Gelezen preken

Gian

Bericht door Gian »

jacob schreef:Lees preken zijn en blijven een substituut.

De kerken moeten zelf voor ds's zorgen. En als ze wel regeer ouderlingen kunnen vinden dan kunnen ze ook leer ouderlingen vinden. Kunnen ze ze toch niet vinden, dan moeten ze zo snel mogelijk de zaak opheffen. God werkt middelijk, en als Hij blijkbaar geen dienstknechten meer uitzend, dan hoeven we voor de rest ook niets te verwachten. Ik acht kerkverbanden met geen of nauwelijks ds's kerkverbanden zonder enig bestaansrecht.
Inderdaad.
Ik weet niet wie er bij ons gelezen wordt, want ik ben er dan bijvoorbaat niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jacob

Bericht door jacob »

memento schreef:Ach, waarom zetten vakante gemeenten geen groot scherm voorin, waarop de ds. uit een andere gemeente live te zien is...
lijkt me idd ook niks mis mee.

Maar zorg gewoon voor voldoende predikanten. Laten we niet zo gemaakt vroom doen, maar onze verantwoordelijkheid nemen!
memento

Bericht door memento »

jacob schreef:Maar zorg gewoon voor voldoende predikanten. Laten we niet zo gemaakt vroom doen, maar onze verantwoordelijkheid nemen!
Sja, God roept er velen, maar als er 3 doorkomen zijn we al blij....
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

De kerken moeten zelf voor ds's zorgen. En als ze wel regeer ouderlingen kunnen vinden dan kunnen ze ook leer ouderlingen vinden. Kunnen ze ze toch niet vinden, dan moeten ze zo snel mogelijk de zaak opheffen. God werkt middelijk, en als Hij blijkbaar geen dienstknechten meer uitzend, dan hoeven we voor de rest ook niets te verwachten. Ik acht kerkverbanden met geen of nauwelijks ds's kerkverbanden zonder enig bestaansrecht.
Je gelooft dus niet dat God door leespreken kan werken?? en alsof leespreken geen middel in Gods hand kunnen zijn. Ik zit ook af en toe onder een leespreek. Soms mag het voor mij wel eens 'goed toeven' zijn ook onder een leespreek!

Grt, AJ
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind ook dat het uitleggen van Gods Woord niet specifiek door dominees hoeft te gebeuren. Als het kan is dat mooi, want die mensen hebben niet voor niets er in gestudeerd. Maar als er een keer geen dominee kan preken vind ik niet dat het lezen van een preek de enige optie zou mogen zijn. Er zijn meer mogelijkheden dan.

Een tweede nadeel is dat predikanten als het goed is ook leren hoe ze preken. Ouderlingen worden hier niet op geselecteerd. Soms hebben we wel eens een preeklezer die niet zo sterk is in het lezen van een preek, die moeilijk te volgen is door de manier van praten bijvoorbeeld. Dan denk ik wel eens: Waarom moet die ouderling die preek lezen? Kan niet beter iemand dat doen die dat wel goed kan? En dat hoeft dan niet perse een ouderling te zijn.
memento

Bericht door memento »

Het schijnt vroeger te gebeuren (ik weet niet of dat nog zo is) dat de preek niet door een ouderling gelezen werd, maar door iemand die daar goed in was, zoals bv een schoolmeester...
Gian

Bericht door Gian »

Ar-Jan schreef:

Je gelooft dus niet dat God door leespreken kan werken?? en alsof leespreken geen middel in Gods hand kunnen zijn. Ik zit ook af en toe onder een leespreek. Soms mag het voor mij wel eens 'goed toeven' zijn ook onder een leespreek!

Grt, AJ
Het is Gods goedheid dat Hij zelfs door leespreken werkt en een zegen wil geven.
Hij denkt aan Zijn schapen!
Jou redenatie is precies andersom.
Omdat je gesterkt wordt middels een leespreek, is dat tevens de vrijbrief om gewoon door te blijven lezen.

Waarom zou je überhaupt nog een predikant aannemen, dat kost toch alleen maar geld?

Best raar. God heeft wel Zijn Gemeenten, maar ze krijgen er geen predikant van Hem bij.....

Ik geloof er niks van.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:Het schijnt vroeger te gebeuren (ik weet niet of dat nog zo is) dat de preek niet door een ouderling gelezen werd, maar door iemand die daar goed in was, zoals bv een schoolmeester...
Wat vinden we daar van? Is dat niet beter (zie mijn onderbouwing waarom dat beter zou zijn)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:
memento schreef:Het schijnt vroeger te gebeuren (ik weet niet of dat nog zo is) dat de preek niet door een ouderling gelezen werd, maar door iemand die daar goed in was, zoals bv een schoolmeester...
Wat vinden we daar van? Is dat niet beter (zie mijn onderbouwing waarom dat beter zou zijn)
Het zou een wijze stap zijn om daartoe over te gaan. Een erkenning van het feit dat voor het goed (voor)lezen van een preek gaven nodig zijn die een ouderling niet noodzakelijkerwijs behoeft te bezitten. Als er een onderwijzer is die dat wél kan: prima! Laat de amtsdrager het gebed doen, maar het lezen van de preek kan uitstekend worden overgelaten aan iemand die daartoe meer gave heeft ontvangen.

Zondag hadden wij trouwens geheel onverwacht ook opeens leesdienst. De dienstdoende predikant was nog maar net aan z'n preek begonnen toen hij zich niet lekker voelde en geen kans zag om verder te preken. Na een paar versjes zingen kwam toen de ouderling van dienst met een prekenbundel de kansel op. Ondanks die onverwachte wending was 't toch een goede dienst, waarin merkbaar was hoe de Heere ook kracht schenkt.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Gian schreef: Het is Gods goedheid dat Hij zelfs door leespreken werkt en een zegen wil geven.
Hij denkt aan Zijn schapen!
Jou redenatie is precies andersom.
Omdat je gesterkt wordt middels een leespreek, is dat tevens de vrijbrief om gewoon door te blijven lezen.

Waarom zou je überhaupt nog een predikant aannemen, dat kost toch alleen maar geld?

Best raar. God heeft wel Zijn Gemeenten, maar ze krijgen er geen predikant van Hem bij.....

Ik geloof er niks van.
Jij zet het wel heel extreem neer!! Je maakt er een commercieel verhaal van! Allereerst: Ik persoonlijk waardeer de levende prediking boven preeklezen.(doordat er af en toe leesdienst is wordt die waardering alleen maar groter!!) Een leespreek is een zegen..(het woord van God komt nog onverdient tot je ook dmv een leespreek!!) een levende predeking nog grotere zegen..
Maar je moet goed kijken waarop ik reageer namelijk: er wordt gesuggereerd dat een gemeente waar preekgelezen wordt, geen bestaansrecht zou hebben.
ik zou geen reden kunnen vinden waarom een gemeente, waar een Ds het woord van God verkondigd, bestaansrecht zou hebben en een gemeente, waar preken gelezen worden, niet. Alleen als je ziet dat wij als mensen rechtelozen zijn tov God en dus zowel op de levende prediking als preeklezen geen recht hebben.

Ik zou zeggen: Een gemeente met een Ds is meer gezegend(ondanks dat ze geen haar beter of slechter zijn) dan een gemeente waar vaak leesdienst is.

M.v.Grt, AJ
jacob

Bericht door jacob »

Waarom toch altijd over goed en slecht. DAt is helemaal niet het ondewerp.

De opdracht van Jezus was ga dan henen, onderwijs alle volken. Dopende enzv.
Nu dan, zolang we dit tegen houden door curatoria die bijbels helemaal geen bestaansrecht hebben de spoeling heel dun houden, dan geloof ik dat dat een oordeel van God is. Maar wel de verantwoordelijkheid van mensen. En die mensen onthouden de gemeente veel. Heel veel.
Blijkbaar om welke reden dan ook, wenst de Heere geen arbeiders meer uit te zenden in de gemeente. Nu die constatering lijkt me volstrekt helder. als de Heere dan geen arbeiders meer in Zijn wijngaard wenst. Dan vraag ik me oprecht af, of de Heere daar nog wel wil werken.

Volgens mij is bovenstaande volkomen bijbels.
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:Waarom toch altijd over goed en slecht. DAt is helemaal niet het ondewerp.

Nu dan, zolang we dit tegen houden door curatoria die bijbels helemaal geen bestaansrecht hebben de spoeling heel dun houden, dan geloof ik dat dat een oordeel van God is. Maar wel de verantwoordelijkheid van mensen. En die mensen onthouden de gemeente veel. Heel veel.
Blijkbaar om welke reden dan ook, wenst de Heere geen arbeiders meer uit te zenden in de gemeente. Nu die constatering lijkt me volstrekt helder. als de Heere dan geen arbeiders meer in Zijn wijngaard wenst. Dan vraag ik me oprecht af, of de Heere daar nog wel wil werken.

Ik verbaas me over de geposte reacties.

Blijkbaar vindt men het nodig zelf curatorium te spelen, en te bepalen wie er predikant moeten worden, of zijn we het kerkrechtelijk niet meer eens dat het curatorium bepaald wie er worden toegelaten? Misschien is het dan tijd een ander kerkverband op te zoeken!

Ook vind men het nodig een kerk af te branden die niet (kan) zorgen voor dominees. Oftewel: Te weinig dominees....dan beter niets.

Misschien is het zinvol om terug te keren naar de vraag!

Als er preeklezen is, waaronder zit de hoorder dan? En wat is wenselijk?
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
jacob schreef:Waarom toch altijd over goed en slecht. DAt is helemaal niet het ondewerp.

Blijkbaar vindt men het nodig zelf curatorium te spelen, en te bepalen wie er predikant moeten worden, of zijn we het kerkrechtelijk niet meer eens dat het curatorium bepaald wie er worden toegelaten? Misschien is het dan tijd een ander kerkverband op te zoeken!

Ook vind men het nodig een kerk af te branden die niet (kan) zorgen voor dominees. Oftewel: Te weinig dominees....dan beter niets.

Volgens mij ben ik volstrekt helder geweest in mijn posting. Daar brand ik helemaal niemand af. Ik probeer conclusies op basis van de bijbel te trekken.

Het blijkt dat je het niet kan weerleggen door opmerkingen als, ga dan lekker weg joh, of speel niet voor curatorium. Nou dat laatste al helemaal niet, want (ik weet dat ik er een SW voor riskeer) maar een curatorium is een verwerpelijke instelling. Deze mening heb ik al meerdere malen op dit forum goed onderbouwd en ik heb nog nooit een weerlegging gezien. Het is onbijbels, en dus een verwerpelijke ketterij.

Een predikant is veel meer dan een preker. En ook al die taken worden de gemeenten onthouden. Nee, het is surrogaat, het is een mindere substituut. Het zou zo niet hoeven te zijn. Want er zijn velen die de Heere kennen. En er zijn er velen die ds hebben willen worden. De HHK en de PKN zijn er goed mee geworden.

De kandelaar wordt in vele gemeenten weggenomen. De Kandelaar is Christus, en zijn arbeiders zijn Zijn gezanten.

Dat God dan toch wil blijven werken is m.i. een teken hoe goed de Heere is. Maar dat deze gang Zijn instemming heeft? Een ieder zal op basis van de bijbel het hierin toch me mij eens zijn?

Het is schandaling hoe er met de ambten word omgesprongen. In mijn eigen GG is er niet 1 diaken die aan het Heilig Avondmaal gaat. En er staat toch duidelijk in mijn bijbel dat ze naar mensen zochten de vol van de Heilige Geest waren. Maar deze mensen tonen door iedere keer te blijven zitten, dat ze zich slechts stijger hout noemen. En stijger hout zal worden verbrand. Wel geroepen tot het ambt, wel geroepen tot een dienstknecht, maar geen kind van God. Dan ben je gelijk aan Saul en Billiam. Wie schrikt niet als we op hun einde zien.

Nee we maken een grote puinhoop van de ambten. Het is vreselijk omdat telkens te moeten constateren.
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:
MV schreef:

Volgens mij ben ik volstrekt helder geweest in mijn posting. Daar brand ik helemaal niemand af. Ik probeer conclusies op basis van de bijbel te trekken.

Het blijkt dat je het niet kan weerleggen door opmerkingen als, ga dan lekker weg joh, of speel niet voor curatorium. Nou dat laatste al helemaal niet, want (ik weet dat ik er een SW voor riskeer) maar een curatorium is een verwerpelijke instelling. Deze mening heb ik al meerdere malen op dit forum goed onderbouwd en ik heb nog nooit een weerlegging gezien. Het is onbijbels, en dus een verwerpelijke ketterij.

Een predikant is veel meer dan een preker. En ook al die taken worden de gemeenten onthouden. Nee, het is surrogaat, het is een mindere substituut. Het zou zo niet hoeven te zijn. Want er zijn velen die de Heere kennen. En er zijn er velen die ds hebben willen worden. De HHK en de PKN zijn er goed mee geworden.

De kandelaar wordt in vele gemeenten weg genomen. De Kandelaar is Christus, en zijn arbeiders zijn Zijn gezanten.

Dat God dan toch wil blijven werken is m.i. een teken hoe goed de Heere is. Maar dat deze gang Zijn instemming heeft. Een ieder zal op basis van de bijbel het hierin toch me mij eens zijn?

Het is schandaling hoe er met de ambten word omgesprongen. In mijn eigen GG is er niet 1 diaken die aan het Heilig avondmaal gaat. En er staat toch duidelijk in mijn bijbel dat ze naar mensen zochten de vol van de Heilige Geest waren. Maar deze mensen tonen door iedere keer te blijven zitten, dat ze zich slechts stijger hout noemen. En stijger hout zal worden verbrand. Wel geroepen tot het ambt, wel geroepen tot een dienstknecht, maar geen kind van God. Dan ben je gelijk aan Saul en Billiam. Wie schrikt niet als we op hun einde zien.

Nee we maken een grote puinhoop van de ambten. Het is vreselijk omdat telkens te moeten constateren.
Wat ik doe is teruggrijpen naar mijn vraag!

Buiten dit vindt ik je oordeel snoeihard. M.i. leg je de Heere op dat hij de ambten maar moet vervullen anders klopt er niets van. De kerk is niet louter een menselijke instelling. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de Heere ons straft door zijn Woord weg te nemen uit ons land. (dat zeg je bovengenoemd zelf ook). Je kunt geen bekeerde mensen maken, het is een oordeel als je ervaart dat de ware godzaligheid gaat wijken. Dan kun je schelden op de diakenen die niet aangaan aan het Heilig Avondmaal, maar dan zullen we de oorzaak bij onzelf moeten zoeken!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Misschien is het dan tijd een ander kerkverband op te zoeken!
De kerk als supermarkt? Als de ene kerk ons niet bevalt, gaan we op zoek naar een andere?
Plaats reactie