Woord en Geest
- Miscanthus
Dus je zoekt vergeving bij Christus? Ten diepste wil je dat helemaal niet. Je denkt wel dat je verlossing wil, maar je houd jezelf voor de gek. Je moet eerst bekwaam en gewillig worden gemaakt, zodat je de wil krijgt om vergeving te zoeken bij Christus.memento schreef:Dat mógen we, maar kunnen en willen we niet, tenzij God ons bekwaam en gewillig maakt....Miscanthus schreef:We mogen ook gewoon geloven en vertrouwen op Zijn genade in Jezus Christus.
Interessante kringloopgedachte.
Het is allemaal wel aardig wat memento schrijft en ik onderschrijf het van harte, maar het is niet het onderwerp van het topic.
Ik word gewoon weg simpel van de onterechte verwijten in dit topic. Ik vraag me nu echt af of jullie refo en mij (e.a.) niet willen begrijpen. Dan zegt er ergens een helder licht dat hij dat al een aantal keer zou hebben weerlegd maar dat staat nergens in dit topic. Hij geeft er slechts blijk van niet te lezen, of refo gewoon weg niet te begrijpen.
Misselijk makend is dat gezever over remonstrantisme. Misschien is een cursus wat is remonstrantisme en wat is hypercalvisme verijkend voor de discussie.
Refo en aanhangers worden verweten dat ze niet zo moeten graven. Maar dat is nou net wat refo en zijn aanhangers weigeren te doen. Ik snap dat echt niet hoor. Juist degene die het dogma van de 2 roepingen onderschrijven en uitwerken zijn aan het graven. En het hele punt is dat je het gewoon niet kloppend kan krijgen. Dat kan niemand m.i. Dat is de verborgenheid van God besluiten/eigenschappen
Nogmaals er is geen 2-erlei roeping en dat is ook helemaal nergens door olfie in dit topic ook maar een klein beetje aangetoond. Wel lijkt het me duidelijk dat er bekeerde en onbekeerde mensen zijn die het evangelie hebben gehoord. Verder wil ik niet graven.
Ik word gewoon weg simpel van de onterechte verwijten in dit topic. Ik vraag me nu echt af of jullie refo en mij (e.a.) niet willen begrijpen. Dan zegt er ergens een helder licht dat hij dat al een aantal keer zou hebben weerlegd maar dat staat nergens in dit topic. Hij geeft er slechts blijk van niet te lezen, of refo gewoon weg niet te begrijpen.
Misselijk makend is dat gezever over remonstrantisme. Misschien is een cursus wat is remonstrantisme en wat is hypercalvisme verijkend voor de discussie.
Refo en aanhangers worden verweten dat ze niet zo moeten graven. Maar dat is nou net wat refo en zijn aanhangers weigeren te doen. Ik snap dat echt niet hoor. Juist degene die het dogma van de 2 roepingen onderschrijven en uitwerken zijn aan het graven. En het hele punt is dat je het gewoon niet kloppend kan krijgen. Dat kan niemand m.i. Dat is de verborgenheid van God besluiten/eigenschappen
Nogmaals er is geen 2-erlei roeping en dat is ook helemaal nergens door olfie in dit topic ook maar een klein beetje aangetoond. Wel lijkt het me duidelijk dat er bekeerde en onbekeerde mensen zijn die het evangelie hebben gehoord. Verder wil ik niet graven.
Opmerkingen als 'helder licht' etc. getuigen alvast van een hoop naastenliefde, op de man spelen kunnen we allemaal. En een grote mond op zetten ook, maar om daarmee te beginnen overtreden we al het Grote Gebod.jacob schreef:Het is allemaal wel aardig wat memento schrijft en ik onderschrijf het van harte, maar het is niet het onderwerp van het topic.
Graven is fout, onderzoeken is een opdracht.
En alles maar verwerpen omdat je niet mag graven is evenzo fout.
Maar meer openbaar is de zichtbare kerk als zij grote luister en voorspoed en veel vrede geniet. Dus wanneer (Jes. 49:24) koningen haar voedsterheren en vorstinnen haar zoogvrouwen zijn. Want dan is het een eer om God te vrezen.
· En tenslotte heeft deze openbare kerk een tweeërlei uitwendige gedaante. En dit wel ten opzichte van de ware gelovigen, die hun daden naar buiten geestelijk zoeken te verrichten, en ten opzichte van de uitwendige belijders, die zich bij de kerk voegen.
- Men kan hier onderscheiden een verkiezing tot zaligheid, welke alleen over de uitverkorenen gaat.
- En een verkiezing van verworpenen, om hen boven andere volken daar te doen wonen, waar God Zijn volk vergadert. Deze laatsten genieten verschillende voorrechten van de kerk. Want de Heere maakte (Psalm 147:19, 20) "aan Jakob Zijn woorden bekend, aan Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. Alzo heeft Hij aan geen volken gedaan."
Hieruit vloeit voort een tweeërlei roeping.
* Een inwendige roeping, welke alleen aan de uitverkorenen eigen is (Rom. 8:30): "Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd" enz. En dat zijn alleen (Hebr. 3:1) "de heilige broeders, die de hemelse roeping deelachtig zijn." Dit wordt genoemd (1 Kor. 1:9) een roeping tot de gemeenschap van Gods Zoon.
* En een uitwendige roeping (Matth. 20:16): "Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
Hieruit vloeit ook voort een tweeërlei geloof.
* Het ene wordt genoemd een waar zaligmakend geloof (Joh. 6:29): Het geloof der werking Gods. Of (Titus 1:1) het geloof der uitverkorenen Gods, (1 Tim. 1:5) het ongeveinsd geloof, en (Gal. 5:5) het geloof, dat door de liefde werkt.
* Het andere wordt genoemd een algemeen, schijn‑ of tijdgeloof, hetwelk de verworpenen, levende onder het licht des Evangelies, krijgen. Dit wordt aangewezen in Matth. 13:20, het zaad in de steenachtige aarde. En in Hand. 8:13: "Simon de tovenaar geloofde ook zelf."
Hieruit vloeit ook voort een tweeërlei heiligheid.
* De ene is inwendig en in engere zin genomen volstrekt (1 Kor. 6:11): "Maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd." Dat is in Christus, door de Geest. En (Psalm 93:5) "deze heiligheid is den huize Gods sierlijk."
* De andere is alleen een heiligheid ten aanzien van het uitwendige, een heiligheid des verbonds. Paulus zegt (Rom. 11:16): "Indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig; en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig." Dat wil zeggen: indien de vaderen afgezonderden en bondgenoten zijn geweest, dan moet dit ook worden geoordeeld ten aanzien van de nakomelingen. En in 1 Kor. 7:14 wordt gezegd dat de ongelovige man is geheiligd in zijn gelovige vrouw, ook de ongelovige vrouw in de gelovige man, zodat zelfs de kinderen, uit zulk een huwelijk voortgesproten, heilig zijn. Vandaar het woord in Hebr. 10:29, waar geschreven staat dat "zij het bloed des Nieuwen Testaments onrein achtten, waardoor zij geheiligd waren."
En hieruit vloeit ook nog voort een tweeërlei gemeenschap van het genadeverbond.
* De één wordt waarachtig onder de band des verbonds gebracht, gelijk geschreven staat (Ez. 20:37): "Ik zal ulieden onder de roede doen doorgaan, en Ik zal u brengen onder de band des verbonds." Zulken genieten dus de geestelijke en heerlijke weldaden van het verbond, gemeenschap met God in Christus oefenende, de vergeving der zonden verkrijgende, terwijl Gods wet in hun hart wordt ingeschreven (Hebr. 8:10‑12): "Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven: en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet leren een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken de Heere; want zij zullen Mij allen kennen van de kleine onder hen tot de grote onder hen. Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken." Hiertoe behoort ook de onderscheiding van een Jood in het verborgen en in het openbaar (Rom. 2:28, 29).
* En de andere geeft zich uitwendig en niet in waarheid onder het verbond der genade. Wij zien dit in Ex. 19:8, waar al het volk op de voorstelling van het verbond riep: "Amen, al wat de Heere gesproken heeft, zullen wij doen." En aan het merendeel van hen had God geen welgevallen. Dus worden volwassen mensen op hun manier bondgenoten door uitwendige belijdenis, en wanneer dit gepaard gaat met een onergerlijk gedrag, kunnen zij dan ook niet van de sacramenten des verbonds worden geweerd. Ziet dit in Hand. 2:39: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen" enz. Daardoor worden de kinderen weer als bondgenoten geboren (1 Kor. 7:14): "Anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig."
Dezen genieten ook veel uitwendige voorrechten, welke bij het Koninkrijk worden toegeworpen. Dikwijls veel uiterlijke vrede, voorspoed en welvaren, welke God uit kracht van Zijn verbond aan Zijn volk schenkt. Daar genieten zulken van terzijde ook van, en daarom is het voor een onbekeerde goed om daar te wonen, waar de Heere Zijn volk vergadert. En zulks nog te meer omdat zij daar leven in de mogelijkheid van ook te kunnen worden vergaderd in Gods huis en binnen Zijn muren. Zulken staan als in een voorhof en kunnen haast binnengelaten worden wanneer de deur van het heilige maar open gaat. Maar indien niet, dan zijn zij maar ranken, welke op hun wijze zijn ingeënt, zonder vrucht te dragen in Christus, en deze worden op Gods tijd weggenomen (Joh. 15:2, 6). En van dezen vallen er velen af, in het bijzonder wel als er vervolgingen komen. Maar in engere zin genomen, dan staat er (1 Joh. 2:19): "Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn."
En verder onderschrijf ik het stuk van Memento, en ook hij rept van een onmacht van onze kant, maar de Genade die DOOR GOD gegeven wordt, Zijn souvereine wil.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
En... ik heb al ettelijke malen gevraagd de geciteerde bijbelteksten, preken en oudvaders te weerleggen, en de enige die niets kunnen weerleggen zijn de 'remonstranten'.jacob schreef:Het is allemaal wel aardig wat memento schrijft en ik onderschrijf het van harte, maar het is niet het onderwerp van het topic.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Dat heb je snel geschreven in 5 minuten tijd zeg.....olfie schreef:Opmerkingen als 'helder licht' etc. getuigen alvast van een hoop naastenliefde, op de man spelen kunnen we allemaal. En een grote mond op zetten ook, maar om daarmee te beginnen overtreden we al het Grote Gebod.jacob schreef:Het is allemaal wel aardig wat memento schrijft en ik onderschrijf het van harte, maar het is niet het onderwerp van het topic.
Maar meer openbaar is de zichtbare kerk als zij grote luister en voorspoed en veel vrede geniet. Dus wanneer (Jes. 49:24) koningen haar voedsterheren en vorstinnen haar zoogvrouwen zijn. Want dan is het een eer om God te vrezen.
· En tenslotte heeft deze openbare kerk een tweeërlei uitwendige gedaante. En dit wel ten opzichte van de ware gelovigen, die hun daden naar buiten geestelijk zoeken te verrichten, en ten opzichte van de uitwendige belijders, die zich bij de kerk voegen.
- Men kan hier onderscheiden een verkiezing tot zaligheid, welke alleen over de uitverkorenen gaat.
- En een verkiezing van verworpenen, om hen boven andere volken daar te doen wonen, waar God Zijn volk vergadert. Deze laatsten genieten verschillende voorrechten van de kerk. Want de Heere maakte (Psalm 147:19, 20) "aan Jakob Zijn woorden bekend, aan Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten. Alzo heeft Hij aan geen volken gedaan."
* Een inwendige roeping, welke alleen aan de uitverkorenen eigen is (Rom. 8:30): "Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd" enz. En dat zijn alleen (Hebr. 3:1) "de heilige broeders, die de hemelse roeping deelachtig zijn." Dit wordt genoemd (1 Kor. 1:9) een roeping tot de gemeenschap van Gods Zoon.
* En een uitwendige roeping (Matth. 20:16): "Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
* Het ene wordt genoemd een waar zaligmakend geloof (Joh. 6:29): Het geloof der werking Gods. Of (Titus 1:1) het geloof der uitverkorenen Gods, (1 Tim. 1:5) het ongeveinsd geloof, en (Gal. 5:5) het geloof, dat door de liefde werkt.
* Het andere wordt genoemd een algemeen, schijn‑ of tijdgeloof, hetwelk de verworpenen, levende onder het licht des Evangelies, krijgen. Dit wordt aangewezen in Matth. 13:20, het zaad in de steenachtige aarde. En in Hand. 8:13: "Simon de tovenaar geloofde ook zelf."
* De ene is inwendig en in engere zin genomen volstrekt (1 Kor. 6:11): "Maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd." Dat is in Christus, door de Geest. En (Psalm 93:5) "deze heiligheid is den huize Gods sierlijk."
* De andere is alleen een heiligheid ten aanzien van het uitwendige, een heiligheid des verbonds. Paulus zegt (Rom. 11:16): "Indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig; en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig." Dat wil zeggen: indien de vaderen afgezonderden en bondgenoten zijn geweest, dan moet dit ook worden geoordeeld ten aanzien van de nakomelingen. En in 1 Kor. 7:14 wordt gezegd dat de ongelovige man is geheiligd in zijn gelovige vrouw, ook de ongelovige vrouw in de gelovige man, zodat zelfs de kinderen, uit zulk een huwelijk voortgesproten, heilig zijn. Vandaar het woord in Hebr. 10:29, waar geschreven staat dat "zij het bloed des Nieuwen Testaments onrein achtten, waardoor zij geheiligd waren."
En hieruit vloeit ook nog voort een tweeërlei gemeenschap van het genadeverbond.
* De één wordt waarachtig onder de band des verbonds gebracht, gelijk geschreven staat (Ez. 20:37): "Ik zal ulieden onder de roede doen doorgaan, en Ik zal u brengen onder de band des verbonds." Zulken genieten dus de geestelijke en heerlijke weldaden van het verbond, gemeenschap met God in Christus oefenende, de vergeving der zonden verkrijgende, terwijl Gods wet in hun hart wordt ingeschreven (Hebr. 8:10‑12): "Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven: en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet leren een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken de Heere; want zij zullen Mij allen kennen van de kleine onder hen tot de grote onder hen. Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken." Hiertoe behoort ook de onderscheiding van een Jood in het verborgen en in het openbaar (Rom. 2:28, 29).
* En de andere geeft zich uitwendig en niet in waarheid onder het verbond der genade. Wij zien dit in Ex. 19:8, waar al het volk op de voorstelling van het verbond riep: "Amen, al wat de Heere gesproken heeft, zullen wij doen." En aan het merendeel van hen had God geen welgevallen. Dus worden volwassen mensen op hun manier bondgenoten door uitwendige belijdenis, en wanneer dit gepaard gaat met een onergerlijk gedrag, kunnen zij dan ook niet van de sacramenten des verbonds worden geweerd. Ziet dit in Hand. 2:39: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen" enz. Daardoor worden de kinderen weer als bondgenoten geboren (1 Kor. 7:14): "Anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig."
Dezen genieten ook veel uitwendige voorrechten, welke bij het Koninkrijk worden toegeworpen. Dikwijls veel uiterlijke vrede, voorspoed en welvaren, welke God uit kracht van Zijn verbond aan Zijn volk schenkt. Daar genieten zulken van terzijde ook van, en daarom is het voor een onbekeerde goed om daar te wonen, waar de Heere Zijn volk vergadert. En zulks nog te meer omdat zij daar leven in de mogelijkheid van ook te kunnen worden vergaderd in Gods huis en binnen Zijn muren. Zulken staan als in een voorhof en kunnen haast binnengelaten worden wanneer de deur van het heilige maar open gaat. Maar indien niet, dan zijn zij maar ranken, welke op hun wijze zijn ingeënt, zonder vrucht te dragen in Christus, en deze worden op Gods tijd weggenomen (Joh. 15:2, 6). En van dezen vallen er velen af, in het bijzonder wel als er vervolgingen komen. Maar in engere zin genomen, dan staat er (1 Joh. 2:19): "Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn."
En verder onderschrijf ik het stuk van Memento, en ook hij rept van een onmacht van onze kant, maar de Genade die DOOR GOD gegeven wordt, Zijn souvereine wil.
- Miscanthus
Kun jij gedachten lezen dan?memento schreef:Dat mógen we, maar kunnen en willen we niet, tenzij God ons bekwaam en gewillig maakt....Miscanthus schreef:We mogen ook gewoon geloven en vertrouwen op Zijn genade in Jezus Christus.
Ik weet zeker dat hele kerkbanken vol zitten met mensen die eigenlijk wel willen, maar niet goed weten hoe. Ze kunnen ook gehersenspoeld met hun zgn onwil....
Laten we kijken hoe geweldig evenwichtig jij bent.memento schreef:Waarom is het zo moeilijk om het evenwicht te bewaren....????

Mee eens natuurlijk.memento schreef: De uitverkiezing en de uitwendige roeping horen bij elkaar. De oproep dat God wil dat wij ons bekeren is even waar als dat niemand tot Christus komen kan als de Vader hem niet trekt.
Is dat werkelijk zo inherent aan de nadruk van de roeping? Ik zie de koppeling niet tussen het evangelie en algemene verzoening wat in feite een onlogische menselijke-wensleer is. Die roeping bevat normaal gesproken "Geloof in Jezus Christus of je gaat verloren". Indien er een algemene verzoening zou zijn, dan word er niet het evangelie gepreekt, want dan is er niet "of je gaat verloren".memento schreef: Een grote fout die vaak gemaakt wordt, is om te kiezen voor één van beiden. Of men legt de nadruk op de roeping, en vervalt daarmee in algemene verzoening (cq. remonstrantisme) door te stellen dat Christus gestorven is, en dat wij daarom tot Hem komen kunnen, zonder daarvoor eerst bekwaam en gewillig gemaakt te hoeven worden.
En over dat bekwaam en gewillig gemaakt worden... Ik heb hieronder daar al een vraag over gesteld.
Natuurlijk waar, maar zoals remonstrantisme en algemene verzoening alleen in de uiterst linkse kerken te vinden is, is deze stelling alleen in de uiterst rechtse kerken te vinden. (toch?)memento schreef: Een andere fout die ook door velen gemaakt wordt, is om te stellen dat de uitwendige roeping niet serieus genomen moet worden, of niet aan iedereen gericht is; want wij zijn door de val onbewaam tot enig goed. Beiden is verkrachting van de waarheid!
Weer de kip en het ei.memento schreef: God roept ons serieus, gemeend. Iedereen die tot Christus komt, wordt behouden. Geen twijfel mogelijk. De Schrift is daar duidelijk in. Echter, wij kunnen van nature niet komen. Ja, wij willen zelfs niet komen. We hebben van nature een grondige afkeer van God, ook al kunnen we soms vroom doen, ook al denken we dat we God echt liefhebben. Maar wat ons het meeste tegenstaat, is dat we met lege handen naar Christus moeten. Alles moeten we achterlaten. Onze goede bedoelingen, ons geloof, maar ook onze oprechte zondenkennis. En juist omdat we niet willen, hebben we nodig dat onze wil omgebogen wordt. Dat we tot Christus getrokken worden.
Kun je bidden als onbekeerde? Wil je dat dan ineens wel, maar wil je ten diepste Christus niet aannemen? Ik snap dat niet.memento schreef: Echter, wat als je onbekeerd bent? Wat moet je dan doen? Well, het antwoord is eenvoudig. Je kan niets doen tot je behoudt! Alles wat je doet, doe je verkeerd, en kan je niet zalig maken. We zijn overgeleverd aan de genade van God. Maar, aan de andere kant heeft God ook belooft die Hem zoekt, Hem zál vinden. Dat wie bidt, zál ontvangen. Daarom mogen we bidden, smeken en pleiten (pleiten in de goede zin van het woord, in ootmoed, als niet-rechthebbende). En God verhoord menigvuldiglijk!
ik vind het ook niet zo leuk om voor remonstrant te worden uitgescholden vandaar.olfie schreef:Opmerkingen als 'helder licht' etc. getuigen alvast van een hoop naastenliefde, op de man spelen kunnen we allemaal. En een grote mond op zetten ook, maar om daarmee te beginnen overtreden we al het Grote Gebod.jacob schreef:Het is allemaal wel aardig wat memento schrijft en ik onderschrijf het van harte, maar het is niet het onderwerp van het topic.
De algemene verzoening leert niet dat iedereen zalig wordt; dat is de alverzoenings-leer. De algemene verzoening leert dat Christus gestorven is voor allen, en daarmee de zaligheid mogelijk maakt voor iedereen, en iedereen (door Zijn sterven) de mogelijkheid geeft om te geloven. Maw: Door Christus offer kan iedereen zalig worden, hij moet alleen gaan geloven, iets wat hij kan omdat Christus voor hem gestorven is.Natuurlijk waar, maar zoals remonstrantisme en algemene verzoening alleen in de uiterst linkse kerken te vinden is, is deze stelling alleen in de uiterst rechtse kerken te vinden. (toch?)memento schreef: Een andere fout die ook door velen gemaakt wordt, is om te stellen dat de uitwendige roeping niet serieus genomen moet worden, of niet aan iedereen gericht is; want wij zijn door de val onbewaam tot enig goed. Beiden is verkrachting van de waarheid!
Duidelijk géén kip en ei! God begint met trekken, en daarom geloven wij. Niet omgedraaid!Weer de kip en het ei.
Wij kunnen niet bidden als onbekeerden. De bijbel gebiedt ons dingen die wij niet kunnen. De bijbel zet ons als het ware klem. We zijn overgeleverd aan genade van God.Kun je bidden als onbekeerde? Wil je dat dan ineens wel, maar wil je ten diepste Christus niet aannemen? Ik snap dat niet.
Nu ben je dus niet meer evenwichtig.... Want we hebben kerken vol met mensen die zich overgeleverd voelen aan een loterij, eh de genade van God.memento schreef:De algemene verzoening leert niet dat iedereen zalig wordt; dat is de alverzoenings-leer. De algemene verzoening leert dat Christus gestorven is voor allen, en daarmee de zaligheid mogelijk maakt voor iedereen, en iedereen (door Zijn sterven) de mogelijkheid geeft om te geloven. Maw: Door Christus offer kan iedereen zalig worden, hij moet alleen gaan geloven, iets wat hij kan omdat Christus voor hem gestorven is.Natuurlijk waar, maar zoals remonstrantisme en algemene verzoening alleen in de uiterst linkse kerken te vinden is, is deze stelling alleen in de uiterst rechtse kerken te vinden. (toch?)memento schreef: Een andere fout die ook door velen gemaakt wordt, is om te stellen dat de uitwendige roeping niet serieus genomen moet worden, of niet aan iedereen gericht is; want wij zijn door de val onbewaam tot enig goed. Beiden is verkrachting van de waarheid!
Duidelijk géén kip en ei! God begint met trekken, en daarom geloven wij. Niet omgedraaid!Weer de kip en het ei.
Wij kunnen niet bidden als onbekeerden. De bijbel gebiedt ons dingen die wij niet kunnen. De bijbel zet ons als het ware klem. We zijn overgeleverd aan genade van God.Kun je bidden als onbekeerde? Wil je dat dan ineens wel, maar wil je ten diepste Christus niet aannemen? Ik snap dat niet.
We moeten er gewoon met onze fikken van af blijven. Wij moeten ons bekeren en Gods Evangelie geloven. Iedere dag weer geldt die oproep, punt uit.
14 (..) gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.
Overigens begrijp ik de behoefte niet om mensen met de verkiezing om de oren te slaan. Het is als een mooie kast in een huis. Niet relevant als je er buiten staat, want dan is enkel de deur relevant. Verder om van te genieten als je in het huis bent. De laatste parallel: je zet een kast niet direct achter de deur, anders komt er niemand binnen. Een kast staat wat verder in de kamer. Die het vatten kan vatte het.