Sorry, Hendrikus, ik wist niet dat jij zo bijdehand was. 8)Hendrikus schreef:Hoe kunnen twee dominees nou broers (meervoud) en en zonen (meervoud) zijn van één dominee? Daarvoor heb je er minstens vier nodig :mrgreen:Dianne schreef:C en W zijn broers en zonen van F :mrgreen:
Leespreken Gereformeerde Gemeenten
Dat voor die tijd alle predikanten kwamen preken, ook volop de wat meer evangelisch prekende. Dat er indertijd mensen geen lid werden in Veenendaal omdat dat een lichte gemeente was.En wat voor verschuiving?
Daar merk je nu weinig meer van.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
-
Dat zou je aan de wat lichtere Gergemmers in Veenendaal moeten vragenUnionist schreef:Dat voor die tijd alle predikanten kwamen preken, ook volop de wat meer evangelisch prekende. Dat er indertijd mensen geen lid werden in Veenendaal omdat dat een lichte gemeente was.En wat voor verschuiving?

Oke, dat wist ik niet. Volgens mij is Veenendaal nu een van de 'zwaarste' GG-kerken.Unionist schreef:Dat voor die tijd alle predikanten kwamen preken, ook volop de wat meer evangelisch prekende. Dat er indertijd mensen geen lid werden in Veenendaal omdat dat een lichte gemeente was.En wat voor verschuiving?
Dominee Veenendaal heeft een aantal keren bij ons gepreekt, maar hij werd daarna nooit meer uitgenodigd. Ik schat dat ze hem ook te licht vonden... :roll:uitgeworpen schreef:Dat zou je aan de wat lichtere Gergemmers in Veenendaal moeten vragenUnionist schreef:Dat voor die tijd alle predikanten kwamen preken, ook volop de wat meer evangelisch prekende. Dat er indertijd mensen geen lid werden in Veenendaal omdat dat een lichte gemeente was.En wat voor verschuiving?
Daar merk je nu weinig meer van.:
-
Dianne schreef:Dominee Veenendaal heeft een aantal keren bij ons gepreekt, maar hij werd daarna nooit meer uitgenodigd. Ik schat dat ze hem ook te licht vonden... :roll:uitgeworpen schreef:Dat zou je aan de wat lichtere Gergemmers in Veenendaal moeten vragenUnionist schreef:Dat voor die tijd alle predikanten kwamen preken, ook volop de wat meer evangelisch prekende. Dat er indertijd mensen geen lid werden in Veenendaal omdat dat een lichte gemeente was.En wat voor verschuiving?
Daar merk je nu weinig meer van.:
Ken ik niet. GerGem?
Er zijn mensen die vergeten na aanschaf het cellofaan eraf te halen.Unionist schreef:En in het eerste geval: een dominee merkt ook wel heoveel van zijn bundels verkocht worden. En hoeveel Van Leeuwen Records afdraagt voor verkochte bandjes en cd's...
En het maakt ook nogal uit of van een bundel alle preken of slechts 1 gelezen wordt.
Typisch inderdaad.Unionist schreef:Ja ja, bij preken van ouder dan 100 jaar mag de voornaam erbij.
Ik heb laatst het boekje "Tot Mijn gedachtenis" van ds. C. de Jongste gekocht. (Een zeer aanbevelenswaardig boekje trouwens).
In het 2e deel staan 40 meditaties over de Avondmaalsvoorbereiding, -gang en -nabetrachting. Dan zie je dat die regel bij het overzicht van schrijvers toegepast wordt: de oudvaders worden met voor- en achternaam genoemd en de predikanten van na 1907 (?) alleen de voorletter en achternaam.
[quote="Pim"]Mensen, graag on-topic.
zoveel verschil zit er toch niet in?
wie mogen er gelezen worden
of
wie mogen er komen preken
Heeft toch wel met elkaar te maken
Blijft een feit dat er in Veenendaal een groot verschil zit tussen de gevraagde/gelezen predikanten in de periode vóór en ná Ds. S.
De variatie ervóór was groter als de variatie erna
of
Blijft een feit dat er in Veenendaal een groot verschil zit tussen de gevraagde/gelezen predikanten in de periode vóór en ná Ds. S.
Ja, dát weet ik dus niet, toen kerkte ik daar nog niet.helma schreef:Pim schreef:Mensen, graag on-topic.
of
-
preeklezen.
Jongere schreef:Ds. S., Ds. M., Ds. H.![]()
Al dat geneuzel over dominees. Ik krijg er een beetje wegwijsgevoel van. Dat is in dit geval even niet positief. We hebben ook echt een eigen cultuurtje he.
Dat is waar. Op zich is hoort preeklezen ook bij dat cultuurtje denk ik.
Bij ons kennen ze dat niet. Dan komt er gewoon een gastpredikant.