memento schreef:wim schreef:rekcor schreef:
Ik denk dat men in de maatschappij veel 'opener' is over seksualiteit dan in de refozuil. Hierdoor krijgt 'de jeugd' alleen de onbijbelse manier van omgaan met elkaar te zien. Dit proces valt niet te stoppen (hoogstens wat af te remmen).
Dus meer openheid, maar dan op de 'juiste' manier? Klinkt goed, maar dan moet 'de jeugd' ook wel voorbeelden hebben waar ze zich aan kunnen spiegelen. Probleem is dat de 'bijbelse manier' die gepredikt wordt vooral theoretisch is. Er wordt en werd geflikflooid bij het leven.
Kennis vermeerderd smart, en van veel dingen te weten is geen einde. Ik ben bang dat deze wijze woorden van Salamo (ik citeer even vrij uit mn hoofd) ook hiervoor gelden.
Nu pleit ik altijd voor openheid en eerlijkheid, alleen ik vraag me af: Waar houdt het op. De wereld verschuift steeds meer, gaat steeds meer normaal vinden wat enkele jaren daarvoor nog ongehoord was. De wereld zal het altijd winnen als het gaat om open en bloot informatie over sexualiteit aan jongeren aan te reiken.
Wat we zoude moeten willen bereiken, is jongeren die zélf zulke dingen afkeuren, en zich daarover uitspreken. De invloed van jongeren op jongeren is veel groter dan de invloed van ouderen op jongeren. Alleen hoe krijg je dat voor elkaar (menselijkerwijs gesproken)?
Hmm, misschien zou je je dan toch wat meer in het Hooglied, van diezelfde Salomo, moeten verdiepen. Over openheid over seksualiteit gesproken......
Ik ben het met Rekcor eens... juist openheid en verdieping zorgen ervoor dat christenen de wereldse manier van omgaan met seksualiteit als oppervlakkig en dom gaan zien. Juist het verzwijgen van het onderwerp zorgt ervoor dat men seksualiteit niet op waarde schat... niet ziet als een kostbaar en kwetsbaar maar tegelijkertijd supermooi geschenk van God.
Dus dat is allereerst belangrijk. En dat je dan als ouders dat aan je kinderen leert, en niet dat ze het daarnaast als surrogaat ook veilig kunnen doen is een goede zaak. Maar dat wil niet zeggen dat je het onderwerp "voorbehoedsmiddelen" maar moet verzwijgen. Dan lijkt het probleem dat jij, MBE, stelt ook niet aan de orde.
En ja Geledu, veel bidden en zoeken naar Gods wil is belangrijk... maar niet iedere jongere leeft heel dicht bij God, en velen hebben zelfs het idee dat dat op jonge leeftijd zelfs in christelijke kringen ontzettend zeldzaam is, misschien moet die boodschap ook maar eens afgeschaft worden.