Vastgelopen

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Dat vind ik zo moeilijk: Uit mij geen vrucht in der eeuwigheid! Echter, wij moeten wel vruchten van bekering voortbrengen! Wat nu als ik bij mij zelf geen vruchten waarneem?
Ik kan je de lezing over heiliging aanraden bij "Thema's op Prekenweb.nl.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door RefojongereEerst is er het roepen van God door de Wet en het gaan tot Christus door het Evangelie.

Maar vermeng geen wet en evangelie. Eerst wet, dan evangelie.
Ik dacht dat we elkaar wel begrepen nu, maar hier zeg je iets wat ik niet in de Bijbel tegenkom....
nou ik denk dat ik het wel met refojongere eens ben....
beste RJ en Jacob,

ik doelde niet op de verhouding wet en evangelie, maar reageerde op de strofe waarin RJ stelde dat de wet roept en tot Christus leidt. Dat is strikt genomen niet waar.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door RefojongereEerst is er het roepen van God door de Wet en het gaan tot Christus door het Evangelie.

Maar vermeng geen wet en evangelie. Eerst wet, dan evangelie.
Ik dacht dat we elkaar wel begrepen nu, maar hier zeg je iets wat ik niet in de Bijbel tegenkom....
nou ik denk dat ik het wel met refojongere eens ben....
beste RJ en Jacob,

ik doelde niet op de verhouding wet en evangelie, maar reageerde op de strofe waarin RJ stelde dat de wet roept en tot Christus leidt. Dat is strikt genomen niet waar.
Nou hij kan tot Christus leiden. Maar ik denk wel dat het evangelie aannemen niet kan zonder schuld. Waarom een Borg zonder schuld?

Als Jezus zegt Ik ben de Weg, de Waarheid en het leven dan kan een mens zeggen. Kan wel wezen maar ik voel me levend zat. Daarom moet een mens toch weten dat hij schuldig is?

of begrijp ik je nou helemaal niet?
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door jacobAls Jezus zegt Ik ben de Weg, de Waarheid en het leven dan kan een mens zeggen. Kan wel wezen maar ik voel me levend zat. Daarom moet een mens toch weten dat hij schuldig is?
Beste Jacob,

lees het volgende eens:

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Wij weten niet dat wij zijn.....en naakt. Ik raad u dat gij van Mij koopt...... er wordt niet één voorwaarde gesteld. Horen en opendoen. Die wil, kome en neme van het water des levens om niet.
Ieder die hier op OSW post of leest weet dat we zondaren zijn en zonder Christus verloren zijn. Praktijk is dat er niemand zonder missen, begeren of willen tot Christus gaat.

[Aangepast op 13/12/04 door Miscanthus]
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door jacobAls Jezus zegt Ik ben de Weg, de Waarheid en het leven dan kan een mens zeggen. Kan wel wezen maar ik voel me levend zat. Daarom moet een mens toch weten dat hij schuldig is?
Beste Jacob,

lees het volgende eens:

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Wij weten niet dat wij zijn.....en naakt. Ik raad u dat gij van Mij koopt...... er wordt niet één voorwaarde gesteld. Horen en opendoen. Die wil, kome en neme van het water des levens om niet.
Ieder die hier op OSW post of leest weet dat we zondaren zijn en zonder Christus verloren zijn.
Tja ik begrijp wel wat je probeert uit te sluiten. Namelijk een voorwaarde. En weet dat ik een medestander daarin met je bent. Ik heb er een hekel aan als andere voor jou gaan zitten uitmaken of je motieven correct zijn. Alsof motieven uberhaupt correct moeten zijn.....Daar hebben we beide moeite mee in het kerkverband waar we in zitten. MAAR

Het kan niet zijn dat een mens besluit om het maar eens te gaan proberen. Ik geloof niet dat een mens daartoe in staat is. Ik lees in Rom 3 van een mens zeer negatieve zaken.

namelijk

10 Gelijk geschreven is:24) Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is,25) er is niemand, die God zoekt.26)
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden;27) er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf;28) met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn29) is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;30)
16 Vernieling en ellendigheid31) is in hun wegen;
17 En den weg des vredes32) hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods33) voor hun ogen.

mn vers 11

maar goed je geeft ook aan dat de praktijk het missen etc. van God altijd voorkomt. Nou en volgens mij is dat altijd omdat je iets mist. En wat mist een mens dan? m.i. is dat schuld, redding, verlorenheid, ziekte noem maar op.

ik denk niet dat dat voorwaarden zijn. Ik denk ook niet dat een mens die in zijn gemis rond doolt zich zelf gaat onderzoeken of hij wel werkelijk rond doolt. Nee hij gaat redding zoeken. En dat zal hij vinden op grond van de bijbel. geen twijfel aan.

zijn we het nu eens?

met vr gr
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door jacob...ik denk niet dat dat voorwaarden zijn. Ik denk ook niet dat een mens die in zijn gemis rond doolt zich zelf gaat onderzoeken of hij wel werkelijk rond doolt. Nee hij gaat redding zoeken. En dat zal hij vinden op grond van de bijbel. geen twijfel aan.

zijn we het nu eens?

met vr gr
Awel broeder.

maar we lopen wel het gevaar om in de zondaar te blijven ronddolen terwijl we moeten opzien naar Christus.
En als God zegt dat er niemand is die God zoekt, zegt Hij nochtans: de ganse dag heb Ik mijn handen uitgestrekt naar een wederstrevig volk.
refo

Bericht door refo »

Als je zelf Christus kent dan zeg je toch tegen anderen (als je inderdaad 'vastgelopen' bent): Ik ben zo onverstandig geweest, dat ik eerst van alles verzon om Jezus maar te ontlopen. Doen jullie dat toch niet! Allemaal tijdverspilling! Er is maar één Weg en dat is Hij.

Ik ben maar simpel, hoor, maar dan ga je anderen toch niet voorhouden dat ze eerst vastgelopen moeten zijn, dat er eerst plaats moet zijn voor Hem?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

De uitdrukking 'uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid' is een vervloeking die de Heere Jezus sprak tot de vijgeboom. Die was de volgende dag dan ook dood. Het lijkt me daarom geen gezonde bevinding als je dat van jezelf gaat zeggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gian

Bericht door Gian »

Het kan niet zijn dat een mens besluit om het maar eens te gaan proberen. Ik geloof niet dat een mens daartoe in staat is. Ik lees in Rom 3 van een mens zeer negatieve zaken.
OK, maar waar hoor je het Evangelie?;
In de kerk of op een jongerenavond ect.
Waarom ga je naar de kerk?
Juist,
Omdat je God zoekt, of de stem van Christus wil horen.

Laat ik het anders zeggen;
Ik vind het knap als je je leven lang naar de kerk gaat, zonder God ooit nodig gehad te hebben.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door refo
Als je zelf Christus kent dan zeg je toch tegen anderen (als je inderdaad 'vastgelopen' bent): Ik ben zo onverstandig geweest, dat ik eerst van alles verzon om Jezus maar te ontlopen. Doen jullie dat toch niet! Allemaal tijdverspilling! Er is maar één Weg en dat is Hij.

Ik ben maar simpel, hoor, maar dan ga je anderen toch niet voorhouden dat ze eerst vastgelopen moeten zijn, dat er eerst plaats moet zijn voor Hem?
Refo,

Het is geen raad, die je aan anderen geeft, maar het is praktijk. Het is gesteld als Levenswijsheid (als een geloofsbevinding): zij die God vinden, die aan Gods voeten terecht komen zijn eerst vastgelopen in zichzelf. Ze hebben geschreeuwd als een lammetje wat in de struiken zit en mochten zich tegen de Herder aanvleien toen Hij hen opzocht en vond.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door refo

Refo,

Het is geen raad, die je aan anderen geeft, maar het is praktijk. Het is gesteld als Levenswijsheid (als een geloofsbevinding): zij die God vinden, die aan Gods voeten terecht komen zijn eerst vastgelopen in zichzelf. Ze hebben geschreeuwd als een lammetje wat in de struiken zit en mochten zich tegen de Herder aanvleien toen Hij hen opzocht en vond.....
Idd Pim, het is niet zo mooi, (dat we vast moeten lopen), maar wel de bittere werkelijkheid. Er zijn veel obstakels en belemmeringen die weggenomen moeten worden. Allemaal obstakels en belemmeringen van onze kant. Het zou ons tot ootmoed moeten stemmen, maar ook tot verwondering, dat Hij niettemin met zulke onverbeterlijke mensen van doen wil hebben!

Maar genade wordt pas genade als wij niets meer over houden in en van onszelf, en als het ware 'gedwongen' worden om het buiten onszelf te zoeken. "Het leven in eigen hand niet meer kunnen houden", zo drukten de ouden het weleens uit. Om het ware leven te vinden in Hem, die de Weg, de Waarheid en het Leven is!

[Aangepast op 14/12/04 door Majorca]
Plaats reactie