Komen tot Christus

Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door memento
Stel dat ds. Mallan het volgende zou zeggen:
Geliefden, och Jezus zegt: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Dat u toch vluchten zou naar Jezus en U legt uw vinger bij dit Woord en roept het uit: lieve Heere, maak toch schoon schip, reinig mij geheel en vernieuw het binnenste in mij!

Dan zouden we een gat in de lucht springen. Maar als ik het met andere woorden aanhaal, maar dan gezegd door Henk Binnendijk, met termen die hetzelfde betekenen, maar op voorhand verdacht zijn, is het ineens verstandelijk.
Het grote verschil tussen die 2 is dat je bij de ene bidt en hoopt op verhoring, en dat je bij de ander een gelovige bent...
Sluit dit precies hier op aan, wat ik zojuist las van een gereformeerd predikant?
Lees het mensen! Het verschil tussen evangelisch en gereformeerd aan het licht gesteld.
Zo nog wel op veel meer punten.

Het hoofdbeginsel van het christelijke geloof is dat de Schrift als het onfeilbare Woord van God de regel is voor ons geloof en leven. De Schrift bepaalt de inhoud van ons geloof en de wijze van onze levenswandel. Een waarachtig geloof is een doorleefd geloof, maar alleen uit de Schrift weten we wat de inhoud is van de christelijke geloofservaring. Het evangelische christendom is doorgaans sterk ondogmatisch. Onzekerheid aangaande de inhoud van het christelijke geloof wordt niet bezwaarlijk geacht. Soms wordt het zelfs als een plus gezien. Onzekerheid aangaande het eigen christen-zijn acht men per definitie onjuist. In de Bijbel zelf ligt dit geheel anders. Een christen kan door twijfel aangaande de waarachtigheid van de Schrift worden overvallen. In het licht van de Schrift zelf is er voor deze twijfel echter geen enkele grond. Dat kunnen we niet zeggen als het ontbreekt aan twijfel aan het eigen christen-zijn. Men kan menen een kind van God te zijn, terwijl dat niet zo is. De gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden spreekt hierin duidelijke taal.
Dat brengt mij bij de naar mijn overtuiging grootste
dreiging die uit de evangelische beweging op ons afkomt, namelijk dat de ervaring heerst over de Schrift. Mensen getuigen van hun geloof, spreken over hun omgang met God, maar stellen niet de vraag of hun geloof wel gewerkt is door de Heilige Geest. De kern van het geloof lijkt te zijn dat men gelooft dat men een kind van God is. De vraag naar de toe-eigening van het heil moet zo snel mogelijk beantwoord worden. Je mag geloven en je moet geloven, zo wordt er gezegd. Helaas wordt het vaak niet erg duidelijk wat je nu feitelijk moet geloven, behalve dan dat je er vooral niet aan moet twijfelen dat het goed met je zit en God je aanvaard heeft. Toen echter de kamerling uit de mond van Filippus hoorde dat hij alleen gedoopt kon worden als hij van ganser harte geloofde, antwoordde hij niet: `Ik geloof dat ik een kind van God ben', maar `Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is.' De kern van het ware geloof is niet de overtuiging dat ik Gods kind ben, maar de overtuiging dat Jezus de Zoon van God is. Deze overtuiging is een zaak die ons tot in het diepst van ons innerlijk heeft geraakt. Heel mooi is dat door de Engelse predikant Toplady verwoord in het gezang waarvan het eerste couplet luidt:

Vaste Rots van mijn behoud, als de zonde mij benauwt, laat mij steunen op Uw trouw, laat mij rusten in Uw schauw,waar het bloed, door U gestort, mij de bron des levens wordt.

De Schrift leert ons zeer duidelijk dat een mens van zichzelf kan geloven dat hij een kind van God is zonder dat het zo is. We mogen niet voorbijgaan aan de mogelijkheid van zelfbedrog. Wie belijdt dat hij de Heere toebehoort, dient zichzelf te onderzoeken of zijn geloof de kenmerken vertoont van het geloof dat de Heilige Geest in Gods kinderen werkt. Het ware geloof wordt in de diepte geleerd. Zo worden we ontdekt aan de ernst van onze zonde. Daar leren we de kracht van Gods beloften en van Zijn genade in Christus verstaan. Is dat het geval, dan krijgt Gods Woord in ons leven heerschappij, wat blijkt uit onze handel en wandel. U herkent de bekende drie stukken van de Heidelbergse Catechismus. Met Kohlbrugge zeg ik: `De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast, mijn kinderen.' Wij kunnen de kracht van het Evangelie slechts verstaan als wij geleerd hebben wat het wil zeggen dat wij totaal verdorven zijn. Als Adam niet wordt geleerd, wordt Christus nimmer in der waarheid begeerd. Het ware christelijke geloof bestaat uit het kennen van twee personen: Adam en Christus. Adam en ons aller verlorenheid en Jezus Christus en de gelukzaligheid van allen die door het levende geloof hun zaligheid in Hem gevonden hebben.
Adorote

Bericht door Adorote »

Hoe het komen tot Christus nou echt plaatsvindt heb ik in de veelheid van woorden nog niet gezien.

Weet men dat wel wat dat is ----komen tot Christus----!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Hoe het komen tot Christus nou echt plaatsvindt heb ik in de veelheid van woorden nog niet gezien.

Weet men dat wel wat dat is ----komen tot Christus----!
Dat is ernstig...
Voor je het nog niet wist: het is geloven in Hem als enige verlosser en zaligmaker van al onze zonden. De Weg terug tot de Vader. Komen tot Christus is Hem vertrouwen, Hem aanvaarden als zaligmaker van mijn zonden, als Heer en Koning, niet alleen van de wereld maar ook van mijn leven. Door dat geloof vind er een ruil plaats: Hij mijn zonden en ik Zijn gerechtigheid.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door memento
Stel dat ds. Mallan het volgende zou zeggen:
Geliefden, och Jezus zegt: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Dat u toch vluchten zou naar Jezus en U legt uw vinger bij dit Woord en roept het uit: lieve Heere, maak toch schoon schip, reinig mij geheel en vernieuw het binnenste in mij!

Dan zouden we een gat in de lucht springen. Maar als ik het met andere woorden aanhaal, maar dan gezegd door Henk Binnendijk, met termen die hetzelfde betekenen, maar op voorhand verdacht zijn, is het ineens verstandelijk.
Het grote verschil tussen die 2 is dat je bij de ene bidt en hoopt op verhoring, en dat je bij de ander een gelovige bent...
Sluit dit precies hier op aan, wat ik zojuist las van een gereformeerd predikant?
Lees het mensen! Het verschil tussen evangelisch en gereformeerd aan het licht gesteld.
Zo nog wel op veel meer punten.

Het hoofdbeginsel van het christelijke geloof is dat de Schrift als het onfeilbare Woord van God de regel is voor ons geloof en leven. De Schrift bepaalt de inhoud van ons geloof en de wijze van onze levenswandel. Een waarachtig geloof is een doorleefd geloof, maar alleen uit de Schrift weten we wat de inhoud is van de christelijke geloofservaring. Het evangelische christendom is doorgaans sterk ondogmatisch. Onzekerheid aangaande de inhoud van het christelijke geloof wordt niet bezwaarlijk geacht. Soms wordt het zelfs als een plus gezien. Onzekerheid aangaande het eigen christen-zijn acht men per definitie onjuist. In de Bijbel zelf ligt dit geheel anders. Een christen kan door twijfel aangaande de waarachtigheid van de Schrift worden overvallen. In het licht van de Schrift zelf is er voor deze twijfel echter geen enkele grond. Dat kunnen we niet zeggen als het ontbreekt aan twijfel aan het eigen christen-zijn. Men kan menen een kind van God te zijn, terwijl dat niet zo is. De gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden spreekt hierin duidelijke taal.
Dat brengt mij bij de naar mijn overtuiging grootste
dreiging die uit de evangelische beweging op ons afkomt, namelijk dat de ervaring heerst over de Schrift. Mensen getuigen van hun geloof, spreken over hun omgang met God, maar stellen niet de vraag of hun geloof wel gewerkt is door de Heilige Geest. De kern van het geloof lijkt te zijn dat men gelooft dat men een kind van God is. De vraag naar de toe-eigening van het heil moet zo snel mogelijk beantwoord worden. Je mag geloven en je moet geloven, zo wordt er gezegd. Helaas wordt het vaak niet erg duidelijk wat je nu feitelijk moet geloven, behalve dan dat je er vooral niet aan moet twijfelen dat het goed met je zit en God je aanvaard heeft. Toen echter de kamerling uit de mond van Filippus hoorde dat hij alleen gedoopt kon worden als hij van ganser harte geloofde, antwoordde hij niet: `Ik geloof dat ik een kind van God ben', maar `Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is.' De kern van het ware geloof is niet de overtuiging dat ik Gods kind ben, maar de overtuiging dat Jezus de Zoon van God is. Deze overtuiging is een zaak die ons tot in het diepst van ons innerlijk heeft geraakt. Heel mooi is dat door de Engelse predikant Toplady verwoord in het gezang waarvan het eerste couplet luidt:

Vaste Rots van mijn behoud, als de zonde mij benauwt, laat mij steunen op Uw trouw, laat mij rusten in Uw schauw,waar het bloed, door U gestort, mij de bron des levens wordt.

De Schrift leert ons zeer duidelijk dat een mens van zichzelf kan geloven dat hij een kind van God is zonder dat het zo is. We mogen niet voorbijgaan aan de mogelijkheid van zelfbedrog. Wie belijdt dat hij de Heere toebehoort, dient zichzelf te onderzoeken of zijn geloof de kenmerken vertoont van het geloof dat de Heilige Geest in Gods kinderen werkt. Het ware geloof wordt in de diepte geleerd. Zo worden we ontdekt aan de ernst van onze zonde. Daar leren we de kracht van Gods beloften en van Zijn genade in Christus verstaan. Is dat het geval, dan krijgt Gods Woord in ons leven heerschappij, wat blijkt uit onze handel en wandel. U herkent de bekende drie stukken van de Heidelbergse Catechismus. Met Kohlbrugge zeg ik: `De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast, mijn kinderen.' Wij kunnen de kracht van het Evangelie slechts verstaan als wij geleerd hebben wat het wil zeggen dat wij totaal verdorven zijn. Als Adam niet wordt geleerd, wordt Christus nimmer in der waarheid begeerd. Het ware christelijke geloof bestaat uit het kennen van twee personen: Adam en Christus. Adam en ons aller verlorenheid en Jezus Christus en de gelukzaligheid van allen die door het levende geloof hun zaligheid in Hem gevonden hebben.
kan wel wezen dat hij blij is met de heidelberger maar volgens mij is deze zin strijdig met zondag 1`

De kern van het ware geloof is niet de overtuiging dat ik Gods kind ben, maar de overtuiging dat Jezus de Zoon van God is.

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven a, niet mijn b, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben c, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald d en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft e, en alzo bewaart f, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan g, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet h; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert i, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt k.

DAt is meer dan alleen geloven dat Christus is de Zaligmaker. De duivel geloofd ook dat Christus de Zoon van God is. En ik denk dat er vele farizeeen waren die het ook wisten/geloofden.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MatthijsSluit dit precies hier op aan, wat ik zojuist las van een gereformeerd predikant?
Lees het mensen!
Nou, als dat van een Gereformeerde predikant is, eet ik mijn schoen op!
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MatthijsSluit dit precies hier op aan, wat ik zojuist las van een gereformeerd predikant?
Lees het mensen!
Nou, als dat van een Gereformeerde predikant is, eet ik mijn schoen op!
je moet de e weghalen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door jacob.....DAt is meer dan alleen geloven dat Christus is de Zaligmaker. De duivel geloofd ook dat Christus de Zoon van God is. En ik denk dat er vele farizeeen waren die het ook wisten/geloofden.
Daar heb je een goed punt, Jacob.
Luther zegt: er wordt te weinig het woordje "mijn" gebruikt.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door memento
Stel dat ds. Mallan het volgende zou zeggen:
Geliefden, och Jezus zegt: Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
Dat u toch vluchten zou naar Jezus en U legt uw vinger bij dit Woord en roept het uit: lieve Heere, maak toch schoon schip, reinig mij geheel en vernieuw het binnenste in mij!

Dan zouden we een gat in de lucht springen. Maar als ik het met andere woorden aanhaal, maar dan gezegd door Henk Binnendijk, met termen die hetzelfde betekenen, maar op voorhand verdacht zijn, is het ineens verstandelijk.
Het grote verschil tussen die 2 is dat je bij de ene bidt en hoopt op verhoring, en dat je bij de ander een gelovige bent...
Sluit dit precies hier op aan, wat ik zojuist las van een gereformeerd predikant?
Lees het mensen! Het verschil tussen evangelisch en gereformeerd aan het licht gesteld.
Zo nog wel op veel meer punten.

Het hoofdbeginsel van het christelijke geloof is dat de Schrift als het onfeilbare Woord van God de regel is voor ons geloof en leven. De Schrift bepaalt de inhoud van ons geloof en de wijze van onze levenswandel. Een waarachtig geloof is een doorleefd geloof, maar alleen uit de Schrift weten we wat de inhoud is van de christelijke geloofservaring. Het evangelische christendom is doorgaans sterk ondogmatisch. Onzekerheid aangaande de inhoud van het christelijke geloof wordt niet bezwaarlijk geacht. Soms wordt het zelfs als een plus gezien. Onzekerheid aangaande het eigen christen-zijn acht men per definitie onjuist. In de Bijbel zelf ligt dit geheel anders. Een christen kan door twijfel aangaande de waarachtigheid van de Schrift worden overvallen. In het licht van de Schrift zelf is er voor deze twijfel echter geen enkele grond. Dat kunnen we niet zeggen als het ontbreekt aan twijfel aan het eigen christen-zijn. Men kan menen een kind van God te zijn, terwijl dat niet zo is. De gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden spreekt hierin duidelijke taal.
Dat brengt mij bij de naar mijn overtuiging grootste
dreiging die uit de evangelische beweging op ons afkomt, namelijk dat de ervaring heerst over de Schrift. Mensen getuigen van hun geloof, spreken over hun omgang met God, maar stellen niet de vraag of hun geloof wel gewerkt is door de Heilige Geest. De kern van het geloof lijkt te zijn dat men gelooft dat men een kind van God is. De vraag naar de toe-eigening van het heil moet zo snel mogelijk beantwoord worden. Je mag geloven en je moet geloven, zo wordt er gezegd. Helaas wordt het vaak niet erg duidelijk wat je nu feitelijk moet geloven, behalve dan dat je er vooral niet aan moet twijfelen dat het goed met je zit en God je aanvaard heeft. Toen echter de kamerling uit de mond van Filippus hoorde dat hij alleen gedoopt kon worden als hij van ganser harte geloofde, antwoordde hij niet: `Ik geloof dat ik een kind van God ben', maar `Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is.' De kern van het ware geloof is niet de overtuiging dat ik Gods kind ben, maar de overtuiging dat Jezus de Zoon van God is. Deze overtuiging is een zaak die ons tot in het diepst van ons innerlijk heeft geraakt. Heel mooi is dat door de Engelse predikant Toplady verwoord in het gezang waarvan het eerste couplet luidt:

Vaste Rots van mijn behoud, als de zonde mij benauwt, laat mij steunen op Uw trouw, laat mij rusten in Uw schauw,waar het bloed, door U gestort, mij de bron des levens wordt.

De Schrift leert ons zeer duidelijk dat een mens van zichzelf kan geloven dat hij een kind van God is zonder dat het zo is. We mogen niet voorbijgaan aan de mogelijkheid van zelfbedrog. Wie belijdt dat hij de Heere toebehoort, dient zichzelf te onderzoeken of zijn geloof de kenmerken vertoont van het geloof dat de Heilige Geest in Gods kinderen werkt. Het ware geloof wordt in de diepte geleerd. Zo worden we ontdekt aan de ernst van onze zonde. Daar leren we de kracht van Gods beloften en van Zijn genade in Christus verstaan. Is dat het geval, dan krijgt Gods Woord in ons leven heerschappij, wat blijkt uit onze handel en wandel. U herkent de bekende drie stukken van de Heidelbergse Catechismus. Met Kohlbrugge zeg ik: `De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast, mijn kinderen.' Wij kunnen de kracht van het Evangelie slechts verstaan als wij geleerd hebben wat het wil zeggen dat wij totaal verdorven zijn. Als Adam niet wordt geleerd, wordt Christus nimmer in der waarheid begeerd. Het ware christelijke geloof bestaat uit het kennen van twee personen: Adam en Christus. Adam en ons aller verlorenheid en Jezus Christus en de gelukzaligheid van allen die door het levende geloof hun zaligheid in Hem gevonden hebben.
kan wel wezen dat hij blij is met de heidelberger maar volgens mij is deze zin strijdig met zondag 1`

De kern van het ware geloof is niet de overtuiging dat ik Gods kind ben, maar de overtuiging dat Jezus de Zoon van God is.

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven a, niet mijn b, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben c, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald d en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft e, en alzo bewaart f, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan g, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet h; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert i, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt k.

DAt is meer dan alleen geloven dat Christus is de Zaligmaker. De duivel geloofd ook dat Christus de Zoon van God is. En ik denk dat er vele farizeeen waren die het ook wisten/geloofden.
jij begrijpt het denk ik niet helemaal.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24625
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Kom op Matthijs leg het hem uit. Hij kan 72 uur niet reageren (waarom eigenlijk niet?) dus je kunt er een monoloog van maken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door refo
Kom op Matthijs leg het hem uit. Hij kan 72 uur niet reageren (waarom eigenlijk niet?) dus je kunt er een monoloog van maken.
zal de predikant zondag 1 ontkennen?
Hij heeft het over de Kern van het geloof.
Het absoluut belangrijk dat Jezus de Zoon van God is. Als dat niet zo was, dan kon er namelijk geen mens zalig worden.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door refo
Kom op Matthijs leg het hem uit. Hij kan 72 uur niet reageren (waarom eigenlijk niet?) dus je kunt er een monoloog van maken.
Als Luther mee zou doen zou hij ws ook staff warnings gekregen hebben! haha.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24625
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Verder wil ik er op wijzen dat deze topic heet 'komen tot Christus'.

Wat willen we nou eigenlijk? Dat er veel mensen tot Hem gaan? Of dat er alleen mensen tot Hem gaan die in ons beeld geschikt zijn, wat de definitie daarvan ook moge zijn.

Er zijn maar weinig mensen die de Heere Jezus afwees toen Hij op aarde was: Gij verhindert anderen in te gaan! Moet je eens indenken! Mensen kunnen andere mensen verhinderen in te gaan! Daar moet ik altijd aan denken als binnen de GG gezegd wordt: jamaar, het plaatsmakend werk, waar is dat? Een andere manier van zeggen: wacht nog maar even af, tot je meer geschikt bent dan ik nu vind dat je bent. Staat iemand op het punt tot Jezus te gaan dan zeg je: ga! En niet: zit je haar wel goed?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Maargoed, het ging over het verschil tussen Henk Binnendijk en Ds Mallan.
Twee totaal verschillende mensen.
Om daar meteen het verschil tussne bidder en gelovige aan vast te koppelen, gaat me wat te ver.
Bidden is namelijk geloven. Heb 11:6 Maar zonder geloof is het onmogelijk [Gode] te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door refo
Verder wil ik er op wijzen dat deze topic heet 'komen tot Christus'.

Wat willen we nou eigenlijk? Dat er veel mensen tot Hem gaan? Of dat er alleen mensen tot Hem gaan die in ons beeld geschikt zijn, wat de definitie daarvan ook moge zijn.

Er zijn maar weinig mensen die de Heere Jezus afwees toen Hij op aarde was: Gij verhindert anderen in te gaan! Moet je eens indenken! Mensen kunnen andere mensen verhinderen in te gaan! Daar moet ik altijd aan denken als binnen de GG gezegd wordt: jamaar, het plaatsmakend werk, waar is dat? Een andere manier van zeggen: wacht nog maar even af, tot je meer geschikt bent dan ik nu vind dat je bent. Staat iemand op het punt tot Jezus te gaan dan zeg je: ga! En niet: zit je haar wel goed?
Dus pak het maar en grijp het maar?


Ik geloof beste Refo, als Christus in je ziel Zich openbaart, in je ellende, dat je niets anders meer kunt dan gelovig tot Hem de toevlucht nemen. Dan is er geen mens die dat tegen kan houden hoor. Het werk van de Heilige Geest is onwederstandelijk! Wat niet van de Heilige Geest is, is wederstandelijk!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MatthijsDus pak het maar en grijp het maar?


Ik geloof beste Refo, als Christus in je ziel Zich openbaart, in je ellende, dat je niets anders meer kunt dan gelovig tot Hem de toevlucht nemen. Dan is er geen mens die dat tegen kan houden hoor. Het werk van de Heilige Geest is onwederstandelijk! Wat niet van de Heilige Geest is, is wederstandelijk!
Jawel:

Hnd 7:51 ¶ Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.

Het komt toch tot een aangrijpen, een aanvaarden. God dringt ons iedere zondag. Wie niet gelooft, wederstaat God.
God trekt, en dan lopen we Hem na.
Matthijs, we moeten het werk doen van van een evangelist, leiden tot Jezus. Joh 1:46 (1-47) En Nathanael zeide tot hem: Kan uit Nazareth iets goeds zijn? Filippus zeide tot hem: Kom en zie.

[Aangepast op 14/3/05 door Miscanthus]
Plaats reactie