Augustinus van Hippo
- Christiaan
Een tijd terug heeft het Reformatorisch Dagblad een artikelenserie gewijd aan belangrijke mensen uit de Vroege Kerk. Ongewild heeft men daarbij de hypocrisie van wat wel genoemd wordt "Gereformeerde gezindte" aan de kaak gesteld, bij nogal wat kerkvaders werd opgemerkt iets in de trant van: "op een goed gereformeerde kansel zou de predikant niet mogen staan"......refo schreef:Ik denk niet dat hij nu in positieve zin zou opvallen.Christiaan schreef:Met andere woorden: Augustinus was een dwaalleraar?
:shock:
Ik ben weleens bang dat Augustinus in negatieve zin zou opvallen, omdat wij de katholiciteit van het geloof nogal eens zijn kwijtgeraakt.
Dat neemt aan de andere kant niet weg dat ik dankbaar ben voor de 3FE.
Ik denk dat je het anders moet zien: bepaalde dwalingen zijn pas later expliciet aan de orde gekomen en bestreden.
Wanneer je dan weer terug zou gaan naar díé dwalingen zou dat een achteruitgang zijn.
Het is altijd heel moeilijk om mensen uit het verleden in onze tijd te plaatsen. Omdat men vaak heel andere probeemstellingen had.
Wanneer je dan weer terug zou gaan naar díé dwalingen zou dat een achteruitgang zijn.
Het is altijd heel moeilijk om mensen uit het verleden in onze tijd te plaatsen. Omdat men vaak heel andere probeemstellingen had.
- Christiaan
Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Zijn zaten grotendeels op de lijn van Augustinus,
ze hadden hem hoog zitten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Het heeft niet zo veel zin om zo - op basis van associatie - een discussie te voeren.Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Beter kunnen we proberen te beantwoorden: wat vinden we sterk aan Augustinus? Waar hebben we problemen mee? Kunnen we die concrete 'dwalingen' hem toerekenen of moeten we dat (zoals Afgewezen m.i. terecht opmerkt) iets anders zien?
Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Er is geen sprake van dwaling bij alle drie niet,en zowel Johannes Calvijn als Maarten Luther bleven en zijn altijd Katholiek gebleven; kortom ze konden ook niet anders wilden ook niet anders binnen de Katholiciteit zijn en blijven.
Het is zwart of het is wit....Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Zij zaten niet op de lijn van Augustinus.
Als het zo te pas kwam haalden ze hem instemmend aan.
Laatst gewijzigd door refo op 11 jan 2007, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Christiaan
Ja maar als men hem als dwaalleraar uitmaken. Is het ook moeilijk.Zosinus schreef:Het heeft niet zo veel zin om zo - op basis van associatie - een discussie te voeren.Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Beter kunnen we proberen te beantwoorden: wat vinden we sterk aan Augustinus? Waar hebben we problemen mee? Kunnen we die concrete 'dwalingen' hem toerekenen of moeten we dat (zoals Afgewezen m.i. terecht opmerkt) iets anders zien?
Want dat is hij zeker. Als zal hij zeker wel gedwaald hebben.
Maar sommige willen geen positieve kanten aan hem zien.
En dat lijkt mij een grote fout!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Christiaan schreef:Ja maar als men hem als dwaalleraar uitmaken. Is het ook moeilijk.Zosinus schreef:Het heeft niet zo veel zin om zo - op basis van associatie - een discussie te voeren.Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Want dat is hij zeker. Als zal hij zeker wel gedwaald hebben.
Maar sommige willen geen positieve kanten aan hem zien.
En dat lijkt mij een grote fout!
Augustinus loochende niet dat Jezus is de Christus.
Calvijn en Luther loochenden dat niet.
Zo iemand niet tegen MIj is, die is voor Mij.
- Bert Mulder
- Contacteer:
oh? meende dat ze door de paus in de ban gedaan waren, dus zijn ze niet paaps gebleven.Adorote schreef:Christiaan schreef:Dus volgens jullie dwalen Calvijn en Luther ook? :shock:
Er is geen sprake van dwaling bij alle drie niet,en zowel Johannes Calvijn als Maarten Luther bleven en zijn altijd Katholiek gebleven; kortom ze konden ook niet anders wilden ook niet anders binnen de Katholiciteit zijn en blijven.
Daar ben ik het goed mee eens. En dat moeten we ook goed onthouden, en niet tegenwoordige dwalingen verdedigen alsof de oudvaders die leerden, wanneer de oudvaders nooit in DIE strijd gestaan hebben.Afgewezen schreef:Ik denk dat je het anders moet zien: bepaalde dwalingen zijn pas later expliciet aan de orde gekomen en bestreden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.