GerGem Kruiningen

Moderamen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Moderamen »

Fijn dat het ND er tenminste verslag van doet. Vreemd dat het RD de eerste krant in kwestie is die de zaak openbaar maakt, maar dan geen verslag doet van de rechtzitting, het RD zit toch altijd met dichte verwantschap met de kerken. Het ND gebruikt nou eenmaal voornamen, wat een flauwe discussie.
ND schreef:De raadsman van de kerkenraad ­hekelde het feit dat de kwestie op straat was komen te liggen. Daarmee had ex-diaken Jansen zelf zijn ambts­geheim geschonden
Omroep Zeeland schreef:Een heimelijke zonde moet een heimelijke zonde blijven
Sinds wanneer schend je je eigen ambtsgeheim wanneer je een eigen zonde/levenskenmerk openbaart? Zeker aangezien deze persoon al geen ambt meer uitoefende?
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

eilander schreef:Het RD zal hier toch wel beleid voor hebben, denk ik. Voor zover ik zie is het zeker niet zo dat ze alleen voor predikanten geen voornaam gebruiken.
Ook het RD geeft regelmatig de voornamen van een predikant weer:
http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-kare ... t-1.492507
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Misschien moet je eerst het RD even lezen, Moderamen...
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Johannes 3:16 schreef: Ook het RD geeft regelmatig de voornamen van een predikant weer:
http://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-kare ... t-1.492507
Oei! Neo-reformatorische invloeden? Is het RD nu ook een vijand van de bevindelijke waarheid?
eilander schreef:Misschien moet je eerst het RD even lezen, Moderamen...
Inmiddels staat er een bericht inderdaad, dat heeft wel lang geduurd. Dat is fijn.
Overigens wisselen het RD en het ND, zover ik weet, tegenwoordig vaak kerknieuws uit.
Mara

Bericht door Mara »

Ik word bedroefd als ik het verslag lees in het RD, over deze rechtszaak.
Welke uitspraak er ook wordt gedaan, deze zaak zal alleen verliezers kennen.
En dan het verwijt dat het eigen schuld is dat het zo naar buiten is gekomen, omdat hij dit met zijn broers en zussen heeft gedeeld.
Heel triest dit. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Marco schreef:
-DIA- schreef:Ik vind het een echt een VERONTRUSTEND BERICHT
dat het NEDERLANDS DAGBLAD
hier niet wat terughoudender is.
Alsof ze het met enig genoegen en leedvermaak aanschouwen.
Ook de stijl en vorm stuit me tegen de borst:
Noemen de predikanten bij hun voornaam.
Als het erop aankomt is het ND geen krant
die de reformatorische kerken als broeders ziet.
Hoe liefelijk is het als broeders van hetzelfde huis samenwonen.
We zien in feite dat de grond van het ND nog altijd is wat het was:
Wars van de bevindelijke kerken.
Een vijand in feite:
Want wie en wie niet met de kerk vergadert, die verstrooit.
Maar ik denk dat we nu in een tijd leven
dat dit niet meer mag worden opgemerkt.
Daarom zeg ik het nog eens:
Waakt!
De vijand is dichterbij dan we denken en zien het niet.
Klinkklare onzin. Als het om de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) gaat schrijven ze net zo, en mogelijk nog uitgebreider. Ook dan worden dominees af en toe bij de voornaam genoemd. Als een zaak een keer bij de rechter ligt, heeft het geen enkele zin meer, terughoudend te zijn. Wees eerlijk: op dit forum, in dit topic wordt al dagenlang over deze zaak gepraat. Of moet ik zeggen: geroddeld? Als je iets verontrustend wil noemen, begin dan daar...
Er wordt hier zeker nogal eens teveel gezegd, en daar wil ik mezelf niet van uitsluiten. Er wordt echter ook wel eens te weinig gezegd. En daarin moet ik me ook schuldig kennen. Anderzijds kán hier niet alles gezegd worden.
Ik zie wel een heel groot "cultuurverschil" tussen de (neo)gereformeerden en de bevindelijk-reformatorische kerken. De bevindelijk-reformatorische kerken hebben (of moet ik zeggen hadden?) een meer pessimistisch mensbeeld, meer besef van 's mensen diepe schuld en verlorenheid, terwijl de (neo)gereformeerden zich gelukkig prezen met een uiterlijk geloven en het aannemen van Jezus, waarmee ze het gemis en de ellende van anderen miskenden, ja, de bevinding zelfs wel als ziekelijk of mystiek omschreven.
Ik ken overigens het ND van binnenuit, d.w.z. dat ik zelf de krant heb gelezen in hun echte vrijgemaakte tijd. Toen ze nog in de kop hadden staan: "Ik en mijn huis zullen de HERE dienen", in de jaren 70.
Dat er een cultuurverschil is, is bekend. Daar ben je zelf ook bekend mee. Maar dat is geen leedvermaak of genoegen.
Wat je schrijft over "de" (neo)gereformeerden slaat ook nergens op. Niet omdat dat niet wel of niet waar zou zijn, maar domweg omdat je daarmee uitspraken doet die jou niet passen (en ook nog off-topic zijn). Stop daarmee. Het is niet aan jou om het geloof van anderen te veroordelen. Je uitspraken geven er blijk van dat je, ondanks je verleden, je medechristenen niet kent.
Tom

Bericht door Tom »

Eens Marco!!!
On-topic: de rechter gaat de kerkorde toetsen. Dat kan in de praktijk heel problematisch gaan worden ten nadele van ds. Bredeweg. En dat is de eigen schuld van de Gergem. We hanteren de DKO in (bijna) ongewijzigde versie. Wijzigen mocht ook niet, want het moest bij het oude blijven. We houden de DKO nu in stand met allerlei uitleg boekjes (daar zijn er echt heel veel van!). Zo is er dus een DKO, maar door de uitlegboekjes is de interpretatie Gergemversie. Ds. P. Mulder heeft zover ik weet ook op de synode opgeroepen om de DKO naar een Gergem-kerkorde om te zetten, zodat de uitlegboekjes geincorporeerd worden. Ik vraag me af of daar iets mee gaat gebeuren, is hoognodig. Voor deze zaak is het in ieder geval te laat.
claus

Bericht door claus »

Op 2 mei zal de rechter uits praat doen, volgens een uitgebreid verslag in de PZC van vandaag. Ze zal geen oordeel uitspreken over de beschuldiging t.a.v. Het zevende gebod van H. Jansen, maar alleen over of dit alles qua werelds recht goed behandeld is door de kerkenraad.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Tom, ik vind het droevig dat deze zaak hier behandeld wordt. Maar nu het dan zo is, zou ik het oordeel aan de rechter laten. En dan kun je je halve oordeel hier achterwege laten.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Er wordt toch niet geoordeeld? Deze forummer geeft alleen aan dat het vasthouden aan de zeer gewaardeerde DKO ook nadelen heeft. In deze zaak kan dat zich openbaren ten nadele van Kruiningen. De rechter kan boekjes van ds. de Gier en ds. Silhout en anderen gaan aanschaffen om een oordeel te vellen, maar juridisch gezien kan de rechter ook gewoon de oude DKO gaan testen. Da's best problematisch op sommige onderwerpen.
refo

Bericht door refo »

En zelfs al geeft de rechter geen oordeel, dan is dat nog hoognodig. Vooral om dergelijke situaties goed van rechtspraak te voorzien. Sommige zaken horen door onafhankelijke juristen behandeld te worden en niet door partijdige kerkenraadsleden.
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Ik ben er niet zo in thuis, maar waarom is het toetsen aan de DKO in dit geval nadelig?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik heb het over volwassenen. En niet over de aanspreekvorm zozeer. Maar over de aanduiding.
Ik ben een groot voorstander van het veel minder gebruiken van voornamen, dus ook niet voor docenten, predikanten, etc. Een mail aan hen begin ik ook altijd met 'Geachte ....' Wij leren onze kinderen om iedereen die volwassen is, met 'u' aan te spreken, dus ook ons als ouders. Het zal wel bar ouderwets zijn, maar m.i. heeft het één op één te maken met de gezagserosie in ons land.
Zelf noem ik predikanten en onze kerkenraadsleden ook nooit bij de voornaam, ook al zeggen ze honderd keer Piet of Jan aan de telefoon en melden ze dat ik hen mag tutoyeren. Ik vind dat niet passend bij de gezagsverhouding die er is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tom schreef:Eens Marco!!!
On-topic: de rechter gaat de kerkorde toetsen. Dat kan in de praktijk heel problematisch gaan worden ten nadele van ds. Bredeweg. En dat is de eigen schuld van de Gergem. We hanteren de DKO in (bijna) ongewijzigde versie. Wijzigen mocht ook niet, want het moest bij het oude blijven. We houden de DKO nu in stand met allerlei uitleg boekjes (daar zijn er echt heel veel van!). Zo is er dus een DKO, maar door de uitlegboekjes is de interpretatie Gergemversie. Ds. P. Mulder heeft zover ik weet ook op de synode opgeroepen om de DKO naar een Gergem-kerkorde om te zetten, zodat de uitlegboekjes geincorporeerd worden. Ik vraag me af of daar iets mee gaat gebeuren, is hoognodig. Voor deze zaak is het in ieder geval te laat.
Naast het feit dat het oordeel in deze posting op z'n minst te vroeg is, klopt bovenstaande ook niet.
De GS van de GG heeft het boekje 'In goede orde' uitgegeven; samen met de DKO en de uitleg daarvan, is het boekje 'In goede orde' (over de appèlprocedure) opgenomen in het statuut en heeft het voor de rechter daarmee kracht van kerkorde.
Kortom: de rechter gaat eenvoudig toetsen, of in de zaak-Janssen het afgesproken kerkrecht naar behoren heeft gefunctioneerd. En dan kijkt hij niet alleen naar de DKO, maar naar alles wat in het statuut is opgenomen, dus ook naar de afgesproken appèlprocedure in conflictsituaties en andere documenten die daaraan gelieerd zijn. Dat betekent niets ten voor of nadele van wie dan ook, en heeft al helemaal niets met een ongewijzigde DKO te maken. Dus de paniek in bovenstaande posting is helemaal niet nodig.

Het is ondertussen naast een verdrietige ook een hoogst belangwekkende zaak, en niet alleen voor de GG Kruiningen, of voor de GG, maar voor heel kerkelijk Nederland. De vraag is namelijk, of de rechter gaat ingrijpen in het bestaande kerkrecht. Als de heer Janssen in het gelijk wordt gesteld, heeft dat verregaande consequenties voor het kerkrecht in alle kerken. Het ingewikkelde aan de voorliggende zaak is, dat er 'smaad' in het spel is, terecht of niet. Als dat bewezen wordt geacht, zal de rechter niet zeggen: loop eerst de hele kerkelijke weg (van 3 jaar) maar af. Daarom is niet zondermeer te voorspellen, hoe deze zaak gaat aflopen. (Zie de voorbeelden Ede 1989 en Zeewolde 1995) Als de rechter constateert dat het afgesproken kerkrecht door één van de partijen aan de kant gezet is, dan zal de rechter ingrijpen. En dat is ook goed, want kerken moeten zich wel aan de eigen regels houden.
Het is echter voor kerkelijk Nederland te hopen dat de rechter zich niet-ontvankelijk zal verklaren en zal uitspreken dat de heer Janssen eerst de kerkelijke weg moet aflopen. De interne rechtsafhandeling heeft namelijk nog geen kans gehad.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Moderamen

Bericht door Moderamen »

@Luther
-Los van deze zaak en appelprocedure- Op de synode was men er toch wel van overtuigd om de DKO op niet-principiële punten te herzien binnen een niet al te lange termijn. De reden hiervoor was: om zo problemen met de de aardse rechter te ondervangen. Mooi dat het in deze zaak er dan niet om gaat spannen qua DKO. Die mogelijkheid is er wel zolang er geen aanpassing komt. Kan me daarom wel enigszins vinden in de 'paniekerige' post van Tom.
Luther schreef: Het is echter voor kerkelijk Nederland te hopen dat de rechter zich niet-ontvankelijk zal verklaren en zal uitspreken dat de heer Janssen eerst de kerkelijke weg moet aflopen. De interne rechtsafhandeling heeft namelijk nog geen kans gehad.

Dat ben ik met je eens. Zonder oordeel!: over de interne rechtsafhandeling zegt Janssen juist dat hij geen kans heeft gehad doordat brieven stelselmatig genegeerd werden. De vraag is of de rechter dan nog steeds oordeelt om nu nog de interne rechtsafhandeling in gang te zetten.
Plaats reactie