Pagina 6 van 8
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 13:46
door rivers
Je noemt dit een uitwendige bekering, maar hier zijn de meningen over verdeeld. Hoe moet je dan verklaren: Mattheüs 12 [1 v.] De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier!
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 14:06
door Tiberius
Over dit onderwerp is
in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 14:15
door freek
Tiberius schreef:Over dit onderwerp is
in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 14:25
door Tiberius
freek schreef:Tiberius schreef:Over dit onderwerp is
in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.
Precies. Maar ook Hij zegt niet, dat het een zaligmakende bekering was, alleen dat ze zich bekeerden. Hij zegt niets over hun harten. Evenmin als Hij in het volgende vers iets over het hart van de koningin van Scheba zegt.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 14:42
door freek
Tiberius schreef:freek schreef:Tiberius schreef:Over dit onderwerp is
in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.
Precies. Maar ook Hij zegt niet, dat het een zaligmakende bekering was, alleen dat ze zich bekeerden. Hij zegt niets over hun harten. Evenmin als Hij in het volgende vers iets over het hart van de koningin van Scheba zegt.
Als Jezus een bekering als voorbeeld gebruikt, zou het dan een echte zijn, of niet?
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 14:44
door Tiberius
freek schreef:Tiberius schreef:freek schreef:Tiberius schreef:Over dit onderwerp is
in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.
Precies. Maar ook Hij zegt niet, dat het een zaligmakende bekering was, alleen dat ze zich bekeerden. Hij zegt niets over hun harten. Evenmin als Hij in het volgende vers iets over het hart van de koningin van Scheba zegt.
Als Jezus een bekering als voorbeeld gebruikt, zou het dan een echte zijn, of niet?
Een echte.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 14:44
door Hendrikus
freek schreef:Tiberius schreef:freek schreef:Tiberius schreef:Over dit onderwerp is
in een ander topic al eens uitgebreid gediscussieerd.
Kortweg: de bekering is uitwendig geweest, omdat ze enkele tientallen jaren later weer terugkeerden naar hun oude zonde, het verdrukken van Israël (zie kanttekening 29 bij Jona 3).
Maar een ander helder voorbeeld is de al eerder genoemde Simon de tovenaar, ook zou je aan Demas kunnen denken, etc.
Dat vind ik geen goede uitleg. Enkele tientallen jaren later is een complete generatie later. Dan spreken we ook weer over andere mensen, dus dat zegt niks over de echtheid van de bekering van de Ninevieten in de tijd van Jona. Wat Jezus er zelf van zei vind ik dan veel belangrijker.
Precies. Maar ook Hij zegt niet, dat het een zaligmakende bekering was, alleen dat ze zich bekeerden. Hij zegt niets over hun harten. Evenmin als Hij in het volgende vers iets over het hart van de koningin van Scheba zegt.
Als Jezus een bekering als voorbeeld gebruikt, zou het dan een echte zijn, of niet?
Ik houd het maar bij de bede van Klaagl. 5: 21 "
HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn".
Dan gaat het niét over een uitwendige en/of tijdelijke verandering.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 14:48
door Tiberius
Hendrikus, waarom zouden er in bijvoorbeeld Joël 2 : 12 de onderstreepte woorden bij staan?
Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween en met rouwklage.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 14:53
door Hendrikus
Tiberius schreef:Hendrikus, waarom zouden er in bijvoorbeeld Joël 2 : 12 de onderstreepte woorden bij staan?
Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween en met rouwklage.
Ik denk: omdat het anders de naam bekering niet mag hebben.
Maar dat is mijn persoonlijke opvatting hoor....
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 15:01
door Tiberius
Op zich ben ik het wel met je eens, dat een schijnbekering, tijdgeloof, schijnvernedering (Achab in 1 Kon 21) of dergelijke, niet genoeg is. En eigenlijk ook die termen niet mogen hebben om verwarring te voorkomen.
Zo ook die bekering van kroeg naar kerk. Dat is geen bekering, alleen een uitwendige ommekeer.
Maar omdat de Bijbel die termen toch gebruikt, en het gewone taalgebruik ook zo is, doe ik het ook maar.

Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 17:55
door Mister
Tiberius schreef:(...)Zo ook die bekering van kroeg naar kerk. Dat is geen bekering, alleen een uitwendige ommekeer.
(...)
Beetje kort door de bocht?
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 18:11
door albion
Marnix schreef:
Waarom? In wat voor situaties? Kan je een (fictief) voorbeeld geven?
Om het duidelijk te maken zou je van die romans moeten lezen zoals Neveldijk, daar worden bepaalde figuren beschreven die overtuigd zijn dat ze bekeerd zijn en zalvend iemand toespreken.... en zo kan je ze ook tegenkomen.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 28 apr 2009, 20:58
door Afgewezen
In de Bijbel worden 'geloof' en 'bekering' e.d. niet altijd als zulke geijkte dogmatische begrippen gebruikt, zoals wij dat hebben.
'Geloof' kan in de Bijbel zomaar schijngeloof of wondergeloof zijn.
'Bekering' kan ook zomaar een uitwendige bekering zijn. Zo werd Achab geprezen door God toen hij zich op de woorden van Elia vernederde en zijn klederen scheurde. Toch was het heus geen echte bekering. En zo zouden er meer voorbeelden te noemen zijn.
Ik bedoel maar, laten we te niet te snel zijn met onze conclusies.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 29 apr 2009, 08:19
door Marnix
albion schreef:Marnix schreef:
Waarom? In wat voor situaties? Kan je een (fictief) voorbeeld geven?
Om het duidelijk te maken zou je van die romans moeten lezen zoals Neveldijk, daar worden bepaalde figuren beschreven die overtuigd zijn dat ze bekeerd zijn en zalvend iemand toespreken.... en zo kan je ze ook tegenkomen.
Bedankt.
Alleen....
Je hebt mijn eerste vraag nog niet beantwoord: Waarom heb je daar moeite mee?
Ik heb doorgaans geen moeite met mensen die zeggen bekeerd te zijn, als dat dan ook maar uit hun leven blijkt. Zolang daar niet uit blijkt dat het niet zo is, ga ik ook niet twijfelen of ze wel echt christenen zijn.
Re: Ik heb JA gezegd
Geplaatst: 29 apr 2009, 09:14
door Tiberius
Mister schreef:Tiberius schreef:(...)Zo ook die bekering van kroeg naar kerk. Dat is geen bekering, alleen een uitwendige ommekeer.
(...)
Beetje kort door de bocht?
Soms misschien wel ja.
Maar dergelijke uitdrukkingen zijn veelal een beetje aan de generaliserende kant.