Vierschaar

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Waar ik een beetje naar toe wil, is dat ik het idee krijg dat men wel erkent dat de vierschaar geen emotionele toestand is, waarvan je het op dat moment door hebt, je moet het dus achteraf concluderen. Is er dan geen gevaar dat je zekerheid gaat zoeken in het feit of je al dan niet een vierschaarbeleving hebt meegemaakt?
Je beleeft de vierschaar wel degelijk, maar wel zonder dat je het weet dat je erin zit. Het is beslist geen optel sommetje. Dus van: Ik zit nu in de vierschaar. Dan word ik nu word veroordeeld door de Wet. Straks ga ik buigen onder de Wet. En dan word ik vrijgesproken. De vierschaar beleving is wel degelijk wat emoties losmaakt. Je hebt gezondigd tegen een goeddoende God. Gezondigd tegen God die het beste met je voor heeft. Gezondigd tegen een zeer heilig God. Gezondigd tegen een rechtvaardig God, Die de schuldige niet onschuldig houdt. Gezondigd tegen God die al jouw liefde waardig is. Je krijgt dus God te zien, en dan zie je ook wie jezelf bent, wie je geworden bent krachtens je afkomst uit paradijs. (volgens mij kunnen we hier ook wel weer een ellenlange discussie overhouden, want niet iedereen zal het mij eens zijn, dat je ook weer teruggeleid wordt naar het paradijs, de diepe val in Adam.) We zijn Gods beeld moedwillig verloren in de staat der rechtheid. We waren naar Zijn evenbeeld geschapen, en we wilden we als God zijn. Geen één mens uitgezonderd hoor! Pim, geeft dat geen smart in het hart? Daar word je toch klein onder? Maakt dat o.a. geen emoties los?

De zekerheid van Gods ware volk ligt niet in die vierschaarbeleving hoor. De zekerheid ligt niet in je zondenkennis. De zekerheid ligt niet in je verdoemelijk voor God zijn. De zekerheid ligt ook niet in tranen. De zekerheid ligt ook niet in nachten wakker liggen. De zekerheid ligt ook niet in je zwarte pakkie. Maar ook niet in je geloof!!! Waar dan wel in? De zekerheid ligt enkel en alleen in Christus Zelf. Nergens anders in! Als we de psalmen lezen, waar we Gods ware volk in het hart kijken, dan hoort de vierschaarbeleving er wel bij. Kennen we iets van de bevindingen uit de psalmen?

Gena, o God, gena, hoor mijn gebed.
Verschoon mij toch naar Uw barmhartigheden.
Delg uit mijn schuld, vergeef mijn overtreden:
Uw goedheid wordt noch paal, noch perk gezet.
Ai, was mij wel van ongerechtigheid;
Mijn schuld is zwaar, ik heb Uw wet geschonden;
Zie mijn berouw, hoor, hoe een boetling pleit,
En reinig mij van al mijn vuile zonden.

Want ik gevoel de grootheid van mijn kwaad;
Mijn zonde zie 'k mij steeds voor ogen zweven.
'k Heb tegen U, ja U alleen, misdreven.
Uw wil en wet, hoe heilig, stout versmaad,
Ik heb gedaan, wat kwaad was in Uw oog;
Dies ben ik, HEER', Uw gramschap dubbel waardig!
'k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog.
Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.

Waarom zoveel woorden David? Je moet gewoon geloven dat Christus jouw zonden vergeven heeft, toch?

Uiteraard de één zal dieper en langer de vierschaar beleven dan de ander, en ik kan mij niet voorstellen dat de Heilige Geest een mens God als Rechter over zal slaan. Geloof ik niets van.

Mag ik zo vrij zijn, om enkele vragen te stellen? Ik heb deze al wel eens eerder gesteld. Uiteraard komen ze mijzelf ook toe. Beantwoord de vragen vanavond voor God in het gebed. En eerlijk zijn hoor!! God kent je hart, dus liegen en huichelen heeft geen zin, wees maar eerlijk. God houdt van eerlijke mensen voor Hem.

Ken ik, ken jij God echt? Heb je door de Heilige Geest ontvangen levende indrukken in je ziel van Gods heiligheid, Gods majesteit, Gods recht, Gods barmhartigheid en in Zijn genade? Heb je die genade ervaren? Ken je God in Christus?

Ken ik, ken jij iets van de ware vrede met God? We leven van nature in onvrede. We leven van nature in zonden. Maar als God komt om ons van die brede weg af te halen en te doen wandelen op die smalle weg naar de hemel, dan komt er een ogenblik dat je vrede met God krijgt, dan ga je daar naar verlangen, naar de vrede met God. Weet je daarvan, van verzoening door het bloed van Christus?

Heb ik, heb jij de Heere lief? Kun je zeggen met de dichter van psalm 116 “Ik heb lief, want de HEERE hoort mijn stem, mijn smekingen;â€
Liever Turks dan Paaps
memento

Bericht door memento »

Well, laten we voor 2 dingen oppassen:

1) Dat we niet gaan zoeken en staan naar bijzondere verzekeringen of vierschaarbelevingen. We moeten staan naar een rechte verhouding met God, en die kunnen we alleen verkrijgen door geloof in Christus Jezus, en voortvloeiende daaruit een heilig leven. Als een vierschaarbeleving ons te beurt valt is dat mooi, echter het is niet noodzakelijk tot zaligheid. Laat ons dan niet staan naar iets wat een bijzondere gave van God is, maar trachten te doen wat ons geboden word (nl. geloven en heilig leven), in het geloof dat Hij daarin wil medewerken.

2) Dat we geen genoegen nemen met een lichtvaardig geloof. Het is heel makkelijk om te spreken over God als Vader, en over Christus als jouw Middelaar, maar het moet verder komen dan alleen woorden en gevoelens. Het is zo nodig om Hem persoonlijk te kennen. De beste verzekering is de laatste Godsontmoeting.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door memento1Laat ons dan niet staan naar iets wat een bijzondere gave van God is,
Wat bedoel je hiermee?

Het geloof is een bijzondere gave van God.

Ik heb liever het geschonken geloof, hetwelk een gave van God is, dan een eigen bouwsel geloof.

[Aangepast op 16/3/04 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
memento

Bericht door memento »

Wat bedoel je hiermee? Het geloof is een bijzondere gave van God.
Ik bedoel hier heel simpel mee dat geloof iets is wat we allemaal nodig hebben, en dat geloof iets is wat God aan een ieder van ons wil geven. Een bijzondere verzekering is een gave die God alleen uitdeelt als Hij dat nodig acht.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door mementoEen bijzondere verzekering is een gave die God alleen uitdeelt als Hij dat nodig acht.
Het spijt me, maar dit is wat nieuws dat mij ter ore komt.

Bijzondere verzekering. Zou je dat voor mij wat nader willen uitleggen?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door memento1Laat ons dan niet staan naar iets wat een bijzondere gave van God is,
Wat bedoel je hiermee?

Het geloof is een bijzondere gave van God.

Ik heb liever het geschonken geloof, hetwelk een gave van God is, dan een eigen bouwsel geloof.

[Aangepast op 16/3/04 door Matthijs]
Matthijs, soms lijk je wat te willen lezen wat er niet staat.

Er zijn links en rechts klippen!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

(..)
Dat zijn er nogal wat hè? Ik denk echt, dat ze niet gemist zullen worden in het leven van een kind van God. Ken je iets van de vragen, dan ken je denk ook iets van de vierschaar beleving, dat kan niet anders.
Matthijs, waar jij naar toe wilt is dat al Gods kinderen een vierschaarbeleving kennen. Je staat dan erg alleen, want in de literatuur die ik er over gelezen heb wordt het fenomeen wel erkent, maar niet als generiek en normatief genoemd en zo denk ik er ook over.

De vragen die je stelt daar heb ik absoluut geen moeite mee ik ga er hier niet verder persoonlijk op in, maar ze zijn me niet onbekend. Denk je dat ik of wie dan ook er gelukkiger van wordt als ik daar het stikkertje 'vierschaar' opplak? Nee! Daarom doe ik dat ook niet.
En verder: als je die 'extreme' terminologie niet gebruikt kan je dus precies hetzelfde bedoelen?!
Het spijt me, maar zou je hierover iets duidelijk kunnen zijn? Extreme vaktermen? Wat vind je extreem?
Ik quote nu ds C Harinck "In het schema van de vierschaarbeleving zit de theologische fout, dat men de rechtvaardiging door het geloof en de verzekering daarvan door de Heilige Geest met elkaar verwart. Men heeft alles samengebracht in een bepaalde crisiservaring."

Als je zijn hele artikel wil lezen (neem er aub eens de tijd voor! Goed stuk volgens mij!): Lezing Haamstede Conferentie - Vierschaar
Hartelijke groet,

Pim.

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Pim,

Ik heb het vandaag voor de tweede keer weer geluisterd. 2 jaar geleden (in Canada nog wel!) had ik dat ook al eens gedaan, maar het was goed om het nog een keer te doen.

Misschien klinkt het vreemd, maar ik ben er van harte mee eens.

Beweer ik iets, wat haaks staat op zijn schrijven? Of begrijp ik het niet goed? Zou je me dat dan willen aantonen? Misschien dat we elkaar dan toch verkeerd verstaan.. Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Pim,

Ik heb het vandaag voor de tweede keer weer geluisterd. 2 jaar geleden (in Canada nog wel!) had ik dat ook al eens gedaan, maar het was goed om het nog een keer te doen.

Misschien klinkt het vreemd, maar ik ben er van harte mee eens.

Beweer ik iets, wat haaks staat op zijn schrijven? Of begrijp ik het niet goed? Zou je me dat dan willen aantonen? Misschien dat we elkaar dan toch verkeerd verstaan.. Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
Ik denk dat de kern van het misverstand door ds C Harinck weergegeven wordt in de volgende quote:
In het schema van de vierschaarbeleving zit de theologische fout, dat men de rechtvaardiging door het geloof en de verzekering daarvan door de Heilige Geest met elkaar verwart. Men heeft alles samengebracht in een bepaalde crisiservaring
Hiermee geeft hij aan dat de vierschaarbeleving niet iets is wat onmisbaar is.

En verder wat stukken uit de slotconclusie:
De slotconclusie is: De mate van ons geloof beïnvloed wel onze troost en zekerheid, maar niet onze rechtvaardigmaking. De rechtvaardiging voor God vindt plaats bij de eerste geloofsdaad, wanneer de overtuigde zondaar Christus als zijn verlossing aangrijpt. De minste trap van een waar geloof rechtvaardigt voor God. God rechtvaardigt de zondaar, die in Christus gelooft. Hij rekent hen Christus’ gerechtigheid toe. De troost en de zekerheid daarvan wordt door alle gelovigen niet even sterk ervaren. Tot onze troost moet het geloof geoefend worden en de vrijspraak Gods omhelsd worden. Deze zekerheid wordt meestal slechts na veel strijd verkregen.

(..) De Heilige Geest rechtvaardigt niet door Zijn getuigenis in onze harten, maar geeft er de troost van. Het is Christus door het geloof aangegrepen, waardoor wij rechtvaardig worden voor God.
Het verzekerd zijn van de rechtvaardiging en de rechtvaardiging door het geloof in Christus mogen niet met elkaar worden verwisseld. Dan laten wij de rechtvaardigmaking opgaan in een zicht bewust worden rechtvaardig te zijn voor God. Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechtvaardiging door het geloof in Christus. Men berooft dan de verslagen zondaar de troost van het Evangelie, dat een iegelijk die de gekruiste Christus aanschouwt niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben. Zij denken dan, dat zij naast het geloof in Christus nog iets anders tot hun redding nodig hebben. (..)
Ik heb de indruk dat jij in jouw postings toch neigde naar de stelling dat een vierschaarbeleving onmisbaar is in de weg van geloof en bekering. Nogmaals, dit wordt door ds C Harinck m.i. ontkend.
Hartelijke groet,

Pim.

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Volgens mij bedoelt Harinck daarmee, dat er bevindelijke groepen zijn, die menen dat je na de gewone "vierschaarbeleving" ook nog een bijzondere mee moet maken. Bij de eerste omhels je wel Christus door het geloof, maar daarmee ben je nog niet gerechtvaardigd. Bij de tweede moet je de beleving van de rechtvaardiging nog meemaken. Dat is natuurlijk een grote dwaalleer. Door het geloof in Hem, zijn wij gerechtvaardigd, dat is de zuivere leer. Dus we worden één keer gerichts Gods gesteld en niet twee keer. Eén keer vrijgesproken altijd vrijgesproken.

De onderstaande quote van je posting heeft ook met die dwaling te maken. Harinck legt daaruit hoe het wel is.

De Bijbelse Visie van ds Harinck is alsvolgt:

De grote vraag is: Hoe denkt de Schrift hierover?
De Schrift leert ons, dat de Heilige Geest zondaren de weldaden van Christus deelachtig maakt door in hen een waar geloof te werken, dat zich met Christus verenigt.
Daarom zegt de NGB art 22: “Wij geloven, dat om ware kennis van deze grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, dat Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt en niets anders meer buiten Hem zoektâ€
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Matthijs,

Eerlijk gezegd ben jij de eerste (voor mij) die onderscheid maakt tussen tweeerlei vierschaarbeleving.

Het naampje doet er m.i. niet toe, als jij de eerste geloofs omhelzing 'vierschaarbeleving' wil noemen, vind ik het prima. Ik doe het persoonlijk niet, omdat ik noch mijn omgeving er wat mee opschiet.
Hartelijke groet,

Pim.

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Pim, ik geloof niet dat ik helemaal duidelijk was in mijn laatste posting..

Ik hoop deze week nog een helderde reactie te geven..

Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie