Beroepingswerk discussie [2]
Re: Beroepingswerk discussie [2]
Zijn dat niet twee verschillende problemen?
Er lijkt sprake van een tekort aan predikanten voor de meer gematigde stroming binnen de CGK. De linkerflank heeft véél meer vacante plaatsen.
En daarnaast speelt de kerkordelijke weg, waarbinnen zo'n (toezegging van) beroep misschien voorbarig is (dat weet ik niet).
Op de kaart zetten is niet zo moeilijk, toch? Gewoon een paar keer ergens gaan preken.
Er lijkt sprake van een tekort aan predikanten voor de meer gematigde stroming binnen de CGK. De linkerflank heeft véél meer vacante plaatsen.
En daarnaast speelt de kerkordelijke weg, waarbinnen zo'n (toezegging van) beroep misschien voorbarig is (dat weet ik niet).
Op de kaart zetten is niet zo moeilijk, toch? Gewoon een paar keer ergens gaan preken.
Zijn dat niet twee verschillende problemen?
Er lijkt sprake van een tekort aan predikanten voor de meer gematigde stroming binnen de CGK. De linkerflank heeft véél meer vacante plaatsen. Er is inderdaad een groot tekort in de middengemeentes en wat meer vooruitstrevende gemeentes. Voor de BHP gemeenten komen de komende jaren genoeg kandidaten af.
En daarnaast speelt de kerkordelijke weg, waarbinnen zo'n (toezegging van) beroep misschien voorbarig is (dat weet ik niet). De stemgerechtigde gemeenteleden stemmen altijd in de CGK. Meestal wordt een enkelvoudige kandidaatstelling of een tweetal niet zover van tevoren bekend gemaakt, dus ook niet voor de beroepbaarstelling.
Op de kaart zetten is niet zo moeilijk, toch? Gewoon een paar keer ergens gaan preken.Klopt inderdaad, dat werkt goed... Ik weet alleen dat studenten met preekconsent door een soort student-preekvoorziener worden ingedeeld in de vacante gemeentes. Je hebt als student dus niet zoveel invloed hoe vaak je in een gemeente preekt. Pas als je beroepbaar bent, mag je zelf je preekrooster maken (dacht ik).
Er lijkt sprake van een tekort aan predikanten voor de meer gematigde stroming binnen de CGK. De linkerflank heeft véél meer vacante plaatsen. Er is inderdaad een groot tekort in de middengemeentes en wat meer vooruitstrevende gemeentes. Voor de BHP gemeenten komen de komende jaren genoeg kandidaten af.
En daarnaast speelt de kerkordelijke weg, waarbinnen zo'n (toezegging van) beroep misschien voorbarig is (dat weet ik niet). De stemgerechtigde gemeenteleden stemmen altijd in de CGK. Meestal wordt een enkelvoudige kandidaatstelling of een tweetal niet zover van tevoren bekend gemaakt, dus ook niet voor de beroepbaarstelling.
Op de kaart zetten is niet zo moeilijk, toch? Gewoon een paar keer ergens gaan preken.Klopt inderdaad, dat werkt goed... Ik weet alleen dat studenten met preekconsent door een soort student-preekvoorziener worden ingedeeld in de vacante gemeentes. Je hebt als student dus niet zoveel invloed hoe vaak je in een gemeente preekt. Pas als je beroepbaar bent, mag je zelf je preekrooster maken (dacht ik).
Ik was vooral benieuwd naar het antwoord op de eerste vraag;-)
Hoe komt het dat er een tekort is aan gematigde predikanten? Komen de BHP-predikanten misschien oorspronkelijk uit andere kerkelijke gemeenschappen? Of ligt dat aan curatoriumbeleid?
Heeft zo'n tekort ook gevolgen voor de samenstelling van de synode? Misschien moet die voor een bepaald deel uit predikanten bestaan?
Hoe komt het dat er een tekort is aan gematigde predikanten? Komen de BHP-predikanten misschien oorspronkelijk uit andere kerkelijke gemeenschappen? Of ligt dat aan curatoriumbeleid?
Heeft zo'n tekort ook gevolgen voor de samenstelling van de synode? Misschien moet die voor een bepaald deel uit predikanten bestaan?
Nu zitten er toch best een paar gematigde kandidaten bij, die beroepbaar zijn verklaard: kand. Voorwinden o.a. en kand. Cornet, ook kand. Griffioen.
Wellicht iets voor Sliedrecht-Middeldiepstraat bijvoorbeeld? Soms kan men zich toch ietwat vergissen hoor. Neem Zwaagwesteinde. Dat heeft veel te vroeg beroepen en nu zitten ze met de gebakken peren...
Wellicht iets voor Sliedrecht-Middeldiepstraat bijvoorbeeld? Soms kan men zich toch ietwat vergissen hoor. Neem Zwaagwesteinde. Dat heeft veel te vroeg beroepen en nu zitten ze met de gebakken peren...
Tijd voor een dating site voor kandidaten blijkbaar.
Gebakken peren?? Dat is nou niet zo respectvol uitgedrukt.
Nou, dat ben ik dan niet met je eens. Ik ken de betrokkenen niet persoonlijk, maar de eerste twee behoren qua uitstraling en kerkelijke gemeente toch duidelijk tot de (uiterste) rechterflank van de CGK.claus schreef:Nu zitten er toch best een paar gematigde kandidaten bij, die beroepbaar zijn verklaard: kand. Voorwinden o.a. en kand. Cornet, ook kand. Griffioen.
(...)
En verder ben ik het met Helma eens.
Helaas DDD maar claus heeft gelijk.DDD schreef:Nou, dat ben ik dan niet met je eens. Ik ken de betrokkenen niet persoonlijk, maar de eerste twee behoren qua uitstraling en kerkelijke gemeente toch duidelijk tot de (uiterste) rechterflank van de CGK.claus schreef:Nu zitten er toch best een paar gematigde kandidaten bij, die beroepbaar zijn verklaard: kand. Voorwinden o.a. en kand. Cornet, ook kand. Griffioen.
(...)
En verder ben ik het met Helma eens.
Verder ga ik geen studenten bespreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In het beroepingswerk zie ik dat de heer Van Keulen lerend ouderling wordt in Aalburg (vrije Ogg). Hoe gaat dat nu in zijn werk? Is daar ook een soort curatorium en of opleiding?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Deze gemeente is vrij, dus geheel zelfstandig en kan feitelijk doen en laten wat ze willen. Ze moeten alleen wel een bevestiger vinden. In gevallen waarin dat niet lukt, koos men in het verleden voor bevestiging door een eigen ouderling of zelfs wel een diaken.Bruna schreef:In het beroepingswerk zie ik dat de heer Van Keulen lerend ouderling wordt in Aalburg (vrije Ogg). Hoe gaat dat nu in zijn werk? Is daar ook een soort curatorium en of opleiding?
We zillen uit het beroepingswerk zien wie gelijk heeft. Vooralsnog zie ik donkere stropdassen en allemaal hoeden op de bruiloft. Als dat midden CGK is dan zien we dat vanzelf. Maar het kan ook zijn dat dat alleen gewoonten zijn in de gemeente van herkomst.
-
God zendt de verkondigers van de goede boodschap wanneer Hij wil naar wie Hij wil. En Hij hoeft gelukkig geen rekening te houden met wat wij wel of niet bij elkaar vinden passen (als ik me niet vergis)claus schreef:Nu zitten er toch best een paar gematigde kandidaten bij, die beroepbaar zijn verklaard: kand. Voorwinden o.a. en kand. Cornet, ook kand. Griffioen.
Dat weet ik niet precies. Er zal geen curatorium zijn.Bruna schreef:In het beroepingswerk zie ik dat de heer Van Keulen lerend ouderling wordt in Aalburg (vrije Ogg). Hoe gaat dat nu in zijn werk? Is daar ook een soort curatorium en of opleiding?
Hier ter plaatse weet ik een beetje over de vrije oud gereformeerde gemeente.
Ik zal in korte trekken de geschiedenis van deze gemeente hier beschrijven.
Deze gemeente kwam buiten het verband toen ze ouderling H.A. Vosman beriepen.
Ouderling Vosman was lid van de GG en meldde zich bij het Curatorium, en werd
daar afgewezen. De OGGiN (nog binnen verband) begeerde oud. Vosman als lerend ouderling. Het beroep werd uitgebracht en oudeling Vosman nam het beroep als
lerend ouderling aan. Dat was tegen het advies van de synode, en daarmee kwam de
gemeente Rijssen-Bevervoorde buiten het verband en werd een vrije gemeente.
Ds. Vosman nam later een beroep aan naar Oldebroek, ook daar was een vrije gemeente.
In Rijssen werd in de vacature van ds. Vosman dhr. A. Kot beroepen tot lerend ouderling. Zo ver ik weet, maar dat weet ik niet zeker, is de gemeente waaruit ds. Kot kwam aangesloten bij de GGiN. Hij heeft hier gestaan tot hij een beroep kreeg van H.I.Ambacht. Nam dat aan. Daarna was de gemeente een poosje vacant, en later werd
een beroep uitgebracht op dhr. J. Goudriaan. Deze had preekconsent, ik weet niet precies wat dit inhoudt, maar hij werd dus niet als lerend ouderling, maar meteen als dominee beroepen. Na ds. Goudriaan ging hier ouderling J. van Prooijen een stichtelijk
woord spreken. Hij was bekend in Rijssen, want hij had in de Oranjekerk catechesatie gegeven. Hij had zich gemeld bij de Commissie van Onderzoek van de OGGiN, doch werd afgewezen, in die tijd dat de gemeente in Rijssen vacant raakte. Daar is hij meteen na het vertrek van ds. Goudriaan begonnen om een stichtelijk woord te spreken. Dat werd door de gemeente goed ontvangen en men beriep dhr. van Prooijen tot Lerend Ouderling. Na een jaar of 2, 3, werd hij beroepen als predikant, nadat hij enig onderricht had gehad van ds. J. Goudriaan. Een echte opleiding is er dus niet, maar men leidt als het ware elkaar op.
Ik kan persoonlijk deze vorm van kerkzijn niet zo waarderen, maar als de prediking goed is dan zeg ik er niets van, ja toch, dan is het goed. Ik denk met veel achting terug aan predikanten als ds. A. Kot en ds. H.A. Vosman, die hier ter plaatse ook de achting van 'het volk' hadden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het curatorium is de kerkenraad.....Bruna schreef:In het beroepingswerk zie ik dat de heer Van Keulen lerend ouderling wordt in Aalburg (vrije Ogg). Hoe gaat dat nu in zijn werk? Is daar ook een soort curatorium en of opleiding?
1 ouderling en 1 diaken. Van Keulen is er al een hele tijd consulent en volgens mij als achtergrond godsdienstonderwijzer.
Een houten schuur als kerkgebouw waar het met 20 mensen vol zit.
Geen idee hoe, en of, ze een traktement betalen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Ik dacht dat ze alleen een diaken hadden?emigrant schreef:Het curatorium is de kerkenraad.....Bruna schreef:In het beroepingswerk zie ik dat de heer Van Keulen lerend ouderling wordt in Aalburg (vrije Ogg). Hoe gaat dat nu in zijn werk? Is daar ook een soort curatorium en of opleiding?
1 ouderling en 1 diaken. Van Keulen is er al een hele tijd consulent en volgens mij als achtergrond godsdienstonderwijzer.
Een houten schuur als kerkgebouw waar het met 20 mensen vol zit.
Geen idee hoe, en of, ze een traktement betalen.
http://www.rd.nl/kerk-religie/vrije-oud ... e-1.384781