Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ze speelt nu 2 Woorden van God tegen elkaar uit. Maar dat zou ik met haar moeten bespreken en niet met jou.
Miscanthus, volgens mij verwar jij 'met elkaar in overeenstemming' brengen met 'tegen elkaar uitspelen'.
BTW: als iemand mijn visie onderschrijft, mag je er met die persoon ook best over praten, hoor.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kijk, Miscanthus, even voor alle duidelijkheid: van mij mag je geloven, wat je wilt.
Word gerust en in volle vrede Remonstrant, Hyper-calvinist, Hindoe, Tibestaanse monnik of wat dan ook. Van mij zal je geen last hebben.

Waar het mij om gaat, is het volgende.
Je opent een topic met de volgende vraag:
Miscanthus schreef:Op uitnodiging van klavier nog eens de vraag in hoeverre de leeruitspraken van 1931 een onderstreping zijn van wat in de belijdenisgeschriften staat of dat er iets nieuws of afwijkends in staat.
Daarop gaan een aantal forumleden diepgravend aan de slag om aan te tonen dat deze uitspraken een onderstreping zijn. Met redenen omkleed. Lees bijvoorbeeld de posting van Klavier van gisteravond (van ds. Vergunst) en van mij (van ds. Rutherford), vervolgens vanochtend nog toegelicht op een vraag van Erasmiaan en Refo.

Vervolgens kom je hier even posten, dat je het niets anders als dwaze gedachtenkronkels, zonder inhoudelijk ook maar ergens op in te gaan.

Dat wilde ik even kwijt. Met als tip: als je een volgende keer een dergelijk topic opent, typ er dan gelijk bij: "Wat jullie ook posten of voor argumenter verzinnen, ik blijf het dwaze gedachtenkronkels vinden. Dus ga gerust je gang".

PS> Ook ik ben een beetje scherp :oops: . Vat het maar niet persoonlijk op; maar als een aanmoediging om de hele topic te lezen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tiberius schreef:Kijk, Miscanthus, even voor alle duidelijkheid: van mij mag je geloven, wat je wilt.
Word gerust en in volle vrede Remonstrant, Hyper-calvinist, Hindoe, Tibestaanse monnik of wat dan ook. Van mij zal je geen last hebben.
Pfoe, wat raaskal je liberaal Tiberius.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Kijk, Miscanthus, even voor alle duidelijkheid: van mij mag je geloven, wat je wilt.

Miscanthus schreef:Op uitnodiging van klavier nog eens de vraag in hoeverre de leeruitspraken van 1931 een onderstreping zijn van wat in de belijdenisgeschriften staat of dat er iets nieuws of afwijkends in staat.
Daarop gaan een aantal forumleden diepgravend aan de slag om aan te tonen dat deze uitspraken een onderstreping zijn. Met redenen omkleed. Lees bijvoorbeeld de posting van Klavier van gisteravond (van ds. Vergunst) en van mij (van ds. Rutherford), vervolgens vanochtend nog toegelicht op een vraag van Erasmiaan en Refo.

Vervolgens kom je hier even posten, dat je het niets anders als dwaze gedachtenkronkels, zonder inhoudelijk ook maar ergens op in te gaan.

Dat wilde ik even kwijt. Met als tip: als je een volgende keer een dergelijk topic opent, typ er dan gelijk bij: "Wat jullie ook posten of voor argumenter verzinnen, ik blijf het dwaze gedachtenkronkels vinden. Dus ga gerust je gang".

PS> Ook ik ben een beetje scherp :oops: . Vat het maar niet persoonlijk op; maar als een aanmoediging om de hele topic te lezen.
Klapklapklap*

* lees: applausemoticon
refo

Bericht door refo »

Ik vind 'diepgravend' een beetje overdreven. Aan bepaalde waarheden wordt zorgvuldig heengeredeneerd.

Het 1931-verhaal is niet te rijmen met het antwoord op Vr74 van de HC, noch met de verbondsvisie van het doopsformulier. Van onderstreping kan geen sprake zijn omdat volgens de HC en het doopsformulier wij de kinderen dopen OMDAT hen hetzelfde is toegezegd als volwassenen die gedoopt zijn. En volgens 1931 kunnen we hooguit nog dopen met de KANS dat ze het MOGELIJK is toegezegd in de eeuwigheid.
Klavier

Bericht door Klavier »

[quote="Miscanthus"]
Ja klavier. Ik zie dat de angst voor alverzoeningsleer en oppervlakkig christendom de aanleiding is geweest voor deze uitspraken. Angst is altijd een slechte raadgever.
[quote]
Da's een algemene wijsheid en hier een dooddoener.
Je vecht de intentie niet aan maar de inhoud.
Als de GerGem als inhoud haar standpunten tot dan toe neerzet verandert dat feitelijk niets. Alleen zou je dan kunnen concluderen dat de GerGem voor 1931 al fout zat?

Verder zie ik vooral dat de Verbondsvisie bestreden wordt.
Deze is binnen de GerGem niet gewijzigd in 1931.
Want het ging immers om onderstrepen, dat vecht je zelf ook niet aan.

Als de Verbondsvisie verkeerd is vanaf het begin roept dat de volgende vragen bij mij op:
1. Wat is jouw verbondsvisie. Kun je die eens uiteenzetten?
2. Verschilt deze van de visie die andere gereformeerde kerken met de 3FvE hanteren
3. Wie heeft de authentieke gereformeerde verbondsvisie
4. Welke visie is het ijkpunt.
Op basis van een compleet vergelijk is er beter te oordelen dan er punten uit te pikken, verband eruit te slopen en vervolgens te gaan schieten. Want meer gebeurt er eigenlijk niet.

De verbondsvisie waar de GerGem zich mee verbonden voelt kun je hier nalezen:
http://www.theologienet.nl/documenten/B ... erbond.pdf
http://www.theologienet.nl/documenten/V ... erbond.pdf

En voor de visie van hen die de GerGem bij monde van Ds. Vergunst als rechtzinnig werd beschouwd ookal werden er drie verbonden geleerd: http://www.theologienet.nl/documenten/K ... bonden.pdf

Miscantus, Als jouw visie op dezelfde gereformeerde basis te herleiden is kunnen we op gelijke basis argumenteren.
Het ging om de gereformeerde basis, dus niet jouw basis, dat is nog geen bewezen ijkpunt.

Antwoord op de vraag of de leerregels van de GerGem de gereformeerde leer aantasten is dus nog steeds niet gegeven. Er is enkel een andere verbondsvisie tegenover gezet.
Maar of die in de gereformeerde basis thuishoort is nog niet aangetoond.
Dat is niet meer dan ik welles zeg, en iemand anders nietes.
Ik heb aangegeven waarom ik welles zeg.
Nu het waarom van het nietes nog.
Miscantus, ik wacht je reactie af.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Ik vind 'diepgravend' een beetje overdreven. Aan bepaalde waarheden wordt zorgvuldig heengeredeneerd.

Het 1931-verhaal is niet te rijmen met het antwoord op Vr74 van de HC, noch met de verbondsvisie van het doopsformulier. Van onderstreping kan geen sprake zijn omdat volgens de HC en het doopsformulier wij de kinderen dopen OMDAT hen hetzelfde is toegezegd als volwassenen die gedoopt zijn. En volgens 1931 kunnen we hooguit nog dopen met de KANS dat ze het MOGELIJK is toegezegd in de eeuwigheid.
Lees mijn posting van 11:12 maar even. Als antwoord hierop.
Ik haal hem wel even omhoog.
Tiberius schreef:
refo schreef:Zoals je het nu verwoord klinkt het als: misschien had ds Kersten geen gelijk, maar wat hij bestreed was erger, dus had hij toch gelijk.
Dat er enig onderscheid is tussen het Verbond der Genade en het Verbond der Verlossing ontkent "1931" ook niet. (Het is een beetje te kort om deze uitspraken alleen aan ds. Kersten toe te schrijven).
Wel wordt van dit onderscheid gezegd, dat het wezen van het Verbond der Genade alleen de uitverkorenen betreft, alhoewel de uiterlijke openbaringsvorm ook niet-uitverkorenen betreft.

Even in eigen woorden: ook niet-uitverkorenen trekken profijt van dit verbond: ze zijn gedoopt, ze horen elke zondag het Evangelie. Hun zijn de woorden Gods toebetrouwd en ook zij drinken uit die geestelijke steenrots, Christus.
Dit profijt is hun echter niet tot eeuwig voordeel. Daartegen stellen de uitspraken van 1931 zich te weer (met name in uitspraak 6, zie de posting van Klavier gisteravond).
Wat ik wel met je deel, is dat er binnen de GG (als gevolg van 1931) een beetje vrees is om te zeggen dat niet-uitverkorenen in Gods verbond zijn begrepen. Dus voluit vr+antw 74 en het doopsformulier naspreken. Terwijl iemand als Rutherford (zoals ik gisteravond aangaf) dat wel rustig doet. Alleen moet je er geen zaligmakende (zeg maar: eeuwige) zegeningen uit concluderen. En dat is waar ds. Kersten e.a. tegen in gingen. Want dan gaat al snel de deur open naar de algemene verzoening.

Als de stellingen van 1931 te eenzijdig belicht worden (delen van de belijdenis onderstrepen, steeds vetter maken, etc), krijg je een afwijken aan de andere kant, zoals je in 1953 zag gebeuren.
refo

Bericht door refo »

Kom op zeg. Dat is gewoon herhalen wat 1931 zegt. Het gaat om de onderbouwing. De kinderen worden gedoopt OMDAT hen dat allemaal is toegezegd. Dat blijft altijd staan.
Dat niet al die kinderen bij het verbond willen blijven doet niets af aan de woorden die God spreekt. God heeft geen herdefiniering van Zijn verbond nodig. "Ik ben uw God en de God van uw zaad." Punt. En als we dat niet meer geloven, zijn we niet meer gereformeerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:"Ik ben uw God en de God van uw zaad." Punt. En als we dat niet meer geloven, zijn we niet meer gereformeerd.
Het kan zijn dat ik hier en daar iets te liberaal geraaskald heb.

Maar waar zeg ik, dat ik dat niet (meer) geloof?
Zodat ik me eventueel kan corrigeren.

En waar zegt 1931 dat?
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Kom op zeg. Dat is gewoon herhalen wat 1931 zegt. Het gaat om de onderbouwing. De kinderen worden gedoopt OMDAT hen dat allemaal is toegezegd. Dat blijft altijd staan.
Dat niet al die kinderen bij het verbond willen blijven doet niets af aan de woorden die God spreekt. God heeft geen herdefiniering van Zijn verbond nodig. "Ik ben uw God en de God van uw zaad." Punt. En als we dat niet meer geloven, zijn we niet meer gereformeerd.
Refo, het gaat in vraag 74 van de HC over de toezegging van Christus bloed, de verlossing van de zonden, en de Heilige Geest die het geloof werkt, niet het geloof zelf.
Alle kinderen worden gedoopt omdat deze belofte hen wordt toegezegd. Omdat zij allen onder het Woord en bediening van de Heilige Geest worden opgenomen binnen de gemeente.
Vanaf de wieg een aanbod van Evangelie vol van genade.

Link naar de besnijdenis: Alle nakomelingen van Abraham werden besneden. Zowel Jakob als Ezau. Beide het teken en zegel van Gods Verbond.

Welke regel strijdt hiermee en waarom?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het 1931-verhaal is niet te rijmen met het antwoord op Vr74 van de HC, noch met de verbondsvisie van het doopsformulier. Van onderstreping kan geen sprake zijn omdat volgens de HC en het doopsformulier wij de kinderen dopen OMDAT hen hetzelfde is toegezegd als volwassenen die gedoopt zijn. En volgens 1931 kunnen we hooguit nog dopen met de KANS dat ze het MOGELIJK is toegezegd in de eeuwigheid.
Feit is dat je je in het Doopsformulier in een ander klimaat bevindt dan bij de GG; dat geeft zelfs ds. Harinck toe.
Wél is het de grote vraag hoe men die “toezegging” in het verbond bekijkt. Het betekent in elk geval niet dat de gedoopte daardoor als het ware kan beschikken over de belofte, of uit mag gaan van een aanwezige verbondsrelatie, zolang er van zijn kant geen sprake is van geloof. Want ons is toegezegd, moet ons ook worden deelachtig gemaakt.
limosa

Bericht door limosa »

we kunnen van Luther nog leren op dit punt, bij de genezing van zijn vriend Melanchton zei hij : 'Ik heb een hele zak met beloften voor de voeten van God geworpen en zie, mijn vriend is genezen!'

of begrijp ik nou goed Afgewezen dat jij stelt dat de beloften pas komen ná de bekering?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:Want ons is toegezegd, moet ons ook worden deelachtig gemaakt.
Zelfs dat wordt ons toegezegd:
Vraag 74: Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?

Antwoord: Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente1.
Ook worden aan hen evenals aan de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd2.
Het is trouwens geen echte tegenstelling, mits of "maar". Het geloof wordt door de belofte gewe(r)kt.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 07 sep 2006, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

De uitspraak van 1931 werd weer aktueel omdat het bestuur van het VLC de PKN niet meer tot haar achterban rekent omdat de PKN ook naast de 3 Form. van Enigheid, ook de Lutherse belijdenis tot haar grondslag rekent.

Mijn vraag was: Geldt dat ten principale dan ook voor de GG omdat dit kerkgenootschap naast de 3 Form de uitspraak van 1931 tot haar exclusieve grondslag rekent?

De PKN heeft naast de 3 Form. de Augsburgse Confessie en de GG heeft de uitspraken van 1931.

Op dit forum wordt m.i. bewezen dat deze uitspraken op gespannen voet staan met sommige delen van de 3 Form.
memento

Bericht door memento »

Toeschouwer schreef:De uitspraak van 1931 werd weer aktueel omdat het bestuur van het VLC de PKN niet meer tot haar achterban rekent omdat de PKN ook naast de 3 Form. van Enigheid ook de Luterse belijdenis tot haar grondslag rekent.

Mijn vraag was: Geldt dat ten principale dan ook voor de GG omdat dit kerkgenootschap naast de 3 Form de uitspraak van 1931 tot haar exclusieve grondslag rekent?
Nopz. En wel om de simpele reden dat men de leeruitspraken van 1931 ziet als exclusief gereformeerd, terwijl men de belijdenisgeschriften van de PKN dat niet allen zijn.

Daarbij zijn de leeruitspraken van 1931 geen belijdenisgeschriften. Theoretisch gesproken is iedereen vrij zich er aan te houden of niet. Ze verwoorden slechts een interpretatie van de belijdenisgeschriften. Andere kerken hebben over de zaken die erin aan bod komen (nl. het verbond) ook synodale uitspraken gedaan (bv CGK en GKV), die een zelfde status hebben als de artikelen van 1931 van de GG. De leeruitspraken van de GG zijn alleen wat meer bekend.

Theoretisch gesproken zit het probleem van de belijdenisgeschriften van de PKN m in het vraagstuk van genade en vrije wil. De PKN erkent de Ausburger Confessie, die een wezelijk andere opvatting heeft over zaken als wedergeboorte, bekering en vrije wil.
Gesloten