goede sexuele voorlichting nodig!?

rekcor

Bericht door rekcor »

geledu schreef:Concluderend kan gesteld worden dat al deze problemen een gevolg zijn van het verlaten van Gods inzettingen en geboden.
Natuurlijk, dit is een probleem van alle ellende in de wereld. Maar graag zou ik nog wat specifieker proberen te achterhalen waar het nu precies fout gaat.

Ik denk dat men in de maatschappij veel 'opener' is over seksualiteit dan in de refozuil. Hierdoor krijgt 'de jeugd' alleen de onbijbelse manier van omgaan met elkaar te zien. Dit proces valt niet te stoppen (hoogstens wat af te remmen).
wim

Bericht door wim »

rekcor schreef: Ik denk dat men in de maatschappij veel 'opener' is over seksualiteit dan in de refozuil. Hierdoor krijgt 'de jeugd' alleen de onbijbelse manier van omgaan met elkaar te zien. Dit proces valt niet te stoppen (hoogstens wat af te remmen).
Dus meer openheid, maar dan op de 'juiste' manier? Klinkt goed, maar dan moet 'de jeugd' ook wel voorbeelden hebben waar ze zich aan kunnen spiegelen. Probleem is dat de 'bijbelse manier' die gepredikt wordt vooral theoretisch is. Er wordt en werd geflikflooid bij het leven.
memento

Bericht door memento »

wim schreef:
rekcor schreef: Ik denk dat men in de maatschappij veel 'opener' is over seksualiteit dan in de refozuil. Hierdoor krijgt 'de jeugd' alleen de onbijbelse manier van omgaan met elkaar te zien. Dit proces valt niet te stoppen (hoogstens wat af te remmen).
Dus meer openheid, maar dan op de 'juiste' manier? Klinkt goed, maar dan moet 'de jeugd' ook wel voorbeelden hebben waar ze zich aan kunnen spiegelen. Probleem is dat de 'bijbelse manier' die gepredikt wordt vooral theoretisch is. Er wordt en werd geflikflooid bij het leven.
Kennis vermeerderd smart, en van veel dingen te weten is geen einde. Ik ben bang dat deze wijze woorden van Salamo (ik citeer even vrij uit mn hoofd) ook hiervoor gelden.

Nu pleit ik altijd voor openheid en eerlijkheid, alleen ik vraag me af: Waar houdt het op. De wereld verschuift steeds meer, gaat steeds meer normaal vinden wat enkele jaren daarvoor nog ongehoord was. De wereld zal het altijd winnen als het gaat om open en bloot informatie over sexualiteit aan jongeren aan te reiken.

Wat we zoude moeten willen bereiken, is jongeren die zélf zulke dingen afkeuren, en zich daarover uitspreken. De invloed van jongeren op jongeren is veel groter dan de invloed van ouderen op jongeren. Alleen hoe krijg je dat voor elkaar (menselijkerwijs gesproken)?
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:De wereld verschuift steeds meer, gaat steeds meer normaal vinden wat enkele jaren daarvoor nog ongehoord was.
Klopt, maar dat hoeft natuurlijk ook niet: dingen normaal gaan vinden. Het gaat om openheid.
memento schreef:De wereld zal het altijd winnen als het gaat om open en bloot informatie over sexualiteit aan jongeren aan te reiken.
Ik vraag me af of je hierin gelijk hebt. De openheid van 'de wereld' is namelijk wel een erg ondiepe openheid. Men is erg open over de vleselijke, technische kanten van de zaak. Maar seksualiteit is natuurlijk veel meer dan dat. Juist open zijn over de psychische, ja geestelijke aspecten van de liefde, laat zien hoe zielig al die reclames, talkshows, internetsites eigenlijk zijn: men zoekt naar Geluk, maar vindt kil lichamelijk genot.
memento schreef:Wat we zoude moeten willen bereiken, is jongeren die zélf zulke dingen afkeuren
Ik ben bijna geneigd hier te zeggen: 'ja maar dat is aan God, want daarvoor hebben ze een nieuw hart nodig'. Maar God is - om met J.H. Bavinck te spreken - niet onze loopjongen. Met andere woorden: wij hebben ook de volle verantwoordelijkheid.
memento

Bericht door memento »

rekcor schreef:
memento schreef:De wereld zal het altijd winnen als het gaat om open en bloot informatie over sexualiteit aan jongeren aan te reiken.
Ik vraag me af of je hierin gelijk hebt. De openheid van 'de wereld' is namelijk wel een erg ondiepe openheid. Men is erg open over de vleselijke, technische kanten van de zaak. Maar seksualiteit is natuurlijk veel meer dan dat. Juist open zijn over de psychische, ja geestelijke aspecten van de liefde, laat zien hoe zielig al die reclames, talkshows, internetsites eigenlijk zijn: men zoekt naar Geluk, maar vindt kil lichamelijk genot.
Ik denk dat we hier een wezenlijk punt te pakken hebben. Niet in alles open zijn wat betreft het lichamelijke (althans, niet zoals de wereld dat doet), maar de andere dimensie, het psychische, de geestelijke, de emotionele kant benadrukken.

Hierover is genoeg afschrikwekkend onderzoeksmateriaal aanwezig, over wat de psychische gevolgen kunnen zijn van een one-night-stand en van een relatie met sexueel contact erin die uitgaat. Ik denk dat de kerken/scholen er goed aan doen, om hierover meer informatie te verzamelen, en beschikbaar te stellen aan ouders, scholen, catechesatie-meesters, etc
wim

Bericht door wim »

memento schreef:[...] Hierover is genoeg afschrikwekkend onderzoeksmateriaal aanwezig, over wat de psychische gevolgen kunnen zijn van een one-night-stand en van een relatie met sexueel contact erin die uitgaat. [...]
Is er, naast afschrikwekkend materiaal, ook materiaal aanwezig dat meer bemoedigend of zelfs aansporend is?

En dan nog: met hormonen valt niet te redeneren. :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
wim schreef:
Kennis vermeerderd smart, en van veel dingen te weten is geen einde. Ik ben bang dat deze wijze woorden van Salamo (ik citeer even vrij uit mn hoofd) ook hiervoor gelden.

Nu pleit ik altijd voor openheid en eerlijkheid, alleen ik vraag me af: Waar houdt het op. De wereld verschuift steeds meer, gaat steeds meer normaal vinden wat enkele jaren daarvoor nog ongehoord was. De wereld zal het altijd winnen als het gaat om open en bloot informatie over sexualiteit aan jongeren aan te reiken.

Wat we zoude moeten willen bereiken, is jongeren die zélf zulke dingen afkeuren, en zich daarover uitspreken. De invloed van jongeren op jongeren is veel groter dan de invloed van ouderen op jongeren. Alleen hoe krijg je dat voor elkaar (menselijkerwijs gesproken)?
Hmm, misschien zou je je dan toch wat meer in het Hooglied, van diezelfde Salomo, moeten verdiepen. Over openheid over seksualiteit gesproken......

Ik ben het met Rekcor eens... juist openheid en verdieping zorgen ervoor dat christenen de wereldse manier van omgaan met seksualiteit als oppervlakkig en dom gaan zien. Juist het verzwijgen van het onderwerp zorgt ervoor dat men seksualiteit niet op waarde schat... niet ziet als een kostbaar en kwetsbaar maar tegelijkertijd supermooi geschenk van God.

Dus dat is allereerst belangrijk. En dat je dan als ouders dat aan je kinderen leert, en niet dat ze het daarnaast als surrogaat ook veilig kunnen doen is een goede zaak. Maar dat wil niet zeggen dat je het onderwerp "voorbehoedsmiddelen" maar moet verzwijgen. Dan lijkt het probleem dat jij, MBE, stelt ook niet aan de orde.

En ja Geledu, veel bidden en zoeken naar Gods wil is belangrijk... maar niet iedere jongere leeft heel dicht bij God, en velen hebben zelfs het idee dat dat op jonge leeftijd zelfs in christelijke kringen ontzettend zeldzaam is, misschien moet die boodschap ook maar eens afgeschaft worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
David J

Bericht door David J »

wim schreef:
memento schreef:[...] Hierover is genoeg afschrikwekkend onderzoeksmateriaal aanwezig, over wat de psychische gevolgen kunnen zijn van een one-night-stand en van een relatie met sexueel contact erin die uitgaat. [...]
Is er, naast afschrikwekkend materiaal, ook materiaal aanwezig dat meer bemoedigend of zelfs aansporend is?

Exact. Bovendien, onderzoeksmateriaal over de mogelijke psychische gevolgen zal weinig indruk maken zolang iedereen mensen kent die frank en vrij sex buiten het huwelijk hebben, in alle mogelijke 'relaties', en daar geen enkele hinder van (lijken te?) ondervinden.
memento

Bericht door memento »

David J schreef:
wim schreef:

Exact. Bovendien, onderzoeksmateriaal over de mogelijke psychische gevolgen zal weinig indruk maken zolang iedereen mensen kent die frank en vrij sex buiten het huwelijk hebben, in alle mogelijke 'relaties', en daar geen enkele hinder van (lijken te?) ondervinden.
Mja, zelfde argument gaat op wat betreft het gebruik van alcohol, drugs en sigaretten. Toch wordt het wel degelijk met succes gebruikt. Al is het alleen maar om te laten zien dat er negatieve gevolgen zijn, en dat het dus niet alleen maar leuk is....
David J

Bericht door David J »

memento schreef:
David J schreef:
wim schreef:

Mja, zelfde argument gaat op wat betreft het gebruik van alcohol, drugs en sigaretten. Toch wordt het wel degelijk met succes gebruikt. Al is het alleen maar om te laten zien dat er negatieve gevolgen zijn, en dat het dus niet alleen maar leuk is....
Gedeeltelijk waar. Maar het effect van langdurig en veel alcoho- of sigarettengebruik heeft overduidelijke lichamelijke consequenties. Iemand als Harry Mulisch kan er echter rustig prat op gaat meer dan duizend vrouwen te hebben 'gehad', terwijl zijn lichamelijke noch psychische gezondheid er onder lijkt te lijden....l
Klomp

Bericht door Klomp »

Op refoweb stond een artikel wat ook te vinden is op http://baarsen.com/nederlands.html.
Het heet "Wat meisjes over jongens moeten weten! (En omgekeerd natuurlijk...)".
't Is een wat langer artikel (ik post het dus maar niet), maar het belicht een toch het een ander, en past wel in deze topic. Het maakt dingen ook wat duidelijker.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Klomp schreef:Op refoweb stond een artikel wat ook te vinden is op http://baarsen.com/nederlands.html.
't Is een wat langer artikel (ik post het dus maar niet), maar het belicht een toch het een ander, en past wel in deze topic. Het maakt dingen ook wat duidelijker.
Jammer voor kliksafers...
Klomp

Bericht door Klomp »

Mister schreef:
Klomp schreef:Op refoweb stond een artikel wat ook te vinden is op http://baarsen.com/nederlands.html.
Dan ook maar de link op refoweb...
http://www.refoweb.nl/nieuws/Wat_meisjes_over_jongens_moeten_weten_En_omgekeerd_natuurlijk
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Klomp schreef:
Mister schreef:
Dan ook maar de link op refoweb...
http://www.refoweb.nl/nieuws/Wat_meisjes_over_jongens_moeten_weten_En_omgekeerd_natuurlijk
Tja, aangezien de inhoud van de tekst hetzelfde is, ook geblokkeerd wegens 'verwerpelijke inhoud' :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

tja ik wil de tekst wel in een documentje per mail ofzo sturen als iemand het graag wil lezen maar dat niet lukt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie