wie heeft dit gezegd?

gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door visje
Oorspronkelijk gepost door gravo
Oorspronkelijk gepost door anemoon
ook ik vind het moeilijk om al die (lange) discussie en woordwisselingen uit mijn hoofd te onthouden

maar ik wil wel proberen een beetje toe te lichten waarom ik die vraag stelde

het is me de laatste jaren heel vaak opgevallen dat wij, reformatorische of anderzinds kerkelijke nederlanders, waarbij ik ook mezelf insluit, moeilijk in staat zijn om datgene wat er in de bijbel staat, gewoon letterlijk te nemen

anders gezegd: wij zijn zo 'gehersenspoeld' (en dit bedoel ik niet bij voorbaat negatief) dat we nog maar amper in staat zijn om de bijbel onbevangen te lezen

anders gezegd:
ik ben een beetje bang geworden van al te veel geredeneer en ge-uitleg (hoewel ik dit ook al weer niet bij voorbaar negatief wil duiden)

anders gezegd: ik wil graag een pleidooi voeren voor het opnieuw onbevangen, onbevooroordeeld lezen van de bijbel
en
wat er staat gewoon laten staan of letterlijk nemen, en dat niet alleen maar ook gewoon kinderlijk geloven...

nogmaals: lees hierin aub geen veroordeling naar wie dan ook, lees het positief please!
Een hartstochtelijk pleidooi, maar ..eh..: kun je misschien een concreet voorbeeld geven, waarvan jij vind dat de Bijbel op dat punt gewoon letterlijk genomen moet worden. Ik ben namelijk benieuwd naar je onbevangen en onbevooroordeelde manier van lezen. Het klinkt goed.
Laat ons even meegenieten. Wellicht zijn wij ook 'gehersenspoeld' en zijn wij inderdaad amper in staat om de Bijbel onbevangen te lezen. Ik leer graag bij, zie je.

Gravo
Een voorbeeld

Joh. 3vers16
Want alzo lief heeft God de WERELD gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe+

1 Joh. 2vers2
En Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden DER GEHELE WERELD.

Dit lees ik dus letterlijk, dat Christus gestorven is voor de zonden van alle mensen. Niet alle mensen zullen zalig worden omdat ze niet allen in Hem geloven zullen.

Van ´de kerk´mag ik dit dus niet letterlijk lezen, maar moet ik voor DE GEHELE WERELD , de uitverkorenen lezen.

Ik denk dat Anemoon dit bedoelt~???
Een heel sprekend voorbeeld! Ik ben ook geneigd om de woorden van 1 Joh, 2,2 te nemen zoals ze er staan. Echter ik ben me er ook van bewust, dat er andere Schriftgedeelten zijn, die toch een ander accent hebben.

Waar ik voor pleit is een omgang met de Bijbel, waarbij we elke tekst voluit lezen, zoals die er staat. Met alle vragen en onduidelijkheden, die er bij horen. Dan zullen er dus tegenstrijdigheden op ons afkomen (waarvan ik geloof dat ze voor God niet tegenstrijdig zijn), maar die kennelijk door ons mensen niet opgelost kunnen worden. Paradoxen dus.

Wat ik maar al te vaak tegen kom is de krampachtige systematisering van de soms moeiljike verschilledne accenten die in de Bijbel voorkomen. Die scholastiek, waarbij de bijbelse boodschap beslist in een kloppend dogmatisch systeem moet worden ondergebracht leidt maar al te vaak tot een afzwakken van op zich sterke teksten, wanneer ze niet in het systeem passen. Een soort sluipende schriftkritiek eigenlijk.

Bv: 1 Joh. 2,2: vanwege het dogma dat niet alle mensen zalig zullen worden lijkt het alleen maar zo dat Christus een verzoening is voor de zonde van de gehele wereld. We verdenken deze tekstwoorden ervan dat ze een schijngestalte zijn en dat ze eigenlijk wat anders bedoelen dan wat er staat.

Gravo

[Aangepast op 14/7/04 door gravo]
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
beste gravo

hier speciaal voor jou een kleine test:

wat denk je bij het lezen van deze woorden:
'kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven' ?

kun je omschrijven wat er dan precies in je gedachten is of komt? nee, niet te lang denken, wat is je 1e spontane gedachte bij deze woorden?

benieuwd naar je reactie,
groetjes van anemoon
Poeh..en dat op de vroege morgen!

Mijn eerste reactie is: Heerlijk, een uitweg! Niet altijd betrek ik het direkt op mijzelf. Ik denk dan ook vaak aan al die mensen, waarvan ik weet en zie dat ze zo dodelijk moe door het leven gaan. Door verkeerde beslissingen, door ontrouw, door zonde, maar ook door het kwaad, de teleustellingen, ziekte, depressie, angst en verdriet. Die woorden hebben zo'n brede strekking (allen die vermoeid en belast zijn). In gedachten zie ik daar een wijd armgebaar bij. De wijde omgevingen van alle mensen die op enigerlei wijze beladen zijn of belast worden naar één punt, Jezus Christus zelf, genodigd.

Ik word er dus blij en hoopvol van. Het is voor mezelf een ontwijfelbaar getuigenis waardoor ik werkelijk te weten kan komen Wie Jezus is en wat Hij ten diepste wil. Mijn twijfel, onrust of angst om me aan Hem over te geven worden erdoor weggenomen.

Maar het stelt me ook gerust ten aanzien van mensen, die Hem nog niet kennen. In deze woorden blijkt dat er geen belemmeringen door Hem zullen worden opgeworpen voor mensen, die zich met al hun moeheid en last tot Hem wenden.

(Ook mensen, die een 'verwarde' stemming hebben)

[Aangepast op 15/7/04 door gravo]
lo-ruchama

Bericht door lo-ruchama »

Even terug naar de 'oude' discussie. De vraag is/was: Kan God verheerlijkt worden door het (ver)oordelen van zondige mensen?

De volgende opinie komt bij wat mensen voor (hier een citaat van David J, maar er zijn er wel meer die dit beamen) De redenatie dat de verdoemenis van degenen die geweigerd hebben God te erkennen tot eer van God zou zijn wil er bij mij ook slecht in.
Nu ben ik benieuwd hoe deze mensen omgaan met Exodus 5:1 Toen zong Mozes en de kinderen Israëls den HEERE dit lied, en spraken, zeggende: Ik zal den HEERE zingen; want Hij is hogelijk verheven! Het paard en zijn ruiter heeft Hij in de zee geworpen. Hier gaat het ook over de vernietiging van mensen die niet in Hem wilden geloven en die om hun ongeloof gedood werden.

Is hier geen sprake van een oordeel van zondige mensen? Tegenstanders van God die Hij straft?

Het mag er dan niet ingaan bij ons, maar het staat er mijns inziens duidelijk genoeg. Ik geef toe, van redeneren ben ik niet helemaal vrij, maar het lijkt me heel erg dicht bij de Bijbel...

Ben benieuwt naar jullie reactie,
Lootje
jacob

Bericht door jacob »

Ook bij wil het er niet graag in, maar ik las gisteren romeinen 9

en daar staat dit o.a

14 ¶ Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
24 Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
Plaats reactie