de antichrist

Leonius

Bericht door Leonius »

Beste mensen,

Ik heb bewust de discussie tot nu toe wat polemisch gebracht. De achterliggende reden is dat ik moeite heb met het feit dat tot en met de negentiende eeuw de meeste rechtzinnige theologen geloofden dat de antichrist in de RKK gezocht moest worden. Daarbij werd niet zozeer gekeken naar een persoon, als wel naar het systeem. In de twintigste eeuw is echter nagenoeg geruisloos van dit idee afgestapt. En dát vind ik eerlijk gezegd wat goedkoop.

Bovendien stoor ik me nogal aan opmerkingen die zeggen dat de antichrist sowieso nog moet komen. Want dat is overduidelijk tegen de Schrift. Johannes zegt duidelijk dat de antichrist al tijdens zijn aanwezigheid op aarde was.

Als ik dan vervolgens lees wat de oudvaders er over zeggen, dan kan ik eerlijk gezegd niet anders concluderen dan dat die tot nu toe de meest sterke argumenten hebben. Dat komt m.i. door het simpele feit dat zij er veel meer mee bezig waren en daardoor ook een veel meer doordachter schreven over deze kwestie. Ook dát mis ik.

Wat in ieder geval wél duidelijk is voor mij, is dat de openbaringen met betrekking tot de antichrist in ieder geval nog niet voor 'honderd procent' vervuld is. Anders zouden we deze discussie niet hebben.

Kortom: Zie het als een 'noodkreet' van me... ;) Vandaar ook dat ik het tot nu toe wat polemisch bracht. Misschien leverde het voor mij nieuwe inzichten op. Tot nu toe ontbreken die echter.

Hart. Gr.,
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

L,

Sorry hoor, maar ik vind dat een beetje arrogante houding. Meerdere malen hebben mensen er op gewezen dat Johannes idd al wees op de aanwezige antichrist, maar dat hij er ook op wees dat deze de vleeswording van Christus ontkent. Dat doet de Paus niet.

En nee, ik weet ook niet direct een alternatief te verzinnen. Dat wil ik ook niet eens. Het is toch maar gissen.

Dat Brakel dacht dat de Paus de antichrist is kan me eigenlijk niet zoveel schelen. De opstelling van Rome was in die tijd zwaar vijandig en daarvoor was het zelfs gewoonweg oorlog. Tis volstrekt logisch dat de gemiddelde protestant de Paus de antichrist vond, omdat ze er zoveel last van hadden om zijn vervolgingen. Maar door de geschiedenis heen zijn er veel partijen geweest met christenvervolging. Het begon met de Joden en de Romeinen. Het is nu het ergst in Noord Korea. Dat is een subjectieve reden geweest van de reformatoren en naar mijns inziens onjuist.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Nu ga ik het op een andere boeg gooien:
Wie weet is de antichrist: ehm...Osama bin Laden. Hij heeft wel een heel terreurnetwerk door de hele wereld en is fel gekant tegen christenen.
Het is maar een voorbeeld. Het kan ook een ander zijn.

En ......misschien zit de antichrist wel bij ons van binnen.......?!?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Kaw,

Neem me niet kwalijk, maar als je praat over arrogantie….

Dat is dus precies wat ik bedoel: zonder argumenten wordt de visie van de oudvaders terzijde geschoven, zonder dat er inhoudelijk wordt ingegaan op de argumenten die zij aanvoerden. Dat je de visie van de oudvaders niets kan schelen, het zij zo, maar kom dan wel met argumenten, en die mis ik vooralsnog.

Ik vroeg je verder overigens geen alternatief te verzinnen hoor. In ieder geval voldoen jouw ‘alternatieven’ niet aan de profielschets van de antichrist. Ik vind het erg opmerkelijk dat nog steeds niet is ingegaan op de inhoudelijke argumenten.

Verder vind ik je redenering hoogst merkwaardig dat de Rooms-Katholieke Kerk het nu niet kan zijn, omdat je er nu geen last van hebt, in tegenstelling tot vroeger. Feit is in ieder geval dat Brakel c.s. weinig last hadden van de Rooms-Katholieke Kerk. De reden van de vervolging klopt derhalve dan ook niet eens. Bovendien heb ik meerdere malen aangehaald dat de dogma’s van de Rooms-Katholieke Kerk nooit zijn veranderd. Indien dit wel zo is, verneem ik dat overigens graag.

Gr.,
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Lizzy,

Osama kan het niet zijn, omdat hij geen geestelijke heerschappij heeft. Hij is geen imam of zo. Bovendien: Johannes zei dat de antichrist al tijdens zijn omwandeling op aarde aanwezig was. De islam is toch echt pas veel later gekomen.

Wat betreft je laatste opmerking: natuurlijk moet je je zelf nergens boven verheffen. Wat dat betreft mogen we wel bang zijn voor onszelf. Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks, hier gaat het om iets zakelijks.

Hart. Gr.,
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Leonius
Beste Kaw,

Neem me niet kwalijk, maar als je praat over arrogantie….

Dat is dus precies wat ik bedoel: zonder argumenten wordt de visie van de oudvaders terzijde geschoven, zonder dat er inhoudelijk wordt ingegaan op de argumenten die zij aanvoerden. Dat je de visie van de oudvaders niets kan schelen, het zij zo, maar kom dan wel met argumenten, en die mis ik vooralsnog.

Ik vroeg je verder overigens geen alternatief te verzinnen hoor. In ieder geval voldoen jouw ‘alternatieven’ niet aan de profielschets van de antichrist. Ik vind het erg opmerkelijk dat nog steeds niet is ingegaan op de inhoudelijke argumenten.

Verder vind ik je redenering hoogst merkwaardig dat de Rooms-Katholieke Kerk het nu niet kan zijn, omdat je er nu geen last van hebt, in tegenstelling tot vroeger. Feit is in ieder geval dat Brakel c.s. weinig last hadden van de Rooms-Katholieke Kerk. De reden van de vervolging klopt derhalve dan ook niet eens. Bovendien heb ik meerdere malen aangehaald dat de dogma’s van de Rooms-Katholieke Kerk nooit zijn veranderd. Indien dit wel zo is, verneem ik dat overigens graag.

Gr.,
Ik zeg het nog maar een keer:
Meerdere malen hebben mensen er op gewezen dat Johannes idd al wees op de aanwezige antichrist, maar dat hij er ook op wees dat deze de vleeswording van Christus ontkent. Dat doet de Paus niet.
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Kaw,

1 Johannes 4:2-3: Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; en alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

Hoewel ik weet dat je weinig gelegen laat liggen aan de meningen van de oudvaders (en op zich is dat terecht, maar we moeten dan wel kijken naar wát ze zeggen), wil ik de volgende commentaren die op dit vers gegeven is, meegeven.

Calvijn: “Laten we eens kijken wat deze belijdenis inhoudt. (…) De oude ketters hebben het geloof op verschillende manieren de rug toegekeerd. In het ene geval ontkenden ze het Goddelijke van Christus’ natuur, en in het andere geval het echt menselijke daarvan. De volgelingen van de paus doen dat vandaag nog. Hoewel ze belijden dat Christus God èn mens was, houden ze zich toch niet bij de belijdenis die de apostel vereist, want ze beroven Christus van Zijn verdienste. Pausgezinden doen dat door het uitdenken van een vrije wil, menselijke verdiensten om gered te worden, ongegronde manieren van eredienst, boetedoening en voorbede van heiligen. Dan heeft Christus weinig meer in te brengen!” (Verklaring bij 1 Johannes)

Kanttekeningen: “Dat is, de leer van den antichrist, die strijdt tegen de waarheid van den persoon en het ambt van Christus.” Ook de kanttekenaren zagen in de Rooms-Katholieke Kerk de antichrist.

Brakel: “Dat heeft de paus altijd gedaan, en doet het nog met al zijn leringen en inzettingen, gelijk de Joden het gebod Gods vernietigden met hun inzettingen. Dus blijft het vast, dat de paus de antichrist is.” (Redelijke Godsdienst, deel I, hfdst. 24)

Matthew Henry: “Het was voorgekend bij God, dat antichristen zouden opstaan, en antichristelijke geesten zich tegen Zijn Geest en waarheid zouden verzetten; het was evenzeer bij Hem voorgekend, dat een voorname antichrist zou opstaan en een langen, hardnekkigen oorlog aanbinden tegen den Christus Gods, Zijn instellingen, Zijn eer en Zijn koninkrijk in de wereld. Deze grote antichrist zou zijn weg gebaand en zijn verschijning vergemakkelijkt krijgen door andere kleinere antichristen en door den geest der dwaling, voor hem werkende en de geesten der mensen geschikt makend. De antichristelijke geest begon zijn werk bijtijds; reeds in de dagen der apostelen.” Dat Henry in de Rooms-Katholieke Kerk de antichrist zag blijkt wel uit zijn opmerkingen bij andere vindplaatsen in de Schrift met betrekking tot de beschrijving van de antichrist.

Wat mij opvalt, en dat is het punt wat ik telkens probeer te maken, is dat de ‘oudvaders’ telkens inhoudelijke/theologische argumenten aanvoerden en deze niet vanuit emotie/ervaring gebruikten. Indien wel, dan moet het niet moeilijk zijn deze te ontkrachten….

Gr.,
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Leonis

uiterst vermakelijk je mail en ik ga je op de proef stellen en zal het je niet makelijk maken!!

Vertaal dit en besef dat Katholiek afkomt van het Griekese Katholon "wat in zijn algemeenheid betekend"

als je dan nog overtuigd bent van hetgeen je schreef dan ben je inderdaad iemand die zich verre van het Katholicisme moet houden en vooral (zoals jammelijk genoeg) vele doen

succes met je vertaling en ik doe het inderdaad exprs in het latijn ! Want jij weet het kennelijk

SUCCES !!!!
Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem,
factorem caeli et terrae,
visibilium omnium et invisibilium.
Et in unum Dominum lesum Christum,
Filium Dei unigenitum,
et ex Patre natum ante omnia saecula.
Deum de Deo, lumen de lumine,
Deum verum de Deo vero,
genitum, non factum, consubstantialem Patri:
per quem omnia facta sunt.
Qui propter nos homines et propter nostram salutem
descendit de caelis.
Et incarnatus est de Spiritu Sancto
ex Maria Virgine, et homo factus est.
Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato;
passus et sepultus est,
et resurrexit tertia die, secundum Scripturas,
et ascendit in caelum, sedet ad dexteram Patris.
Et iterum venturus est cum gloria,
iudicare vivos et mortuos,
cuius regni non erit finis.
Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem:
qui ex Patre Filioque procedit.
Qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur:
Leonius

Bericht door Leonius »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Leonis

uiterst vermakelijk je mail en ik ga je op de proef stellen en zal het je niet makelijk maken!!

Vertaal dit en besef dat Katholiek afkomt van het Griekese Katholon "wat in zijn algemeenheid betekend"

als je dan nog overtuigd bent van hetgeen je schreef dan ben je inderdaad iemand die zich verre van het Katholicisme moet houden en vooral (zoals jammelijk genoeg) vele doen

succes met je vertaling en ik doe het inderdaad exprs in het latijn ! Want jij weet het kennelijk

SUCCES !!!!
Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem,
factorem caeli et terrae,
visibilium omnium et invisibilium.
Et in unum Dominum lesum Christum,
Filium Dei unigenitum,
et ex Patre natum ante omnia saecula.
Deum de Deo, lumen de lumine,
Deum verum de Deo vero,
genitum, non factum, consubstantialem Patri:
per quem omnia facta sunt.
Qui propter nos homines et propter nostram salutem
descendit de caelis.
Et incarnatus est de Spiritu Sancto
ex Maria Virgine, et homo factus est.
Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato;
passus et sepultus est,
et resurrexit tertia die, secundum Scripturas,
et ascendit in caelum, sedet ad dexteram Patris.
Et iterum venturus est cum gloria,
iudicare vivos et mortuos,
cuius regni non erit finis.
Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem:
qui ex Patre Filioque procedit.
Qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur:
Beste Lambertus,

Misschien heb je een eerdere mail van me gemist, maar ik gaf al eerder aan dat ik nauwe relaties heb binnen de RKK. Eén daarvan is zelfs een persoonlijke vriend die bovendien ook nog eens echt traditioneel is (inclusief de riten e.d.) en die niets van de moderne stromingen binnen de RKK moet weten....

Wat betreft het Latijns: ik ben blij dat we het kerklatijn al een poosje hebben afgeschaft ;) Nee, even serieus: mijn kennis van het Latijns is vrijwel nihil, dus doe me een plezier en vertaal het voor me.

Enne...nogmaals: je moet je vooral niet persoonlijk aangesproken voelen! Met de antichrist werd altijd het rooms-katholieke systeem en dogma's bedoeld.

Hart. Gr.,
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Beste Leonius,
Calvijn: “Laten we eens kijken wat deze belijdenis inhoudt. (…) De oude ketters hebben het geloof op verschillende manieren de rug toegekeerd. In het ene geval ontkenden ze het Goddelijke van Christus’ natuur, en in het andere geval het echt menselijke daarvan. De volgelingen van de paus doen dat vandaag nog. Hoewel ze belijden dat Christus God èn mens was, houden ze zich toch niet bij de belijdenis die de apostel vereist, want ze beroven Christus van Zijn verdienste. Pausgezinden doen dat door het uitdenken van een vrije wil, menselijke verdiensten om gered te worden, ongegronde manieren van eredienst, boetedoening en voorbede van heiligen. Dan heeft Christus weinig meer in te brengen!” (Verklaring bij 1 Johannes)
Calvijn beschuldigt hier de Paus niet dat hij de antichrist is. Hij geeft aan dat de volgelingen van de paus fout zitten. Het is jammer dat ik zijn bijbeluitleg hier niet heb. Wat zegt hij wel over de teksten over de antichrist? Waagt hij zich over een voorspelling of personificatie van deze persoon?

Kanttekeningen: “Dat is, de leer van den antichrist, die strijdt tegen de waarheid van den persoon en het ambt van Christus.” Ook de kanttekenaren zagen in de Rooms-Katholieke Kerk de antichrist.
Dat zal best, maar ze linken hier ook niet direct de antichrist aan rome, zo in de kanttekeningen. Want die laatste zin is van jou zelf.
Brakel: “Dat heeft de paus altijd gedaan, en doet het nog met al zijn leringen en inzettingen, gelijk de Joden het gebod Gods vernietigden met hun inzettingen. Dus blijft het vast, dat de paus de antichrist is.” (Redelijke Godsdienst, deel I, hfdst. 24)
Brakel is hier niet echt overtuigend vind ik. Hij kan niet uitleggen dat de Paus de vleeswording van de Christus ontkent. (Geloof jij ook in Brakels "allen/allerlei" kwestie, want daar heeft hij ook zonder goede onderbouwing grond gezaait voor een dwaalleer die onder dominees nog steeds wel eens gebruikt worden om bepaalde bijbelteksten af te zwakken voor hypercalvinistische doeleinden.)
Matthew Henry: “Het was voorgekend bij God, dat antichristen zouden opstaan, en antichristelijke geesten zich tegen Zijn Geest en waarheid zouden verzetten; het was evenzeer bij Hem voorgekend, dat een voorname antichrist zou opstaan en een langen, hardnekkigen oorlog aanbinden tegen den Christus Gods, Zijn instellingen, Zijn eer en Zijn koninkrijk in de wereld. Deze grote antichrist zou zijn weg gebaand en zijn verschijning vergemakkelijkt krijgen door andere kleinere antichristen en door den geest der dwaling, voor hem werkende en de geesten der mensen geschikt makend. De antichristelijke geest begon zijn werk bijtijds; reeds in de dagen der apostelen.” Dat Henry in de Rooms-Katholieke Kerk de antichrist zag blijkt wel uit zijn opmerkingen bij andere vindplaatsen in de Schrift met betrekking tot de beschrijving van de antichrist.
Ook Matthew Henry waar ik een haast grenzeloos respect voor heb, kan niet hard maken dat de paus de vleesworden van Christus ontkent.
Wat mij opvalt, en dat is het punt wat ik telkens probeer te maken, is dat de ‘oudvaders’ telkens inhoudelijke/theologische argumenten aanvoerden en deze niet vanuit emotie/ervaring gebruikten. Indien wel, dan moet het niet moeilijk zijn deze te ontkrachten….

Gr.,
Nou, bij deze dan: Is er een dogma van de RK dat de vleeswording van Christus ontkent of niet?

Zo ja: Dan is de RK zeer waarschijnlijk de antichrist.
Zo nee: Dan moet je toch onder ogen zien dat het duidelijkste kenmerk toch niet kan slaan op de paus en dat hij dus niet als antichrist gekenmerkt mag worden.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Als jij nauwe relaties hebt met de RK dan wil ik wel weten wie je bent en wie je bedoeld Ikheb namelijk zo een vernoeden !!!

en de vertaling zal ik je geven en als je die ontkent dan moet je nog maar eens heel goed nadenken en daag ik je uit om via mail de degens te kruizen en niet op dit forum
mijn adres is B.L.v.G@Lycos.nl

en hier je vertaling hetgeen iedere RK belijdt
Nederlands
Ik geloof in God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde.
En in Jezus Christus, zijn enige Zoon, onze Heer,
die ontvangen is van de Heilige Geest,
geboren uit de Maagd Maria,
die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
is gekruisigd, gestorven en begraven,
die nedergedaald is ter helle,
de derde dag verrezen uit de doden,
die opgestegen is ten hemel,
zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader,
vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest,
de heilige katholieke Kerk,
de gemeenschap van de heiligen;
de vergeving van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam;
en het eeuwig leven.
Amen.
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Kaw,

Calvijn meent wel degelijk dat de paus de antichrist is. Het volgende moge dat verduidelijken:

Als commentaar zegt hij bij 2 Thess.2:4: “Als u dus wilt weten wie de antichrist is, moet u hem lijnrecht tegenover Christus plaatsen. (…) Ware godsdienst is die godsdienst waarin de ware God alleen geëerd wordt en die zal de zoon des verderfs op zichzelf overbrengen. Een ieder nu die enerzijds uit de Schrift heeft geleerd welke dingen in het bijzonder van God zijn en die anderzijds ziet wat de paus voor zichzelf opeist, ook al is hij nog maar een jongen van tien jaar, zal geen moeite hebben de antichrist te herkennen. De Schrift zegt dat God de enige wetgever en rechter is, die de macht heeft om te behouden en te verderven, de enige Koning die de zielen regeert door zijn woord. De Schrift stelt Hem voor als de schepper van alle heilige rituelen, leert dat alleen in Christus rechtvaardigheid en verlossing gevonden kunnen worden en geeft tegelijkertijd aan hoe dat mogelijk is. Van al deze dingen zegt de paus dat die onder zijn gezag staan.” (Daarna volgt een hele lijst opsommingen.) Hij vervolgt: “Ik vraag u, wanneer verheft iemand zich boven alles wat God heet, als de paus dat niet doet? Wanneer hij God zo berooft van zijn eer, laat hij Hem niets anders dan de loze titel van een godheid, terwijl hij zichzelf alle macht toe-eigent.”

En in zijn boek de Institutie zegt hij over dit vers het volgende: “In het oog van sommigen hebben wij de schijn van veel te bitter en te onredelijk te zijn, wanneer wij de Roomsen Paus de Antichrist noemen. Maar zij, die van deze gedachte zijn, merken niet op dat zij Paulus van onbescheidenheid beschuldigen; in navolging van wien, ja uit wiens mond wij dus spreken. En opdat niemand ons tegenwerpe dat wij de woorden van Paulus, die op wat anders zouden doelen, verkeerdelijk verdraaien ten nadele van de Roomsen Paus, zo zal ik kort aantonen dat zij van niets anders kunnen verstaan worden dan van het Pausdom.” (vervolgens gaat Calvijn hier uitvoerig op in).

Op 1 Joh. 2:18 zegt hij: “Alle kenmerken die de Geest van God gaf om de antichrist te herkennen, zijn duidelijk van toepassing op de paus.”

Dat de kanttekenaren wel degelijk de antichrist in de Rooms-Katholieke Kerk zagen bewijzen de volgende kanttekeningen bij Openb. 6:12 “Het zesde zegel geopend had => Waarop gevolgd is de opkomst in het Oosten, niet alleen der Mohammedanen, maar vooral van den Roomsen antichrist in het Westen, die met een geestelijke tirannie zichzelf verheft boven al wat God genoemd wordt, en zichzelf in den tempel Gods voor een God op aarde uitgeeft; onder wie deze grote en verschrikkelijke veranderingen in de Kerk van Christus zijn geschied; namelijk dat de gehele stand derzelve als van zijn plaats is bewogen; dat Christus de Zon der gerechtigheid door den zak der menselijke inzettingen is verduisterd, de Kerk van Christus, die als de maan van Hem alleen haar licht ontvangt, met bloedige vervolgingen is vervuld en roodvervig geworden; dat de sterren, dat is, de herders en leraars, zijn van de hemel, dat is, van de hemelse en geestelijke zorg, tot aardse en wereldse vervallen; dat de hemel als in een rol zou wijken; dat is, dat de heilige Schrift en de hemelse leer van Christus, als een gesloten boek is geworden, en den lidmaten der gemeente verboden en ontnomen; dat eindelijk alle bergen en eilanden, dat is alle prinsen en volken voor zijn heerschappij zouden schrikken. (…)” Zie verder de verschillende kanttekeningen bij de verschillende teksten, waaruit duidelijk blijkt dat als de kanttekenaren spreken over de antichrist, zij de Rooms-Katholieke Kerk op het oog hebben.

Brakel kan wellicht hier volstaan met een simpele constatering zonder verdere uitleg, waardoor hij niet echt overtuigend overkomt, maar dit maakt hij weer goed in zijn verklaring van de Openbaringen. Gemakshalve verwijs ik bij dezen daar naar, want anders wordt de posting nog langer. (Ik weet overigens niet precies wat je bedoelt met de ‘allen/allerlei’ kwestie. Heeft dat hier ook mee te maken, of is dat weer iets anders?)
Ook Matthew Henry waar ik een haast grenzeloos respect voor heb, kan niet hard maken dat de paus de vleesworden van Christus ontkent.
Maar kom dan met argumenten. Nu blijft het bij een constatering….
Nou, bij deze dan: Is er een dogma van de RK dat de vleeswording van Christus ontkent of niet?

Zo ja: Dan is de RK zeer waarschijnlijk de antichrist.
Zo nee: Dan moet je toch onder ogen zien dat het duidelijkste kenmerk toch niet kan slaan op de paus en dat hij dus niet als antichrist gekenmerkt mag worden.
Daarmee ben ik het met je eens. Lees echter nog eens goed wat Calvijn daarover zegt….

Hart. Gr.,
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Lambertus,

Neem me niet kwalijk, maar mij lijkt het niet bepaald een goed idee om mijn identiteit zomaar op internet weer te geven…..

Wat betreft de Twaalf Artikelen: natuurlijk heeft de Rooms-Katholieke Kerk die in haar ‘repertoire’. Maar als je kijkt hoe de Rooms-Katholieke Kerk deze inkleurt dan is het zo duidelijk als het maar zijn kan. Met instemming kan ik dan wat dat betreft Calvijn volgen (wat ik zojuist al aanhaalde): “Hoewel ze [namelijk de Rooms-Katholieke Kerk] belijden dat Christus God èn mens was, houden ze zich toch niet bij de belijdenis die de apostel vereist, want ze beroven Christus van Zijn verdienste. Pausgezinden doen dat door het uitdenken van een vrije wil, menselijke verdiensten om gered te worden, ongegronde manieren van eredienst, boetedoening en voorbede van heiligen. Dan heeft Christus weinig meer in te brengen!”

Hart. Gr.,
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Dan moet je 't wel goed doen, Lambertus...

Je plaatst in het Latijn (zonder s Leonius! waarom sterft die fout nooit uit???) de Belijdenis van Nicea (onvolledig overigens, je citeert tot halverwege het gedeelte over de Heilige Geest), en geeft vervolgens de vertaling van de Apostolische Geloofsbelijdenis!

Is verder niet heel erg, want de RKK erkent Nicea natuurlijk ook, evenals de Belijdenis van Athanasius. Zo hebben we (de reformatorische kerken) ook met de RKK 3 formulieren van enigheid ;)

Een volgende stap is dan natuurlijk de interpretatie van deze 'formulieren', maar dat kunnen we hier misschien beter laten rusten?

[Aangepast op 8/6/05 door Corydoras]
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste Corydoras,
(zonder s Leonius! waarom sterft die fout nooit uit???)
Oeps, dat wist ik niet… Ik plakte die s eigenlijk automatisch erbij omdat je bijvoorbeeld ook Nederlands zegt en Duits. Daar zie je de s wel terugkeren ;)
Zo hebben we (de reformatorische kerken) ook met de RKK 3 formulieren van enigheid
Dit is anders toch ook echt een foutje… Maarre…je hebt gelijk dat we de interpretatie van de formulieren in deze topic beter kunnen laten rusten. Wel is het zo dat de ‘oudvaders’ duidelijk meenden dat de Rooms-Katholieke Kerk de belijdenissen verkeerd interpreteerden en dat ze daarom vonden dat de Rooms-Katholieke Kerk daarom de antichrist wel moest zijn.

Hart. Gr.,
Plaats reactie