Je beleeft de vierschaar wel degelijk, maar wel zonder dat je het weet dat je erin zit. Het is beslist geen optel sommetje. Dus van: Ik zit nu in de vierschaar. Dan word ik nu word veroordeeld door de Wet. Straks ga ik buigen onder de Wet. En dan word ik vrijgesproken. De vierschaar beleving is wel degelijk wat emoties losmaakt. Je hebt gezondigd tegen een goeddoende God. Gezondigd tegen God die het beste met je voor heeft. Gezondigd tegen een zeer heilig God. Gezondigd tegen een rechtvaardig God, Die de schuldige niet onschuldig houdt. Gezondigd tegen God die al jouw liefde waardig is. Je krijgt dus God te zien, en dan zie je ook wie jezelf bent, wie je geworden bent krachtens je afkomst uit paradijs. (volgens mij kunnen we hier ook wel weer een ellenlange discussie overhouden, want niet iedereen zal het mij eens zijn, dat je ook weer teruggeleid wordt naar het paradijs, de diepe val in Adam.) We zijn Gods beeld moedwillig verloren in de staat der rechtheid. We waren naar Zijn evenbeeld geschapen, en we wilden we als God zijn. Geen één mens uitgezonderd hoor! Pim, geeft dat geen smart in het hart? Daar word je toch klein onder? Maakt dat o.a. geen emoties los?Waar ik een beetje naar toe wil, is dat ik het idee krijg dat men wel erkent dat de vierschaar geen emotionele toestand is, waarvan je het op dat moment door hebt, je moet het dus achteraf concluderen. Is er dan geen gevaar dat je zekerheid gaat zoeken in het feit of je al dan niet een vierschaarbeleving hebt meegemaakt?
De zekerheid van Gods ware volk ligt niet in die vierschaarbeleving hoor. De zekerheid ligt niet in je zondenkennis. De zekerheid ligt niet in je verdoemelijk voor God zijn. De zekerheid ligt ook niet in tranen. De zekerheid ligt ook niet in nachten wakker liggen. De zekerheid ligt ook niet in je zwarte pakkie. Maar ook niet in je geloof!!! Waar dan wel in? De zekerheid ligt enkel en alleen in Christus Zelf. Nergens anders in! Als we de psalmen lezen, waar we Gods ware volk in het hart kijken, dan hoort de vierschaarbeleving er wel bij. Kennen we iets van de bevindingen uit de psalmen?
Gena, o God, gena, hoor mijn gebed.
Verschoon mij toch naar Uw barmhartigheden.
Delg uit mijn schuld, vergeef mijn overtreden:
Uw goedheid wordt noch paal, noch perk gezet.
Ai, was mij wel van ongerechtigheid;
Mijn schuld is zwaar, ik heb Uw wet geschonden;
Zie mijn berouw, hoor, hoe een boetling pleit,
En reinig mij van al mijn vuile zonden.
Want ik gevoel de grootheid van mijn kwaad;
Mijn zonde zie 'k mij steeds voor ogen zweven.
'k Heb tegen U, ja U alleen, misdreven.
Uw wil en wet, hoe heilig, stout versmaad,
Ik heb gedaan, wat kwaad was in Uw oog;
Dies ben ik, HEER', Uw gramschap dubbel waardig!
'k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog.
Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.
Waarom zoveel woorden David? Je moet gewoon geloven dat Christus jouw zonden vergeven heeft, toch?
Uiteraard de één zal dieper en langer de vierschaar beleven dan de ander, en ik kan mij niet voorstellen dat de Heilige Geest een mens God als Rechter over zal slaan. Geloof ik niets van.
Mag ik zo vrij zijn, om enkele vragen te stellen? Ik heb deze al wel eens eerder gesteld. Uiteraard komen ze mijzelf ook toe. Beantwoord de vragen vanavond voor God in het gebed. En eerlijk zijn hoor!! God kent je hart, dus liegen en huichelen heeft geen zin, wees maar eerlijk. God houdt van eerlijke mensen voor Hem.
Ken ik, ken jij God echt? Heb je door de Heilige Geest ontvangen levende indrukken in je ziel van Gods heiligheid, Gods majesteit, Gods recht, Gods barmhartigheid en in Zijn genade? Heb je die genade ervaren? Ken je God in Christus?
Ken ik, ken jij iets van de ware vrede met God? We leven van nature in onvrede. We leven van nature in zonden. Maar als God komt om ons van die brede weg af te halen en te doen wandelen op die smalle weg naar de hemel, dan komt er een ogenblik dat je vrede met God krijgt, dan ga je daar naar verlangen, naar de vrede met God. Weet je daarvan, van verzoening door het bloed van Christus?
Heb ik, heb jij de Heere lief? Kun je zeggen met de dichter van psalm 116 “Ik heb lief, want de HEERE hoort mijn stem, mijn smekingen;â€