Avondmaalsgang
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Nog even richting Gerrie,
Bij het naslaan van de shorter cathechism vind je ook daar de gedachte van Udemans. Is dat nu juist? Of moeten we zoals England zegt terug naar de Schrift.
De Schrift zegt immers 'Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker'
Wat wordt nu bedoeld met dit beproeven hier?
Is dat zoals onze kt zeggen? 'Dat is, onderzoeke zijn gemoed en conscientie, of hij ook in zijn hart gevoelt een recht leedwezen en droefheid over zijne zonden, alsook een vast geloof en vertrouwen op de verdiensten van Jezus Christus, en daarenboven een ongeveinsd voornemen om de zonden meer en meer af te sterven, en in een nieuw godzalig leven voor God te wandelen.
Of ligt het meer in de lijn van Dachsel, die verklaart?
'Maar de mens, dat is een ieder moet zichzelf beproeven, of hij in een stemming is om het sacrament waardig te ontvangen, voordat hij daaraan deelneemt en moet zo eten, wanneer hij bij dat onderzoek heeft bevonden, dat hij werkelijk in zo’n toestand verkeert, als daartoe vereist wordt, van het brood en drinken van de drinkbeker.
Hij verwijst dan naar 1 Kor. 4:1
Alzo houde ons een ieder mens, als dienaars van Christus, en uitdelers der verborgenheden Gods
en naar 2 Kor. 13:5
Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Bij het naslaan van de shorter cathechism vind je ook daar de gedachte van Udemans. Is dat nu juist? Of moeten we zoals England zegt terug naar de Schrift.
De Schrift zegt immers 'Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker'
Wat wordt nu bedoeld met dit beproeven hier?
Is dat zoals onze kt zeggen? 'Dat is, onderzoeke zijn gemoed en conscientie, of hij ook in zijn hart gevoelt een recht leedwezen en droefheid over zijne zonden, alsook een vast geloof en vertrouwen op de verdiensten van Jezus Christus, en daarenboven een ongeveinsd voornemen om de zonden meer en meer af te sterven, en in een nieuw godzalig leven voor God te wandelen.
Of ligt het meer in de lijn van Dachsel, die verklaart?
'Maar de mens, dat is een ieder moet zichzelf beproeven, of hij in een stemming is om het sacrament waardig te ontvangen, voordat hij daaraan deelneemt en moet zo eten, wanneer hij bij dat onderzoek heeft bevonden, dat hij werkelijk in zo’n toestand verkeert, als daartoe vereist wordt, van het brood en drinken van de drinkbeker.
Hij verwijst dan naar 1 Kor. 4:1
Alzo houde ons een ieder mens, als dienaars van Christus, en uitdelers der verborgenheden Gods
en naar 2 Kor. 13:5
Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Dat ze genodigd worden lijkt mij helder. Een ieder wordt geroepen, maar niet ieder kan en mag aangaan. Zij die openlijk in zonde leven worden zelfs vermaand weg te blijven. Aan hen (ik doel even op die beruchte passage die ook wel het zondenregister wordt genoemd) wordt verkondigd dat zij zelfs geen deel hebben aan het koninkrijk der hemelen.Origineel geplaatst door Trein
Het avondmaal is het lichaam van Jezus die voor ons mensen gestorven is. Voor alle mensen, zonder uitzondering van ras/stand/cultuur/aard of mening.
Dus ook voor de Homofielen.
Als Jezus dus zelf zondaars (en dus ook homofielen) uitnodigt deel te nemen aan Zijn heilig avondmaal, wie zijn wij ondbeduidende mensjes dan om daar tegenin te gaan.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de kt en dächsel?Origineel geplaatst door ndonselaar
Wat wordt nu bedoeld met dit beproeven hier?
De tekst die je aanhaalde zegt m.i. dat je na de beproeving altijd moet gaan. De beproeving mag geen reden zijn om weg te blijven.
En als je dan niet in de stemming bent? toch maar aangaan?
Ik heb er nogal wat vragen over. En: terug naar de bijbel, zoals england wil. Dat lost de vragen niet op.
Vinden jullie dat het Avondmaalsformulier niet gegrond is op de bijbel?
Nu komt de vraag boven: is dit een onderzoek naar de echtheid van je geloof of een onderzoek nar een mogelijk verkeerde levenswijze?
(citaat Gerrie)
Ik denk dat je zelf al het antwoord weet. Dat hebben Donselaar en England met aanhalingen rechtstreeks uit de Bijbel zelf wel duidelijk gemaakt. Het ging toch om mensen die dronken aan het avondmaal kwamen? Dat moet je niet uit het oog verliezen.
Ik vind het zo jammer dat zelfs bij het Avondmaal altijd maar de MENS in het middelpunt staat en ik geloof dat het een list van de duivel is om goedbedoelende mensen zo in zichzelf te laten wroeten, dat ze geen tijd meer hebben of te denken over wat er nu werkelijk gevierd wordt bij het Avondmaal.
Het is verworden tot een manifestatie van diegenen die zichzelf toch wel "waardig" genoeg achten om in het openbaar naar voren te lopen en aan te gaan. Dat geeft altijd onheilige spanning als het goed is. Dat kan ik heel goed begrijpen en daar gaat het in deze hele discussie ook steeds om: Ben IK... mag IK...moet IK...altijd maar die dikke vette IK in het middelpunt.
Terwijl het gaat om de Dood van de Heere Jezus te verkondigen totdat Hij komt.
Er zit ook een element in van verwachting van de Wederkomst dat ik nog helemaal niet tegen gekomen ben in deze discussie. Als je de achtergrond van de instelling van het Avondmaal vanuit de joodse bruids traditie bekijkt wordt het allemaal zo anders, zoveel waardevoller.
Als een joodse man zich verloofd had ging hij weer terug naar het huis van zijn vader om een plaats te bereiden voor zijn bruid. Als dat klaar was zou hij haar weer ophalen. Nu was het gebruik dat zij samen op de avond van zijn vertrek samen een maaltijd gebruikte waarbij zij uit dezelfde beker dronken. Dat doen verliefde mensen weleens, toch? Dan bewaarde het aanstaande bruidje die beker en elke dag zat ze dan over de weg uit te kijken of haar bruidegom er al aan kwam en daarbij dronk ze dan wat uit "hun" beker. Eigenlijk heel romantisch.
Dat bedoelde Jezus toen Hij het Avondmaal instelde. Dat wij een tastbare manier zouden hebben om in liefde aan Hem te denken totdat Hij weer terug komt. Ja, en als dat je niets zegt, kun je het ook beter niet doen. Maar als je Hem liefhebt en naar Zijn komst uitziet..... doe het, tot Mijn gedachtenis, zegt Hij.
(citaat Gerrie)
Ik denk dat je zelf al het antwoord weet. Dat hebben Donselaar en England met aanhalingen rechtstreeks uit de Bijbel zelf wel duidelijk gemaakt. Het ging toch om mensen die dronken aan het avondmaal kwamen? Dat moet je niet uit het oog verliezen.
Ik vind het zo jammer dat zelfs bij het Avondmaal altijd maar de MENS in het middelpunt staat en ik geloof dat het een list van de duivel is om goedbedoelende mensen zo in zichzelf te laten wroeten, dat ze geen tijd meer hebben of te denken over wat er nu werkelijk gevierd wordt bij het Avondmaal.
Het is verworden tot een manifestatie van diegenen die zichzelf toch wel "waardig" genoeg achten om in het openbaar naar voren te lopen en aan te gaan. Dat geeft altijd onheilige spanning als het goed is. Dat kan ik heel goed begrijpen en daar gaat het in deze hele discussie ook steeds om: Ben IK... mag IK...moet IK...altijd maar die dikke vette IK in het middelpunt.
Terwijl het gaat om de Dood van de Heere Jezus te verkondigen totdat Hij komt.
Er zit ook een element in van verwachting van de Wederkomst dat ik nog helemaal niet tegen gekomen ben in deze discussie. Als je de achtergrond van de instelling van het Avondmaal vanuit de joodse bruids traditie bekijkt wordt het allemaal zo anders, zoveel waardevoller.
Als een joodse man zich verloofd had ging hij weer terug naar het huis van zijn vader om een plaats te bereiden voor zijn bruid. Als dat klaar was zou hij haar weer ophalen. Nu was het gebruik dat zij samen op de avond van zijn vertrek samen een maaltijd gebruikte waarbij zij uit dezelfde beker dronken. Dat doen verliefde mensen weleens, toch? Dan bewaarde het aanstaande bruidje die beker en elke dag zat ze dan over de weg uit te kijken of haar bruidegom er al aan kwam en daarbij dronk ze dan wat uit "hun" beker. Eigenlijk heel romantisch.
Dat bedoelde Jezus toen Hij het Avondmaal instelde. Dat wij een tastbare manier zouden hebben om in liefde aan Hem te denken totdat Hij weer terug komt. Ja, en als dat je niets zegt, kun je het ook beter niet doen. Maar als je Hem liefhebt en naar Zijn komst uitziet..... doe het, tot Mijn gedachtenis, zegt Hij.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Ik proef iets in de verwoording van Christina van herkenning.
Zou het toch echt niet zijn dat inderdaad het Avondmaal de gedachtenismaaltijd is die is ingesteld. Doe dat tot Mijn gedachtenis, herdenk Mijn dood totdat Ik wederkom. Is dit niet de diepere gedachte die achter de bijbelse verwoording zit?
Zou het toch echt niet zijn dat inderdaad het Avondmaal de gedachtenismaaltijd is die is ingesteld. Doe dat tot Mijn gedachtenis, herdenk Mijn dood totdat Ik wederkom. Is dit niet de diepere gedachte die achter de bijbelse verwoording zit?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Om even terug te komen op dit citaat; hiermee ben ik het niet eens.Origineel geplaatst door ndonselaar
Het heet echter niet de week van 'onderzoek' maar de week van 'voorbereiding'
We moeten onszelf als gelovigen dus niet onderzoeken maar voorbereiden. Dat voorbereiden houdt dan in het overdenken van onze zonden etc.
Het is niet goed om je zelf na één eerste keer nooit meer een tweede keer te onderzoeken. En als het dan gaat over het "mijnen", dan doen Christina en Ndonselaar daar negatief over.
Eigenlijk begrijp ik het niet.
Bij het Laatste Oordeel gaat het toch over IK. Ben IK een schaap of een bok?
En ik heb ook nog geen antwoord op mijn vraag: Zijn jullie het eens met het Avondmaalsformulier?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Let wel Gerrie ik heb er niets op tegen dat de mens zich onderzoekt, dat is ook bijbels, immer Petrus schrijft zelf 'Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.'
Echter mijn probleem bij het Avondmaal is, waar blijven we dan met de zekerheid van het geloof. Is ons geloof dan gefundeerd op ons onderzoek of is het gefundeerd op de beloften Gods? Moeten we dan niet ondanks de vele strijd die er kan zijn, verzekerd zijn, want immers Paulus betuigt in zijn brief 'Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen zijnde met rein water.
Dat is mijn spanning.
Het formulier zal ik nog eens aandachtig lezen.
Echter mijn probleem bij het Avondmaal is, waar blijven we dan met de zekerheid van het geloof. Is ons geloof dan gefundeerd op ons onderzoek of is het gefundeerd op de beloften Gods? Moeten we dan niet ondanks de vele strijd die er kan zijn, verzekerd zijn, want immers Paulus betuigt in zijn brief 'Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, onze harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen zijnde met rein water.
Dat is mijn spanning.
Het formulier zal ik nog eens aandachtig lezen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
"Christina,
Als ik je goed begrijp ben je niet voor formulieren." (zegt Gerrie)
Er staat een prachtig formulier voor het bedienen van het Avondmaal (en dat gebruiken wij bij ons in de gemeente ook altijd) in 1 Kor. 11:23-34a.
"Je zegt: doe nu niet zo moeilijk. Als je Jezus liefhebt ga dan gewoon." (zegt Gerrie)
Ik zeg: Sta nu eens niet steeds maar in die spiegel te kijken of je wel mooi genoeg bent voor je Bruidegom (om in het voorbeel van het joodse verloofde meisje te blijven) want daar heb je eigenlijk niets aan. Ga liever op de uitkijk staan of Hij er al aankomt. Het verlange naar zijn komst, met de beker in je hand als tastbaar bewijs dat Hij er was en belooft terug te komen, maakt een bruid mooi van binnenuit. Een bruidegom wil toch liefde en verlange in het gezicht van zijn bruid zien. Dan is zelfs het lelijkste meisje prachtig. Als je Jezus niet liefhebt en deze dingen je niets zeggen, dan kun je beter niet aangaan.
"Gaat in jullie gemeente iedereen aan het avondmaal?" (vraagt Gerrie)
Ik zou het met geen mogelijkheid kunnen zeggen want bij ons blijft iedereen rustig op zijn stoel zitten en gaat het brood en de beker door de rijen. Ik zit met mijn ogen dicht en heb er dan totaal geen behoefte aan om te kijken wie aangaat. De ouderlingen geven het aan van rij tot rij dus die zien er op toe dat alles in goede orde gaat. De jongere kinderen zijn er niet bij, en de oudere kinderen weten dat ze het eenvoudig door moeten geven, tenzij zij in een gesprek kenbaar gemaakt hebben aan hun ouders en/of ouderlingen dat zij ook willen deelnemen. Dan mag het. Dat wordt aan het begin van de viering altijd duidelijk uitgelegd. Ook worden gasten die weten het eigendom van de Heere Jezus te zijn nadrukkelijk uitgenodigd om mee te doen. Wel wordt in een periode van stil gebed de gelegenheid gegeven om zonden te belijden, en als het nodig is, naar een bepaald gemeentelid toe te stappen om eventuele onenigheid uit de weg te ruimen. Dat is bij mijn weten op zo'n ogenblik nog nooit gebeurd, wel in de dagen die aan de Avondmaalsviering vooraf gaan.
"En zijn er geen andere zonden dan dronkenschap die je van het Avondmaal afhouden?" (vraagt Gerrie)
Het gaat als je het hele gedeelte leest, ook de laatste 2 verzen om een lichtzinnig gebruik van de Maaltijd. Dat kan misschien ook wel zijn dat je denk: Mmmm, eens even proeven wat voor wijn ze hier gebruiken. Of: Dat is brood van eergisteren. Of (in de ene gemeente): Laat ik maar meedoen anders staat het zo raar. Of (in een heel andere gemeente) Laat ik maar niet meedoen, want dan haal ik zoveel tramalant aan)
Er is een periode geweest in onze gemeente dat er heel veel zieken waren, vooral jonge mensen, en toen hebben wij ons ook als gemeente afgevraagd of er onwaardiglijk gegeten en gedronken werd! Daar zijn we toen niet helemaal uitgekomen.
"En als het dan gaat over het "mijnen", dan doen Christina en Ndonselaar daar negatief over." (zegt Gerrie)
Dat snap ik niet helemaal. Het aan het avondmaal gaan is toch "mijnen"!
Als ik je goed begrijp ben je niet voor formulieren." (zegt Gerrie)
Er staat een prachtig formulier voor het bedienen van het Avondmaal (en dat gebruiken wij bij ons in de gemeente ook altijd) in 1 Kor. 11:23-34a.
"Je zegt: doe nu niet zo moeilijk. Als je Jezus liefhebt ga dan gewoon." (zegt Gerrie)
Ik zeg: Sta nu eens niet steeds maar in die spiegel te kijken of je wel mooi genoeg bent voor je Bruidegom (om in het voorbeel van het joodse verloofde meisje te blijven) want daar heb je eigenlijk niets aan. Ga liever op de uitkijk staan of Hij er al aankomt. Het verlange naar zijn komst, met de beker in je hand als tastbaar bewijs dat Hij er was en belooft terug te komen, maakt een bruid mooi van binnenuit. Een bruidegom wil toch liefde en verlange in het gezicht van zijn bruid zien. Dan is zelfs het lelijkste meisje prachtig. Als je Jezus niet liefhebt en deze dingen je niets zeggen, dan kun je beter niet aangaan.
"Gaat in jullie gemeente iedereen aan het avondmaal?" (vraagt Gerrie)
Ik zou het met geen mogelijkheid kunnen zeggen want bij ons blijft iedereen rustig op zijn stoel zitten en gaat het brood en de beker door de rijen. Ik zit met mijn ogen dicht en heb er dan totaal geen behoefte aan om te kijken wie aangaat. De ouderlingen geven het aan van rij tot rij dus die zien er op toe dat alles in goede orde gaat. De jongere kinderen zijn er niet bij, en de oudere kinderen weten dat ze het eenvoudig door moeten geven, tenzij zij in een gesprek kenbaar gemaakt hebben aan hun ouders en/of ouderlingen dat zij ook willen deelnemen. Dan mag het. Dat wordt aan het begin van de viering altijd duidelijk uitgelegd. Ook worden gasten die weten het eigendom van de Heere Jezus te zijn nadrukkelijk uitgenodigd om mee te doen. Wel wordt in een periode van stil gebed de gelegenheid gegeven om zonden te belijden, en als het nodig is, naar een bepaald gemeentelid toe te stappen om eventuele onenigheid uit de weg te ruimen. Dat is bij mijn weten op zo'n ogenblik nog nooit gebeurd, wel in de dagen die aan de Avondmaalsviering vooraf gaan.
"En zijn er geen andere zonden dan dronkenschap die je van het Avondmaal afhouden?" (vraagt Gerrie)
Het gaat als je het hele gedeelte leest, ook de laatste 2 verzen om een lichtzinnig gebruik van de Maaltijd. Dat kan misschien ook wel zijn dat je denk: Mmmm, eens even proeven wat voor wijn ze hier gebruiken. Of: Dat is brood van eergisteren. Of (in de ene gemeente): Laat ik maar meedoen anders staat het zo raar. Of (in een heel andere gemeente) Laat ik maar niet meedoen, want dan haal ik zoveel tramalant aan)
Er is een periode geweest in onze gemeente dat er heel veel zieken waren, vooral jonge mensen, en toen hebben wij ons ook als gemeente afgevraagd of er onwaardiglijk gegeten en gedronken werd! Daar zijn we toen niet helemaal uitgekomen.
"En als het dan gaat over het "mijnen", dan doen Christina en Ndonselaar daar negatief over." (zegt Gerrie)
Dat snap ik niet helemaal. Het aan het avondmaal gaan is toch "mijnen"!
Ndonselaar,Origineel geplaatst door ndonselaar
Echter mijn probleem bij het Avondmaal is, waar blijven we dan met de zekerheid van het geloof. Is ons geloof dan gefundeerd op ons onderzoek of is het gefundeerd op de beloften Gods? Moeten we dan niet ondanks de vele strijd die er kan zijn, verzekerd zijn, want immers Paulus betuigt in zijn brief ...
Dat is mijn spanning.
Het formulier zal ik nog eens aandachtig lezen.
Ik denk niet dat uit het onderzoek moet komen: het zit wel goed met mijn geloof.
Er zal b.v. iets in uitkomen van: de afgelopen 3 maanden heb ik het er weer niet goed afgebracht. Maar ondanks dat, ondanks dat we niet leven zoals we schuldig zijn, hoeven we aan Gods genade niet te vertwijfelen. Eigenlijk geloof je dan weer opnieuw. Ik ervaar die strijd van het onderzoek als nodig. Want zo zeker als je dit brood eet en deze drinkbeker drinkt, zo zeker zal God je in genade aannemen.
En dan weer de vraag, is het wel echt waar? Het antwoord: het is echt waar.
En bouw ik mijn huis niet op zandgrond? Nee, de Heere heeft het zelf gezegd.
De zekerheid krijg je door aan te gaan. Men zegt wel eens: het Avondmaal is tot versterking van het (zwakke) geloof.
Ik hoor nog weleens wat je van het formulier vind.
Ons formulier is langer; heb je het weleens gelezen?Origineel geplaatst door Christina
Er staat een prachtig formulier voor het bedienen van het Avondmaal in 1 Kor. 11:23-34a.
Bij het avondmaal is er bij mij altijd verlangen om Hem te ontmoeten. De wederkomst zou je daaraan vast kunnen koppelen.Ga liever op de uitkijk staan of Hij er al aankomt. Het verlange naar zijn komst, met de beker in je hand als tastbaar bewijs dat Hij er was en belooft terug te komen, maakt een bruid mooi van binnenuit.
Het avondmaal vieren bij ons gaat anders dan bij jullie. Je moet opstaan en naar voren lopen. Het is blijkbaar niet vanzelfsprekend maar wel gemakkelijker om mee te doen als de schalen rondgaan.
Verder doelde ik op het zondenregister, waarin naast dronkenschap nog vele ander zonden worden genoemd.
Is wel een interessante vraag. Bij ons is het avondmaal wel eens uitgesteld omdat er ruzie in de gemeente was. Dan is het later toch fijn als alles weer is uitgepraat en er geen belemmering voor het Avondmaal meer is.Er is een periode geweest in onze gemeente dat er heel veel zieken waren, vooral jonge mensen, en toen hebben wij ons ook als gemeente afgevraagd of er onwaardiglijk gegeten en gedronken werd! Daar zijn we toen niet helemaal uitgekomen.
[quote}
Dat snap ik niet helemaal. Het aan het avondmaal gaan is toch "mijnen"!
[/quote]
Dat dacht ik ook, maar ik vond je negatief klinken door over een vette ik te praten.
Het bezig zijn met je eigen zieleheil is geen egoïsme.
Wel kun je zo met jezelf bezig zijn, dat Christus volledig buiten beeld raakt.
In de reacties van jou en Ndonselaar dacht ik iets van automatisme te bespeuren. Je gelooft toch, en dan ga je toch naar HA. Maar dat is blijkbaar niet zo.
Ons formulier is langer; heb je het weleens gelezen? (vraagt Gerrie) Ja, en jarenlang ook horen lezen, maar de laatste tijd niet zo veel meer.
Bij het avondmaal is er bij mij altijd verlangen om Hem te ontmoeten. De wederkomst zou je daaraan vast kunnen koppelen. (zegt Gerrie) Door te eten en te drinken, zegt Jezus, herdenken en verkondigen wij Zijn dood TOTDAT HIJ KOMT. Dan gaat het avondmaal vieren over in de bruilofts maaltijd van het Lam. Jezus zei ook bij het instellen van het Avondmaal dat Hij grotelijks begeerd had om die maaltijd met Zijn discipelen te vieren en dat Hij niet weer zou eten of drinken tot de vervulling in Het Koninkrijk. Het Avondmaal heeft dus heel veel met de wederkomst te maken.
Het is blijkbaar niet vanzelfsprekend maar wel gemakkelijker om mee te doen als de schalen rondgaan. (zegt Gerrie) Ook makkelijker om je aandacht bij het wezenlijke te houden.
Verder doelde ik op het zondenregister, waarin naast dronkenschap nog vele ander zonden worden genoemd. (zegt Gerrie) Bedoel je in de Bijbel of in het formulier?
...later toch fijn als alles weer is uitgepraat en er geen belemmering voor het Avondmaal meer is. (zegt Gerrie) Zeker weten. Daar is ook die tijdperk van "beproeven" voor. Dat het Avondmaal niet lichtzinnig en zonder eerbied uitgevoerd wordt.
Het bezig zijn met je eigen zieleheil is geen egoïsme.
Wel kun je zo met jezelf bezig zijn, dat Christus volledig buiten beeld raakt. (zegt Gerrie) Het bezig zijn met je eigen zielheil hoort bij het onvolwassen zijn in het geloof. Een baby mag er (egoïstisch) alleen maar op uit zijn om zijn buikje vol melk te krijgen en te overleven maar dat moet niet zo blijven. Hij moet ooit een nuttig lid van de maatschappij woren en een nieuwe generatie voorbrengen. Zo ook in het geestelijke leven zegt Paulus aan de Hebreen in hst. 5:11- 6:3. Je moet niet steeds het fondament van bekering en geloof weer willen leggen.
In de reacties van jou en Ndonselaar dacht ik iets van automatisme te bespeuren. Je gelooft toch, en dan ga je toch naar HA. Maar dat is blijkbaar niet zo. (zegt Gerrie) Toch wel. Als je gelooft, hoor je, jezelf beproevende, aan het Avondmaal te gaan. Maar het geloof is geen automatisme.
Heb je ooit wel eens iets gehoord over het feit dat ziekte en dood in de gemeente vlgs. 1 Kor 11 te maken heeft met het onwaardiglijk eten en drinken? Staat er iets daarover in het formulier?
Bij het avondmaal is er bij mij altijd verlangen om Hem te ontmoeten. De wederkomst zou je daaraan vast kunnen koppelen. (zegt Gerrie) Door te eten en te drinken, zegt Jezus, herdenken en verkondigen wij Zijn dood TOTDAT HIJ KOMT. Dan gaat het avondmaal vieren over in de bruilofts maaltijd van het Lam. Jezus zei ook bij het instellen van het Avondmaal dat Hij grotelijks begeerd had om die maaltijd met Zijn discipelen te vieren en dat Hij niet weer zou eten of drinken tot de vervulling in Het Koninkrijk. Het Avondmaal heeft dus heel veel met de wederkomst te maken.
Het is blijkbaar niet vanzelfsprekend maar wel gemakkelijker om mee te doen als de schalen rondgaan. (zegt Gerrie) Ook makkelijker om je aandacht bij het wezenlijke te houden.
Verder doelde ik op het zondenregister, waarin naast dronkenschap nog vele ander zonden worden genoemd. (zegt Gerrie) Bedoel je in de Bijbel of in het formulier?
...later toch fijn als alles weer is uitgepraat en er geen belemmering voor het Avondmaal meer is. (zegt Gerrie) Zeker weten. Daar is ook die tijdperk van "beproeven" voor. Dat het Avondmaal niet lichtzinnig en zonder eerbied uitgevoerd wordt.
Het bezig zijn met je eigen zieleheil is geen egoïsme.
Wel kun je zo met jezelf bezig zijn, dat Christus volledig buiten beeld raakt. (zegt Gerrie) Het bezig zijn met je eigen zielheil hoort bij het onvolwassen zijn in het geloof. Een baby mag er (egoïstisch) alleen maar op uit zijn om zijn buikje vol melk te krijgen en te overleven maar dat moet niet zo blijven. Hij moet ooit een nuttig lid van de maatschappij woren en een nieuwe generatie voorbrengen. Zo ook in het geestelijke leven zegt Paulus aan de Hebreen in hst. 5:11- 6:3. Je moet niet steeds het fondament van bekering en geloof weer willen leggen.
In de reacties van jou en Ndonselaar dacht ik iets van automatisme te bespeuren. Je gelooft toch, en dan ga je toch naar HA. Maar dat is blijkbaar niet zo. (zegt Gerrie) Toch wel. Als je gelooft, hoor je, jezelf beproevende, aan het Avondmaal te gaan. Maar het geloof is geen automatisme.
Heb je ooit wel eens iets gehoord over het feit dat ziekte en dood in de gemeente vlgs. 1 Kor 11 te maken heeft met het onwaardiglijk eten en drinken? Staat er iets daarover in het formulier?
Gerrie,
Waarom heb je een formulier nodig, voegt dat wel iets toe aan de bijbel? Of komen daar weer zelfbedachte frasen, onbijbelse uitdrukkingen e.d. in voor, waardoor men - ongewild - misschien wel in de richting van een dwaalleer terechtkomt? Ik ken geen formulier, ik heb enkel de bijbel als mijn richtlijn:
1 Kor. 11:24-32.
'Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo de beker nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis.'
- in de eerste plaats is het avondmaal tot gedachtenis aan Jezus Christus.
'Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren.'
- in de tweede plaats is het avondmaal een verkondiging van de dood des Heren.
'Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en het bloed des Heren.'
- Ik wil hierbij verwijzen naar Heb. 10:26-31.
'Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker.'
- Ik wil hierbij verwijzen naar 2 Kor. 13:5.
'Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheid.'
- Dat blijkt ook uit de bovenstaande teksten die ik erbij aanhaalde.
'Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en ontslapen niet weinigen.'
- Gevolg van onwaardig aangaan tot het avondmaal. Lees voor grove zonden 1 Kor. 5:1-13.
'Indien wij echter onszelf beoordeelden, zouden wij niet onder het oordeel komen.'
- Ik verwijs hierbij naar 1 Kor. 2:6-16.
'Maar onder het oordeel des Heren worden wij getuchtigd, opdat wij niet met de wereld zouden veroordeeld worden.'
- Ik verwijs hierbij naar Heb. 12:4-13.
Matt. 26:26-28.
'En terwijl zij aten nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. En Hij nam een beker sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. Want dit is het bloed van mijn verbond dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.'
Alle overige uiterlijkheden doen er niet toe!.
Groetjes, Rose.
[Veranderd op 20/8/02 door roseline]
Waarom heb je een formulier nodig, voegt dat wel iets toe aan de bijbel? Of komen daar weer zelfbedachte frasen, onbijbelse uitdrukkingen e.d. in voor, waardoor men - ongewild - misschien wel in de richting van een dwaalleer terechtkomt? Ik ken geen formulier, ik heb enkel de bijbel als mijn richtlijn:
1 Kor. 11:24-32.
'Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo de beker nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis.'
- in de eerste plaats is het avondmaal tot gedachtenis aan Jezus Christus.
'Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren.'
- in de tweede plaats is het avondmaal een verkondiging van de dood des Heren.
'Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en het bloed des Heren.'
- Ik wil hierbij verwijzen naar Heb. 10:26-31.
'Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker.'
- Ik wil hierbij verwijzen naar 2 Kor. 13:5.
'Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheid.'
- Dat blijkt ook uit de bovenstaande teksten die ik erbij aanhaalde.
'Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en ontslapen niet weinigen.'
- Gevolg van onwaardig aangaan tot het avondmaal. Lees voor grove zonden 1 Kor. 5:1-13.
'Indien wij echter onszelf beoordeelden, zouden wij niet onder het oordeel komen.'
- Ik verwijs hierbij naar 1 Kor. 2:6-16.
'Maar onder het oordeel des Heren worden wij getuchtigd, opdat wij niet met de wereld zouden veroordeeld worden.'
- Ik verwijs hierbij naar Heb. 12:4-13.
Matt. 26:26-28.
'En terwijl zij aten nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. En Hij nam een beker sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. Want dit is het bloed van mijn verbond dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.'
Alle overige uiterlijkheden doen er niet toe!.
Groetjes, Rose.
[Veranderd op 20/8/02 door roseline]
Een stukje uit een boek van Neil Anderson waarin hij heel duidelijk iets verteld mbt het avondmaal en zekerheid van je geloof.
Accepteert God ons nog als je zondigen? Het antwoord is heel eenvoudig.Toen je geboren had kreeg je een vader.Je kreeg een achternaam en het bloed van je vader loopt door je lichaam. Kan die bloedverwantschap veranderen als ik een of andere stommiteit bega? Stel dat ik van huis zou weglopen en mijn naam zou veranderen, dan zou ik nog steeds zoon van mijn vader zijn toch?
We zijn bloedverwanten en daar kan niemand wat aan veranderen. Maar de harmonie kan wel worden verstoord. Als ik mijn vader niet gehoorzaam ben dan word de harmonie verstoord, maar de relatie kan niet meer stuk gaan. Toen je tot geloof kwam werd je een kind van God. God is mijn vader en door het kostbare bloed van Jezus ben ik voor eeuwig verbonden aan de Vader. Kan door mijn gedrag de relatie met God veranderen…….?
Romeinen 8:35-39
Vanaf de tijd dat je tot geloof kwam had je een bloedband met de Vader. Maar de harmonie kan wel worden verstoord, doordat je ongehoorzaam bent. Toch staat de relatie met God nooit op het spel ook al is de harmonie verstoord. We hoeven niet te proberen de relatie met God te verstevigen, daar valt niets aan te verbeteren. Wij hoeven alleen maar te geloven dat ie bestaat. Door onze geestelijke geboorte zijn wij kinderen van God geworden. Iets hogers is voor ons niet weggelegd. Het enige wat wij kunnen doen is de harmonie met God verbeteren. Wij moeten ons uiterste best doen Hem te gehoorzamen.
Hiermee wil ik zeggen dat je niet altijd aan het avondmaal kan maar er wel zeker van kan zijn dat als je eenmaal bent weder geboren je dat ook altijd blijft en dus niet moet gaan twijfelen. Dat doe je bij je echte ouders toch ook niet.
Accepteert God ons nog als je zondigen? Het antwoord is heel eenvoudig.Toen je geboren had kreeg je een vader.Je kreeg een achternaam en het bloed van je vader loopt door je lichaam. Kan die bloedverwantschap veranderen als ik een of andere stommiteit bega? Stel dat ik van huis zou weglopen en mijn naam zou veranderen, dan zou ik nog steeds zoon van mijn vader zijn toch?
We zijn bloedverwanten en daar kan niemand wat aan veranderen. Maar de harmonie kan wel worden verstoord. Als ik mijn vader niet gehoorzaam ben dan word de harmonie verstoord, maar de relatie kan niet meer stuk gaan. Toen je tot geloof kwam werd je een kind van God. God is mijn vader en door het kostbare bloed van Jezus ben ik voor eeuwig verbonden aan de Vader. Kan door mijn gedrag de relatie met God veranderen…….?
Romeinen 8:35-39
Vanaf de tijd dat je tot geloof kwam had je een bloedband met de Vader. Maar de harmonie kan wel worden verstoord, doordat je ongehoorzaam bent. Toch staat de relatie met God nooit op het spel ook al is de harmonie verstoord. We hoeven niet te proberen de relatie met God te verstevigen, daar valt niets aan te verbeteren. Wij hoeven alleen maar te geloven dat ie bestaat. Door onze geestelijke geboorte zijn wij kinderen van God geworden. Iets hogers is voor ons niet weggelegd. Het enige wat wij kunnen doen is de harmonie met God verbeteren. Wij moeten ons uiterste best doen Hem te gehoorzamen.
Hiermee wil ik zeggen dat je niet altijd aan het avondmaal kan maar er wel zeker van kan zijn dat als je eenmaal bent weder geboren je dat ook altijd blijft en dus niet moet gaan twijfelen. Dat doe je bij je echte ouders toch ook niet.