Jaarboek 15 GG

Zeemeeuw

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Zeemeeuw »

Oosterland was vorig jaar opvallend gegroeid. Van 332 naar 361.
Misschien is er sprake van een correctie.
DDD

Bericht door DDD »

Zo opmerkelijk zijn veel cijfers mijns inziens helemaal niet. Ik begrijp dat achteraf voorspellen niet zo moeilijk is, maar dit zijn geen verbazingwekkende feiten. Afgezien misschien van de laatste bijdrage.

Ik ben het geheel met Leerling oneens. Het zou goed zijn als er eens behoorlijke onderzoeken zouden worden gedaan naar de redenen van het ledenverlies van de (betreffende) GG. Er zijn predikanten die herhaaldelijk gemeenten halveren. Dat is een treurige, maar mijns inziens niet louter geestelijke zaak. Dat geldt ook voor stabiele en groeiende gemeenten.

De groei in de diepte lijkt mij wat moeilijker te meten. Maar ook daarover valt best iets te zeggen.
johannes123

Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door johannes123 »

Martijn schreef:
Bruna schreef:
mulder schreef:op Gergeminfo staan inmiddels de cijfers van 2016.
even snel gekeken:

wat snelle dalers:
Zeist 820 --> 768 (ze gaan in Zeist misschien een nieuw kleiner kerkgebouw neerzetten door hoge onderhoudskosten)
Barendrecht 792 --> 757 (opmerkelijk, ik dacht dat Barendrecht zo'n succesverhaal was na de verhuizing)
Capelle Middelwatering 1.107 --> 1.075
Oosterland 372 --> 344
Rijssen Noord 2.416 --> 2.353
Gorinchem 370 --> 355

de groeiende gemeenten zijn de standaard mega-gemeenten. ook wat kleinere gemeenten groeien nog, tegen de trend in (Arnhem, Westzaan, Hoedekenskerke, Naaldwijk, Rotterdam Zuidwijk, Den Helder, Sprang Capelle)
verder zijn er best wat gemeenten met predikanten die toch slinken in ledenaantal. de classis Tholen en Rotterdam staan in de min, even snel gekeken, de rest staat in de plus.
De classis Tholen krimpt inderdaad alhoewel het niet zoveel is. Wellicht moet dit ook afgezet worden tegen een 'krimpende/gelijkblijvende' bevolking. Maar de kleintjes worden kleiner en de grotere groter over het algemeen.
We kunnen wel zeggen dat de eilanden Tholen en Flakkee ca gelijk blijven. Schouwen Duiveland daalt.

Dinteloord 128 129 1
Dirksland 984 998 14
Herkingen 121 121 0
Melissant 120 114 -6
Middelharnis 740 771 31
Nieuwe Tonge 176 156 -20
Nieuwerkerk 530 514 -16
Ooltgensplaat 235 237 2
Oosterland 361 344 -17
Ouddorp 193 187 -6
Oude Tonge 70 69 -1
Poortvliet 107 104 -3
Scherpenisse 708 699 -9
Sint Annaland 309 295 -14
Sint Philipsland 86 82 -4
Tholen 1168 1194 26
6036 6014 -22
Opmerkelijk dat Oosterland best wel wat verliest.
Wat ik opvallender vind is dat de gemeente van Nieuwe Tonge op Flakkee 20 leden verliest, dat is meer dan Oosterland, ook de gemeente van Nieuwerkerk (Zeeland) vind ik een uitschieter qua ledenverlies
Tom

Bericht door Tom »

Zeemeeuw schreef:Oosterland was vorig jaar opvallend gegroeid. Van 332 naar 361.
Misschien is er sprake van een correctie.
Nee:vorig jaar veel overkomst uit Oud Ger. gemeenten. Leden die bezwaard zijn met de prediking durfden/wilden toen nog niet weg, die ontwikkeling begint nu wel richting naburige HHK en PKN gemeenten. Ik en mijn gezin zitten in dezelfde fase.

Over Utrecht en Zeist:als je erover nadenkt dat een krimpgemeente gaat nieuwbouwen.. Dat kan ik niet plaatsen. Er zijn in Zeist of Utrecht toch wel leegstaande kantoorgebouwen, gymzalen of kerkgebouwen die na een verbouwing ook niet veel eisen aan onderhoudskosten?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Tom schreef: Over Utrecht en Zeist:als je erover nadenkt dat een krimpgemeente gaat nieuwbouwen.. Dat kan ik niet plaatsen. Er zijn in Zeist of Utrecht toch wel leegstaande kantoorgebouwen, gymzalen of kerkgebouwen die na een verbouwing ook niet veel eisen aan onderhoudskosten?
Soms is die besparing zo gering dat je beter een nieuwe simpele kerk uit de grond kan stampen. Gymzalen en kantoorgebouwen hebben vaak niet genoeg parkeerplaatsen.
Tom

Bericht door Tom »

Wanneer komt het papieren jaarboek uit? Normaliter verschijnt er altijd een bericht in het RD. De getallen van de Amerikaanse gemeenten staan ook nog niet online.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

In de tijd van de batavieren bekeken ze de ingewanden van dieren om voorspellingen te doen. RF anno 2016 gebruikt daar het GG jaarboek voor.
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:In de tijd van de batavieren bekeken ze de ingewanden van dieren om voorspellingen te doen. RF anno 2016 gebruikt daar het GG jaarboek voor.
Komt door de invloed van Marianne Thieme.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bruna

Bericht door Bruna »

johannes123 schreef: Wat ik opvallender vind is dat de gemeente van Nieuwe Tonge op Flakkee 20 leden verliest, dat is meer dan Oosterland, ook de gemeente van Nieuwerkerk (Zeeland) vind ik een uitschieter qua ledenverlies
Wat is hier opvallend aan Johannes123? Ik denk dat er een sterkere concentratie komt in Middelharnis/Dirksland. De kleinere gemeenten op het eiland dalen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
johannes123

Bericht door johannes123 »

Bruna schreef:
johannes123 schreef: Wat ik opvallender vind is dat de gemeente van Nieuwe Tonge op Flakkee 20 leden verliest, dat is meer dan Oosterland, ook de gemeente van Nieuwerkerk (Zeeland) vind ik een uitschieter qua ledenverlies
Wat is hier opvallend aan Johannes123? Ik denk dat er een sterkere concentratie komt in Middelharnis/Dirksland. De kleinere gemeenten op het eiland dalen.
Dat is denk ik inderdaad wel waar. Maar toch vind ik het opvallend dat er zoveel mensen weg zijn daar. Is voor zo'n kleine gemeente toch heel wat lijkt me.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier wat berichten verwijderd die teveel over de persoon gingen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mooie foto van de Zuiderkerk te Rijssen erbij! Alleen jammer dat hij niet aan te klikken is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
mcgk

Bericht door mcgk »

Treffend om te zien dat het niet meer vanzelfsprekend is dat gereformeerde gemeenten met een predikant groeien. Mijn schoonbroer zit in de kerkenraad van een +1.000 gemeente die sinds ze vacant is niet meer groeit. Hij en de kerkenraad trekken zich daar echter niet veel van aan want als er een predikant komt gaan ze toch weer groeien. Nu ik eens kijk op de site van de gergem is dat echt een verkeerde denkwijze. De getallen van de volgende gemeenten zijn namelijk wel het bewijs dat dit niet altijd zo is: Enkhuizen, Elspeet, Gorinchem, Groningen, Middelburg Centrum, Rijssen Noord, Goes, Waarde, Ridderkerk, Benthuizen, Zoetermeer, Vlaardingen, Oosterland, Utrecht en Zeist.
Dat zal heus niet in iedere gemeente aan de predikant liggen maar het is wel een bewijs dat kerkenraden niet mogen denken dat een predikant het ledenverlies wel ff komt compenseren.
claus

Bericht door claus »

Erg slordig is het Jaarboek in het taalgebruik. Men heeft geen goede correctoren in dienst bij de drukker, die het gedrukt heeft. Ds. Chr. van de Poel moet zijn ds. Chr. van der Poel. Verder is erg opvallend dat de gemeente van Utrecht géén predikant heeft. Daar staat: vacant. Terwijl ds. L. Terlouw daar al een jaar ongeveer mag dienen. Nog veel meer van die kleine foutjes constateer ik als oud-neerlandicus. Ook het drukwerk oogt veel goedkoper dan anders. Ik weet NIET wie deze uitgave gedrukt heeft, maar het is, op z'n Rotterdams gezegd: 'drie keer niks'.

Nog één foutje dan: ds. M. Mondria. Van hem staat dat hij in januari 2016 met emeritaat is gegaan. Klopt niet. gegevens in elk kerkelijke Jaarboek van welke denominatie ook, moeten kloppen. Daar moet de 'neutrale' lezer van op aan kunnen! Hopelijk wordt D. V. een volgende uitgave beter.

Nog iets: stud. E. Maljaars moet het zijn. Hij is familie van ons en ik heb het hem zelf gevraagd in Grand Rapids. Eerst was het E. L., nu weer E. M. Het is gewoon E. (van Ed) Maljaars. Laten in het vervolg bijv. dhr. J. J. Verhage (uiterst secuur iemand) en de oud-leraar Nederlands uit H. I. Ambacht (ik ben even zijn naam kwijt) vooraf een duidelijke correctie doen en...het zal goed komen!!
Plaats reactie