DDD schreef: ↑28 mei 2025, 23:33
Precies zoals JGW ook helemaal geen bewijs aanvoert. En nogal weinig terzake doende bijdrage van jouw kant dus.
Overigens is bij een overhaaste generalisatie anekdotisch bewijs ertegen in natuurlijk wél voldoende. Maar dat terzijde.
Laat ik het andets zeggen: het begint al met de term "linkse bonsgemeenten". Het valt me op dat we vaak een andere definitie hebben van links en rechts.
Ik ben benieuwd welke twee gemeenten je gecontroleerd hebt, en je onder "links" vindt vallen. Dat kunnen heel andere gemeenten zijn als die JGW bedoelt, omdat het een subjectieve aanduiding is.
Ik zou er namelijk gemeenten als de Jacobikerk etc onder vinden vallen. Maar jij vult het wellicht anders in.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Het was de Jacobikerk inderdaad en de Marekerkgemeente in Leiden.
Waarbij ik het bij de Jacobikerk ook kon terugvinden in de liturgiēn van de laatste paar weken.
GB gemeenten waar volgens zo ver ik weet geen Catechismusprediking is, zijn: Dirksland, Stellendam, Rotterdam-Zuid (Maranthakerk), Rotterdam-Kralingen (hoflaankerk), Rotterdam-centrum (Samaritaan), Krabbendijke, Dinteloord, Hendrik-Ido-Ambacht, Meeuwen, Schoonrewoerd, Poederoijen, Nieuwekerk a.d. IJssel, Ridderkerk (Singelkerk), Waddinxveen (Bethelkerk), Brakel, Meerkerk, Klaaswaal, Garderen, Brandwijk, Amersfoort, Goudswaard, Goes, Stolwijk, Monster, Tholen, Apeldoorn....
Er zijn ook een aantal gemeenten, waar geen HC wordt behandeld, maar daar wordt de NGB of DL behandeld, zoals o.a. in Waddinxveen (Hoeksteen), Ooltgensplaat, Gameren,
Utrecht, Jacobikerk is sowieso geen gemeente die zich met gedachtegoed van de GB (en de HC) verwant weet, want ze hebben andere ideeën en leringen die zijn al eerder besproken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD schreef: ↑29 mei 2025, 08:19
Het was de Jacobikerk inderdaad en de Marekerkgemeente in Leiden.
Waarbij ik het bij de Jacobikerk ook kon terugvinden in de liturgiēn van de laatste paar weken.
De Jacobikerk ziet zich niet meer als een GB-gemeente, tenminste dat is wat ik van een ambtsdrager uit die gemeente begreep. Ze voelen zich wel nog verwant aan de GB.
Johann Gottfried Walther schreef: ↑29 mei 2025, 08:48
GB gemeenten waar volgens zo ver ik weet geen Catechismusprediking is, zijn: Dirksland, Stellendam, Rotterdam-Zuid (Maranthakerk), Rotterdam-Kralingen (hoflaankerk), Rotterdam-centrum (Samaritaan), Krabbendijke, Dinteloord, Hendrik-Ido-Ambacht, Meeuwen, Schoonrewoerd, Poederoijen, Veen, Ridderkerk (Singelkerk), Waddinxveen (Bethelkerk), Brakel, Meerkerk, Klaaswaal, Garderen, Brandwijk, Amersfoort, Bunschoten, Goudswaard, Goes, Stolwijk, Monster, Tholen, Apeldoorn....
Is dat niet gewoon toeval in die zin dat er net een catechismus-serie is afgerond en de predikant een tijdje wacht om weer opnieuw met zondag 1 te beginnen?
In het rijtje staan gemeenten waarvan ik niet geloof dat er geen leerdiensten zijn.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 29 mei 2025, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD schreef: ↑29 mei 2025, 14:11
Ik zat dat net vanmiddag te denken. Vacante gemeenten moet je natuurlijk uit dat rijtje halen.
Wat blijft er dan nog over? Want ik ben ook oprecht benieuwd. Maar er is wel sprake van enige overdrijving, begrijp ik wel.
Ik overdrijf helemaal niet, en ik moet helemaal niets.
Doe een keer normaal, jij noemt 2 gemeenten, ik neem 45 minuten lang de moeite om gemeenten op te noemen, en van een heel aantal ook daadwerkelijk na te gaan of er catechismus wordt gepreekt of niet, en enige wat jij zegt... dat ik overdrijf. Terwijl tal van gemeenten heb ik nog niet genoemd.
Wel of geen catechismusprediking is een keuze van kerkenraad en predikant(en), dat heeft niet zo zeer met vacant zijn of niet te maken.
Er zijn ook gemeenten die niet vacant zijn en waar door zowel de eigen predikant als gastpredikanten de catechismus wordt behandeld.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HHKtE schreef: ↑29 mei 2025, 13:50
Bunschoten klopt sowieso niet
Ds Terpstra behandelt regelmatig de HC
Daar heb ik niet goed gekeken, dat klopt.
Ik zat dat net vanmiddag te denken. Vacante gemeenten moet je natuurlijk uit dat rijtje halen.
Wat blijft er dan nog over? Want ik ben ook oprecht benieuwd. Maar er is wel sprake van enige overdrijving, begrijp ik wel.
Doe een keer normaal, jij noemt 2 gemeenten, ik neem 45 minuten lang de moeite om gemeenten op te noemen, en van een heel aantal ook daadwerkelijk na te gaan of er catechismus wordt gepreekt of niet, en enige wat jij zegt... dat ik overdrijf. Terwijl tal van gemeenten heb ik nog niet genoemd.
Wel of geen catechismusprediking is een keuze van kerkenraad en predikant(en), dat heeft niet zo zeer met vacant zijn of niet te maken.
Er zijn ook gemeenten die niet vacant zijn en waar door zowel de eigen predikant als gastpredikanten de catechismus wordt behandeld.
Ik had het niet speciaal over jou. Ik was gewoon aan het nadenken wat de verklaring voor het rijtje zou kunnen zijn, en onderweg uit de kerk bedacht ik dit. En nu zegt aggieoudje het ook.
Dat is toch geen aanval op jou? Vacante gemeenten hebben vaak veel minder catechismuspreken, dat was vroeger in de GG ook zo. Tegenwoordig zie je vaker dat gastpredikanten ook de catechismus behandelen. Ik heb het idee dat dat in mijn jeugd vooral in Zeeland voorkwam.
Johann Gottfried Walther schreef: ↑29 mei 2025, 08:48
GB gemeenten waar volgens zo ver ik weet geen Catechismusprediking is, zijn: Dirksland, Stellendam, Rotterdam-Zuid (Maranthakerk), Rotterdam-Kralingen (hoflaankerk), Rotterdam-centrum (Samaritaan), Krabbendijke, Dinteloord, Hendrik-Ido-Ambacht, Meeuwen, Schoonrewoerd, Poederoijen, Veen, Ridderkerk (Singelkerk), Waddinxveen (Bethelkerk), Brakel, Meerkerk, Klaaswaal, Garderen, Brandwijk, Amersfoort, Bunschoten, Goudswaard, Goes, Stolwijk, Monster, Tholen, Apeldoorn....
Er zijn ook een aantal gemeenten, waar geen HC wordt behandeld, maar daar wordt de NGB of DL behandeld, zoals o.a. in Waddinxveen (Hoeksteen), Ooltgensplaat, Gameren,
Utrecht, Jacobikerk is sowieso geen gemeente die zich met gedachtegoed van de GB (en de HC) verwant weet, want ze hebben andere ideeën en leringen die zijn al eerder besproken.
Beter kijken graag! Het klopt in de meeste gevallen niet.
Bourdon16 schreef: ↑29 mei 2025, 16:46
Voor onze gemeente klopt het niet.
Wanneer is er dan laatst de HC behandeld?
@JGW wellicht een te impulsief geschreven bericht, want er komen nu wel erg veel postings die schrijven dat het niet klopt.
Soms heb je een idee, check je met de beste bedoelingen e.e.a., het plaatje lijkt te kloppen en.... blijkt het toch anders te liggen.
Net zoals bij de recherche...
Vergissing is menselijk toch?, geeft niks.