Beweegredenen tot het geloof

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Beweegredenen tot het geloof

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:De Remonstranten wilde: "..dat men niet zal leren dat God enige mensen tot de zaligheid nodigt, die Hij vast besloten heeft deze niet te geven. "

Prof. Dr. J. Trigland, noemde dit oneigelijk gebruik van de predestinatie.
En verder op: "Maar dat God de Heere Zijn Woord laat prediken, ook aan de verworpenen, die Hij rechtvaardig voorbij gaande, om hun zonden tot de verdoemenis verordineerd heeft, dat leert ons ook de Heilige Schrift. In Matt. 13 sprak de Heere Christus tot degeneen "dien het niet was gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te verstaan". In Matt. 20:16 en 22:14: "vele zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren". In Joh 12:35,37,39 en 40 heeft de Heere Christus gepredikt ook degeenen die niet konden geloven, want Jesaja heeft gezegd, "Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij met de ogen niet zien en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden en Ik hen geneze". Ja, dat God ook dezen tot de zaligheid roept die Hij van eeuwigheid besloten heeft die niet te geven, dat volgt noodzakelijk uit de leer van de verwerping, zoals die in het concept (van de Remonstranten) zelf wordt voorgesteld."

Ook zei Prof. Dr. J. Trigland: De uitverkiezing en de ruime nodigingen in de bijbel ik krijg het niet bij elkaar, ik laat het beide staan. (Het letterlijke citaat kan ik niet vinden, maar dit was wel de strekking)
Daar ben ik het zeker met Dr. Trigland eens. Het Evangelie MOET aan iedereen gebracht worden. Dat dus de (uitwendige) roeping tot allen komt, die met het Evangelie in aanraking komen. Maar wij hadden het over tot wie de beloften komen, en daarover lezen we in de Schrift, dat niet de kinderen des vleses, maar de kinderen der belofte tot het zaad gerekend worden (Rom. 9:8)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:
Bert Mulder schreef:
Corydoras schreef:Dat is toch geen argument? Dat ze dat normaal idd doen maakt het beeld juist sterker: hoewel kuikens normaal altijd naar de hen gaan, zíj wilden niet!
Omdat ze geen kuikens van de hen waren. Zo zullen kuikens ooit alleen naar de eigen hen gaan, niet naar een andere.
Dat kan allemaal wel wezen, zolang je maar beseft dat dat je eigen inzichten zijn, en niet wat de tekst zegt.
Maar, als we Schrift met Schrift vergelijken, leren we:

Dat degenen die God roept, altijd tot Hem komen (Rom 8:29). Hetwelk we ook belijden in de DL 3/4, die leren dat de genade Gods onwederstandelijk is.
En blijkbaar mag je, ondanks dat Gods genade onwederstandelijk is, toch zo spreken als Jezus in betreffende tekst doet. Blijkbaar sluit het één het ander niet uit. En als, in jouw schema, het één het ander wél uitsluit, moet je dat schema laten corrigeren door de tekst, in plaats van de tekst te corrigeren aan de hand van jouw schema.

Gods woord heeft altijd het laatste woord, niet onze schema's.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef: En blijkbaar mag je, ondanks dat Gods genade onwederstandelijk is, toch zo spreken als Jezus in betreffende tekst doet. Blijkbaar sluit het één het ander niet uit. En als, in jouw schema, het één het ander wél uitsluit, moet je dat schema laten corrigeren door de tekst, in plaats van de tekst te corrigeren aan de hand van jouw schema.

Gods woord heeft altijd het laatste woord, niet onze schema's.
niet op de persoon spelen, Memento....

Dit is alles begonnen met dit, waar jij teksten aan het weg strepen was, en niet sprak als Jezus zelf deed:

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 49#p393449
memento schreef: Klopt. Bij de doop heeft de Heere bevestigd dat Hij Zijn beloften ook aan jou toezegt.
Dat is een remonstrantse en pelegiaanse stelling. Alsof de doop zelf genade instort.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: Klopt. Bij de doop heeft de Heere bevestigd dat Hij Zijn beloften ook aan jou toezegt.
Dat is een remonstrantse en pelegiaanse stelling. Alsof de doop zelf genade instort.
1. De doop is slechts een bevestiging
2. De beloften zijn voor allen, de vervulling voor degenen die ze in een waar geloof aannemen
3. Kortom, ik stel dus niet dat de doop genade instort. De doop bevestigd slechts wat God ons in Zijn woord, in Zijn beloften, toezegt, namelijk dat Hij goedwillig is tot onze zaligheid. Hij roept een ieder op om tot Hem te komen, en die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:
memento schreef: Klopt. Bij de doop heeft de Heere bevestigd dat Hij Zijn beloften ook aan jou toezegt.
Dat is een remonstrantse en pelegiaanse stelling. Alsof de doop zelf genade instort.
1. De doop is slechts een bevestiging
2. De beloften zijn voor allen, de vervulling voor degenen die ze in een waar geloof aannemen
3. Kortom, ik stel dus niet dat de doop genade instort. De doop bevestigd slechts wat God ons in Zijn woord, in Zijn beloften, toezegt, namelijk dat Hij goedwillig is tot onze zaligheid. Hij roept een ieder op om tot Hem te komen, en die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen.
Maar jij wilt dus stellen dat Gods beloften voor alle gedoopten, hoofd voor hoofd, zijn? In tegenstelling tot wat Ds. v/d Groe leert?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:
Bert Mulder schreef:
memento schreef: Klopt. Bij de doop heeft de Heere bevestigd dat Hij Zijn beloften ook aan jou toezegt.
Dat is een remonstrantse en pelegiaanse stelling. Alsof de doop zelf genade instort.
1. De doop is slechts een bevestiging
2. De beloften zijn voor allen, de vervulling voor degenen die ze in een waar geloof aannemen
3. Kortom, ik stel dus niet dat de doop genade instort. De doop bevestigd slechts wat God ons in Zijn woord, in Zijn beloften, toezegt, namelijk dat Hij goedwillig is tot onze zaligheid. Hij roept een ieder op om tot Hem te komen, en die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen.
Maar jij wilt dus stellen dat Gods beloften voor alle gedoopten, hoofd voor hoofd, zijn? In tegenstelling tot wat Ds. v/d Groe leert?
Gods beloften worden aan allen, hoofd voor hoofd, toegezegd. En een ieder die aan deze toezegging gehoor geeft (door Gods genade), ontvangt de vervulling ervan.

Kortom, er is verschil tussen het toezeggen (wat aan allen die onder het evangelie verkeren geschiedt) en de vervulling (wat alleen geschiedt aan de ware gelovigen).

Ik zeg trouwens niets aparts ofzo, dit is alzo geleerd door de Reformatie.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5209
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beweegredenen tot het geloof

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De Remonstranten wilde: "..dat men niet zal leren dat God enige mensen tot de zaligheid nodigt, die Hij vast besloten heeft deze niet te geven. "

Prof. Dr. J. Trigland, noemde dit oneigelijk gebruik van de predestinatie.
En verder op: "Maar dat God de Heere Zijn Woord laat prediken, ook aan de verworpenen, die Hij rechtvaardig voorbij gaande, om hun zonden tot de verdoemenis verordineerd heeft, dat leert ons ook de Heilige Schrift. In Matt. 13 sprak de Heere Christus tot degeneen "dien het niet was gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te verstaan". In Matt. 20:16 en 22:14: "vele zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren". In Joh 12:35,37,39 en 40 heeft de Heere Christus gepredikt ook degeenen die niet konden geloven, want Jesaja heeft gezegd, "Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij met de ogen niet zien en met het hart niet verstaan, en zij bekeerd worden en Ik hen geneze". Ja, dat God ook dezen tot de zaligheid roept die Hij van eeuwigheid besloten heeft die niet te geven, dat volgt noodzakelijk uit de leer van de verwerping, zoals die in het concept (van de Remonstranten) zelf wordt voorgesteld."

Ook zei Prof. Dr. J. Trigland: De uitverkiezing en de ruime nodigingen in de bijbel ik krijg het niet bij elkaar, ik laat het beide staan. (Het letterlijke citaat kan ik niet vinden, maar dit was wel de strekking)
Daar ben ik het zeker met Dr. Trigland eens. Het Evangelie MOET aan iedereen gebracht worden. Dat dus de (uitwendige) roeping tot allen komt, die met het Evangelie in aanraking komen. Maar wij hadden het over tot wie de beloften komen, en daarover lezen we in de Schrift, dat niet de kinderen des vleses, maar de kinderen der belofte tot het zaad gerekend worden (Rom. 9:8)
Oke, Ds. Calvijn zegt: "Wij zien dus, dat dezelfde geestelijke belofte in de besnijdenis aan de vaderen gegeven is, die ons in de Doop gegeven wordt, daar de besnijdenis hun de vergeving der zonden en de doding des vlezes heeft afgebeeld"

En trouwens het wezen van de doop is dezelfde als die van de besnijdenis, de verzegeling van de belofte des verbonds.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 27 okt 2009, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef: Gods beloften worden aan allen, hoofd voor hoofd, toegezegd. En een ieder die aan deze toezegging gehoor geeft (door Gods genade), ontvangt de vervulling ervan.
Dan stel je jezelf lijnrecht tegen de Schrift, Ds. van der Groe, de reformatie, en de Nadere Reformatie op.

Zoals ik aangetoond heb, in dit onderwerp. En dus stel je dat Gods genade wederstandelijk is.

Dwalingen, DL:

3/4-8a. Die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt, waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering; maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde, dewelke God gebruikt om den mens te bekeren, de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest, wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil, alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat, dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet; en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft wedergeboren te worden of niet.
Want dit is anders niet dan al de kracht van de genade Gods in onze bekering wegnemen, en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen; en dat tegen de apostelen, die leren: Dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19). En: Dat God het welbehagen Zijner goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht (2 Thess. 1:11). En: Dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft (2 Petr. 1:3).


En dus zit de mens op de troon....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: Gods beloften worden aan allen, hoofd voor hoofd, toegezegd. En een ieder die aan deze toezegging gehoor geeft (door Gods genade), ontvangt de vervulling ervan.
Dan stel je jezelf lijnrecht tegen de Schrift, Ds. van der Groe, de reformatie, en de Nadere Reformatie op.

Zoals ik aangetoond heb, in dit onderwerp. En dus stel je dat Gods genade wederstandelijk is.

Dwalingen, DL:

3/4-8a. Die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt, waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering; maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde, dewelke God gebruikt om den mens te bekeren, de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest, wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil, alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat, dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet; en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft wedergeboren te worden of niet.
Want dit is anders niet dan al de kracht van de genade Gods in onze bekering wegnemen, en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen; en dat tegen de apostelen, die leren: Dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19). En: Dat God het welbehagen Zijner goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht (2 Thess. 1:11). En: Dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft (2 Petr. 1:3).


En dus zit de mens op de troon....
Memento zegt iets heel anders dan de DL in dat citaat bestrijden bestrijden.
Ga dat nu eerst eens goed na! Desnoods laat je je een ban van 72 uur opleggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Memento zegt iets heel anders dan de DL in dat citaat bestrijden bestrijden.
Ga dat nu eerst eens goed na! Desnoods laat je je een ban van 72 uur opleggen.
Zou je dan aub willen uitleggen wat hij dan wel zegt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5890
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beweegredenen tot het geloof

Bericht door pierre27 »

Volgens mij praten jullie iets langs elkaar heen Bert en Memento.
Beiden hebben jullie namelijk gelijk, maar het gaat ook heel scherp langs elkaar heen, zie art 15 en 16 van DL h1
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: Gods beloften worden aan allen, hoofd voor hoofd, toegezegd. En een ieder die aan deze toezegging gehoor geeft (door Gods genade), ontvangt de vervulling ervan.
Dan stel je jezelf lijnrecht tegen de Schrift, Ds. van der Groe, de reformatie, en de Nadere Reformatie op.

Zoals ik aangetoond heb, in dit onderwerp. En dus stel je dat Gods genade wederstandelijk is.

Dwalingen, DL:

3/4-8a. Die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt, waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering; maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde, dewelke God gebruikt om den mens te bekeren, de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest, wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil, alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat, dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet; en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft wedergeboren te worden of niet.
Want dit is anders niet dan al de kracht van de genade Gods in onze bekering wegnemen, en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen; en dat tegen de apostelen, die leren: Dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19). En: Dat God het welbehagen Zijner goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht (2 Thess. 1:11). En: Dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft (2 Petr. 1:3).


En dus zit de mens op de troon....
Helaas Bert, maar zo zwart-wit als jij wil, spreekt de Schrift niet, noch de Reformatie. Zie bijvoorbeeld het citaat van Calvijn, door JGW hierboven. Of lees gewoon eens onbevooroordeeld wat reformatoren. Dan zul je zien dat het heel Bijbels en heel gereformeerd is om te stellen dat Gods beloften aan alle gedoopte kinderen beloofd worden, maar dat de vervulling slechts plaatsvindt in hen die deze beloften met een waar geloof aannemen.

Maargoed, deze discussie begint afgezaagd te worden. Het spreken der Schrift is ook duidelijk, dus behoeft weinig verdere toelichting.
pierre27 schreef:Volgens mij praten jullie iets langs elkaar heen Bert en Memento.
Beiden hebben jullie namelijk gelijk, maar het gaat ook heel scherp langs elkaar heen, zie art 15 en 16 van DL h1
Helaas niet. Bert ontkent het algemene en welgemeende aanbod van genade, en kent daarom praktisch geen betekenis toe aan de kinderdoop (de doop bevestigd alleen maar iets, als we uitverkoren zijn, in plaats van de gereformeerde visie dat de doop bevestigd wat God ons in Zijn woord beloofd, namelijk dat Hij ons tot een God wil zijn). Hiermee loopt Bert uit het spoor der Reformatie (bv Calvijn), die sterk tegenover Rome de goedwilligheid van God met betrekking tot de zaligheid van de mens geleerd heeft.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef: Helaas niet. Bert ontkent het algemene en welgemeende aanbod van genade, en kent daarom praktisch geen betekenis toe aan de kinderdoop (de doop bevestigd alleen maar iets, als we uitverkoren zijn, in plaats van de gereformeerde visie dat de doop bevestigd wat God ons in Zijn woord beloofd, namelijk dat Hij ons tot een God wil zijn). Hiermee loopt Bert uit het spoor der Reformatie (bv Calvijn), die sterk tegenover Rome de goedwilligheid van God met betrekking tot de zaligheid van de mens geleerd heeft.
Dan loop ik dus, met Ds. van der Groe, uit het spoor van de reformatie...

Heb ik in elk geval goed gezelschap.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: Helaas niet. Bert ontkent het algemene en welgemeende aanbod van genade, en kent daarom praktisch geen betekenis toe aan de kinderdoop (de doop bevestigd alleen maar iets, als we uitverkoren zijn, in plaats van de gereformeerde visie dat de doop bevestigd wat God ons in Zijn woord beloofd, namelijk dat Hij ons tot een God wil zijn). Hiermee loopt Bert uit het spoor der Reformatie (bv Calvijn), die sterk tegenover Rome de goedwilligheid van God met betrekking tot de zaligheid van de mens geleerd heeft.
Dan loop ik dus, met Ds. van der Groe, uit het spoor van de reformatie...

Heb ik in elk geval goed gezelschap.
Dan heb je vdGroe nog niet goed gelezen...
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5890
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: beweeg redenen tot het geloof

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:
memento schreef: Gods beloften worden aan allen, hoofd voor hoofd, toegezegd. En een ieder die aan deze toezegging gehoor geeft (door Gods genade), ontvangt de vervulling ervan.
Dan stel je jezelf lijnrecht tegen de Schrift, Ds. van der Groe, de reformatie, en de Nadere Reformatie op.

Zoals ik aangetoond heb, in dit onderwerp. En dus stel je dat Gods genade wederstandelijk is.

Dwalingen, DL:

3/4-8a. Die leren: Dat God zulke krachten Zijner almogendheid in de wedergeboorte des mensen niet gebruikt, waardoor Hij diens wil krachtiglijk en onfeilbaar zou buigen tot geloof en bekering; maar dat, al de werkingen der genade volbracht zijnde, dewelke God gebruikt om den mens te bekeren, de mens nochtans Gode en den Heiligen Geest, wanneer Hij zijn wedergeboorte voorheeft en hem wederbaren wil, alzo kan wederstaan, en metterdaad ook dikwijls wederstaat, dat hij zijns zelfs wedergeboorte ganselijk belet; en dat het overzulks in zijn eigen macht blijft wedergeboren te worden of niet.
Want dit is anders niet dan al de kracht van de genade Gods in onze bekering wegnemen, en de werking des almachtigen Gods aan den wil des mensen onderwerpen; en dat tegen de apostelen, die leren: Dat wij geloven naar de werking der sterkte Zijner macht (Ef. 1:19). En: Dat God het welbehagen Zijner goedheid, en het werk des geloofs, in ons vervult met kracht (2 Thess. 1:11). En: Dat Zijn Goddelijke kracht ons alles wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft (2 Petr. 1:3).


En dus zit de mens op de troon....
Helaas Bert, maar zo zwart-wit als jij wil, spreekt de Schrift niet, noch de Reformatie. Zie bijvoorbeeld het citaat van Calvijn, door JGW hierboven. Of lees gewoon eens onbevooroordeeld wat reformatoren. Dan zul je zien dat het heel Bijbels en heel gereformeerd is om te stellen dat Gods beloften aan alle gedoopte kinderen beloofd worden, maar dat de vervulling slechts plaatsvindt in hen die deze beloften met een waar geloof aannemen.

Maargoed, deze discussie begint afgezaagd te worden. Het spreken der Schrift is ook duidelijk, dus behoeft weinig verdere toelichting.
pierre27 schreef:Volgens mij praten jullie iets langs elkaar heen Bert en Memento.
Beiden hebben jullie namelijk gelijk, maar het gaat ook heel scherp langs elkaar heen, zie art 15 en 16 van DL h1
Helaas niet. Bert ontkent het algemene en welgemeende aanbod van genade, en kent daarom praktisch geen betekenis toe aan de kinderdoop (de doop bevestigd alleen maar iets, als we uitverkoren zijn, in plaats van de gereformeerde visie dat de doop bevestigd wat God ons in Zijn woord beloofd, namelijk dat Hij ons tot een God wil zijn). Hiermee loopt Bert uit het spoor der Reformatie (bv Calvijn), die sterk tegenover Rome de goedwilligheid van God met betrekking tot de zaligheid van de mens geleerd heeft.

Misschien is dat logisch als we de kerkelijke achtergrond mee laten wegen. Dan zijn er zelfs binnen de Nederlandse kerken verschil.
Ik zie Bert nog niezeer uit spoor lopen als dat jij nu hier neerzet. Ik denk wel dat we hier iets anders denken over bv de doop als bij Bert in de kerk.

Enfin, ik kijk meer wat ons bindt dan wat tot een scheiding is, en dan vind ik Bert soms zuiverder op de graat dan mening theoloog op dit forum.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie