Erasmiaan schreef:Dat is deels gebeurd in het nieuw kerkboekje. De meesten gaan naar de PKN en het hersteld verband. De reden zetten ze er vanzelf niet bij, maar op zijn minst mag je veronderstellen dat het vast niet was vanwege onjuiste klimatisering van het kerkgebouw....
Het laatste getal is de juiste. Tja, als je dit niet veel vind, terwijl in het kerkboekje zelf de zorg over de leegloop wordt uitgesproken, dan kan je de ontwikkelingen inderdaad bagatelliseren.
Ik meen wel recht van spreken te hebben met bagatelliseren. Er zijn legio oorzaken aan te wijzen waarom mensen naar PKN en Hersteld Hervormd gaan. Bovendien zijn de mensen die naar PKN en Hersteld Hervormd gaan geen 1900 mensen. Dus je geeft een erg vertekend beeld. Je speculeert, en nog wel met onterechte cijfers.
Als je meent dat er niets aan de hand is als er 1900 mensen het kerkverband verlaten, dan zegt dat wat over jouw definitie van 'crisis'. Ik constateer slechts dat ds. van Golverdingen zelf zijn zorgen daarover uitsprak, en er terecht op wees dat de natuurlijke groei vooral te danken was het hoge geboortecijfer (dat op de lange termijn ook terugloopt). Dat er zoveel mensen het kerkverband verlaten naar ondermeer de PKN en HHK kan om diverse redenen. Maar vast niet vanwege het feit dat die mensen zo tevreden zijn met de bestaande situatie.
Een standarisatie van iets of iemand is geen verandering. Dus wat nu is was vroeger niet anders. Oftewel we doen nu precies hetzelfde als vroeger.
Dat is pertinent onjuist! Indien blijkt dat voorheen meerdere opvattingen/interpretaties naast elkaar konden bestaan en er nu slechts één ervan wordt gestandaardiseerd en geformaliseerd, dan is er wel degelijk sprake van verandering. Exact wat er heden ten dage met de Bethels en Pniëls gebeurt....
En ik ben het in deze met hem eens. Dus volgens mij misbruikt hij het argument niet.
Prima, maar concretiseert dat dan. Dat was mijn punt.
Leonius schreef:Erasmiaan schreef:Of jij! Zodra je vragen durft te stellen bij de prediking, word je onmiddellijk in de negatieve hoek gedrukt. Zo van: die zal wel bij die kamp behoren. En inderdaad: wees dan niet bang dat er vruchtbare discussies zullen ontstaan.... Het wordt bij voorbaat doodgemept.
Je presenteert je al bijzonder negatief. Dus dan kan ik het inderdaad begrijpen. Het gaat erom hoe je vragen stelt bij de prediking. En hoe je dat moet doen?
Pardon? Ik presenteer mij aan wie bijzonder negatief? Je maakt gebruik van vreemde premissen met even zo vreemde gevolgtrekkingen. We moeten de boel niet om gaan draaien! Als je vraag al bijvoorbaat bijzonder negatief wordt geïnterpreteerd, dan kan ik me nog zo positief opstellen, ik zal dan toch in een bepaalde hoek worden neergezet.
Lees dan dat stukje van ds. Pieters maar eens.
Waar kan ik dat precies vinden?
Leonius schreef:Erasmiaan schreef:]Tja, als je je willens en wetens volhard in een dwaling, terwijl je meermalen op die dwalingen wordt gewezen, dan is je dat zwaar aan te rekenen.
Hoor je jezelf nu niet praten? Je hebt het over een dwaling. Door zulke termen te gebruiken stel je jezelf op gelijke hoogte met de anonieme briefschrijver. En wat ga jij, wie, aan rekenen?
Je bent nauwelijks te volgen Erasmiaan.... Wat ik zei was niet concreet richting bepaalde predikanten maar gesproken in abstractie, in het algemeen dus. Als mensen tegen beter weten in aan een dwaling blijven volharden, dan is hen dat zwaar aan te rekenen. Of het nu gewone mensen zijn zoals jij en ik, of ambtsdragers, of predikanten. Dat is wat ik zeg. En als dit besef nu eens bij iedereen leefde, dan zou er veel meer openheid zijn naar elkander toe. Juist in het besef dat ook jíj wel eens zou kunnen dwalen. Dan scherm je als ambtsdrager niet meer bij voorbaat met je ambt, maar ga je open de discussie aan. Verder distantieer ik me graag van de anonieme schrijver, ik reageerde slechts op Van Kralingen.
Leonius schreef:Erasmiaan schreef:Dat het daar - eufemistisch uitgedrukt - nogal eens aan schort....
Was dat maar waar!!!! Was dat maar waar! Daar kun je en mag je niets op tegen hebben! Helaas is het tegendeel maar al te vaak de waarheid!
Hier word ik heel erg verdrietig van. Ik hoor de volle breedte van de GerGem en ik wil van jouw uitlatingen dan ook afstand nemen. Geef in ieder geval toe dat ze subjectief zijn.
Ik behoor eveneens tot de GG, en weet dus waar ik over praat. Misschien kan het zijn dat ik toch andere predikanten beluister dan jij. En persoonlijke voorkeur kan altijd een rol spelen. Toch is er ook een zekere mate van objectivering aan te geven. De discussie tussen C. Harinck en Moerkerken bijvoorbeeld, of het feit dat in bepaalde gemeentes mensen als Harinck, Van der Net, Paul, Zippro, Van Eckeveld, Golverdingen, etc. etc. niet welkom zijn, gáát ergens over....
Leonius schreef:Erasmiaan schreef:Trappen naar een ander is uit den boze. Jij ziet kritiek bij voorbaat al als negatief, als trappen naar de ander. Net als de GG-bobo's.... Tja, dan is geen gesprek meer mogelijk! Ik houd het maar bij de joden te Berea. Zij waren edeleren dan die te Thessalonica waren, "als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen (die Paulus hen voorhield) alzo waren".....
Op de manier hoe jij kritiek levert, overtuigt van je eigen gelijk op de barricade staand..., dat label ik inderdaad negatief. Kijk maar weer eens: "GG-bobo's"...
Ik heb het niet over barricades, want dat past inderdaad in het rijtje van "trappen naar een ander".... En waar overtuig ik mij van mijn gelijk als ik stel - en daar zou jij het toch mee eens moeten zijn - dat trappen naar de ander uit den boze is en dat je niet vooringenomen de kritiek die je naar je toekrijgt al bij voorbaat weschuift?? Wat is daar mis mee? Wat is er mis mee als ik 'vooraanstaande' mensen binnen de GG die deze simpele fatsoensregel niet in acht nemen "GG-bobo's" noem? Het is een gewoon algemeen geaccepteerd Nederlands woord wat volgens het woordenboek 'kopstuk' betekent....
En dan wordt het Berea argument weer opgevoerd... Mag ik erop wijzen dat zij alleen nog het oude testament hadden? Dat ze vooral de teksten dus onderzochten die Paulus aanhaalde als bewijs van de voorzegging van Christus komst, lijden, sterven en hemelvaart?
Dat is helemaal juist!! Zij controleerden of de woorden van Paulus (het Evangelie, het Nieuwe Testament dus) overeenkwamen met wat in het Oude Testament voorzegd werd. Wij hebben zowel het Oude als het Nieuwe Testament, en dienen dus de prediking van nu te toetsen aan zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Er is geen wezenlijk verschil met toen en nu!
De kanttekenaren zeggen daarvan het volgende:
edeler, dan : Namelijk van gemoed. Want dat is een recht edel gemoed, dat Zijn geloof niet op het zeggen van mensen, maar alleen op Gods Woord bouwt; (Efeze 2:20). Vanwaar deze edelheid voortkomt, zie (Matth. 13:23).
het woord Namelijk Gods, het Evangelie dat hun gepredikt werd.
toegenegenheid,Of, bereidheid des harten.
onderzoekende Grieks met oordeel overleggende; of het een tegen het ander vergelijkende; namelijk de predikatie des apostels met de Heilige Schrift.
de Schriften, Namelijk der profeten.