Verschillen tussen GG en GGiN

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1485
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Delftenaar »

En na verloop van jaren worden die muren misschien weer zo klein dat het gesprek over en weer steeds beter gaat verlopen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Forummer »

Om over muren heen te kunnen kijken, is het beter te kijken naar wat verbindt dan naar wat scheid. Oftewel, zoek overeenkomsten in plaats van verschillen. Dan kan men wel eens verwonderd een geestelijke eenheid ervaren met iemand waarvan we dat zelf niet hadden verwacht.

Ons eigen gelijk staat er zo vaak tussen...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Willem87 »

De meeste grote gemeenten in de GGIN hebben een ''predikant''
Het valt me op dat de kleine gemeenten vaak geen predikant hebben.
Onlangs een poosje geleden gingen er wat leden vanuit een kleine gemeente naar de GG
omdat de enige predikant die 1x ong. in het jaar kwam ...toen ook afzegde...En nog wat andere redenen waarom ze weg gingen.
Ik voel me totaal niet verbonden met de GGIN maar het viel me op.
Zeg maar gewoon Willem.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6263
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door HersteldHervormd »

Willem87 schreef:De meeste grote gemeenten in de GGIN hebben een ''predikant''
Het valt me op dat de kleine gemeenten vaak geen predikant hebben.
Onlangs een poosje geleden gingen er wat leden vanuit een kleine gemeente naar de GG
omdat de enige predikant die 1x ong. in het jaar kwam ...toen ook afzegde...En nog wat andere redenen waarom ze weg gingen.
Ik voel me totaal niet verbonden met de GGIN maar het viel me op.
Is dat niet overal zo? Grote gemeenten in de HHK hebben ook meestal een dominee, ook is het volgens mij zo dat bij grote gemeentes er sneller een nieuwe dominee is als de gemeente vacant is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:
Willem87 schreef:De meeste grote gemeenten in de GGIN hebben een ''predikant''
Het valt me op dat de kleine gemeenten vaak geen predikant hebben.
Onlangs een poosje geleden gingen er wat leden vanuit een kleine gemeente naar de GG
omdat de enige predikant die 1x ong. in het jaar kwam ...toen ook afzegde...En nog wat andere redenen waarom ze weg gingen.
Ik voel me totaal niet verbonden met de GGIN maar het viel me op.
Is dat niet overal zo? Grote gemeenten in de HHK hebben ook meestal een dominee, ook is het volgens mij zo dat bij grote gemeentes er sneller een nieuwe dominee is als de gemeente vacant is.
Het verschil is, dat kleine gemeenten in de HHK veel, veel vaker óók een predikant hebben.
Wat zou er niet allemaal veranderen in zowel de GG als de GGiN als vrijwel elke gemeente een eigen predikant had?
Online
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Bertiel »

In de HHK krijgt binnenkort een gemeente van 20 man een eigen predikant
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 6263
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:In de HHK krijgt binnenkort een gemeente van 20 man een eigen predikant
Zou je dan vaak huisbezoek krijgen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1868
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:In de HHK krijgt binnenkort een gemeente van 20 man een eigen predikant
Zou je dan vaak huisbezoek krijgen?
Niet persé :). Ik ken de plaatselijke situatie niet, maar hij zal hoogstens voor 3/12 aangenomen zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:In de HHK krijgt binnenkort een gemeente van 20 man een eigen predikant
Ja, gecombineerd met andere gemeenten.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Job »

Forummer schreef:Om over muren heen te kunnen kijken, is het beter te kijken naar wat verbindt dan naar wat scheid. Oftewel, zoek overeenkomsten in plaats van verschillen. Dan kan men wel eens verwonderd een geestelijke eenheid ervaren met iemand waarvan we dat zelf niet hadden verwacht.

Ons eigen gelijk staat er zo vaak tussen...
Misschien helpt daarbij ook het interview met ds. Geuze en zijn vrouw in de nieuwste Terdege. Wat een toegankelijke mensen, wat een goed gestyled huis en wat een afrekening met het beeld van zwartgekousdheid, als dragen ze beiden wel zwart-wit.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10497
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Zita »

Job schreef:
Forummer schreef:Om over muren heen te kunnen kijken, is het beter te kijken naar wat verbindt dan naar wat scheid. Oftewel, zoek overeenkomsten in plaats van verschillen. Dan kan men wel eens verwonderd een geestelijke eenheid ervaren met iemand waarvan we dat zelf niet hadden verwacht.

Ons eigen gelijk staat er zo vaak tussen...
Misschien helpt daarbij ook het interview met ds. Geuze en zijn vrouw in de nieuwste Terdege. Wat een toegankelijke mensen, wat een goed gestyled huis en wat een afrekening met het beeld van zwartgekousdheid, als dragen ze beiden wel zwart-wit.
De afwisseling in deze opsomming bezorgt mij een goede zaterdagochtendgrijns.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Job »

Zita schreef:
Job schreef:
Forummer schreef:Om over muren heen te kunnen kijken, is het beter te kijken naar wat verbindt dan naar wat scheid. Oftewel, zoek overeenkomsten in plaats van verschillen. Dan kan men wel eens verwonderd een geestelijke eenheid ervaren met iemand waarvan we dat zelf niet hadden verwacht.

Ons eigen gelijk staat er zo vaak tussen...
Misschien helpt daarbij ook het interview met ds. Geuze en zijn vrouw in de nieuwste Terdege. Wat een toegankelijke mensen, wat een goed gestyled huis en wat een afrekening met het beeld van zwartgekousdheid, als dragen ze beiden wel zwart-wit.
De afwisseling in deze opsomming bezorgt mij een goede zaterdagochtendgrijns.
:super
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: Misschien helpt daarbij ook het interview met ds. Geuze en zijn vrouw in de nieuwste Terdege. Wat een toegankelijke mensen, wat een goed gestyled huis en wat een afrekening met het beeld van zwartgekousdheid, als dragen ze beiden wel zwart-wit.
Ik heb het interview in de Terdege met plezier gelezen. Voor mij verrassend. Had een heel ander beeld van de gemiddelde GGiN predikant.
Kwam over als een vlotte kerel een leuke nuchtere vrouw en een gezellig gezin.
Zelfs lachend op de foto ;)
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door mulder »

Deze ds is ook wel een uitzondering binnen Ggin. Zo wil mn schoonvader geen diensten meer van hem bezoeken want alles zou te makkelijk gaan. Ikzelf mag gelukkig graag onder zijn prediking verkeren maar dus niet iedereen in de ggin is het daar mee eens
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verschillen tussen GG en GGiN

Bericht door Bezorgd »

mulder schreef:Deze ds is ook wel een uitzondering binnen Ggin. Zo wil mn schoonvader geen diensten meer van hem bezoeken want alles zou te makkelijk gaan. Ikzelf mag gelukkig graag onder zijn prediking verkeren maar dus niet iedereen in de ggin is het daar mee eens
Wat erg.
Plaats reactie