Olympische Spelen: wat vinden we ervan?

Olympische Spelen: wat vinden we ervan?

Super! Ik volg alles!
5
8%
Ik vind het leuk.
15
25%
Ik volg het niet en ik mis niks.
24
41%
Het zou verboden moeten worden.
1
2%
Het is een goddeloos gebeuren.
14
24%

Totaal aantal stemmen: 59

olfie

Bericht door olfie »

Ik vooroordeel niets over kroegen, ik weet er alles van... helaas.
Je moet zelf toegeven dat ook die achtergrondmuziek niet deugd, ik kan me dan ook niet voorstellen dat je daar 'lekker ontspannen' een biertje kan drinken. Dat klinkt zo ongeveer hetzelfde als rustig uit het raam kijken terwijl je ziet dat de trein waarin je zit recht op een afgrond aanstormt.
Hoe draag je je geloof uit in de bios, waar over het algemeen ook nogal wat vloeken en 'foute' scenes in films voorkomen, dan zit je mi de zonde toch al in te drinken als een glas verse sap?!
Je geeft ook zelf al eerlijk aan, dat de gesprekken geen doel zijn op zich, maar wat is er dan nog meer te vinden daar? Ik kan er niets anders van maken dan dat je je vermaak dan toch gewoon in de wereld aan het zoeken bent?
Ik wil echt geen oordeel vellen, maar ik maak me zorgen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Marnix schreef:Nee, want dan zou Jezus hoeren en tollenaars ook gemeden hebben.

De wereld is niet maar een plek, de wereld wordt gekenmerkt door een houding, het "gij geheel anders" houdt niet in dat je geen dingen mag doen die de wereld doet, bijvoorbeeld genieten... maar dat je andere drijfveren hebt om dat te doen.
Hm ja.. Jezus kwam bij de tollenaars om te genieten???
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik las pas een interview met Klassen, sommige sporters zien zelf de relativiteit ook wel in:

"I've won a medal, but that's nothing compared to the crown I'll get in Heaven. I see a lot of people in sports who think when they reach a certain level they've got it made, but really, you can only find happiness in the Lord."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ar-Jan schreef:

De wereld is niet maar een plek, de wereld wordt gekenmerkt door een houding, het "gij geheel anders" houdt niet in dat je geen dingen mag doen die de wereld doet, bijvoorbeeld genieten... maar dat je andere drijfveren hebt om dat te doen.
Dat verweten de farizeëen Jezus ook. Let op wat voor soort gelijkenissen hij daarna sprak:

......En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6 En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.....

.....En als zij dien gevonden heeft, roept zij de vriendinnen en de geburinnen samen, zeggende: Weest blijde met mij; want ik heb den penning gevonden, dien ik verloren had....

.....Maar de vader zeide tot zijn dienstknechten: Brengt hier voor het beste kleed, en doet het hem aan, en geeft hem een ring aan zijn hand, en schoenen aan de voeten; En brengt het gemeste kalf, en slacht het; en laat ons eten en vrolijk zijn.
Want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden! En zij begonnen vrolijk te zijn.
En zijn oudste zoon was in het veld; en als hij kwam, en het huis genaakte, hoorde hij het gezang en het gerei, En tot zich geroepen hebbende een van de knechten, vraagde, wat dat mocht zijn. En deze zeide tot hem: Uw broeder is gekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht, omdat hij hem gezond weder ontvangen heeft.
28 Maar hij werd toornig, en wilde niet ingaan. Zo ging dan zijn vader uit, en bad hem.
29 Doch hij, antwoordende, zeide tot den vader: Zie, ik dien u nu zo vele jaren, en heb nooit uw gebod overtreden, en gij hebt mij nooit een bokje gegeven, opdat ik met mijn vrienden mocht vrolijk zijn.
30 Maar als deze uw zoon gekomen is, die uw goed met hoeren doorgebracht heeft, zo hebt gij hem het gemeste kalf geslacht.
31 En hij zeide tot hem: Kind, gij zijt altijd bij mij, en al het mijne is uwe.
32 Men behoorde dan vrolijk en blijde te zijn; want deze uw broeder was dood, en is weder levend geworden; en hij was verloren, en is gevonden.....

God nodigt ons tot een feest en wil dat wij blij zijn en dat we delen in Zijn vreugde. Het gemeste kalf werd geslacht....om te genieten.
er was gezang en dans.....om te genieten.

Hoe erg is het om als de oudste zoon buiten te blijven staan. De Vader wil ons er bij hebben. God lijdt aan mensen die niet kunnen en willen delen in de vreugde die Hij bereid heeft. Jezus zou ons deze voorbeelden niet gegeven hebben als er niets te genieten viel, alsof dat niet zou mogen..... Het zal hopelijk wel duidelijk zijn dat de vreugde zonder God en zonder geloof geen echte vreugde is. Maar Christenen zijn wel te herkennen aan vreugde. Zij hebben namelijk uitzicht op een beter leven in de stad die fundamenten heeft. En dat mogen anderen wel aan ons zien ( jullie zijn het Licht der wereld Matt 5:14).
En dat is iets anders dan: niet genieten, geen DVD, niet sporten, geen dobbelstenen, geen gemeste kalveren.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

parsifal schreef:Ik las pas een interview met Klassen, sommige sporters zien zelf de relativiteit ook wel in:

"I've won a medal, but that's nothing compared to the crown I'll get in Heaven. I see a lot of people in sports who think when they reach a certain level they've got it made, but really, you can only find happiness in the Lord."
Fantastisch. Zoiets verzint een natuurlijk verstand toch niet.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Pim schreef:
parsifal schreef:Ik las pas een interview met Klassen, sommige sporters zien zelf de relativiteit ook wel in:

Fantastisch. Zoiets verzint een natuurlijk verstand toch niet.
Inderdaad. Dit zijn de lichtpuntjes waarnaar we op zoek zijn in deze donkere wereld.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ar-Jan schreef:

Ehm, er staat niet voor niets een lege ruimte tussen die eerste zin en wat daar achter komt... beetje flauw dat je doet alsof die er niet staat en doet alsof het allemaal achter elkaar zou staan.

Wat we kunnen leren is dat Jezus ook op hele gewone manieren contact legde met mensen. Door met mensen te eten en zo met ze te praten. Wat dat betreft vind ik evangelisatie door sport heen, zoals Bijvoorbeeld Klassen en anderen doen wel mooi.
olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
Ar-Jan schreef:

Ehm, er staat niet voor niets een lege ruimte tussen die eerste zin en wat daar achter komt... beetje flauw dat je doet alsof die er niet staat en doet alsof het allemaal achter elkaar zou staan.

Wat we kunnen leren is dat Jezus ook op hele gewone manieren contact legde met mensen. Door met mensen te eten en zo met ze te praten. Wat dat betreft vind ik evangelisatie door sport heen, zoals Bijvoorbeeld Klassen en anderen doen wel mooi.
Dus ik mag naar een hoer gaan, om te genieten van zo'n mooie vrouw die God geschapen heeft, dan doe ik het met een andere drijfveer dan de wereld :?:
Tis meteen een extreem beeld maar wel de kern van jouw stelling of niet soms?
Dan laat ik ook een bijbel achter zodat men er in kan lezen, dan heb ik ook nog ge-evangeliseerd..
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Marnix schreef:
Ar-Jan schreef:

Dus ik mag naar een hoer gaan, om te genieten van zo'n mooie vrouw die God geschapen heeft, dan doe ik het met een andere drijfveer dan de wereld :?:
Dan laat ik ook een bijbel achter zodat men er in kan lezen, dan heb ik ook nog ge-evangeliseerd..
Nee. Want dat gaat tegen Gods wil in.... En dat onderscheid probeer ik te maken, onderscheid tussen wat God niet vindt kunnen en wat mensen niet vinden kunnen. God geeft mensen de mogelijkheid om te genieten van een hoop dingen, binnen de grenzen die Hij daarvoor heeft gelegd.... alleen hanteren mensen vaak hun eigen grenzen, en gaan ze het genieten van allerlei dingen verbieden, kan ik als christen niet meer naar een cafeetje of film, mag ik geen sport of een dvd'tje kijken, naar stevige rockmuziek of mooie metal luisteren en ga zo maar door.
jacob

Bericht door jacob »

Marnix schreef:
olfie schreef:
Marnix schreef:
Ar-Jan schreef: Hm ja.. Jezus kwam bij de tollenaars om te genieten???

Nee. Want dat gaat tegen Gods wil in.... En dat onderscheid probeer ik te maken, onderscheid tussen wat God niet vindt kunnen en wat mensen niet vinden kunnen. God geeft mensen de mogelijkheid om te genieten van een hoop dingen, binnen de grenzen die Hij daarvoor heeft gelegd.... alleen hanteren mensen vaak hun eigen grenzen, en gaan ze het genieten van allerlei dingen verbieden, kan ik als christen niet meer naar een cafeetje of film, mag ik geen sport of een dvd'tje kijken, naar stevige rockmuziek of mooie metal luisteren en ga zo maar door.
Tja wat is genieten. Is het genieten als er over vrije sex en een voor ons bedenkelijke moraal wordt gezongen in een cafe. Is het leuk om een film te kijken waarin openlijk wordt gevloekt? Wat hebben we aan rock muziek, wiens oorsprong toch wel erg bedenkelijk is. En ga zo maar door........
olfie

Bericht door olfie »

Precies Jacob, we willen dingen goedkeuren onder het mom van het genieten van de dingen die door God gegeven zijn.
Ach zou God ons films geven waarin Zijn Naam gelasterd word, muziek die verre van tot Zijn eer is, integendeel zelfs vaak... En dat allemaal om maar te genieten?
Marnix

Bericht door Marnix »

jacob schreef:
Marnix schreef:
olfie schreef:
Marnix schreef: Ehm, er staat niet voor niets een lege ruimte tussen die eerste zin en wat daar achter komt... beetje flauw dat je doet alsof die er niet staat en doet alsof het allemaal achter elkaar zou staan.

Tja wat is genieten. Is het genieten als er over vrije sex en een voor ons bedenkelijke moraal wordt gezongen in een cafe. Is het leuk om een film te kijken waarin openlijk wordt gevloekt? Wat hebben we aan rock muziek, wiens oorsprong toch wel erg bedenkelijk is. En ga zo maar door........
Ik heb in de kroeg nog niet over vrije seks horen zingen.... Ik heb er wel over horen praten... Ik geniet inderdaad niet van het feit dat mensen daar op zo'n manier over denken en praten... hetzelfde geldt voor werkvloer, school etc. waar ook genoeg mensen zijn met een dergelijke mening over seks bijvoorbeeld. Het maakt het contact niet vervelend, en ik denk dan ook wel eens: Misschien is het beter dat ik het wel hoor dan dat ik het niet hoor, want dat standpunt hebben die mensen sowieso dan, of het ik nou hoor of niet... en nu kan ik er nog eens met ze over doorpraten... en dat gebeurt in de kroeg ook wel hoor.

Een film waar openlijk in gevloekt wordt is inderdaad niet leuk. Daar ga ik niet naar kijken.

Rockmuziek is niet heel bedenkelijk kwa oorspring, er zijn alleen slechte rockbands geweest, ook in het begin, en dat grijpen tegenstanders van populaire muziek graag aan om rockmuziek af te kunnen kraken. Overigens zegt oorsprong ook niet zoveel, een instrument dat op basis van lucht door pijpen werkt.... net als bijvoorbeeld een fluit.... en wie vond die schitterende techniek uit? Een van de zonen van Lamech, die goddeloze man die spotte met God. Maar niemand die het in zijn hoofd zal halen op basis daarvan het orgel af te kraken.

Anywayz, het gaat niet om genieten van dingen die God heeft verboden. Het gaat om genieten van dingen die God niet heeft verboden.... een lekker biertje, een goed gesprek, een lekker muziekje etc. En vergeet niet dat er genoeg films zijn waarin niet gevloekt wordt, genoeg muziek waarin niet met God wordt gespot en je ook naar de kroeg kan gaan zonder dat daar allemaal zatlappen zitten diealleen maar vloeken en zuipen... daarnaast vind ik de argumentatie nogal slecht, op basis daarvan zou je als christen iedere openbare gelegenheid waar je niet verplicht hoeft te komen, wel kunnen vermijden. Zwembad, sportvereniging, park of bos (je wil niet weten wat daar allemaal voor onchristelijks gebeurd) en ga zo maar door, overal stikt het helaas van de zonde.
olfie

Bericht door olfie »

Je komt er in terecht (zwembad, bos, school, werk) of je zoekt het op.
Je hebt nog niet over vrije seks gehoord? Het nummer "Annemarie" het roept niet op, maar veroordeeld ook niet dus zegt genoeg denk ik. En jij wilt toch niet ontkennen dat er geen lasterende, geboden tartende muziek gedraaid wordt in de kroeg.
En kroegbezoek is niet goed te praten door te zeggen dat je er wel eens 'over door praat'. Of je doet het structureel of als goedmaker... toch?

Jij wilde zeggen dat je precies weet / kan weten in welke films wel en niet gevloekt wordt of anderszins lichtvaardig met de geboden omgegaan wordt... Ik noem slechts het grote gebod.. weinig films die daar al rekening mee houden.
De muziek heeft niets van doen met het instrument denk ik. Muziek wordt meer gedefinieerd adv. stijl; opzwepend, rustig, aggresief etc.
Ander genoemde gelegenheden bieden geheel andere vormen van recreatie die in zich niets afkeurenswaardigs hebben.
Bij een kroeg hoort drank, onchristelijke muziek etc.
Waarom zijn we niet bereidt te genieten van dat biertje als we thuis zitten, waarom moet het op een plaats waar we de Heere niet moeten zoeken?
Ik wil niemand veroordelen, ik wil slechts waarschuwen dat er van alles wordt goedgemaakt met 'genieten'. En dan een generaliserend 'dan hoef je nergens meer te komen'.
Naar mijn persoonlijke overtuiging onstaat er een haten en vlieden van de zonde.
Maar goed laat een ieder er van denken wat hij of zij wil, laten we maar aan Hem vragen of Hij ons daar wil hebben, Zijn antwoordt is het volmaakte antwoord; niet onze exegese van bepaalde teksten.

Ps. 25:2 ber
Niet door Uw Woord en mijn uitleg, maar door Uw Woord en Geest!
parsifal

Bericht door parsifal »

BOT heren, dit ging toch over de OS?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ff weer naar het onderwerp toepraten ;)
Je komt er in terecht (zwembad, bos, school, werk) of je zoekt het op.
Hoezo kom je er als je naar een zwembad gaat in terecht en zoek je het op als je naar de kroeg gaat bijvoorbeeld? ik zie het verschil niet. In beide gevallen begeef je je onder mensen waarvan velen vrije seks geen probleem vinden. Moet ik ieder contact met de mensen gaan vermijden dan? Dat zou de boel toch alleen maar erger maken? Bovendien zou het zinloos zijn. Ik ga naar de kroeg, geniet van een biertje, van muziek, praat met mensen, soms gezellig, soms serieus. Ik dank God 's avonds voor de mooie dingen, en bidt voor hen die God niet kennen... Wat is daar mis mee? Waarom zou ik dat niet mogen doen?
De muziek heeft niets van doen met het instrument denk ik. Muziek wordt meer gedefinieerd adv. stijl; opzwepend, rustig, aggresief etc.
Ander genoemde gelegenheden bieden geheel andere vormen van recreatie die in zich niets afkeurenswaardigs hebben.
Bij een kroeg hoort drank, onchristelijke muziek etc.
Waarom zijn we niet bereidt te genieten van dat biertje als we thuis zitten, waarom moet het op een plaats waar we de Heere niet moeten zoeken?
Muziek en een biertje is net zo min afkeurenswaardig als als de vormen van recreatie die ik noemde... het wordt allemaal afkeurenswaardig als we er verkeerd mee omgaan, als we puur op onszelf gericht zijn etc.

Mijn probleem is, en zo kwamen we volgens mij op deze discussie, bepalen mensen zelf aan de hand van waar ze aan gewend zijn en zo wat goed en slecht is, en denken ze wel Gods wil te volgen en zich hierin door Hem te laten leiden, maar is dit vaak niet het geval, en is men sterk selectief bezig. Daarom kan popmuziek luisteren niet en klassiek luisteren wel, een rockconcert bezoeken kan niet, een klassiek concert wel, daarom kunnen de Olympsiche Spelen het niet (de reformatorische kerkcultuur is nogal anti-sport) maar kunnen bepaalde andere dingen weer wel.
Gesloten