Geplaatst: 03 dec 2004, 19:58
Die discussie moet nog beginnen....
Interessant dat je al die 'buitenlanden' erbij haalt. Wie namelijk veel in het buitenland onder mede-christenen bivakkeert, gaat vanzelf alles ruimer zien. Ziet dat God overal werkt. En dat Zijn kinderen één zijn in Christus, maar verschillen in de tradities.Oorspronkelijk gepost door Unionist
De Schotten schrijven we af vanwege hun afwijzing van kerkelijke feestdagen, de Engelsen vanwege hun doopvisie, de Chinese huiskerken vanwege hun kerkvisie en de Messiasbelijdende joden vanwege hun zondagsvisie.
Inderdaad een apart topic. Mogelijke titel: 5 artikelen tegen de GG.Oorspronkelijk gepost door AdrianusJuist Wout! maar dan (ingeval van 2.) wel graag in een apart topic onder de titel "Blazwasra: een vervolg op OSW" o.i.d.Oorspronkelijk gepost door WoutNu kunnen er twee dingen gebeuren:
1. Of stoppen met de discussie.
2. Of de critici geven nog eens duidelijk aan waar de problemen zitten binnen de GG, wat er moet veranderen, etc. Duidelijk en puntsgewijs, bijv. in 5 of 10 punten. Daar kan dan een even duidelijk antwoord tegenover gezet worden. Uiteraard is dit al tig keer gebeurt maar blijkbaar niet voldoende.
Vervolgens zou ik de critici willen vragen deze antwoorden ook serieus te overwegen voordat al te gemakkelijk commentaar geleverd wordt.
[Aangepast op 3/12/04 door Adrianus]
Oorspronkelijk gepost door AdrianusDe leer die naar de Godzaligheid is, is niet tijdgebonden, Gravo. Je brengt nu ook een element in de discussie dat door blazwasra's nu juist zorgvuldig wordt vermeden. Zij menen immers juist dat ze zich kunnen beroep op oude tradities en menen dat de prediking die zij bekritiseren daarvan is afgeweken.Oorspronkelijk gepost door gravo
Dank u, dank u, wat een heerlijke illustratie van mijn eerdere posting. Een mens zou er tevreden van worden.
Terzake: wat ik vooral tegen de houding van de Adianussen heb, is niet dat ze een ferm standpunt innemen en daar bij blijven. Ook niet dat ze menen, dat dit standpunt bijbelser is dan andere visies.
Nee, wat me er niet goed aan lijkt, is dat ze niet in de gaten hebben, dat de bezwaren tegen een ver doorgevoerde orthodoxie in zekere zin buiten de schuld van deze criticasters zijn ontstaan.
Ze worden in deze tijd met een sterke invloed van andere christelijke geluiden, met een sterke invloed van een sterk geseculariseerde maatschappij geconfronteerd en kunnen niet anders dan zich op enigerlei wijze daaraan enigszins aanpassen. Het is niet altijd goed te praten, maar zie ook eens de context, waarin al die kritische leden van je eigen gemeente zijn terechtgekomen.
Paulus wilde, zoals bekend, met de Grieken een Griek en met de Joden een Jood zijn.
Dat betekent nogal wat! Het is niet zomaar het verschil tussen Piet of Klaas, maar, zeker in het besef van een vrome Jood als Paulus, een verschil tussen heidense of joodse achtergrond.
Hij koos voor een zekere acceptatie van deze mensen en voor woordgebruik en stijl die niet geheel onduidelijk zou overkomen. Allemaal terwille van de overdracht van het Evangelie.
Door de bewogenheid gedreven.
Zou er niet iets van deze bewogenheid kunnn meespelen bij de beoordeling van de vraag of er soms enige ruimte geboden moet worden, aan mensen die onvermijdelijk invloeden van hun tijd en van andere vormen van christendom hebben ondergaan?
gravo
In die zin gaat je analyse mank.
Dat is een onmogelijkheid. Dat komt alleen voor in verbanden met slechts 1 gemeente.Oorspronkelijk gepost door Majorca
De kerk behoort niet met twee monden te spreken.
Majorca,Oorspronkelijk gepost door Majorca
Unionist,
ik vind het uiterst jammer dat je karikaturen maakt, en de discussie in het absurde probeert te trekken.
Nogmaals, het voorbeeld van de CGK synode en vrouw in het ambt is onthullend, want het geeft aan dat je naar een pluriformiteit toe wilt die niet Bijbels is. Je kunt idd zeggen dat men met een beroep op de Bijbel allerlei tegenstrijdige meningen tegen kan komen, dat wil nog niet zeggen dat je deze meningen als geldig (of althans als bestaansrecht hebbend) moet erkennen.
De kerk behoort niet met twee monden te spreken.
Wat mij betreft zie ik overigens geen enkele functie van het REO met betrekking tot het kerkgenootschap waar ik nu in kerk, of het moet er een zijn van verwarring zaaien en onduidelijkheid scheppen. Ik mag in een geordend kerkverband leven, dit waardeer ik zeer. Er is duidelijkheid over de leer, en deze is naar de Schrift en belijdenis. Ik vind het alleen maar verdrietig als er steeds weer groepen mensen zijn die menen hier tegen in te moeten gaan.
Maar goed, vijandschap en tegenstand zal altijd ondervonden worden waar men tracht de bijbel na te spreken.
En ik ken ook duidelijkere:Oorspronkelijk gepost door gravoEn Adrianus is een lieve jongen, maar ik ken lievere.
gravo
wat moet ik hier nou weer van maken?Iets anders is natuurlijk dat - mogelijk met een beroep op andere tradities en uitwerkingen dan de onze - critici binnen onze traditie naar verandering staan. Daarover gaat de Blazwasra-discussie. Iedereen voelt wel aan dat dergelijek kritiek wel degelijk moeten worden beordeeld aan de hand van de uitwerking binnen de heersende traditie, waarvan men mag geloven dat die in de kerkelijke en culturele context het dichtst bij de Schrift ligt.