Een waar Christen kent drie zaken; geloof, hoop en liefde. En de meeste van deze is de liefde. Ook is het grote gebod van Christus, je naaste liefhebben als je zelf, en God boven alles.Wie bepaalt dat? Is dat niet even subjectief als te zeggen dat zij dan DUS geen echte zuster is?
Als een zuster zich niet aan de burgerlijke en ceremoniële wetten gebonden voelt is zij ver van haar plaats? En is de exegese van Deut. 22:5 ineens niet meer vrij? Vreemd.
Als je je naaste liefhebt, dan ga je niet in een broek aan het avondmaal, dan wil je je naaste niet kwetsen. En bovenal wil je de Heere dan niet kwetsen! Ook al zijn er verschillende exegese mogelijkheden over de betreffende tekst, dan ga je niet op de grens lopen van wat wel en wat niet mag, maar dat je dan afstand houdt. Dat is een vrucht van de liefde. Vandaar mijn opmerking, dat het wel kán dat je dan als vrouw zijnde in een broek loopt, maar dat je dan wel ver van je plaats bent.
Dit verbaasd me, en bevreemdt me. Ten eerste hoor ik iedereen hier op dit forum klagen over de GerGem, alsof Gods Geest daar bijna geweken zou zijn, en dat het er bijna niet uit te houden is, met alle regeltjes die ze op leggen etc. Daarom bevreemdt jouw reactie me. Maar nu hoor ik gelukkig een ander geluid.Eerlijk gezegd vind ik dit een veel zwaardere beschuldiging aan het adres van de Ger. Gem. dan al het onderstaande. Bij ons in de gemeente zijn de afgelopen 10 à 15 jaar zeer veel (vooral jonge) mensen tot een levend geloof in de Heere Jezus gekomen. Ook mijn vrouw en ik mogen dit door genade belijden. Maar omdat onze gemeente "Apeldoorn" heet, gelooft een groot deel van het kerkverband dit helemaal niet en sneert men naar onze volle Avondmaalstafels. Als ik om me heen kijk, zie en hoor ik van heel veel mensen tussen de 20 en 30 die óf zoekend zijn, of Hem al gevonden hebben. Helaas wordt dit in den lande, ook door genoemde ds. in genoemd blad, verdacht gemaakt, omdat de levensstijl niet overeenkomt met die van onze grootouders.
En dat vind ik nou triest. De Heere werkt heel rijk in de Gereformeerde Gemeenten, maar velen negeren of ontkennen dat, of maken het zelfs verdacht, omdat HIj anders werkt dan zij wel zouden willen.
En over de gemeente Apeldoorn weet ik niets, ga ik niets zeggen, en als ik zou weten hoe het daar is, dan zou ik nog niets zeggen, wie ben ik om daar iets over te zeggen. Daarom verbaasd jouw reactie mij ook.