Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Gian

Bericht door Gian »

geledu schreef: Ik weet wel dat er een volk onder de prediking zit soms met droefheid in het hart om dat de eredienst ontheiligd wordt door het gekletter op het orgel
Ik hoop dat je ooit nog eens door dergelijke poppenkast heen leert prikken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
geledu

Bericht door geledu »

Gian schreef:
geledu schreef: Ik weet wel dat er een volk onder de prediking zit soms met droefheid in het hart om dat de eredienst ontheiligd wordt door het gekletter op het orgel
Ik hoop dat je ooit nog eens door dergelijke poppenkast heen leert prikken.
Dit vind ik een opmerking met geen enkel respect
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

geledu schreef:Niet naar beneden bijstellen, maar wel met het besef dat het orgel en daarmee de organist maar een doel heeft in de ere dienst : het eerbiedig begeleiden van de gemeentezang.
Daar gaan we weer: aan de invulling van het begrip "eerbiedig" geeft elke kerkganger z'n eigen invulling, om vervolgens te oordelen dat een organist niet eerbiedig speelt is indien het spel niet beantwoordt aan het verwachtingspatroon van de desbetreffende kerkganger.

Nog steeds zeer subjectief - en dat zal het altijd blijven ook....
Unionist

Bericht door Unionist »

Tjonge, wat een discussies zijn er mogelijk over iets als het orgelspel in de kerk. Nou ben ik een barbaar, ik weet het, maar ik zou je écht niet kunnen vertellen hoe of wat de organist zondag deed in de dienst waar ik was.

Misschien kun je een groot deel van deze onenigheid oplossen door geen groots pijporgel, maar een eenvoudig elektronisch aan te schaffen?

Of vloek ik nou in de kerk met deze opmerking in dit topic?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
geledu

Bericht door geledu »

Hendrikus schreef:
geledu schreef:Je moet niet denken dat ik alles in het negatieve trek.
Maar ik ervaar dat er regelmatig uitwassen zijn, van organisten die vergeten dat ze dienend bezig behoren te zijn.
De vraag is alleen: wat verwacht je van een organist die dienend bezig is? Iedere kerkganger geeft daaraan z'n eigen invulling, en oordeelt vervolgens dat een organist niet dienend bezig is indien de organist niet speelt volgens het verwachtingspatroon van de desbetreffende kerkganger.

Zeer subjectief allemaal...
Wat ik verwacht van een organist die dienend bezig is heb ik al enkele keren verwoord.
Concertachtige uitingen in het orgelspel behoren niet in de ere dienst thuis, de nadruk moet liggen op het Woord en de prediking en niet op het orgelspel. Praktischer kan ik het niet maken.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Unionist schreef:Tjonge, wat een discussies zijn er mogelijk over iets als het orgelspel in de kerk. Nou ben ik een barbaar, ik weet het, maar ik zou je écht niet kunnen vertellen hoe of wat de organist zondag deed in de dienst waar ik was.

Misschien kun je een groot deel van deze onenigheid oplossen door geen groots pijporgel, maar een eenvoudig elektronisch aan te schaffen?

Of vloek ik nou in de kerk met deze opmerking in dit topic?
Nee, ooit een elktronisch orgel gehoord. nooit zo goed als een echt orgel. En dan gaat de gemeente beslitst slechter zingen. En dat zou erg jammer zijn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Uit een ander topic:
memento schreef:Natuurlijk ben ik geen orgelexpert, maar ik acht dat 99% van de leden het verschil niet horen tussen een groot echt orgel, en dit digitale dingetje.

- Trouwens, een tijdje geleden werd onze kerk gerenoveerd. Hierbij zat het kerkorgel onder het plastic, en was het digitale orgeltje uit het zalencomplex in de kerk gezet. Viel prima bij te zingen, geen klachten gehoord erover.
- De laankerk (ds. Pronk, VOGG) zong de laatste keer dat ik er was ook bij een klein orgeltje (ws. was er iets met het grote orgel), ging ook prima.
Christiaan schreef:Nee, ooit een elktronisch orgel gehoord. nooit zo goed als een echt orgel. En dan gaat de gemeente beslitst slechter zingen. En dat zou erg jammer zijn.
Nou, Memento, nou hoor je 't ook eens van een deskundige!
Christiaan

Hendrikus schreef:Uit een ander topic:
memento schreef:Natuurlijk ben ik geen orgelexpert, maar ik acht dat 99% van de leden het verschil niet horen tussen een groot echt orgel, en dit digitale dingetje.

- Trouwens, een tijdje geleden werd onze kerk gerenoveerd. Hierbij zat het kerkorgel onder het plastic, en was het digitale orgeltje uit het zalencomplex in de kerk gezet. Viel prima bij te zingen, geen klachten gehoord erover.
- De laankerk (ds. Pronk, VOGG) zong de laatste keer dat ik er was ook bij een klein orgeltje (ws. was er iets met het grote orgel), ging ook prima.
Christiaan schreef:Nee, ooit een elktronisch orgel gehoord. nooit zo goed als een echt orgel. En dan gaat de gemeente beslitst slechter zingen. En dat zou erg jammer zijn.
Nou, Memento, nou hoor je 't ook eens van een deskundige!
geoefende oren horen het verschil en ik spreek nog uit ervaring ook. Jammer genoeg zingt mijn gemeente met elktronisch orgel en dat heeft wel degelijk invloed op hoe er gezongen wordt.
wim

Bericht door wim »

Christiaan,

Hendrikus is het dit keer met je eens!
Christiaan

wim schreef:Christiaan,

Hendrikus is het dit keer met je eens!
Dank je goed om te horen, maar voor het geval dat is een extra toelichting nooit weg.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef: geoefende oren horen het verschil en ik spreek nog uit ervaring ook. Jammer genoeg zingt mijn gemeente met elktronisch orgel en dat heeft wel degelijk invloed op hoe er gezongen wordt.
Je zegt hieronder: ooit een electronisch orgel gehoord.
En nu zeg je: Jammer genoeg zingt mijn gemeente met elktronisch orgel.
Je bent niet zo'n trouw kerkganger, begrijp ik?

Anders zou je toch zeggen: ik hoor elke zondag een electronisch orgel?
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef: geoefende oren horen het verschil en ik spreek nog uit ervaring ook. Jammer genoeg zingt mijn gemeente met elktronisch orgel en dat heeft wel degelijk invloed op hoe er gezongen wordt.
Je zegt hieronder: ooit een electronisch orgel gehoord.
En nu zeg je: Jammer genoeg zingt mijn gemeente met elktronisch orgel.
Je bent niet zo'n trouw kerkganger, begrijp ik?

Anders zou je toch zeggen: ik hoor elke zondag een electronisch orgel?
Sorry hoor maar dat ooit een electronisch orgel gehoord
was een vraag en als je het wilt weten ik ben een trouw kerkganger.
Alstjeblief goed lezen. Dank je.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Sorry hoor maar dat ooit een electronisch orgel gehoord
was een vraag
Alsjeblieft vraagteken achter een vraag zetten als je wilt dat wij snappen dat jouw vraag als vraag bedoeld is. Of is dat teveel gevraagd?
jacob

Bericht door jacob »

sorry hoor. Maar wat zitten jullie te zeveren :mrgreen:
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Sorry hoor maar dat ooit een electronisch orgel gehoord
was een vraag
Alsjeblieft vraagteken achter een vraag zetten als je wilt dat wij snappen dat jouw vraag als vraag bedoeld is. Of is dat teveel gevraagd?
Ik heb beloofd, serieuze vragen te beantwoorden.
Ik zal het proberen te doen. Neem je daar genoegen mee?
Plaats reactie