Ten deze wil ik even opmerken dat de nadruk hier ligt op "allerlei" en duidelijk niet op "álle". Dus niet álle, maar wel "allerlei" mensen zullen zalig worden naar Gods Eeuwige uitverkiezing.limosa schreef:
alle mensen zalig
Dit woord alle wordt hier ook gebruikt voor allerlei, gelijk blijkt uit 1 Tim. 2:2, waarvan 1 Tim. 2:4 een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3; Rom. 9:19; Ef. 1:11. .
Verloren onder het wenend oog van Christus?
- ndonselaar
- Contacteer:
Beste Oude Paden,Oude Paden schreef:Je onderscheid niet Jacob!jacob schreef:nog maar een keer danToch is dat wat anders dan Ds. van Campen stelt. Alsof de Heere op zijn knieeen aan ons Zijn liefde bewijst en zegt: Hoe zondig je ook ben geweest, ik zal je witwassen
2 Corinthe 5:20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Ja Hij gaat op Zijn knieen. Ja nog veel. Hij ging de dood in.
Al waren U zonde als scharlaken.......
Voor Zijn kinderen gaat Hij inderdaad de dood zelfs in! Ze worden dus in de rechte weg zalig door Zijn bloed, Door ZIjn liefde.
Zijn kinderen delen zelfs in Zijn vaderlijke tegenwoordigheid, maar.....
Maar dit is geen onverdeelde boodschap voor alle mensen!
Nogmaals, de oudvaders waren vele malen meer onderscheidend in hun prediking als velen hier ophet refoforum
Zo moet het níet. Je legt hier een onpastorale link tussen verkiezing/ verwerving en toe-eigening. Dit werkt onbijbelse lijdelijkheid.
De boodschap van het heil komt tot alle mensen. Zie mijn voorbeeld over het bloed aan de posten. We moeten het bloed van Christus als genoegzaam prediken aan de mensen tot hun laatste doodsnik, want het is zoals Paulus predikte 'wij dan wetende de schrik des Heeren'.
Niek,ndonselaar schreef:
De boodschap van het heil komt tot alle mensen. Zie mijn voorbeeld over het bloed aan de posten. We moeten het bloed van Christus als genoegzaam prediken aan de mensen tot hun laatste doodsnik, want het is zoals Paulus predikte 'wij dan wetende de schrik des Heeren'.
mag ik van jou het juiste tekstgedeelte zodat ik het zélf even kan nalezen wat er in de gehele context staat???
Nee, de Saambinder is niet onfeilbaar, dat is alléén de Schrift (én de Paus (?????? :mrgreen: )Dathenum schreef:Beste Petrus,Petrus schreef:Dathenium,
kort geleden heeft daarover nog een serie verhandelingen gestaan in de Saambinder die neerkomen op hetgeen ik net schreef.
De Saambinder wat mij betreft niet onfeilbaar. Ik zou zeggen: lees het oude goud wat hierboven is geciteerd nog even door.
- ndonselaar
- Contacteer:
Je lees het http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4558&highlight=Petrus schreef:Niek,ndonselaar schreef:
mag ik van jou het juiste tekstgedeelte zodat ik het zélf even kan nalezen wat er in de gehele context staat???
- ndonselaar
- Contacteer:
Het staat in de topic 'genademiddelen.ndonselaar schreef:Petrus schreef:Niek,ndonselaar schreef:
- ndonselaar
- Contacteer:
Zoals ik het steeds begrepen heb, is het de geopenbaarde wil van God dat allerlei (en dus NIET álle) mensen zalig zouden worden.limosa schreef:mee eens, maar met de manier waarop je Paulus citeerde suggereerde je dat het de verborgen wil zou zijn dat alle mensen zalig wordenDathenum schreef:. . .
Het is de geopenbaarde wil van God. Daar moeten we ons in ons leven op richten, en de verborgen dingen aan God overlaten.
en als we zo prediken behoeven we ook niet met de verborgen wil des Heeren (die noemen we ook niet voor niets zo) druk te zijn . . .ndonselaar schreef:De boodschap van het heil komt tot alle mensen. Zie mijn voorbeeld over het bloed aan de posten. We moeten het bloed van Christus als genoegzaam prediken aan de mensen tot hun laatste doodsnik, want het is zoals Paulus predikte 'wij dan wetende de schrik des Heeren'.
de verborgen wil is dat sommigen zalig worden, de leer van verkiezing en verwerping, maar we kunnen niet in die verborgen wil blikken dus we weten niet wie verkozen of verworpen zijnPetrus schreef:Zoals ik het steeds begrepen heb, is het de geopenbaarde wil van God dat allerlei (en dus NIET álle) mensen zalig zouden worden.limosa schreef:mee eens, maar met de manier waarop je Paulus citeerde suggereerde je dat het de verborgen wil zou zijn dat alle mensen zalig wordenDathenum schreef:. . .
Het is de geopenbaarde wil van God. Daar moeten we ons in ons leven op richten, en de verborgen dingen aan God overlaten.
de geopenbaarde wil lezen we in teksten als deze: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels? en in Johannes 3 en in nog veel meer teksten. Daarom ook kan de nodiging in het prediken zonder voorbehoud aan allen (het ganse menselijke geslacht) gericht worden
OP, voorop staat voor mij wat de Bijbel zegt. En dan zie ik dat er een spanning bestaat, die door velen vóór ons ook al is gesignaleerd (ook Calvijn bijv.), tussen het ‘aanbod’ in het Evangelie en de verkiezing.Afgewezen,
Met deze stelling geef je te kennen niet in de lijn van de Nedere Reformatie te willen staan.
De oudvaders die ik ken (zowel ruime als enge) zijn het over een ding eens: God heeft niet de zaligheid van iedereen gewild.
Of lees ik je nu verkeerd?
Ik stem in met de door Limosa geciteerde kanttekening, maar ook met bijv. het volgende citaat van Petrus van Mastrigt:
Wie mordicus tegen onderscheidingen is, vindt dit hele stukje natuurlijk maar niks, maar wat je hierin duidelijk proeft, is het spanningsveld waarin ook Van Mastricht zich bevindt. God wil - dat maakt Hij bekend in Zijn evangelie, en toch wil Hij niet - want Hij gaat sommigen voorbij met Zijn verkiezende liefde. Dat kunnen we niet op formule brengen.Zoo willen wij liever stellen, dat God wil dat alle menschen zalig worden door Zjjn wetgevenden wil, welk aangaande de uitkomst niets bepaalt; dat is, dat Hij beloofd heeft, dat zoovelen er gelooven, het eeuwige leven hebben zullen, te weten, uit kracht van het Verbond (…); en dat Hij uit kracht daarvan aan allen de zaligheid ernstig aanbiedt en belooft; doch dat Hij niet wil dat allen en een iegelijk zalig worden door een besluitende wille, dat is, dat Hij niet besloten heeft dat allen de zaligheid met de daad verkrijgen zullen.
Misschien is het goed om hier meteen Calvijn te citeren (Inst. III, 23, 4):
De wijze van handelen der goddelijke gerechtigheid is te hoog, dan dat ze naar menselijke maatsgaf kan afgemeten worden, of door de kleinheid van het menselijk verstand kan begrepen worden. Wonderlijk is de razernij der mensen, wanneer ze naar de maat van hun verstand begeren af te meten, wat onmetelijk is.
Logisch dat een GGiN’er deze leer verdedigt, toch?Dit is echt de leer van de 'uitverkiezing' zoals dr. Steenblok die leerde.
Deze leer maakt harde, koude en onverschillige mensen.