Ik wist dat deze reactie zou komenValcke schreef:Nou, voor de ouders was het niet minder ingrijpend wanneer een kind stierf dan nu. Het is niet voor niets dat in preken van oudvaders dit onderwerp regelmatig terugkomt.Terri schreef:Het was een gezegde vroeger, als de nieuwe wereldburger geboren was en het er niet 'goed uit zag' :refo schreef:Mijn stamboom gaat terug tot 1630.
Die stamvader is gehuwd in 1657.
De zoon van wie ik afstam heeft 8 kinderen gekregen. De oudste was een dochter die in 1707 in elk geval nog leefde. Kind 2 t/m 6 werden maar tussen de 12 dagen en 7 maanden oud. De zevende, een zoon is mijn voorvader geworden. De achtste, ook een zoon, is 66 jaar oud geworden.
Als je in zo'n stamboom ziet hoeveel kleine kinderen er overleden in vroeger eeuwen, word je wel een beetje triest.
"tis vast geen blievertje" . De acceptatie lag op een heel ander niveau dan nu.

Natuurlijk is dat zo, desondanks is het een gegeven dat kinderen krijgen vroeger veel meer stond in het besef van diepe afhankelijkheid, vanwege weinig tot geen medische kennis en niet zoals tegenwoordig: de maakbaarheids- generatie.
En ik heb een 'algemeen' beeld geschetst, jij belicht het vanuit de christelijke kant, daar gelden natuurlijk ook nog andere principes.