Luther schreef:Het tekent wat mij betreft de materialistische waas die tegenwoordig meer en meer over christelijke bruiloften komt te liggen. Alles moet perfect, de sfeer moet tot in de puntjes van tevoren vastgelegd zijn, de romantiek moet eraf spatten, kosten nog moeiten moeten worden gespaard... Sorry, ik kan het allemaal niet rijmen met soberheid en matigheid.
Je doet net of dat allemaal heel veel geld kost, maar dat valt allemaal wel mee.
]
Luther schreef: off-topic, maar vooruit... Je argumentatie is precies waarom een RK-huwelijk wordt ingezegend. (Want inzegenen is iets anders dan een zegen vragen over...) Tijdens de huwelijksdienst wordt bevestigd dat er voor de overheid een huwelijk is gesloten. Die huwelijksbevestiging gaat gepaard met het gebed om Gods zegen.
(Overigens - maar nu dwaal ik helemaal af - dit is ook de reden dat het malligheid is als de bruid aan de arm van de vader naar binnen komt en aan de bruid wordt gegeven. Allemaal leuk voor de romantiek, maar het stel is al getrouwd. Dus als je zoiets wilt doen, hoort dat in het gemeentehuis.)
Nogmaals, wat moet er bevestigd worden? Een huwelijksdienst draait om de zegen van God.
]
Luther schreef:Samen je huwelijk vieren.... Sorry, ik haak af.
Wat is er mis mee om te vieren dat je getrouwd bent?