Uit drang tot zelfbehoud

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Inderdaad Maninne!
Andre

Bericht door Andre »

Beste Refojangere,
Mijn gedacht ging uit naar Genesis 32.
Tijdens de worsteling bij Pniel, smeekte Jakob om de zegen.
Ik laat U niet los, tenzij Gij mij zegend. Hij bleef met eerbied gesproken aan Zijn nek hangen.

Dat was/is een drang tot zelfbehoud.
Dan het grote wonder.
De Heere kon wel van Jakob af, maar niet van Zijn woord.
england

Bericht door england »

Dank je wel, Rhode, dat is mooi verwoordt!

Ook denk ik aan een bedelaar. We moeten immers bedelaars worden? Maar een bedelaar die stil in z'n hutje blijft zitten is geen bedelaar!
Hij wordt pas een bedelaar als hij ziet dat er nood is, en als hij zijn trots overwint en naar buiten komt, en roept, en zijn hand ophoudt, enblijft roepen! Wat zouden wij zeggen van een bedelaar die zei: ik heb het geprobeerd, maar de eerste die langskwam gaf niks, toen ben ik er maar mee gekapt... Geen wonder dat hij niks heeft dan aan het eind van de dag!
En zegt de bedelaar: kijk eens, dit is mijn recht, dit geld! Want ik heb hier de hele dag gezeten, dus nu heb ik recht op deze munten!
Of zegt hij: het is omdat ik zo goed bedelde dat mensen mij wel moesten geven!

Maar wat ik maar wil zeggen, net als Rhode: we zien zelf niet dat we arm zijn, en jammerlijk, en blind en naakt... Maar Christus nodigt, en zegt: Oh alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt, zonder geld en zonder prijs, wijn en melk!
Dus als we dan zien wie en wat we zijn, zeggen we dan: oho kijk eens hoe slim ik ben, ik heb zomaar mijn ogen opengedaan, en ja, toen zag ik het natuurlijk!

Of zie ik het nou weer verkeerd?!

[Aangepast op 28/2/04 door england]
Plaats reactie