Komt er oorlog?

CvdW

Re: Komt er oorlog?

Bericht door CvdW »

huisman schreef: 16 dec 2024, 22:51
Ambtenaar schreef: 16 dec 2024, 22:14
DDD schreef: 16 dec 2024, 22:11 Aangezien iedereen die niet kippig is, kan zien aankomen dat er reden is om ons wat beter te bewapenen, verwacht ik dat er wel degelijk draagvlak komt voor bewapening. Misschien moet er nog wat getiktokt worden voor de onnozelen die hun informatie alleen daarvandaan halen. Maar het moet aan iedereen uit te leggen zijn dat een oorlog met Rusland en China meer nadelen dan voordelen heeft en dat je maar beter kunt zorgen dat ze dat niet in hun hoofd halen.
Waar ga je 10 miljard op bezuinigingen? Zorg, sociale zekerheid, onderwijs? Ik zie dat niet gebeuren.
Gaat meer over waar ga je 10 miljard aan uitgeven. Defensie krijgt zijn geld nu al niet weggezet. Trouwens mocht de dreiging echt groot zijn (dat is hij nu niet) dan laat je de uitgaven lopen in de staatsschuld. Als dat bij een milde pandemie kon kan dat zeker bij WWIII.
Hoewel ik het eens ben met @huisman komt het woord 'milde' verkeerd over, omdat er mensen zijn overleden.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als we de begrotingsnorm in de EU oprekken van 3% naar 4% tekort op de begroting, met als voorwaarde dat die extra procent wordt uitgegeven aan defensie, is het ook rond. Wanneer het geld voor defensie dan (grotendeels) in een Europese wapenindustrie wordt gestoken, blijft het geld wel hier.
- Niet meer zo actief -
huisman

Bericht door huisman »

CvdW schreef: 17 dec 2024, 06:04
DDD schreef: 16 dec 2024, 22:11 Aangezien iedereen die niet kippig is, kan zien aankomen dat er reden is om ons wat beter te bewapenen, verwacht ik dat er wel degelijk draagvlak komt voor bewapening. Misschien moet er nog wat getiktokt worden voor de onnozelen die hun informatie alleen daarvandaan halen. Maar het moet aan iedereen uit te leggen zijn dat een oorlog met Rusland en China meer nadelen dan voordelen heeft en dat je maar beter kunt zorgen dat ze dat niet in hun hoofd halen.
Waar ga je 10 miljard op bezuinigingen? Zorg, sociale zekerheid, onderwijs? Ik zie dat niet gebeuren.
Gaat meer over waar ga je 10 miljard aan uitgeven. Defensie krijgt zijn geld nu al niet weggezet. Trouwens mocht de dreiging echt groot zijn (dat is hij nu niet) dan laat je de uitgaven lopen in de staatsschuld. Als dat bij een milde pandemie kon kan dat zeker bij WWIII.
Hoewel ik het eens ben met @huisman komt het woord 'milde' verkeerd over, omdat er mensen zijn overleden.
Bij een mild griepseizoen in ons land overlijden er toch duizenden mensen aan griep. Covid was geen Spaanse griep, Ebola, Pest of MERS. Laten wij daar maar dankbaar voor zijn. Het was in dat licht een milde pandemie
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 17 dec 2024, 10:04

Bij een mild griepseizoen in ons land overlijden er toch duizenden mensen aan griep. Covid was geen Spaanse griep, Ebola, Pest of MERS. Laten wij daar maar dankbaar voor zijn. Het was in dat licht een milde pandemie
Covid was wel wat erger dan MERS of Ebola (niet als je het eenmaal hebt, maar de kans dat je het krijgt is een stuk hoger. Het was ook een stuk ernstiger dan normale seizoensgriep (al is dat ernstig genoeg) en dodelijker dan veel oorlogen (in VS bijvoorbeeld stuk dodelijker dan WO2, al is leeftijdsverdeling slachtoffers anders.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 17 dec 2024, 11:08
huisman schreef: 17 dec 2024, 10:04

Covid was wel wat erger dan MERS of Ebola (niet als je het eenmaal hebt, maar de kans dat je het krijgt is een stuk hoger. Het was ook een stuk ernstiger dan normale seizoensgriep (al is dat ernstig genoeg) en dodelijker dan veel oorlogen (in VS bijvoorbeeld stuk dodelijker dan WO2, al is leeftijdsverdeling slachtoffers anders.
Vanwege de schaal. Jij spreekt op basis van statistieken. Ik op basis van de ernst van de ziekte. De ziekte MERS, Ebola, Spaanse griep en de Pest waren veel fataler als je ermee besmet was. Dit was een pandemie van een zeer besmettelijk virus met grotendeels een mild verloop. Ik zag laatst de cijfers van de UK na de introductie van de omicron variant. Dan is een seizoensgriep nu dodelijker dan Covid.

We zijn nu off topic.

Oekaïne heeft binnen een week twee dodelijke aanslagen gedaan in Rusland.

Eerst een vooraanstaand raketgeleerde in de buurt van Moskou.
https://nos.nl/l/2548078

Nu Generaal Kirillov in Moskou.

https://nos.nl/l/2548624

Denk dat de geheime dienst van de Oekraïne hulp krijgt van binnen Rusland en dat is hoopvol.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad verheugend nieuws na zoveel dramatische ontwikkelingen aan het front.
Plaats reactie