In alle drie de koersen zit wel een kern van waarheid. Maar één ding staat als een paal boven water: als de plicht tot geloven bestaat, bestaat er ook iets wat geloofd moet worden. En als je zegt: er is genade voor een ieder gelooft, moet je er wel bij zeggen wát je moet geloven.Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Maar nu nog even dit...
Gods genade is ten diepste beperkt tot een selecte groep mensen.... Gods genade is er voor een iegenlijk die gelooft... deze beide klanken moeten allebei vernomen worden! En ze vloeken ook niet met elkaar....
Maar hoe moet het dan:
onvoorwaardelijk aanbod van genadeer kan gezegd worden is er genade voor U en voor jou
Gods genade is er voor iedereen (en niet voor een selecte groep)
voorwaardelijk aanbod van genadeGods genade is er voor een iegenlijk die gelooft
geloof is een gave Gods die Hij alleen aan Zijn uitverkoren zal en wil schenken
genade is er dus zowel voor een iegenlijk die gelooft als voor een selecte/verkoren groep beide termen kunnen gebruikt worden
geen aanbod van genadeGod maakt door middel van Zijn Woord (gepredikt door Zijn dienarten) de weg van zaligheid (genade) bekend, prijst deze aan, spoort mensen aan daarin te wandelen
de weg der zaligheid (genade) is die van bekering en geloof
Gods Geest werkt in de uitverkoren een droefheid naar God en dus de begeerte om deze weg te gaan bewandelen en geeft ze daartoe ook het vermogen in Zijn Kracht
Gods genade is er voor een iegenlijk die gelooft en Gods genade is er voor een selecte beperkte groep
Welke van deze 3 koersen moet ik volgen?
Dat is ook mijn grote vraag aan ds. C. Harinck. Hij denkt de oplossing m.b.t. het aanbod gevonden te hebben in de Evangeliebelofte: dat een ieder die gelooft in de gekruisigde Christus, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben (DL). Natuurlijk is dat zo ('t zijn Christus' eigen woorden), maar de vraag blijft dan: wat is geloven in de gekruisigde Christus? en: wat geeft mij RECHT om te geloven in de gekruisigde Christus? Die vraagt blijft ook bij ds. Harinck onbeantwoord.