TV

Heb jij een televisie in huis?

Ja
34
35%
Nee
63
64%
Zeg ik niet
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 98

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: TV

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Jongeren houden wel van radicale keuzes .Ze begrijpen heel goed dat hun kijkgedrag niet deugd. Ze horen liever van een radicale afwijzing dan allerlei genuanceer.
Ze kijken dan ook ongelovig naar mensen die zeggen dat ze een Netflix abonnement hebben alleen voor verantwoord docu’s . Ja ja dat zal wel denken ze dan.
Daarover durf ik gerust het gesprek met ze aan te gaan. Je zult toch samen over kijkgedrag enz moeten spreken. Wat kan wel, wat niet en waarom wel of niet. Als je alleen komt roepen ‘dit mag niet, dat mag niet’ verlies je ze volgens mij snel. Jezelf eerlijk en kwetsbaar opstellen werkt m.i. het beste. Als je dat laatste niet doet en alleen checklistjes aanlegt, zullen ze inderdaad ‘ja ja, dat zal wel’ denken.
En dan denk ik toch weer aan die dominee die zichtbaar geëmotioneerd vertelde over de helft van de belijdeniscatechisanten in zijn gemeente die een abonnement hadden op Netflix. Hij waarschuwde de jeugd van de gemeente ernstig in de dienst, dat je zo geen belijdenis kon doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: TV

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Jongeren houden wel van radicale keuzes .Ze begrijpen heel goed dat hun kijkgedrag niet deugd. Ze horen liever van een radicale afwijzing dan allerlei genuanceer.
Ze kijken dan ook ongelovig naar mensen die zeggen dat ze een Netflix abonnement hebben alleen voor verantwoord docu’s . Ja ja dat zal wel denken ze dan.
Daarover durf ik gerust het gesprek met ze aan te gaan. Je zult toch samen over kijkgedrag enz moeten spreken. Wat kan wel, wat niet en waarom wel of niet. Als je alleen komt roepen ‘dit mag niet, dat mag niet’ verlies je ze volgens mij snel. Jezelf eerlijk en kwetsbaar opstellen werkt m.i. het beste. Als je dat laatste niet doet en alleen checklistjes aanlegt, zullen ze inderdaad ‘ja ja, dat zal wel’ denken.
En dan denk ik toch weer aan die dominee die zichtbaar geëmotioneerd vertelde over de helft van de belijdeniscatechisanten in zijn gemeente die een abonnement hadden op Netflix. Hij waarschuwde de jeugd van de gemeente ernstig in de dienst, dat je zo geen belijdenis kon doen.
En hebben ze het wel gedaan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: TV

Bericht door Jantje »

Geen idee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11750
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Jongeren houden wel van radicale keuzes .Ze begrijpen heel goed dat hun kijkgedrag niet deugd. Ze horen liever van een radicale afwijzing dan allerlei genuanceer.
Ze kijken dan ook ongelovig naar mensen die zeggen dat ze een Netflix abonnement hebben alleen voor verantwoord docu’s . Ja ja dat zal wel denken ze dan.
Daarover durf ik gerust het gesprek met ze aan te gaan. Je zult toch samen over kijkgedrag enz moeten spreken. Wat kan wel, wat niet en waarom wel of niet. Als je alleen komt roepen ‘dit mag niet, dat mag niet’ verlies je ze volgens mij snel. Jezelf eerlijk en kwetsbaar opstellen werkt m.i. het beste. Als je dat laatste niet doet en alleen checklistjes aanlegt, zullen ze inderdaad ‘ja ja, dat zal wel’ denken.
En dan denk ik toch weer aan die dominee die zichtbaar geëmotioneerd vertelde over de helft van de belijdeniscatechisanten in zijn gemeente die een abonnement hadden op Netflix. Hij waarschuwde de jeugd van de gemeente ernstig in de dienst, dat je zo geen belijdenis kon doen.
Ik begrijp het punt van de ds goed. Ik hoop toch ook dat er veel persoonlijke gesprekken met de jongeren zijn. In mijn jeugd werd het voetbal altijd, nog steeds vermoed ik, benoemd als zeer slecht. Zonder er ooit eens persoonlijk over te kunnen praten en argumenten te wisselen. Dat wekte bij mij op den duur vooral weerstand op. Vast niet goed, ik weet het, maar het moet beide wat mij betreft. Waarschuwen en persoonlijke openheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9301
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: TV

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Met dat laatste ben ik het eens.
Reageer eens op mijn vraag over jouw vakliteratuur. Dat brengt de mens toch ook niet verder? I.e. tot hoever kunnen we gaan? Dat is volgens mij een moeilijk te bepalen grens.
Ik lees best veel over oorlogsvoering . Als beroepsmilitair denk ik nog steeds dat het de roeping van de overheid is om haar burgers te beschermen. Oorlog is verschrikkelijk maar soms noodzakelijk.
Wij hebben bij defensie 1 keer per jaar gelegenheid voor een bezinningsreis. Een paar jaar geleden Auschwitz en later Normandië. Was D.Day noodzakelijk? In Auschwitz vind je het antwoord.
Ook daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan staat voor mij nog steeds de inhoud boven het medium. Ik heb bv via Netflix veel documentaires over WW2 gezien. Ik voel me niet schuldig(er) wanneer ik het medium Netflix ipv het medium cd of boek gebruik.
Paar jaar terug op reis naar Normandië geweest. Zeer indrukwekkend.
Ik denk dat het onderlinge gesprek, ook met jongeren, beter over de inhoud dan de vorm/het medium kan gaan.
Jongeren houden wel van radicale keuzes .Ze begrijpen heel goed dat hun kijkgedrag niet deugd. Ze horen liever van een radicale afwijzing dan allerlei genuanceer.
Ze kijken dan ook ongelovig naar mensen die zeggen dat ze een Netflix abonnement hebben alleen voor verantwoord docu’s . Ja ja dat zal wel denken ze dan.
Het is waar dat veel mensen van radicaliteit houden. Maar laten we hier vooral gebruik van maken door te hameren op radicale liefde voor God en naaste. Ik weet dat ik als jongere ook erg radicaal wilde zijn, maar ondertussen wilde ik te graag anderen oordelen, en was er weinig liefde voor de naaste.

Juist bij zaken die niet rechtstreeks Bijbels veroordeeld worden en waar goed gebruik mogelijk is, moeten we dingen niet aan anderen (ook niet aan jongeren) opleggen. Ga het gesprek maar aan, praat met de jongeren die radicaliteit willen over hoe ze met media omgaan en als dat mis is, kunnen ze de radicaliteit in praktijk brengen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
aggieoudje
Berichten: 906
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: TV

Bericht door aggieoudje »

Ik denk dat je bij ons in de kerkelijke gemeente juist een uitzondering bent als je geen tv hebt.
Er word in de preken maar zelden aandacht besteed aan de gevaren van tv(misschien op catechesatie wel, geen idee) en er zijn zelf regelmatig dominees die het over dingen uit het journaal of andere programma's hebben in de preek, dus daar maak ik uit op dat ze of tv hebben of via laptop/computer/tablet kijken.

En ja ik heb er ook één(nog een aardig grote ook :haha ), en daarnaast ook een abonnement op Videoland.
Zelfs mijn ouders van 74 jaar die eerst heel erg tegen waren hebben er nu één. (Mijn tante is lid van de OGG en gaat bij Ds Kort naar de kerk en die heeft er zelfs één, wel in een kast maar die staat wel gewoon in de woonkamer)
Vroeger toen wij hem thuis nog niet hadden zat ik hele middagen/avonden bij de buren tv te kijken en kreeg ik het dus ook mee.
Ik zie er het probleem niet zo in, maar daar zal ik wel te lichtdekkend voor zijn ofzo.
Ik ben geloof ik een beetje een uitzondering tussen de andere forummers ;)
Maar gelukkig mag ieder zijn eigen mening hebben!!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: TV

Bericht door Zonnebloem »

Wij hebben geen TV. We zijn een uitzondering in onze kerkelijke gemeente. Geeft niet toch? Als ik echt iets wil zien, volgen kan dat ook via het www. Het scheelt een heleboel prikkels voor mij.
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TV

Bericht door DDD »

De vraag was of je 'een tv' hebt, niet of je tv kunt kijken thuis. Dat zijn twee verschillende dingen, dus ik begrijp de discussie daarover niet.

Vervolgens is er weer een gesprek over Netflix. Natuurlijk is er veel rommel op Netflix, maar er zijn ook heel goede films, documentaires en series. En van sommige series zou je net als van GTST wensen dat alle predikanten er ten minste tien afleveringen van hebben gezien.

Ik kijk nu een serie documentaires over seksueel misbruik op RK scholen in Spanje. Heel interessant. De film Roma: een heel goede film, mijns inziens. Kortom; ik zie regelmatig dingen op Netflix waar mijns inziens echt niets op tegen is. Het komt ook geregeld voor dat een zedeloze levensstijl gepropageerd wordt, dat is waar. Dat is een thema waarop bezinning heel goed is, maar materiele distantie is daarvoor geen houdbare oplossing.

Pubers houden van radicale keuzes, dat is waar. Maar wee het land, welks koning een kind is. En ook: wee de kerk, welker voorganger een kind is.

Als jongelui met Netflix geen belijdenis moeten doen, dan gaat het net zo als 20 jaar geleden in een betuwse GG: van de ongeveer 20 belijdeniscatechisanten logen er tenminste tien over de vraag of zij een tv hadden. Degene die er niet over loog, was de pineut, zelfs zo erg, dat ze uit de kerk gestapt zijn. Ik was verbijsterd toen ik dat hoorde. Zo'n kerkenraad heeft geen geestelijk onderscheidingsvermogen gehad of heeft er niets van begrepen wat het wil zeggen om belijdenis af te nemen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10457
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: TV

Bericht door Orchidee »

aggieoudje schreef:Ik denk dat je bij ons in de kerkelijke gemeente juist een uitzondering bent als je geen tv hebt.
Er word in de preken maar zelden aandacht besteed aan de gevaren van tv(misschien op catechesatie wel, geen idee) en er zijn zelf regelmatig dominees die het over dingen uit het journaal of andere programma's hebben in de preek, dus daar maak ik uit op dat ze of tv hebben of via laptop/computer/tablet kijken.

En ja ik heb er ook één(nog een aardig grote ook :haha ), en daarnaast ook een abonnement op Videoland.
Zelfs mijn ouders van 74 jaar die eerst heel erg tegen waren hebben er nu één. (Mijn tante is lid van de OGG en gaat bij Ds Kort naar de kerk en die heeft er zelfs één, wel in een kast maar die staat wel gewoon in de woonkamer)
Vroeger toen wij hem thuis nog niet hadden zat ik hele middagen/avonden bij de buren tv te kijken en kreeg ik het dus ook mee.
Ik zie er het probleem niet zo in, maar daar zal ik wel te lichtdekkend voor zijn ofzo.
Ik ben geloof ik een beetje een uitzondering tussen de andere forummers ;)
Maar gelukkig mag ieder zijn eigen mening hebben!!
Wij hebben als gezin altijd tv gehad.
Bij de ogg Krimpen is het altijd al redelijk normaal geweest dat de mensen tv hadden.
Wel of niet stiekem Afbeelding
Mijn schoonmoeder (was ogg) had hem niet in een kast maar gewoon in de woonkamer.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: TV

Bericht door Tiberius »

Dapper hoor. :super
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: TV

Bericht door Jantje »

Bijzonder. Ik meen dat ds. Kort zelfs tegen radio's is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TV

Bericht door DDD »

Hoe zou het trouwens komen dat zo'n dominee huilt over Netflix. Huilt hij ook over abortus of over het grote aantal mensen dat de belasting ontduikt?

Zolang jongelui die zwart hebben gewerkt zonder openbare schuldbelijdenis geloofsbelijdenis mogen doen, kan ik zulk gejammer niet serieus nemen. Het heeft meer met angst voor veranderingen in de groep dan met waarachtige zondekennis te maken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: TV

Bericht door Herman »

Daarom moet je ook belijdenis doen van je geloof en niet een plechtigheid bij het volwassen worden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: TV

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Hoe zou het trouwens komen dat zo'n dominee huilt over Netflix. Huilt hij ook over abortus of over het grote aantal mensen dat de belasting ontduikt?

Zolang jongelui die zwart hebben gewerkt zonder openbare schuldbelijdenis geloofsbelijdenis mogen doen, kan ik zulk gejammer niet serieus nemen. Het heeft meer met angst voor veranderingen in de groep dan met waarachtige zondekennis te maken.
Huilen over het één, wil niet zeggen dat er geen smart (om in de beeldspraak te blijven) om het ander. Het is natuurlijk geen goed argument om niet te mogen waarschuwen voor de ene zonde of gevaar als een andere zonde niet met regelmaat expliciet wordt benoemd. Het op zijn hoogst inconsequent.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17515
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TV

Bericht door huisman »

Dus ik begrijp dat je tegenwoordig niet meer de stad verderf hoeft te verlaten?
Wandelen op de smalle weg is ook achterhaald begrijp ik.

Lees deze column (nog) maar eens. Gaat ook over Netflix en let op het citaat van Calvijn.

https://www.rd.nl/opinie/netflix-is-gee ... -1.1580331
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie