erdeemobiel

Petrus

Bericht door Petrus »

Ar-Jan schreef:
ps: wie weet wat "Erdee" nog in petto heeft ;)
Dat houden ze nog onder de pet............. :mrgreen:
Klavier

Bericht door Klavier »

Ik denk dat we de zaken die de identiteit van de zuil vormen moeten onderscheiden van de achterban van de zuil.
De achterban heeft in zijn totaliteit een aantal zaken die mede bepalend zijn voor de contouren van de zuil.
De krant, de omroep, de provider, scholen.
Dit is gemeengoed die de achterban overeind wil houden, hoe dan ook. Dit kan dus nooit commercieel uitgebaat worden met diezelfde achterban als klantenvijver.
Deze tak van bedrijvigheid zou op zijn hoogst kostendekkend moeten zijn. Te korten aanvullen met giften.

De achterban zelf is een gewone klantenvijver die door de zuil een strategisch middel heeft om te benaderen: De krant en de provider, de mediagroep dus.
Heb je de media, dan heb je de groep die de media bespeelt.
Oftewel, hier ligt een punt wat om toezicht vraagt. Een onafhankelijke partij die belangenverstrengeling toetst.
Want laten we eerlijk zijn, als de contouren van de zuil mede door een mediagroep worden gevormd, dan is dat een constructie die mogelijkheden biedt voor de handige zakenman.
Een goed zakenman die geld steekt in de media kan zijn eigen doelgroep 'kopen'. En kan ook concurrenten verhinderen dezelfde media te benutten.
Als daar sprake van zou zijn, dan zijn we toe aan een toezichtsinstantie met strenge toetsingskaders.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ar-Jan schreef:
Kaw schreef:[Er is idd een hoop marktvergiftiging in Nederland. Subsidies en import/exportbeperkingen maken van de Nederlandse economie zeker een overheidsgestuurde economie.
Dat is een andere discussie; het overheidsingrijpen is vaak van beschermende aard.
Ik antwoordde op een door jouw gestelde stelling.
Ar-Jan schreef:
Kaw schreef: Eigen vermogen is het vermogen dat het bedrijf zelf heeft. Dit is vermogen van de achterban van het bedrijf op basis van de zuil en in dit geval zelfs niet alleen op basis van de zuil maar ook om de historische positie in deze zuil.
hoho; Dit WAS vermogen van de achterban! als ik iets krijg van iemand is het van mij en niet meer van degene die het gaf..
Het bedrijf heeft de mogelijkheid gebruikt om vermogen te halen uit de achterban. Ja, als het een gift is, dan is het idd eigen vermogen geworden, maar dat is juist de discussie. Een commercieel bedrijf presenteerd zich als goed doel dat inspeelt op het gevoel dat het orthodoxe gedachtegoed beschermt kan worden doormiddel van zijn dienst, waarbij niet alleen de afname gefinancieerd dient te worden door de achterban, maar ook de financiele realisatie met betrekking op de opstartkosten wordt door de achterban mogelijkgemaakt. Het mag ja. Een legale mix van commercie en goed gevoel want je participeert in een goed doel.

Ar-Jan schreef:
Kaw schreef: Een andere bedrijf binnen deze zuil zal door de dominante positie van de mediagroep zeer moeilijk grond onder zijn voeten kunnen krijgen. Hoe krijgt het bedrijf zijn bekendheid als hij niet mag adverteren in het RD, niet te horen is op de Reformatorische Omroep en Kliksafe de advertentie niet wil tonen op zijn startsite? Dan blijven er in de praktijk een aantal fora over zoals dit forum (hint hint ;) ) en refoweb.
Je verbreed het veld een beetje. Het ging (voor de duidelijkheid) om erdee mobiel. Het lijkt me niet dat Erdee op de markt van mobiele telefonie een dominantie positie heeft binnen de refo-wereld. Sterker; ze hebben nog helemaal niiets. Wat nu het geval is dat ze wel proberen in die markt te komen. Ze gaan de concurrentie aan op twee gebieden namelijk: Lage prijs ("bellen voor een prikje" zo luidt de reclame) en daarnaast bieden ze gefilterd mobiel internet aan(hiermee proberen ze een meerwaarde aan hun product te geven). Dit is aanbod wat er is; nu afwachten hoe er op gereageerd wordt door het publiek(vraag)

Al met al: gewoon een markt met vraag en aanbod lijkt me. Je hebt het over een zuil. Dat is zeker waar. We hebben onze eigen behoeften en wensen en zijn daarmee een kleine sub-markt. De ondernemers spelen daar op in. Daar zijn ze tenslotte ondernemer voor..

Anderzijds begrijp ik ook wel wat je bedoeld. Je ziet deze actie als poging de zuil meer en meer dicht te spijkeren. Toch vind ik dat wel een beetje "donker afgetekend". Conreet: ik kan met mn kliksafe-verbinding nog steeds de site van alle andere kranten bezoeken. De SGP doet meer met (moderen)media en ik krijg elke week genoeg folders door de bus met (goedkope)aanbiedingen van telefoons en internetverbindingen; etc. Dus als zitten we misschien in een zuil; we worden in deze tijd wel geconfronteerd met de buitenwereld. (soort glazen zuil misschien ;) )
Het is de vraag of de Erdee niet langzamerhand een ongewenst grote monopoliepositie krijgt in de achterban. Daar maak ik me druk over. Ik vind het moeilijk om het in de juiste woorden onder woorden te brengen, maar als je als Erdee probeert te groeien en je vleugels probeerd te verbreden, dan mag dit uiteraard. Heel slim ook in de huidige moeilijke dagbladenmarkt met teruglopende advertentieopbrengsten. Het wordt al wat discutabel als je als commercieel bedrijf schijnbaar niet genoeg hebt aan het eigen geld wat je genereerd als bedrijf en zo nu en dan voor nieuwe producten geld nodig hebt om ze op te starten. Ik heb aan eigen lijf ondervonden dat ze door de mediamacht de mogelijkheid hebben om een nieuw bedrijf met een initiatief die (in hun ogen mogelijkerwijs) in het zelfde plasje vist klein te houden. Ze moeten dan ook zo mans zijn om bedrijven die moreel net zulke hoogwaardige producten leveren de mogelijkheid geven om bekendheid op te bouwen via advertenties in de producten van de mediagroep Erdee, maar dat gebeurt nu net niet! Aan de 1ne kant dus een masker opzetten van haast opoffering voor het hogere moraal en aan de andere kant keihard commercieel zijn om zijn unieke monopolie in de achterban vast te houden.

Het is nu al mogelijk om op je mobiel via kliksafe te internetten. Daarvoor heb je niet persé de dienst van het RD nodig. Gewoon de proxy-instellingen ook in je telefoon zetten en je huidige wachtwoord en inlognaam gebruiken. Ja, het is te omzeilen, maar dat een handige puber kan dat nu ook al. Een heel eenvoudig voorbeeld: Kliksafe filterd op een hoop nederlandse en engelse woorden, maar kan maar gebrekkig frans en duits. Talen die je puber ook op school krijgt. Verder heb je via IRC en de P2P-programma's een heel sub-internet met ongewenste content waar kliksafe niet op filterd. Als die puber mans genoeg is om de proxy-instellingen te wijzigen, dan is hij ook zo mans om kliksafe te omzeilen.

Verder vind ik dat Klavier het goed verwoord.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Kaw schreef:Het is de vraag of de Erdee niet langzamerhand een ongewenst grote monopoliepositie krijgt in de achterban. Daar maak ik me druk over. Ik vind het moeilijk om het in de juiste woorden onder woorden te brengen, maar als je als Erdee probeert te groeien en je vleugels probeerd te verbreden, dan mag dit uiteraard. Heel slim ook in de huidige moeilijke dagbladenmarkt met teruglopende advertentieopbrengsten. Het wordt al wat discutabel als je als commercieel bedrijf schijnbaar niet genoeg hebt aan het eigen geld wat je genereerd als bedrijf en zo nu en dan voor nieuwe producten geld nodig hebt om ze op te starten. Ik heb aan eigen lijf ondervonden dat ze door de mediamacht de mogelijkheid hebben om een nieuw bedrijf met een initiatief die (in hun ogen mogelijkerwijs) in het zelfde plasje vist klein te houden. Ze moeten dan ook zo mans zijn om bedrijven die moreel net zulke hoogwaardige producten leveren de mogelijkheid geven om bekendheid op te bouwen via advertenties in de producten van de mediagroep Erdee, maar dat gebeurt nu net niet! Aan de 1ne kant dus een masker opzetten van haast opoffering voor het hogere moraal en aan de andere kant keihard commercieel zijn om zijn unieke monopolie in de achterban vast te houden.
Zoals ik zei, begrijp ik wel wat je bedoeld. Alleen vind ik de situatie wat "donker" geschetst. Het klinkt bijna alsof ons een dictatuur boven het hoofd hangt. Je doet alsof de achterban bestaat uit een stel makke schaapjes en zich overal naar toe laten leiden. Mocht Erdee zijn (veronderstelde) machtpositie uit willen buiten; zal dat zeker protest van de achterban opleveren. De "controle" uit de achterban is er zeer zeker.

Aan de ene kant kan ik me vinden in de stelling dat je ruimte moet bieden aan concurrentie, maar met als ik dit schrijf vind ik dit commercieel erg onlogisch klinken. Daarnaast vraag ik me af of er ruimte is voor 2e speler op deze toch al kleine markt. Het zou maar zo het einde kunnen betekenen voor een "verantwoorde" keuze.(over die "verantwoorde" keuze kun je ook nog een lange discussie houden, maar dat wil ik even buiten discussie laten)

Met betrekking op de mobiele telefonie (want daar ging het uiteindelijk over ;) ) denk ik dat er zeker geen monopolie onstaat. Mede doordat er dus (zoals je vermeldde) nu ook al de mogelijkheid is om gefilterd internet om je mobiel te hebben. Dus; al zou Erdee een eventuele monopolie-positie hebben; het "mobiele project" versterkt dat niet.

Met betrekking op de giften: Wanneer Erdee een advertentie zet met daarin een eerlijke voorstelling van zaken(wat men wil doen met het geld). Dan vind ik gewoon de veranwoordelijkheid bij de gever liggen en is wat mij betreft weinig discutabels aan.
Plaats reactie