Kerkverlating

Mara

Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

s1051952 schreef: Klopt, maar helaas is het zo dat de daling van het aantal leden van de PKN, GKv en CGK vooral komt door kerkverlating, mensen die zich dus laten uitschrijven. Hierbij enkele links van berichten waar je e.e.a. daarover kunt lezen:
Wat ik de laatste jaren opluister, vertrekt het merendeel (teleurgesteld) om elders te gaan kerken.
En dan heb ik het over een PKN (ger. bond) en CGK.
Ze herkennen hun eigen gemeente niet meer, door de vele veranderingen. En erger nog, ze worden niet serieus genomen.
Als een CGK belooft geen samenwerking aan te zullen gaan met een GKv en vervolgens sluipt dat er toch stilletjes in, voelen mensen zich bedrogen.
Datzelfde hoor ik van PKNers, zij zien hun gemeente verschralen, Weerklank wordt naar binnen gehaald, de ger. bondssignatuur is nauwelijks nog te horen.
En dus gaan ze dan over naar een HHK.
Soms zijn dat mensen die de 70 al gepasseerd zijn! Dat gaat echt niet zonder verdriet gepaard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
s1051952

Bericht door s1051952 »

Mara schreef:
s1051952 schreef: Klopt, maar helaas is het zo dat de daling van het aantal leden van de PKN, GKv en CGK vooral komt door kerkverlating, mensen die zich dus laten uitschrijven. Hierbij enkele links van berichten waar je e.e.a. daarover kunt lezen:
Wat ik de laatste jaren opluister, vertrekt het merendeel (teleurgesteld) om elders te gaan kerken.
Ze herkennen hun eigen gemeente niet meer, door de vele veranderingen. En erger nog, ze worden niet serieus genomen.
Als een CGK belooft geen samenwerking aan te zullen gaan met een GKv en vervolgens sluipt dat er toch stilletjes in, voelen mensen zich bedrogen.
Datzelfde hoor ik van PKNers, zij zien hun gemeente verschralen, Weerklank wordt naar binnen gehaald, de ger. bondssignatuur is nauwelijks nog te horen.
Soms zijn dat mensen die de 70 al gepasseerd zijn! Dat gaat echt niet zonder verdriet gepaard.
Dat herken ik. En ook dat is erg!

Maar als we even uitgaan van dit nieuwbericht: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/recorda ... 1803.lynkx
Dan lezen we dat 883 leden zich onttrokken zonder zich ergens anders aan te sluiten! Als je 73150 deelt door 883 kom je op 1,2% van de leden die zich laat uitschrijven in 1 jaar! In dit voorbeeld betreft het de CGK maar helaas geldt dit volgens mij voor meerdere kerken.
Dat grijpt me aan, zeker als je bedenkt dat er ook belijdende leden zijn die zich laten uitschrijven zonder zich ergens anders aan te sluiten...
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De vraag is soms wel: sluiten ze zich nergens aan, of is het niet bekend waar ze heengaan.
Wij hebben ook wel eens een gezin gehad wat in ieder geval weg wilde, maar waarheen wisten ze nog niet.
- Niet meer zo actief -
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Er zijn ook veel mensen die op papier wel lid zijn maar verder niets met de kerk hebben. Bij inventarisaties van het ledenbestand komt het dan voor dat die mensen liever worden uitgeschreven.
Bijdrager

Bericht door Bijdrager »

Inmiddels zijn we er toch wel achter dat het instituut kerk failliet is? De Kerk gaat nooit failliet, omdat er Iemand Borg voor staat!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat is Ad de Boer oud geworden! Ik ken hem nog als jonge man met een gitzwarte baard.... Hij was vroeger een vurig spreker in bv. het EO-programma DEZE WEEK, waar ik toentertijd min of meer regelmatig naar luisterde. Wat de grijsheid betreft lijkt hij sprekend op mij.

Voor de duidelijkheid: Dit n.a.v. een link ergens hierboven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Paul

Bericht door Paul »

Mara schreef:
Wij waren gb tot 2004 en werden hhk (met 50 van de 7500 leden).Met de jaren werd het 'rechtser' en daardoor begin 2017 weer bij de hervormde gemeente in Barneveld aangesloten...wat was er veel veranderd! Van iso-ritmisch en de statenvertaling naar band en opwekking/sela liederen. Gelukkig zijn er nog 2/8 diensten 'klassiek.' In de 'klassieke' erediensten wordt gelukkig ook gelet op een behoudende dominee. Ik en velen met mij maken (al jaren) ons zorgen om de koers van de gereformeerde bondsgemeenten. Ik weet dat er gb gemeentes zijn (Elspeet, Harskamp, Nieuwer ter Aa, Scherpenisse, Valburg, Nunspeet, en Kesteren) die een behoudende koers varen, maar in 'gewone' bondsgemeenten is veel (vaak) negatief veranderd! Ik ben blij dat ik (bijna) elke zondag Gods Woord zuiver kan horen en wij bidden voor de bekering van de pkn en natuurlijk voor de hele kerk...van 'links' tot 'rechts.'
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Paul schreef: Wij waren gb tot 2004 en werden hhk (met 50 van de 7500 leden).Met de jaren werd het 'rechtser' en daardoor begin 2017 weer bij de hervormde gemeente in Barneveld aangesloten...wat was er veel veranderd! Van iso-ritmisch en de statenvertaling naar band en opwekking/sela liederen. Gelukkig zijn er nog 2/8 diensten 'klassiek.' In de 'klassieke' erediensten wordt gelukkig ook gelet op een behoudende dominee. Ik en velen met mij maken (al jaren) ons zorgen om de koers van de gereformeerde bondsgemeenten. Ik weet dat er gb gemeentes zijn (Elspeet, Harskamp, Nieuwer ter Aa, Scherpenisse, Valburg, Nunspeet, en Kesteren) die een behoudende koers varen, maar in 'gewone' bondsgemeenten is veel (vaak) negatief veranderd! Ik ben blij dat ik (bijna) elke zondag Gods Woord zuiver kan horen en wij bidden voor de bekering van de pkn en natuurlijk voor de hele kerk...van 'links' tot 'rechts.'
Paul Paul, je bent nog jong, waag je toch niet aan zulke uitspraken over medechristenen. Alsof er geen zuivere prediking gevonden kan worden waar men ook een gezang zingt of HSV leest.... Je doet wel erg je best om te laten zien hoe rechtzinnig en behoudend je wilt zijn. Dat moet je allemaal zelf weten, maar expliciete of impliciete veroordelingen van anderen passen je niet.

"Ik en velen met mij" is het zwaktebod van mensen die zelf geen goede argumenten weten te noemen, die verschuilen zich dan achter de onzichtbare en oncontroleerbare "velen met mij". En "maken ons al jaren zorgen".... Hoe oud was je ook alweer? 16?
~~Soli Deo Gloria~~
Volontair

Bericht door Volontair »

Maak je zorgen maar bekend Paul!
Ik veracht je leeftijd niet.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Volontair schreef:Maak je zorgen maar bekend Paul!
Ik veracht je leeftijd niet.
Zorgen bekend maken is, ook op jonge leeftijd, iets anders dan jezelf positief profileren ten koste van het andere, door dat 'andere' negatief weg te zetten.
Hendrikus heeft groot, groot gelijk.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 03 feb 2018, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Paul

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Paul schreef: Wij waren gb tot 2004 en werden hhk (met 50 van de 7500 leden).Met de jaren werd het 'rechtser' en daardoor begin 2017 weer bij de hervormde gemeente in Barneveld aangesloten...wat was er veel veranderd! Van iso-ritmisch en de statenvertaling naar band en opwekking/sela liederen. Gelukkig zijn er nog 2/8 diensten 'klassiek.' In de 'klassieke' erediensten wordt gelukkig ook gelet op een behoudende dominee. Ik en velen met mij maken (al jaren) ons zorgen om de koers van de gereformeerde bondsgemeenten. Ik weet dat er gb gemeentes zijn (Elspeet, Harskamp, Nieuwer ter Aa, Scherpenisse, Valburg, Nunspeet, en Kesteren) die een behoudende koers varen, maar in 'gewone' bondsgemeenten is veel (vaak) negatief veranderd! Ik ben blij dat ik (bijna) elke zondag Gods Woord zuiver kan horen en wij bidden voor de bekering van de pkn en natuurlijk voor de hele kerk...van 'links' tot 'rechts.'
Paul Paul, je bent nog jong, waag je toch niet aan zulke uitspraken over medechristenen. Alsof er geen zuivere prediking gevonden kan worden waar men ook een gezang zingt of HSV leest.... Je doet wel erg je best om te laten zien hoe rechtzinnig en behoudend je wilt zijn. Dat moet je allemaal zelf weten, maar expliciete of impliciete veroordelingen van anderen passen je niet.

"Ik en velen met mij" is het zwaktebod van mensen die zelf geen goede argumenten weten te noemen, die verschuilen zich dan achter de onzichtbare en oncontroleerbare "velen met mij". En "maken ons al jaren zorgen".... Hoe oud was je ook alweer? 16?
1. Ik ben 16 jaar...Jezus weigert niemand op grond van leeftijd!
2. Ik heb regelmatig diensten bezocht buiten de gereformeerde bond in de pkn (zonder psalmen, alleen liederen), waar toch Gods Woord klonk...
3. Er zijn in onze gemeente veel gemeenteleden die zich zorgen maken om bepaalde keuzes! Niet om bijbelvertaling of gezangen (ze zijn zelfs voor gezangen), maar wel om bepaalde preken zonder oproep tot bekering etc.
4. Ik ben voor de herziene statenvertaling, maar tegen onBijbelse preken...u toch ook?

In gemeentes met gezangen kan zeker Gods Woord zuiver klinken, maar ik vind niet dat alle dominee van de gb binnen de protestantse kerk in Nederland het Woord zuiver preken
samanthi

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
Mara schreef:
Wij waren gb tot 2004 en werden hhk (met 50 van de 7500 leden).Met de jaren werd het 'rechtser' en daardoor begin 2017 weer bij de hervormde gemeente in Barneveld aangesloten...wat was er veel veranderd! Van iso-ritmisch en de statenvertaling naar band en opwekking/sela liederen. Gelukkig zijn er nog 2/8 diensten 'klassiek.' In de 'klassieke' erediensten wordt gelukkig ook gelet op een behoudende dominee. Ik en velen met mij maken (al jaren) ons zorgen om de koers van de gereformeerde bondsgemeenten. Ik weet dat er gb gemeentes zijn (Elspeet, Harskamp, Nieuwer ter Aa, Scherpenisse, Valburg, Nunspeet, en Kesteren) die een behoudende koers varen, maar in 'gewone' bondsgemeenten is veel (vaak) negatief veranderd! Ik ben blij dat ik (bijna) elke zondag Gods Woord zuiver kan horen en wij bidden voor de bekering van de pkn en natuurlijk voor de hele kerk...van 'links' tot 'rechts.'
Is het niet verwarrend voor je eerst naar de over HHK maar als die te rechts wordt naar de PKN en dat is ook weer niet goed. Het moet echt moeilijk zijn wat moet je nu geloven? Blijf iig in je Bijbel lezen, die veranderd niet, zoek daar de Waarheid in, door het bloed van de Heere Jezus Hij is de Waarheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Paul schreef:
Hendrikus schreef:En "maken ons al jaren zorgen".... Hoe oud was je ook alweer? 16?
1. Ik ben 16 jaar...Jezus weigert niemand op grond van leeftijd!
Vat je de woorden van Hendrikus niet te negatief op? Volgens mij veracht niemand jouw leeftijd. Alleen de quote "maken ons al jaren zorgen" i.c.m. jouw leeftijd komt wonderlijk over, dat zal Hendrikus vermoedelijk eerder bedoelen.
(~)
Paul

Bericht door Paul »

Is het niet verwarrend voor je eerst naar de over HHK maar als die te rechts wordt naar de PKN en dat is ook weer niet goed. Het moet echt moeilijk zijn wat moet je nu geloven? Blijf iig in je Bijbel lezen, die veranderd niet, zoek daar de Waarheid in, door het bloed van de Heere Jezus Hij is de Waarheid.[quote]

Ja mijn ouders maakten deze keuze. Het is heel verwarrend en zeer verschillend per predikant: God is liefde (geen toornige God) en bepaalde gastpredikanten zeggen dat God toornig is op de ongelovige en er bekering nodig is...dat maakt het vaak wel moeilijk (ook op catechisatie bijvoorbeeld)
samanthi

Bericht door samanthi »

Paul schreef:Is het niet verwarrend voor je eerst naar de over HHK maar als die te rechts wordt naar de PKN en dat is ook weer niet goed. Het moet echt moeilijk zijn wat moet je nu geloven? Blijf iig in je Bijbel lezen, die veranderd niet, zoek daar de Waarheid in, door het bloed van de Heere Jezus Hij is de Waarheid.

Ja mijn ouders maakten deze keuze. Het is heel verwarrend en zeer verschillend per predikant: God is liefde (geen toornige God) en bepaalde gastpredikanten zeggen dat God toornig is op de ongelovige en er bekering nodig is...dat maakt het vaak wel moeilijk (ook op catechisatie bijvoorbeeld)
Zonder de Heere Jezus kom je er niet. Zoek Hem en leef.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie