weer.
Maargoed, ik laat jou graag in de naïeve droom dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet aan sex denkt bij samen in één bed slapen als verliefd stelletje...
Ik heb het over christenen, niet over de gemiddelde Nederlander. Wat die denkt wordt namelijk bepaald door wat hun eigen visie op seksualiteit is. Wordt lastig om dan nog dingen uit te zenden, dan kan je sowieso geen programma's over niet getrouwde stellen meer uitzenden, want denk je soms dat de gemiddelde Nederland niet denkt dat stellen voor het huwelijk geen seks hebben, ook al komt er geen tweepersoonsbed in het programma voor?

De gemiddelde Nederlander denkt bij een relatie sowieso aan seks, dat weet ik best wel. Alleen voedt de EO dat gedachtengoed hier niet. Jij doet dat wel.
memento

Bericht door memento »

Ik heb het over christenen, niet over de gemiddelde Nederlander. Wat die denkt wordt namelijk bepaald door wat hun eigen visie op seksualiteit is. Wordt lastig om dan nog dingen uit te zenden, dan kan je sowieso geen programma's over niet getrouwde stellen meer uitzenden, want denk je soms dat de gemiddelde Nederland niet denkt dat stellen voor het huwelijk geen seks hebben, ook al komt er geen tweepersoonsbed in het programma voor?
Well, je zou kunnen beginnen met alle onnodige redenen die je aan die gemiddelde Nederlander geeft weg kunnen halen? Want die 'gemiddelde Nederlander' is tenslotte wel je kijker, ja, zelfs de doelgroep van de EO (zie onderstaand citaat voor onderbouwing daarvan).

Als het waar is wat je hier zegt, doet de EO er idd beter aan om geen programma's meer uit te zenden. Alhoewel ik de doelstelling van de EO goed vindt, vind ik de invulling slecht. Ik citeer van de EO website:

Mensen in contact brengen met Jezus. Dat is de missie van de EO. Via televisie, radio, internet, bladen en activiteiten. (...) Vanuit zijn missie als omroep wil de EO vooral programma's maken voor kijkers en luisteraars die God niet kennen. Om te kunnen laten zien wie God is moeten programma's van de EO 'dicht bij God' zijn.

Well, 'dicht bij God' is m.i. ook vér van de zonde, of elke suggestie ertoe. Alle entertainment programma's die de EO maakt, zoals ook het programma waar we t over hebben (in de invulling zoals het nu gebeurt) voldoet m.i. niet aan deze doelstelling.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Well, je zou kunnen beginnen met alle onnodige redenen die je aan die gemiddelde Nederlander geeft weg kunnen halen? Want die 'gemiddelde Nederlander' is tenslotte wel je kijker, ja, zelfs de doelgroep van de EO (zie onderstaand citaat voor onderbouwing daarvan).

Als het waar is wat je hier zegt, doet de EO er idd beter aan om geen programma's meer uit te zenden. Alhoewel ik de doelstelling van de EO goed vindt, vind ik de invulling slecht. Ik citeer van de EO website:

Mensen in contact brengen met Jezus. Dat is de missie van de EO. Via televisie, radio, internet, bladen en activiteiten. (...) Vanuit zijn missie als omroep wil de EO vooral programma's maken voor kijkers en luisteraars die God niet kennen. Om te kunnen laten zien wie God is moeten programma's van de EO 'dicht bij God' zijn.

Well, 'dicht bij God' is m.i. ook vér van de zonde, of elke suggestie ertoe. Alle entertainment programma's die de EO maakt, zoals ook het programma waar we t over hebben (in de invulling zoals het nu gebeurt) voldoet m.i. niet aan deze doelstelling.
De EO wil mensen ook laten zien dat er ook bij gelovigen best ruimte is voor amusement... en wat dit programma betreft, heb je er wel eens afleveringen van gezien? Regelmatig getuigt een stel ook over Gods liefde, hoe hij hen heeft gezegend, voor hen heeft gezorgd. Dus je bent opnieuw veel te voorbarig. Hoe dat komt? That's the question. Ik weet het niet.

De gemiddelde tv-kijker weet overigens wel wat het standpunt van de EO is als het gaat om seks voor het huwelijk, weten dat volgens mij beter dan jij. met dat in het achterhoofd wordt die schijn dus niet gelijk gewekt, dat die mensen die kijken allicht zelf wel voor seks voor het huwelijk zijn wil niet zeggen dat ze hier de EO gaan verdenken het ook te promoten. Ik denk dat die het dan toch wat beter snappen en minder snel als jij zullen denken: Nou, die zullen dan ook wel seks hebben vannacht.
Plaats reactie