crisis

gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
UIteindelijk haalde de dominee tijdens de Avondmaalszondag deze woorden 4x aan, waardoor ik wist dat ik gaan mocht.
Met alle respect, maar dit kan toch geen grond zijn om aan het Avondmaal te gaan?
Veelal wordt verbloemd, wat men werkelijk denkt. Wanneer iemand getuigt van zijn geloof en het een en ander vertelt over hoe zijn of haar bekering tot stand is gekomen, is men in orthodoxe kring, vooral daar waar men de bekering heeft gesystematiseerd en waar dus op allerlei noodzakelijk gekende stukken wordt gecontroleerd, gereageerd met stilzwijgen op zo'n onthulling.

Natuurlijk betekent dat: d'r klopt geen hout van. Dit mis ik, dat mis ik. Hier gaat hij / zij te snel, daar gaat 't te gemakkelijk. Dit kennen we niet, dat is eigenwillig, zus is te licht, zo is te snel. enz.

Maar, nogmaals: vaak doet men er het zwijgen toe. Men weet wel beter en laat de ander maar in de schijngelovige waan.

Men denkt echter meer, dan men zegt. Aan alles voelt zo'n openhartig iemand, dat het fout zit. Hij / zij krijgt geen respons, geen bevestiging of ontkenning..nee, ze staan alleen met hun ervaringen, die waarschijnlijk gewogen zijn, maar te licht bevonden.

Dat is heel erg. iemand kan zijn eigen geloofservaringen namelijk niet teniet doen. Wanneer het een echt oprechte uiting was, van hetgeen hij / zij heeft meegemaakt, dan mag daar niet anders dan met respect op gereageerd worden. En als er dan, dankzij de gave van het onderscheid, enige scheefgroei, enig misverstand, of zelfs zelfbedrog geconstateerd wordt, moet men daarover spreken. De ander, die van zijn geloof heeft vertelt mag men nooit negeren.

Wat dat betreft zou je kunnen zeggen, dat de reactie van Afgewezen een opluchting is. Recht voor z'n raap, maar bikkelhard en met weinig argumenten of gronden worden de gronden voor het geloof van iemand, die iets heeft vertelt, met de vloer gelijk gemaakt.

Afgewezen treedt direct in de hartsgeheimenissen van een ander en verklaart ze vals. Het komt natuurlijk voort uit de foutieve gedachte, dat God en Zijn werk in een mens gesystematiseerd (dat wil zeggen: door het menselijk denken gevangen) kan worden. Wie ijzersterke, maar zelf bedachte criteria aanlegt, is in staat om aan de hand van die criteria inderdaad rücksichtslos af te rekenen met uitingen, die aan die criteria niet voldoen. Dat lijkt dan ook nog logisch en waterdicht. Het is echter, uit onbegrip voor het feit, dat onze criteria voor het Koninkrijk, het werk en het plan van God nooit waterdicht kunnen zijn, tot een niemand-ontziende gedachten- geloofs- en gewetenspolitie geworden. Een enkel spoortje van buiten het zelf aangeharkte erf stappen is reeds genoeg om iemand voor eens en voor altijd als buitenbeentje of schijngelovige te mijden.

De systeem-wens is zo groot, dat zelfs de ultieme zonde, het ontkennen van het werk van de Heilige Geest, voor lief wordt genomen. Want met al die oordelen, oordeelt men ten diepste over juistheid van de rijkheid en vrijheid van de Geest van God. Het heeft hem behaagt om op Zijn tijd en wijze te werken. Wie zijn wij dan om daar zo vastberaden strepen door te zetten en mensen verkeerde gronden te verwijten.

Nogmaals, Afgwezen is zeer duidelijk geweest. Hij heeft niet gekozen voor het negeren. Maar hierdoor wordt ook wel de armoede, de boosaardigheid en de liefdeloosheid duidelijk, waarmee men anderen benadert, wanneer men een geloofssysteem omarmt, waarvan de kenmerken dit gedrag blijkbaar legitimeren.

Duidelijker kon het niet.

Maar, belangrijker, wat mij betreft...: zo kan het niet langer. Iedereen worstelt met zijn eigen ervaringen en vraagt zich af wat en hoe God tot hem / haar spreekt. Wie geen antwoorden krijgt of wantrouwige reacties, haakt af. De gemeent heeft een veranbtwoordelijkheid voor de kleingelovigen, zwakgelovigen, eenvoudig-gelovigen, twijfelende gelovigen, aangevochten gelovigen, dreigende ongelovigen enz.

Laat er in de orthodoxie onmiddellijk een einde komen aan het patroon van de gemakkelijke veroordeling, die bij de veroordelaar zo'n beetje een standaard opmerking is, die men, vanwege het gemak waarmee men hem bezigt, al te gemakkelijk vergeet, maar die door de veroordeelde soms een heel leven lang een belemmering vormt en pijnlijke wonden veroorzaakt. Bedenk: voor velen is het geloof (ja, op die individuele manier, waarop iemand dat ervaart) het kostbaarste bezit, dat moet kunnen troosten, redden en hopen in moeiljike tijden!

Blijf daar van af en ga bij jezelf te rade, wat er met je aan de hand is, wanneer je de behoefte voelt om het geloof van een ander in een handomdraai af te wijzen.

gravo
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wie zichzelf blootgeeft op bijv. een forum, kan kritische vragen verwachten.
Ik kan met mijn vraag Ariene onrecht hebben aangedaan. Maar dat er over de belevingen van iemand niets gezegd kan worden, bestrijd ik. Overigens blijft daar altijd het voorbehoud, dat je niet in iemands hart kunt kijken. Maar je kunt wel woorden wegen.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Wie zichzelf blootgeeft op bijv. een forum, kan kritische vragen verwachten.
Ik kan met mijn vraag Ariene onrecht hebben aangedaan. Maar dat er over de belevingen van iemand niets gezegd kan worden, bestrijd ik. Overigens blijft daar altijd het voorbehoud, dat je niet in iemands hart kunt kijken. Maar je kunt wel woorden wegen.
Fijn, dat je even op mijn úitbarsting'hebt gereageerd. het zat me nogal hoog.

Ten aanzien van je opmerking, dat er over iemands belevingen wel degelijk iets gezegd kan worden nog het volgende:

Mijns inziens is de belangrijke plaats van 'beleving' of 'bevinding' (die speciale 'ervaring' van Gods werk in ons) tegelijk de kracht en de zwakte van het gereformeerd protestantisme.

De kracht is gelegen in de onopgeefbare verbondenheid van de individuele mens met de zaak van God. Of men nu gelovig of ongelovig is, dit bevindings-element houdt de godsdienst heel dicht bij het eigen hart en leven. Dat merkt men zowel bij degenen, die spreken vanuit een waar geloof, als bij degenen, die zich hebben losgemaakt van het geloof: de godsdienst blijft op de achtergrond altijd nog een indringende en bepalende rol spelen; de God van 'vroeger' kan meer dan eens in levencrises weer terug worden gevonden, juist vanwege de nadruk op het innerlijk, het hart van de mens. Tevens sluit bevindelijkheid goed aan bij het gewone, alledaagse leven, dat vaak door emoties wordt bepaald en miner door ratio. De gereformeerde bevinding is daarom ook een reactie op objectief, voorwerpelijk geloof, waarbij men zelf buiten schot kan blijven, niet voor een keus gesteld wordt en kan geloven, zonder de diepste menselijke schuilhoeken er bij te betrekken. Dit emotionele hartsgebeuren is ten diepste volks (niet rationeel of wetenschappelijk) en daarom waardevol. Ze vindt een natuurlijke aansluiting bij eenvoudige sociale groepen. at is ook de reden, dat bevindelijke gemeenten het langer volhouden (in aantal en intensiteit) dan bijvoorbeeld de midden-orthodoxie.

Maar er zit ook een kwalijke kant aan de bevindelijkheid. En dat heeft er mee te maken, dat die ervarings-gerichtheid zo vaak verzuimt om nu eens goed te bezinnen op de aard, de waarde en het gehalte van die bevinding.
Bijna nergens heb ik een goed ken-theoretisch verhaal gehoord over de betrouwbaarheid van al die bevindelijke uitingen. Het diepste probleem is en blijft natuurlijk toch, dat het allemaal MENSELIJKE verwoordingen zijn over God. Bevindelijkheid heeft net zoveel variaties als er bevindelijken zijn. Dat wantrouwt me. Is het allemaal wel zo eenduidig en is die bevinding wel allemaal een directe neerslag van Gods werk in een mensenleven. Hoeveel vervuiling, aangeleerdheid, na-aperij, wensgedachten, opgeklopte emoties of wenselijk taalgebruik komt er niet mee in al die kostelijke gesprekken over wat IK heb beleefd, ervaren en bevonden.

Kortom...de onzuiverheid in de mens, in zijn menselijk denken en spreken moet ook worden verondersteld in dat menselijk spreken, dat bij bevindelijk spreken hoort. God wordt ook daardoor niet direct verstaan en daarom mogen we de bevindingen ook niet als goddelijke norm of goddelijk spreken gaan zien. Want daarmee worden gebrekkige, stamelende menselijke pogingen om van God te spreken toteen heilig geschrift. Maar bevindigen zijn geen openbaringen!

Maar al te vaak zie ik uit dit misverstand de ituatie ontstaan, dat anderen op grond van kennis over 'hoe God met Zijn volk handelt' langs een strakke meetlat worden gelegd en geoordeeld.

Ten diepste blijft God echter vrij van ons menselijk spreken over Hem. Dat wordt in de Bijbel het sterkst duidelijk in het karakter van de Heilige Geest, die in de harten van mensen werkt. Enerzijds krachtig, onwederstandelijk en overtuigend (van zonde, gerechtigheid en oordeel), anderszijn vrij en ongebonden. Hij waait waarheen Hij wil.Al onze menselijke claims worden er mee weggeblazen.

Het is even slikken, maar....de Geest heeft als kenmerk, dat Hij altijd anders, ergens anders of op andere wijze handelt, dan een mens kan bedenken.

Voor die vrijheid moeten we oog hebben. Hoe vaak tuinrn wij niet in de val, dat we de gang van het Koninkrijk in onze termen, naar onze voorstellingen en naar onze inzichten verwachten, maar dat het dan precies andersom werkt.

Het is een markant Bijbels thema, dat vooral ook door Jezus zo vaak is gezegd:

'De eersten en de laatsten.'

Laten we ervan leren, dat het laatste woord altijd aan God is en dat het vaak een ander woord is, dan het onze.

gravo
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb een vrij heftige bekeringsgeschiedenis achter de rug. Tot nu toe heb ik die 3 keer verteld aan een echte GG'er, omdat het gesprek daar op een gegeven moment naar toe groeide. 2 daarvan waren dominee's. 1 was een familielid. Wat mij opviel is dat mijn verhaal voor 100% geaccepteerd werd, totdat ik begon dat ik nu zo blij was dat ik mijzelf een kind van God mocht weten en dat ik nu nog stedig menigmaal zondig, maar dat ik mag geloven in vergeving na schuldbelijdenis. Dat moet je gewoon niet zeggen! Begin niet over geloofszekerheid of iets dergelijks en geef zeker niet aan dat je aan het avondmaal wilt. Dat kun je beter voor jezelf houden en dan (bij voorkeur) met een betraant gelaat op de zondag zelf plotseling naar de tafel lopen. Maar hou het goede en trouwe van God voor jezelf en begin er niet over! Zeer gevaarlijk! Dan ben je meteen een praat/tijd/wondergelovige.
broeder Ab

Bericht door broeder Ab »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Gravo, Hoe moeten we onze naaste winnen voor Christus? Laten we over deze vraag maar eens nadenken.
Met die vraag lopen veel meer christenen rond....
Het is heel belangrijk dat je als volgeling van Christus ook werkelijk Christus volgt. Een nauwgezet leven dus. Wie wel de mond vol heeft over Jezus, maar zelf zich niet aan Zijn Woord houdt komt niet geloofwaardig over en zal ook niemand kunnen winnen voor Christus.

Mensen kijken hoe je als christen leeft en of dat in overeenstemming is met wat je zegt én wat Christus zegt. Zelfs ongelovigen weten vaak verrassend goed wat wel en niet goed is. Als jij als christen de fout ingaat en het ook een beetje goed probeert te praten, maak je jezelf te schande en nog erger, de mensen gaan slecht spreken over God.

Ken je dat liedje, let op je oog, je oor, je mond, je hand, je voet ?
Zing het bij wijze van spreken elke dag maar.

m.vr.gr.
broeder Ab

[Aangepast op 17/9/05 door broeder Ab]
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Maar er zit ook een kwalijke kant aan de bevindelijkheid. En dat heeft er mee te maken, dat die ervarings-gerichtheid zo vaak verzuimt om nu eens goed te bezinnen op de aard, de waarde en het gehalte van die bevinding.
Bijna nergens heb ik een goed ken-theoretisch verhaal gehoord over de betrouwbaarheid van al die bevindelijke uitingen. Het diepste probleem is en blijft natuurlijk toch, dat het allemaal MENSELIJKE verwoordingen zijn over God. Bevindelijkheid heeft net zoveel variaties als er bevindelijken zijn. Dat wantrouwt me. Is het allemaal wel zo eenduidig en is die bevinding wel allemaal een directe neerslag van Gods werk in een mensenleven. Hoeveel vervuiling, aangeleerdheid, na-aperij, wensgedachten, opgeklopte emoties of wenselijk taalgebruik komt er niet mee in al die kostelijke gesprekken over wat IK heb beleefd, ervaren en bevonden.

Kortom...de onzuiverheid in de mens, in zijn menselijk denken en spreken moet ook worden verondersteld in dat menselijk spreken, dat bij bevindelijk spreken hoort. God wordt ook daardoor niet direct verstaan en daarom mogen we de bevindingen ook niet als goddelijke norm of goddelijk spreken gaan zien. Want daarmee worden gebrekkige, stamelende menselijke pogingen om van God te spreken tot een heilig geschrift. Maar bevindingen zijn geen openbaringen!
Daarom kan het stellen van een een kritische vraag soms heel heilzaam zijn.
Maar al te vaak zie ik uit dit misverstand de situatie ontstaan, dat anderen op grond van kennis over 'hoe God met Zijn volk handelt' langs een strakke meetlat worden gelegd en geoordeeld.
Het stellen van een kritische vraag is niet hetzelfde als het leggen van een strakke meetlat. Overigens, wat de een bijbelse noties vindt, vindt de ander een strakke meetlat. Dat is geldt voor ethische vraagstukken, maar kennelijk ook voor de bezinning op het geloofsleven.
Ten diepste blijft God echter vrij van ons menselijk spreken over Hem. Dat wordt in de Bijbel het sterkst duidelijk in het karakter van de Heilige Geest, die in de harten van mensen werkt. Enerzijds krachtig, onwederstandelijk en overtuigend (van zonde, gerechtigheid en oordeel), anderszijn vrij en ongebonden. Hij waait waarheen Hij wil. Al onze menselijke claims worden er mee weggeblazen.
Wij kunnen en mogen over de werking van de Heilige Geest spreken. En als het goed is, bindt de Heilige Geest dan ook harten samen. Dat je als het ware Zijn aanwezigheid voelt. Ik heb dat meermalen mogen ervaren in gesprekken.
Plaats reactie