Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

olfie schreef:Rare vraag, ik probeer even een vergelijk te stellen. Als je je al zo keurig zou gedragen bij de directie, wat is de directie vergeleken bij God? Waarom staan we dan 'balletjes stuiteren', 'benen strekken' etc. voor als we toch nog wat eerbied willen betonen als we onder Zijn Woord (mogen) komen?
Dat balletje werd gestuiterd vóór de dienst, zo blijkt uit Marnix' bericht.
En is een balletje stuiteren kwalijker dan de laatste roddels uitwisselen of commentaar hebben op de kleding van medekerkgangers (want dat gebeurt vóór kerktijd vaker dan balletje-stuiteren)? Of na de dienst een sigaret opsteken nog voordat je de kerk uit bent?
olfie

Bericht door olfie »

Hendrikus schreef:
olfie schreef:Rare vraag, ik probeer even een vergelijk te stellen. Als je je al zo keurig zou gedragen bij de directie, wat is de directie vergeleken bij God? Waarom staan we dan 'balletjes stuiteren', 'benen strekken' etc. voor als we toch nog wat eerbied willen betonen als we onder Zijn Woord (mogen) komen?
Dat balletje werd gestuiterd vóór de dienst, zo blijkt uit Marnix' bericht.
En is een balletje stuiteren kwalijker dan de laatste roddels uitwisselen of commentaar hebben op de kleding van medekerkgangers (want dat gebeurt vóór kerktijd vaker dan balletje-stuiteren)? Of na de dienst een sigaret opsteken nog voordat je de kerk uit bent?
Nee, maar ten eerste was dat mijn vraag niet, en ten tweede ga je nu de boel verdraaien, door er allerlei andere zaken bij te halen. Maar als anderen dan roddelen geeft jou dat enige reden om het goed te keuren dat er balletjes gestuiterd worden en sigaretten opgestoken worden?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

"De modder op uws naasten mantel
kan nimmer zeep zijn voor uw kleed."
:roll:
Petrus

Bericht door Petrus »

Om het even héél eufemistisch te zeggen: het is bij ons "niet de gewoonte" om na de kerkdienst vóór of rondom de kerk een sigaret/sigaar op te steken......................
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Petrus schreef:Om het even héél eufemistisch te zeggen: het is bij ons "niet de gewoonte" om na de kerkdienst vóór of rondom de kerk een sigaret/sigaar op te steken......................
rookoffers doen we toch niet meer aan?
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Miscanthus schreef:
olfie schreef: ....Hoe gedragen we ons als we bij de directie op het matje moeten komen?.....
Is dit jouw kerkvisie? :shock:
Rare vraag, ik probeer even een vergelijk te stellen. Als je je al zo keurig zou gedragen bij de directie, wat is de directie vergeleken bij God? Waarom staan we dan 'balletjes stuiteren', 'benen strekken' etc. voor als we toch nog wat eerbied willen betonen als we onder Zijn Woord (mogen) komen?
Ehm... maar vraagt God dan van kinderen dat ze een kwartier voor de dienst al stilzitten en na de dienst ook niks te doen hebben? Vraagt God van mensen op te zitten als iedereen zit en te staan als iedereen staat?

Die kerk had trouwens een mooi grasveld bij het kerkgebouw, tijdens de dienst waren de ballen keurig onder de stoel gelegd en na de kerkdienst gingen de volwassenen koffie drinken en de kinderen ff lekker buiten voetballen. Niks mis mee toch? Overigens had die kerk nog iets heel fijns, voor de kerkdienst was er óók koffie drinken... dus iedereen stond daar een beetje aan de zijkant, bakje koffie erbij. Op een gegeven moment zegt iemand op het podium: We gaan beginnen. Vervolgens gaat iedereen gewoon zitten, heb je je koffie nog niet op, dan zet je die onder je stoel en neem je es een keer een slokje... net zoals wij dan pepermunt eten :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Interessant stukje over de eredienst:
Calvijn en de kerkdienst (3)
Calvijn en de kerkdienst (3)
(n.a.v. T. Brienen, Calvijn en de kerkdienst, Heerenveen 1999)

Overige
- Toen Calvijn na zijn vertrek uit Genéve na drie jaar werd gevraagd weer terug te komen, sloeg hij bij de eerste dienst de Bijbel op bij het gedeelte waar hij drie jaar geleden was gebleven en hield daarover zijn preek.
- Het zijn 'mondige' christenen (in de goede zin van het woord), die horen, zingen en bidden.
- Men heeft geen nieuwe liturgie ontworpen, maar de band met het verleden vastgehouden.
- In het christenleven van alledag ziet Calvijn vier momenten oplichten: de zelfverloochening, de gehoorzaamheid aan Gods wil, de naastendienst en het vervullen van ons beroep.
- Calvijn acht het aanwezig zijn van een predikant bij de begrafenis niet nodig.
- In de Duitse kerken te Straatsburg werd de hele dienst, behalve de lezingen en de prediking, door de liturg van achter het avondmaalstafel geleid. In de Geneefse liturgie ontbreken alle aanwijzingen over de plaats van de liturg in de dienst. Wel is er door bezoekers beweerd dat de dienst te Genève geheel geleid werd vanaf de kansel. Van daar af kon alles beter gehoord worden.
- Alle diensten begonnen met het votum: 'onze hulp is in de Naam des Heeren, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft' (Psalm 124:8). Bij deze woorden bleef het. De groet 'de Heere zij met u' werd uitgesproken na het zingen van het eerste deel van de Wet. De diensten werden overal afgesloten met de hogepriesterlijke zegen van Numeri 6:24-26.
- Bij Calvijn vinden we de Apostolische Geloofsbelijdenis alleen wanneer er avondmaal gevierd wordt. Anders blijft deze weg.
- De collectie vond na de preek plaats, aan het einde van de dienst.
- Calvijn gaf alleen de orde voor de morgendienst, de hoofddienst. Hoe het er in de andere diensten toeging weten we dus niet.

Conclusies
- Calvijn bemoeit zich met de inrichting van de hele eredienst. Niets gaat aan zijn aandacht voorbij.
- Calvijn blijkt bereid tot vergaande inschikkelijkheid en compromissen in de liturgie: de zwingliaanse gewoonte van driemaandelijkse avondmaalsviering blijft. De overheid werkt tegen. De driemaandelijkse avondmaalsviering is bij alle calvinisten gebruikelijk gebleven.
- Calvijn staat op het standpunt van de vroeg-christelijke misstructuur met de twee-eenheid van kansel en tafel, van prediking en avondmaalsviering.
- Calvijn laat de dienaar plaats verwisselen in de dienst, wat meer overeenkomt met de structuur van de misliturgie en wat in de pronausliturgie niet wordt gevonden.
- Calvijn wil terugkeer naar de oude kerk.
- We moeten onderscheiden tussen wat de Heere uitdrukkelijk in Zijn Woord heeft bevolen en de zogenaamde middelmatige dingen.
- De vormgeving moet voldoen aan de eisen van eenvoudigheid, gepastheid, waardigheid en verstaanbaarheid.
- Het is goed in een bepaalde regio dezelfde liturgische regels en gebruiken te hebben.
- Voor de tweede en derde dienst op zondag schrijft Calvijn niets voor en ook niet over de doordeweekse kerkdiensten; hierin is dus een grote mate van vrijheid m.b.t. de liturgie.
- De invloed van de pronaus-liturgie van Zwingli en Farel was sterker dan de stem van Calvijn. Slechts om de driemaanden avondmaal in plaats van 12 keer per jaar of elke dienst.
- Zwingli had niet veel op met het zingen van de gemeente in de samenkomsten, omdat hij stilte begeerde voor en rondom het Woord en een totale concentratie op de prediking ervan.
- Calvijn is dus in vergelijking met de andere reformatoren een eigen weg gegaan.
- De liturgie is geen statisch gegeven, maar een gebeuren.
- De liturgie wordt bij Calvijn bepaald door de twee-eenheid van Woord en sacrament.
- Grote plaats voor de Heilige Geest in de liturgie.
- Calvijn geeft in zijn liturgie alle ruimte aan het antwoorden van de gemeente in bidden, zingen, schuld erkennen en geloof belijden.

Invloeden van Calvijns liturgie
- Langzaam breidde de invloed van het Straatsburgse model van Calvijn's liturgie uit over heel Frankrijk.
- De Schotse kerken nemen het dienstboek van Genève als standaard-liturgie aan. Men geeft het de titel Book of Common Order.
- Van de Geneefse Psalmbundel komen heel veel vertalingen. Alleen al in Nederland verschijnen er in twee eeuwen 30 uitgaven van Datheen's vertaling van de Geneefse Psalmen.
- In 1566 laat Datheen een compleet kerkboek in de Nederlandse taal verschijnen, tijdens zijn verblijf in de Paltz.
- Wat de orde van dienst betreft zijn de kerken in ons land al meer het spoor van Zwingli en Zürich gegaan, dat is in het spoor van de laat-middeleeuwse pronausliturgie, met een sterke scheiding van Woorddienst en sacramentsdienst, van kansel en tafel.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:...net zoals wij dan pepermunt eten :)
Daar erger ik me ook aan. Zit je net in volle concentratie te genieten van de oratorische vermogens van de herder der kudde, is het blijkbaar weer voedertijd en word er een rol kerkvreten onder je snuffert geduwd. En dan heb ik het nog geeneens over het leed dat de predikant ervaart bij de aanblik zijn herkauwende veestapel. Nee, van mij mag er een voederverbod uitgevaardigd worden :?
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:
Petrus schreef:Om het even héél eufemistisch te zeggen: het is bij ons "niet de gewoonte" om na de kerkdienst vóór of rondom de kerk een sigaret/sigaar op te steken......................
In mijn oude gemeente te Haarlem (GerGem) staken de mannenbroeders, zodra ze uit de kerk kwamen, hun sigaretje meteen op..........en stonden tegenover de kerkdeur na te praten met elkaar (maar niet over de preek) en rookten eensgezind......................
refo

Bericht door refo »

Een iegelijk nuttige z'n eigen snoepjes.
Dat doorgeven van rollen snoep snap ik nix van. Is dat een soort naastenliefde ofzo?
Petrus

Bericht door Petrus »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:...net zoals wij dan pepermunt eten :)
Daar erger ik me ook aan. Zit je net in volle concentratie te genieten van de oratorische vermogens van de herder der kudde, is het blijkbaar weer voedertijd en word er een rol kerkvreten onder je snuffert geduwd. En dan heb ik het nog geeneens over het leed dat de predikant ervaart bij de aanblik zijn herkauwende veestapel. Nee, van mij mag er een voederverbod uitgevaardigd worden :?
Driewerf applaus!!!!!!!!!!!!!!
Petrus

Bericht door Petrus »

Petrus schreef:
Miscanthus schreef:
In mijn oude gemeente te Haarlem (GerGem) staken de mannenbroeders, zodra ze uit de kerk kwamen, hun sigaretje meteen op..........en stonden tegenover de kerkdeur na te praten met elkaar (maar niet over de preek) en rookten eensgezind......................
Marnix

Bericht door Marnix »

refo schreef:Een iegelijk nuttige z'n eigen snoepjes.
Dat doorgeven van rollen snoep snap ik nix van. Is dat een soort naastenliefde ofzo?
Samen dingen delen :)
Daar erger ik me ook aan. Zit je net in volle concentratie te genieten van de oratorische vermogens van de herder der kudde, is het blijkbaar weer voedertijd en word er een rol kerkvreten onder je snuffert geduwd. En dan heb ik het nog geeneens over het leed dat de predikant ervaart bij de aanblik zijn herkauwende veestapel. Nee, van mij mag er een voederverbod uitgevaardigd worden
Achach, kan je niet luisteren naar een preek en ondertussen even een rol pepermunt eten? Dat is wel ernstig. Ik dacht trouwens dat je zo'n fan was van tradities in de kerk, dus moet je hier ook niet over klagen :D Met dit soort temperaturen neem ik overigens meestal een flesje water mee.... en nee, die geef ik niet aan iedereen door ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Marnix schreef:dacht trouwens dat je zo'n fan was van tradities in de kerk
Hoe kom je daarbij dan? Tradities die niet meer aan hun oorspronkelijke doel beantwoorden mogen van mij geruimd worden, maar een traditie is niet slecht omdat het een traditie is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:dacht trouwens dat je zo'n fan was van tradities in de kerk
Hoe kom je daarbij dan? Tradities die niet meer aan hun oorspronkelijke doel beantwoorden mogen van mij geruimd worden, maar een traditie is niet slecht omdat het een traditie is.
Pepermunt houdt kinderen stil, verbetert de adem van de kerkgenoten (fijn tijdens het zingen enzo :D) is lekker en goed voor de keel zodat je stem goed blijft voor het zingen na de preek. Als dat geen goede doelen zijn.... ;)
Plaats reactie